Eerste echte grote motortrip, maar nog een beetje onzeker

Furrrrr

BMW C400GT
6 nov 2011
210
2
Heren en dames,

ik ga van de zomer samen met mn vriendinnetje flink door europa heen crossen.
We gaan met de tent en slaapzak.
Maar ik ben bang dat ik nog wat over het hoofd zie.

Op t plaatje is de geplande route te zien.

Wat ik allemaal moet meenemen is denk ik wel duidelijk.
Maar ben toch bang dat ik nog wat over t hoofd zie.

Dus alle tips zijn welkom! :)

izc713.jpg
 
Mooi traject maar hoeveel dagen heb je ter beschikking en wat wil je allemaal bezichtigen?
Plan goed je max km/dag
In Frankrijk zou ik opteren voor F1-hotel

Deze ga ik met aandacht volgen
 
bekijk goed hoever je wil rijden per dag.
zorg dat je op de kleinere wegen blijft, dan is het leuker rijden dan op snelwegen
en neem de tijd, beter bij vermoeidheid minder kilometers maken, een foutje is zo gemaakt.

en neem een banden-reparatieset mee, wat gereedschap om je ketting te spannen en smeren (indien kettingfiets) een kaart naast de GPS. In frankrijk is geloof ik een oranje hesje verplicht bij pech, en vergeet je motor(verzekerings)papieren, paspoort en credit card niet.
 
Ik heb een artikeltje geschreven over navigatie op onze website, er staat in de algemene downloads ook een paklijst misschien heb je er wat aan
 
gewoon gaan en zien wat je tegenkomt. :Y

hoe beroerder het moment, hoe beter het verhaal :9~
 
@ Diekooi, hoop beroerde momenten maak jij mee dan ;)

@ TS, mijn vriend en ik gaan een zelfde soort rit maken, maar korter zo te zien. Ook voor de eerste keer. Onze route zal +/- 3500 Km zijn en we trekken er 3 weken voor uit. Wij gaan in pensionnetjes en B&B slapen omdat mijn vriend al slecht slaapt en ik opzie tegen het steeds weer tent opzetten.
Ik hou jouw post in de gaten, kan ik ook weer tips meenemen.
 
@ Diekooi, hoop beroerde momenten maak jij mee dan ;)

@ TS, mijn vriend en ik gaan een zelfde soort rit maken, maar korter zo te zien. Ook voor de eerste keer. Onze route zal +/- 3500 Km zijn en we trekken er 3 weken voor uit. Wij gaan in pensionnetjes en B&B slapen omdat mijn vriend al slecht slaapt en ik opzie tegen het steeds weer tent opzetten.
Ik hou jouw post in de gaten, kan ik ook weer tips meenemen.

gewoon aan elkaar knopen en gaan })



s ochtends je ketting op de max. stand zetten. hopen dat je nog thuiskomt uit porto. 50km voor Bilbao gaf me ketting de pijp aan maarten(die niet kwam helpen met duwen :( ) na een hoop gekloot 5km verder bij een hotel beland(eerst nog bergaf de verkeerde kant opgereden. bergop weer 3x me ketting erop moeten leggen _O- . en de volgende ochtend laten afslepen wat een kleine 3-4 uur duurde. waardoor ik precies voor de middagpauze in Bilbao aankwam. motor van de ambu af. begint die knuppel aan de verkeerde kant.(links) oftewel motor schiet uit zijn veren en klapt zo op zijn rechter zij. gelukkig vol valbeugels enz. dus op een klein krasje op me keienvanger niks te zien *O* daarna een uur wachten dus een rondje Bilbao gedaan. 14:00 weer terug en 17:00 reed ik weg met een verse kettingset :]



toen bedacht ik me in Frankrijk te laat dat mijn motor nog op reserve stond. oftewel die was droog leeg. en was 2 km terug langs het bordje volgende tankstation 11 km gereden. maar het was sneller om even naar een service afrit te duwen 2,6 km. en daarna 5 km richting een dorpje te lopen. helaas kwam ik daar 0:10 aan en ging het tankstation om 0:00 dicht |(



dat word dus hier overnachten. dus was er gelukkig een truckers café naast met een terras. dus een verdekte stoel genomen en daar "geslapen" was helaas begin februari dus om 3:00 mocht ik flink lopen om weer een beetje temperatuur in me lichaam te krijgen. buiten was het amper een graad of 5 :X dus na een rondje van een km of 2 kon ik weer slapen tot ik om 4:30 gewekt werd door het groot licht van de vrouw van het truckerscafé. gelukkig miste de politie me de 3x ervoor :X en na 10 min roept ze mij binnen voor een warme kop koffie *O* toen die leeg was was het al bijna 5:00 en ging het tankstation open. waar ik met me volle jerrycan weer naar me motor vertrok :Y



daar aangekomen jerrycan leeggegooid in me tank. alles er weer opgebonden en aangetrokken enz. klaar voor vertrek. druk op de startknop. click.... click...... :( accu leeg |(



3x geprobeerd om aan te lopen op een hellinkje van 5 meter voor ik op de rechterbaan stond :X toen toch maar de wegenwacht opgeroepen voor een vonkje. en na 30 min was hij er *O* vonkje gegeven en alles liep weer. *O* even de papieren en of ik even 177 euro kon overhandigen B| gelukkig vertrouw ik niet volledig op me pinpas dus met vakanties gaat er nog wel wat contant mee. :Y dus dat was gelukkig nog te doen. even naar hem :W en daarna me helm opgezet en om 8:30 begon dan eindelijk de trip naar huis :] uit eindelijk weer om 19:00 thuis gekomen *O*





les voor de volgende keer. ga met een goede ketting van huis _O-

en anwb en me unive wa+ verzekeringen brengen me altijd weer thuis. (ja ook al eens me motor in elkaar gereden in Bulgarije en de volgende ochtend alweer thuis *O*
 
Laatst bewerkt:
Tsja, je kunt 1000 dingen over het hoofd zien, maar het kan ook 100% goed gaan (gebeurt bij de meesten) Bovendien ben je gewoon in de bewoonde wereld, dus als er wat mis gaat is er ook altijd welweer hulp te vinden.

Afgelopen jaar een soortgelijke trip gedaan en ging prima. Zorg iig voor een beetje gereedschap zodat je o.a. ketting kan spannen en electronica kunt doormeten. Bandenreparatieset is ook handig. Belangrijkste is misschien wel de ANWB pas, daarmee kom je er altijd wel uit.
Daarnaast uiteraard ervoor zorgen dat je motor tiptop is als je vertrekt.
 
Als ik zo naar je kaartje kijk en daarop je route, dan zie je volgens mij de Route du Grand Alpes over het hoofd, ik zie wel dat je Brussel en Parijs aan wilt doen :?

Ga daar lekker een weekendje naar toe ;) en ga genieten van het rijden :]

2ct.
 
Mijn tips:
- koop een goede tent (je slaapt hier elke nacht in en je hebt geen zin om in de regen 20 minuten lang je tentje op te zetten)
- monteer nieuwe banden voor vertrek
- basic gereedschap mee nemen (bougiedop, schroevendraaier, zekering, lampje, koppelings en gaskabel)
- grote beurt

Je kan erg goed kamperen in Frankrijk, je hebt voor je Tomtom nuttige plaatsen met alle campings in heel Europa, erg handig! Dan kan je gewoon lekker gaan rijden en 2 uur voor zonsondergang zoeken naar de dichtstbijzijnde camping. De weg naar Andorra de Sevillia is erg mooi, maar als het regent geen toppertje! Zuid-Frankrijk is een drama, vanaf Marseille tot Monaco alleen maar te dure of volle campings, die kan je het beste van te voren even reserveren of wildcamperen.

Afgelopen zomer ben ik van Nederland via Parijs, Le Mans, Limoges naar Barcelona gereden. Vanaf daar naar Nice, en terug naar huis. In totaal 5000km gereden, reken er op dat je veel meer km rijd als je in eerste instantie verwacht. Mijn voorbereidingen waren: nieuwe banden & een grote beurt. Reserveonderdelen/gereedschap: bougies, gas/koppelingskabel, bougiesleutel, schroevendraaier, paar kleine maten (8-10) steeksleutels, een baco en that's it!

Wanneer je niet elke normale werkdag 200km op je motor zit, reken er dan op dat je de eerste dagen minder kilometers rijd als je verwacht. Ik was na 270 km helemaal kapot op dag 1, op de een na laatste dag 640km eruit geperst.

Ohja: Gewoon doen, maakt niet uit op wat voor motor! Veel plezier!
 
Laatst bewerkt:
Naast de tips die hierboven al gedaan zijn, kan ik je nog aanraden om wat kneedbaar aluminium of iets dergelijks mee te nemen. Bij een valpartij slijt een carterdeksel heel snel door 9ik spreek uit ervaring) en het is dan fijn als je een noodreparatie kunt maken. Daarvoor is tegenwoordig heel goed twee componentenmatriaal te koop.
 
Als ik zo naar je kaartje kijk en daarop je route, dan zie je volgens mij de Route du Grand Alpes over het hoofd, ik zie wel dat je Brussel en Parijs aan wilt doen :?

Ga daar lekker een weekendje naar toe ;) en ga genieten van het rijden :]

2ct.

Ik heb zo de indruk, dat kaartje bekijkend, dat de TS met de geplande route enkel snelweg gaat zien, en net alle mooiste stukken weg en landschap gaat missen.
Zoals: De Champagne, Auvergne, Ardeche, Camargue, Roussillon, Pyreneen, Verdon, Alpes du Provence, Dolomieten, Schwarzwald en de Eifel

btw: Voor de Parijse Peripherique & Monaco tijdens de spits heb je oogkleppen of veel haar op je tanden nodig. Schrap de cote d'azurmaar helemaal, daar is geen ruk te beleven met de motor. Veel te druk en te beperkt qua rijgenot. Resulteert enkel in ergernis genre "weg hier asap".
 
Laatst bewerkt:
zomerdag moet je met de motor ver bij grote steden uit de buurt blijven. ga dan of in het voor/najaar als het wat frisser is. of pak het vliegtuig en laat je motorspul thuis. :Y


word in nl al schijtziek van de hitte in de stad. laat staan dat je in Barcelona nog flink warmer weer heb. met duo dus je kan niet zomaar even uitwaaien( even de 140 aantikken en dan weer hard in de ankers om niet op de auto voor je te klappen)

en zonder navigatie verdwaal je binnen zulke steden.(amsterdam is maar een gehucht) en borden zijn regelmatig afwezig :X en als de zon dan met 30-35graden op je pan staat te bakken word je niet vrolijk en ga je gekke dingen doen :X

en plan 1 dag heen en 1 dag terug via de snelweg om snel ver te komen (met 5 uurtjes sta je in Parijs) en ga daarna binnendoor verder. en bij steden zoals Parijs neem gewoon de rondweg. of geloof in je eigen gevoel voor richting om weer de stad uit te komen zonder de achterbuurten door te moeten :X
 
Laatst bewerkt:
ja heb de route ook FF bekeken , is echt niks .
je slaat alle mooie gebieden over of gaat er langsheen zonder iets te zien van Alpen of de mooie grensstreek F , CH en D.
ik zou vanaf Salzburg lekker door de Alpen naar zuid frankrijk gaan en dan omhoog via Grenoble richting CH.
Parijs lekker links laten liggen , of je moet van filerijden houden :)
 
Een goede tent is idd erg belangrijk, koop een 3-4 persoons iglo-tent, kun je ook je kleding en helmen droog houden. Als je een nachtelijke stortbui krijg en alles ligt in het voorstukje op de grond, wordt je ook niet vrolijk van...
Gaan jullie btw samen op één, of beide op een eigen motor? Wat betreft de route:
Ga deze maar rijden, stuur een PM, krijg je hem zo ;)



full


Via de Autobahn, maar kan natuurlijk ook via België --> Vogezen --> Jura --> Alpen --> Verdon --> Cote d'Azur --> Garda-meer --> Stelvio --> Timmelsjoch --> Schwarzwald --> Sauerland --> NL *O*
 
Laatst bewerkt:
Een goede tent is idd erg belangrijk, koop een 3-4 persoons iglo-tent, kun je ook je kleding en helmen droog houden. Als je een nachtelijke stortbui krijg en alles ligt in het voorstukje op de grond, wordt je ook niet vrolijk van...
Gaan jullie btw samen op één, of beide op een eigen motor? Wat betreft de route:
Ga deze maar rijden, stuur een PM, krijg je hem zo ;)



[afbeelding]

Via de Autobahn, maar kan natuurlijk ook via België --> Vogezen --> Jura --> Alpen --> Verdon --> Cote d'Azur --> Garda-meer --> Stelvio --> Timmelsjoch --> Schwarzwald --> Sauerland --> NL *O*

Ik weet niet tot in welke puntjes je hem hebt uitgewerkt, maar zou je mij mischien ook die route willen sturen?

Bedankt alvast
 
Een goede tent is idd erg belangrijk, koop een 3-4 persoons iglo-tent, kun je ook je kleding en helmen droog houden. Als je een nachtelijke stortbui krijg en alles ligt in het voorstukje op de grond, wordt je ook niet vrolijk van...
Gaan jullie btw samen op één, of beide op een eigen motor? Wat betreft de route:
Ga deze maar rijden, stuur een PM, krijg je hem zo ;)



[afbeelding]

Via de Autobahn, maar kan natuurlijk ook via België --> Vogezen --> Jura --> Alpen --> Verdon --> Cote d'Azur --> Garda-meer --> Stelvio --> Timmelsjoch --> Schwarzwald --> Sauerland --> NL *O*





Hier nog iemand die interesse heeft in de route *O*

Kun je de route ook naar mij mailen ? Mailadres staat in mijn profiel .

Alvast bedankt :} :} :}


:}
 
Aan gereedschap moet je natuurlijk helemaal niets meenemen (tenzij banden nood reparatie) ,als je een beetje moderne (elektronische) fiets hebt valt er langs de weg helemaal niks te repareren, zorg voor een goede verzekering zoals anwb of knmv.
 
Dat is wel het stomste advies dat ik de laatste tijd gelezen heb zeg :X Een paar goede steeksleutels en een baco kunnen altijd van pas komen!



Zeg nou niet dat je post sarcastisch was... ;)
 
Vind dat advies helemaal niet zo gek eigenlijk, met de auto op reis neem ik ook nooit gereedschap mee.
Zie niet in waarom dat met de motor ineens anders zou zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan