Eerste geprinte motorfiets

Rijdt zo te zien nog wat slingerig. Maar de ontwikkelingen staan niet stil.
Misschien is deze wel heel licht en mist de gyroscopische werking van de wielen en balans van een (zwaar) motorblok. :?
Ik vind het schoeisel van de rijder ook wel echt 'motorfiets' ademen. :+
 
Ik lach er wel om, maar eigenlijk is het om te huilen.;(
Een belediging voor de motorrijder.
 
Waarom is dat volgens jou zo? Ik zie het probleem niet zo...
Maar het ziet er wel erg wiebelig uit inderdaad. Ik geloof er niks van dat je hiermee veilig de weg op kunt.
 
Waarom is dat volgens jou zo? Ik zie het probleem niet zo...
Maar het ziet er wel erg wiebelig uit inderdaad. Ik geloof er niks van dat je hiermee veilig de weg op kunt.
Je ziet toch dat het loopvlak van de wielen (banden?) ook echt vlak is? En dan dat stomme filmpje, dat versneld wordt afgedraaid? Dat wiebelige effect wordt door de platte banden en het versnelde afspelen veroorzaakt. De hellingshoeken passen ook niet bij de gesuggereerde snelheid.
En die muziek... de muziek van Benny Hill zou eerder passend zijn. En zo te zien is het Benny Hill zelf die er op plaatsneemt.:+
 
Laatst bewerkt:
De print-technologie die erachter zit is iig wel interessant, als je ziet wat er nu al mogelijk is.. tot een paar jaar geleden kon je hooguit een soort lego blokje printen
 
Ik heb het idee dat de achtervering uit de raat-structuur van het wiel moet komen en dat daardoor de diameter van het wiel varieert en tevens last heeft van links/rechts wringing. Dit zou het slingergedrag kunnen verklaren.

In onderstaand filmje het principe, echter nu bij een 4-wielig voertuig.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
YT beschrijving:

NOWLAB has developed the world’s first fully 3D printed and functional e-motorcycle, the NERA e-motorcycle by Marco Mattia Cristofori with Maximilian Sedlak! All #NERAbike parts, excluding electrical components, have been 3D printed, including tires, rims, frame, fork and seat.
 
De Tweel zou eventueel interessant kunnen zijn maar het probleem was dat die absoluut niet functioneerde bij hoge snelheden.
Daarnaast, plat loopvlak dus dat werkt niet zoals het moet bij een motorband.... (word interessant bochten maken met een volledig platte band.....)


Rest van het "printen" .... meh, stelt niet zo veel voor...
Of iets in een mal gespoten word, of dat het laagje voor laagje opgebouwd word, het is min of meer hetzelfde uiteindelijk....
 
De Tweel zou eventueel interessant kunnen zijn maar het probleem was dat die absoluut niet functioneerde bij hoge snelheden.
Wel handig voor toekomstige motorrijders op Mars, want je kunt geen lekke band krijgen door kosmische straling.8-)
 
Rest van het "printen" .... meh, stelt niet zo veel voor...
Of iets in een mal gespoten word, of dat het laagje voor laagje opgebouwd word, het is min of meer hetzelfde uiteindelijk....

Dit dus. Waarom is er zo'n hype over die printtechnologie? Ik heb alleen nog maar demo's en prototype gezien die daarmee gemaakt zijn. Hype van een clubje die niet weet wat gieten of verspanen is.
 
Ik ben verspaner maar ben ervan overtuigd dat het printen de komende jaren alleen maar belangrijker gaat worden, maar ook dat het zeker niet de huidige vormen van bijvoorbeeld gieten en verspanen gaat vervangen. Het maakt een nieuwe manier van engineering mogelijk die voor heel veel zaken niet van toepassing is maar voor veel problemen ook een oplossing kan bieden.
 
Dit dus. Waarom is er zo'n hype over die printtechnologie? Ik heb alleen nog maar demo's en prototype gezien die daarmee gemaakt zijn. Hype van een clubje die niet weet wat gieten of verspanen is.
Kijk even naar het Airbus of BMW frame. Bedenk dat alle "buizen" die je ziet hol zijn. Hoe had je dit met een gegoten frame willen doen? GE maakt nozzles voor turbine motoren in 3D print die voorheen in elkaar gelast moesten worden uit tientallen onderdeeltjes. Nu is het in één keer geprint.
 
printen van het motor frame etc. oke, maar de banden???
op het filmpje van bluesrider is te zien dat de wagen nog na wiegt als ie remt.
dit komt door die airless wielen.
de ´velg´ staat dan stil, maar het loopvlak nog niet gelijk.

deze eigenschap zouden die geprinte motorbanden dan ook hebben.
niet bepaald bevorderlijk voor een goede wegligging...

Gr.
Lonewulf
 
Kijk even naar het Airbus of BMW frame. Bedenk dat alle "buizen" die je ziet hol zijn. Hoe had je dit met een gegoten frame willen doen? GE maakt nozzles voor turbine motoren in 3D print die voorheen in elkaar gelast moesten worden uit tientallen onderdeeltjes. Nu is het in één keer geprint.
:^

Net zoals een subframe of andere delen die je erop moet vastbouten of lassen.
Ook leuk bij schade, gewoon een complete motor/frame afschrijven.

Ideaal voor de fabrikanten dus. Vervangingsmarkt.:Y:+
 
:^

Net zoals een subframe of andere delen die je erop moet vastbouten of lassen.
Ook leuk bij schade, gewoon een complete motor/frame afschrijven.

Ideaal voor de fabrikanten dus. Vervangingsmarkt.:Y:+
Dat is nu niet anders. Een deltboxframe met aangelast balhoofd en achterbrug schetsplaten wordt ook niet gericht of gelast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan