Eerste keer weekend weg op de motor

Benonderweg

MF'er
14 jul 2019
151
96
Onderweg
Beste allemaal,
Dit jaar wil ik, voor het eerst, samen met een maat een weekend weg naar duitsland of luxemburg. Hebben jullie tips over:
-we hebben een bochtentraining gedaan bij de knmv, maar is een weekend met instructeur dan nog van meerwaarde?
- heeft een groepsreis groepsreis veel voordelen of zit je alleen maar savonds in hetzelfde hotel?
- of iets anders.

Alvast bedankt!
 
Luxemburg is fantastisch!
Mijn tip: doe gewoon lekker rustig aan.
Zeker als je er voor het eerst komt.
Zorg dat de boel op orde is, en dat je jezelf een beetje kunt redden met kleine technische gebreken.
Ducktape, plakset, gereedschap.
 
Mijn mening: als je met meer dan 5 bent, dan voelt het als een optocht.
:^ :^ Kijk, dat is nou nog eens mooi uitgedrukt.

Denk dat het belangrijk is wat je eruit wilt halen. Wil je:
- oefenen, leren, je grenzen opzoeken, bochtenknallen, risico's nemen etc. dan zijn daar groepjes voor
- met 100 dikke pensen asociaal lawaai maken op blinkend chroom door kleine dorpjes zijn daar ook groepjes voor
- juist met 20 man exact volgens de verkeersregels in volledige Goretex textielbepakking op allemaal dezelfde BMW's de ANWB-paddestoelen volgen (ook niks mis mee) dan kan dat natuurlijk ook

Ikzelf wil dat allemaal dus niet :) Groepsreis sowieso ellende wat mij betreft. Ik wil stoppen/starten wanneer ik wil, als ik een bepaald stukje wat langzamer of juist wat sneller wil pakken (of gewoon nog een keer) wil ik dat niet aan anderen hoeven uitleggen, samen op een kamer slapen vind ik al helemaal vreselijk.

Geen last van FOMO hier - ik hoef niet plat door de bocht mijn hoogtevrees te overwinnen, en ik hoef ook niet elke anderhalf uur een nieuwe Tenalady en een praatje over de bijzondere lokale stoeptegels. Ik wil gewoon lekker in mijn eentje met muziek of gelul op de oortjes van de omgeving genieten en niks hoeven. Wil je dat? Ga niet in groepen rijden. Want dan moet er de hele tijd van alles.

Maar goed, ik zie genoeg groepjes die er blijkbaar enorm van genieten dus er zal ook ergens wel wat aan zijn :) Anyway, dat zijn dus mijn persoonlijke overwegingen. Maar wat wil jij eruit halen?
 
Luxemburg is fantastisch!
Mijn tip: doe gewoon lekker rustig aan.
Zeker als je er voor het eerst komt.
Zorg dat de boel op orde is, en dat je jezelf een beetje kunt redden met kleine technische gebreken.
Ducktape, plakset, gereedschap.
Ja? Want je motor valt uit elkaar zodra je de grens over bent?
Luxemburg is inderdaad fantastisch. Om je wezenloos te knallen en lekkere forel te eten. Lekker rustig aan doen is gewoon pure zelfkastijding. Trappen met dat ding, daar istie voor.
 
Ja? Want je motor valt uit elkaar zodra je de grens over bent?
Luxemburg is inderdaad fantastisch. Om je wezenloos te knallen en lekkere forel te eten. Lekker rustig aan doen is gewoon pure zelfkastijding. Trappen met dat ding, daar istie voor.
De ducktape is voor de kappen bij elkaar te houden, vooral voor mannen die vergeten te sturen en rechtdoor de bosjes in gaan.
De plakset om een band te repareren zodat je niet een halve dag op de plaatselijke ANWB hoeft te wachten.
En het gereedschap kan gebruikt worden om het bolletje van het achterlicht te vervangen, die helaas net stuk ging.

En dat rustig aan? Lijkt me wel verstandig voor de TS, die in de openingspost meld dat hij voor het eerst een weekendje op stap gaat in een onbekende omgeving.
Luxemburg heeft fantastische wegen, daarom raadt ik dat ook aan, maar om als een dolle stier rond te karren kun je beter bewaren voor als je wat beter bekend ben.
 
Gezellig met z’n tweeën op stap en wat voorwerk doen op internet…hotelletje regelen en genieten.

Je bent van niemand afhankelijk en dat gedoe met grote groepen heb je niet, vrijheid…dat is motorrijden toch.


Mijn motormaat en ikzelf hebben helemaal niks met het ‘wij’ gevoel in grote groepen, ben onderhand oud en wijs genoeg om het zelf te regelen.
 
Googel eens op Winterberg.
of:
 
De ducktape is voor de kappen bij elkaar te houden, vooral voor mannen die vergeten te sturen en rechtdoor de bosjes in gaan.
De plakset om een band te repareren zodat je niet een halve dag op de plaatselijke ANWB hoeft te wachten.
En het gereedschap kan gebruikt worden om het bolletje van het achterlicht te vervangen, die helaas net stuk ging.
Je vergeet de tiewraps om je buff langs je vorkpoten te kunnen binden wanneer je je seals hebt lekgereden :X

OT Luxemburg is leuk voor je eerste trip! De Ardennen zijn net even iets minder heftig dan de Eifel etc en er zijn leuke routes voor te vinden als je daar nog niet echt bekend bent. Mocht je een lang weekend gaan en een dagje wel aan de Eifel willen snuffelen kan je richting Vianden gaan, vanaf daar zit je binnen een klein kwartiertje al midden tussen een paar gigantisch mooie doordraaiers :9~

Ik zou lekker met alleen je maat gaan, dan kan je alles zelf bepalen. Verder is het rijden net als in NL, Let wel: als er daar borden staan dat er een stevige bocht aankomt, krijg je ook daadwerkelijk een flinke bocht voor je kiezen.

Dus dat is niet zoals in NL. Verder gewoon lekker genieten! :]
 
Beste allemaal,
Dit jaar wil ik, voor het eerst, samen met een maat een weekend weg naar duitsland of luxemburg. Hebben jullie tips over:
-we hebben een bochtentraining gedaan bij de knmv, maar is een weekend met instructeur dan nog van meerwaarde?
- heeft een groepsreis groepsreis veel voordelen of zit je alleen maar savonds in hetzelfde hotel?
- of iets anders.

Alvast bedankt!
Navigatie op de motor is wel verrekte handig. Scheelt een hele boek gepannekoek langs de weg.
 
Als wij een rit of weekend rijden plannen, dan doen wij dat best wel simpel, alles wat in de topkoffer past
mag mee, de rest is overtollige bagage en blijft thuis, overigens past er wel verrekte veel in zo'n topkoffer.
Daarnaast plannen wij de routes via routeyou.com , dan krijg je heerlijke wegen voor geschoteld, ik zorg dan
dat de dag in 3 á max 4 delen is opgedeeld, het 1e deel is dan het langst en zit rond de 2 uur, daarna bouwen
we de tijd af naar het laatste deel van max 1 1/2 uur, puur vanwege de concentratie.
Al met al leggen we dan op 1 dag zo'n 300km af zonder ook maar 1 snelweg te zien.

1x per jaar rijden we met een groepje (NL + BE) een mooie route naar een hotel, afgelopen jaar had ik de route
uitgezet, gewoon van achter de laptop, ging helemaal super op 1 restaurant na, die toch niet open bleek,
dan ga je gewoon opzoek naar een inwoner en vraag je om advies, werkt altijd

Gewoon niet te moeilijk denken en gaan......
 
Jullie willen 1 weekend weg.
Ik sluit me aan bij de opmerking hierboven om max 1 topkoffer met zooi mee te gaan nemen.

Maak enkele mooie routes in Besecamp voor Lux en omgeving.
Verder hoef je vooraf helemaal NIETS te doen.
Gewoon thuis op de motor gaan zitten en vertrekken. Onderweg is altijd wel een slaapplek te vinden.
Aan eind van de middag even booking raadplegen om een bedje te zoeken, maar mss zie al iets langs de weg,
 
Misschien is dit ook nog even leuke, aanvullende info over rijden in de bergen:
https://www.luiemotorfiets.nl/tips/bergen/

Verder: Ik heb alleen route des grandes alpes gereden, maar ook met groepen (1x erg groot, zo'n 12 personen) in de Eiffel gereden. Beide heeft zo z'n charmes vind ik. Met een groep heb je de gezelligheid tijdens de stops en 's ochtends voor het starten en 's avonds kan je de rit van die dag nog even nabespreken. Alleen ben je vrijer en kan je gaan en staan waar je wil.
 
Ik weet niet wanneer je de trip wilt maken maar zorg ook voor goede regenkleding. Denk dan niet alleen aan een goed regenpak of bijv gore-tex motorkleding maar ook aan regenhandschoenen en desnoods overschoenen die je over je laarzen kan doen zodat deze niet te nat worden. Niks zo vervelend als kouwe klauwen en poten.
 
Het meeste is wel gezegd en geschreven. Mijn ervaring is dat Duitse hotels en restaurants goedkoper zijn dan de Luxemburgse.
Dus ik overnacht dan graag in Duitsland en ga lekker rijden in Luxemburg en Duitsland. Best of both worlds.
 
Tip: rechts houden, rechts houden en rechts houden. Niet luisteren naar mensen die iets anders beweren.
Idd een hele belangrijke! Veel lokale bewoners willen nog wel eens de bochten afsnijden. Persoonlijk vind ik een weekend tekort, 3 of 4 dagen is beter.Navigatie is niet noodzakelijk wel makkelijk. Verder gewoon lekker genieten en je eigen tempo rijden.
 
Tip: rechts houden, rechts houden en rechts houden. Niet luisteren naar mensen die iets anders beweren.
Ja, dat. En als je graag zo hard mogelijk door de bocht wilt, zorg er dan voor dat je de bocht zo rustig in gaat dat je rechts kunt houden.
Ik heb het voor me zien gebeuren dat het niet helemaal lukte terwijl er een auto van de andere kant kwam. De auto was Total Loss. Mijn maat heeft alle geluk van de wereld gehad. Anders had ik het niet gepost.
 
Ja, dat. En als je graag zo hard mogelijk door de bocht wilt, zorg er dan voor dat je de bocht zo rustig in gaat dat je rechts kunt houden.
Ik heb het voor me zien gebeuren dat het niet helemaal lukte terwijl er een auto van de andere kant kwam. De auto was Total Loss. Mijn maat heeft alle geluk van de wereld gehad. Anders had ik het niet gepost.
De oude regel "slow in, fast out".
 
Terug
Bovenaan Onderaan