Eerste keer zelf kleppen stellen ZZR1200

klont

Die hard MF'er
18 mei 2004
356
0
Ik ben van plan om binnenkort mijn klepspeling te gaan controleren, eventueel te stellen en mijn carbs te synchroniseren. Ik heb al aardig wat onderzoek gedaan en wil in elk geval een Carbtune Pro en voelermaatjes (0,01 mm) gaan bestellen.

Ik vraag me echter af of ik nou wel of geen speciaal gereedschap nodig heb om eventueel shims te verwijderen/ installeren? Er staat hierover niks vermeld in het werkplaatshandboek. Er staat alleen 'slide the rocker arm (klepstoter?) sideways and change the shim' met een fotootje. Het ziet er niet al te ingewikkeld uit.

Daarnaast moet ik als ik alles weer in elkaar zet op een aantal plaatsen silicone sealant aanbrengen. Ik neem aan dat hier vloeibare pakking mee bedoeld wordt?

Als laatste wordt aangegeven dat de rocker arms licht moeten worden ingevet met molybdenum disulfide olie. Wat is dat? :? Een bepaald soort vet, maar wat precies?
 
Laatst bewerkt:
full


A. rocker arm
B. shim
C. voorkant

Heb ik speciaal gereedschap nodig?
 
Ik ben van plan om binnenkort mijn klepspeling te gaan controleren, eventueel te stellen en mijn carbs te synchroniseren. Ik heb al aardig wat onderzoek gedaan en wil in elk geval een Carbtune Pro en voelermaatjes (0,01 mm) gaan bestellen.
ga er maar van uit dat het controleren betreft.
als je toch moet stellen heb je ook een schroefmaatnodig en een adres om plaatjes te ruilen, heb je daar al aan gedacht?
Ik vraag me echter af of ik nou wel of geen speciaal gereedschap nodig heb om eventueel shims te verwijderen/ installeren? Er staat hierover niks vermeld in het werkplaatshandboek. Er staat alleen 'slide the rocker arm (klepstoter?) sideways and change the shim' met een fotootje. Het ziet er niet al te ingewikkeld uit.
als ik het zo zie drukt de nok niet op de klepsteel maar op een slepertje.
ik schat in dat je dat slepertje eenvoudig uit zijn draaipunt schuift.
heb je geen hoofdstuk koprevisie in je wphb? daar kan je de constructie wel terugvinden.
Daarnaast moet ik als ik alles weer in elkaar zet op een aantal plaatsen silicone sealant aanbrengen. Ik neem aan dat hier vloeibare pakking mee bedoeld wordt?
nee, ze bedoelen siliconenpakking, hylomar blue bijvoorbeeld.
ik gebruik hittebestendige siliconenpakking van general electric maar voor een kleppendeksel zou ik in geval van nood ook gewone siliconenkit gebruiken, met mate!!!!
Als laatste wordt aangegeven dat de rocker arms licht moeten worden ingevet met molybdenum disulfide olie. Wat is dat? :? Een bepaald soort vet, maar wat precies?
dat is een soort zwart grafietvet.
een droogsmeermiddel, je smeert het bijvoorbeeld ook op de splines van een droge koppeling of kardanas.
dat hebben ze wel in de automaterialenzaak.
 
Klepspeling is uitlaat = 0.18 - 0.24 inlaat = 0.13 - 0.19 daar ben je geen speciaal gereedschap voor nodig (behalve een pincet mss), molybdeendisulfide ook bekend als MoS2 en siliconen pakking.
 
ga er maar van uit dat het controleren betreft.
als je toch moet stellen heb je ook een schroefmaatnodig en een adres om plaatjes te ruilen, heb je daar al aan gedacht?

Bedankt voor de reacties. :)

Bij een te grote afwijking heb ik een tabel waar je aan de hand van de klepspeling en de aanwezige shim kan zien welke shim er voor in de plaats moet komen. Met part numbers, dus die kan ik dan gewoon bestellen/ ruilen hier bij de motorzaak.

Maar zouden de part numbers op de aanwezige shims staan? :? Dan zou ik geen schroefmaat nodig hebben.

En waar zou ik die molybdeendisulfide precies moeten aanbrengen?
 
Laatst bewerkt:
Ok, check. Dan komt er nog een micrometer bij op het boodschappenlijstje.

Ik ga al het spul verzamelen, en dan ga ik binnenkort een dag aan de slag. *O*
 
wat Halflive bedoeld is dat je bij speling die afwijkt de shim die erin zit moet nameten met een micrometer en dan pas in je tabel kijken.

is er nl 0,05mm van de shim afgesleten (kan als de sleper rechtstreeks op de shim duwt) dan klopt de dikte die op de shim aangegeven wordt niet meer en is je nieuwe shim ook 0,05mm te dun

edit: beetje laat :P
 
Laatst bewerkt:
Met die carbtune niet langer dan een kwartier bezig zijn. De slangen worden dan veels te soepel en gaat die lucht lekken bij de carbs...


mits je carbs hebt...


Of heb je die niet en heb je nu een carbtune besteld?


en ff bij louis een benzine potje van plastic met kraantje bestellen

en je vacuum afsluiten met een boortje.


Maar eerst kleppen stellen!!!

Let op die benzine dampen die zijn high explosive..niet roken
 
Laatst bewerkt:
Met die carbtune niet langer dan een kwartier bezig zijn. De slangen worden dan veels te soepel en gaat die lucht lekken bij de carbs...


mits je carbs hebt...


Of heb je die niet en heb je nu een carbtune besteld?


en ff bij louis een benzine potje van plastic met kraantje bestellen

en je vacuum afsluiten met een boortje.


Maar eerst kleppen stellen!!!

Let op die benzine dampen die zijn high explosive..niet roken

Ik heb carburateurs. B|


:)
Zal de tijd een beetje in de gaten houden.
 
Ik heb er altijd een goede (echt goede :Y :Y ) magneet bij, liefst niet dikker dan de diameter van de shim zelf. Zo kun je simpel en snel de plaatjes eruit halen zonder de nokkenassen eruit te halen, zelfs bij de eerste cilinder ;)

de stelplaatjes kun je bij de betere motorzaak wel halen. Kawa heeft dezelfde als Honda. Eerst meten/checken welke je nodig hebt, dan kijken of je misschien plaatjes onderling uit kunt wisselen en dan pas nieuwe halen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan