Eerste KTM supermoto, maar welk model?

royduin

Rookie
30 mei 2018
18
4
Hallo motormuizen,

Ik ben nieuw hier en ik ben bezig met mijn motorrijbewijs A, dus direct zwaar. In het verleden heb ik een Motorhispania RYZ brommer gehad met on-road banden en in die categorie wil ik blijven. Veel gezocht, gelezen en vergeleken maar ik kom er maar niet uit. Welke motor zal ik kopen zodra ik mijn rijbewijs behaald heb?

Ik wil dus een supermoto, dan ga je qua merken naar KTM, Yamaha of Aprilia. KTM is natuurlijk het merk in die categorie en dus lijkt mij dat de beste keuze. Ik heb gelezen dat KTM qua kwaliteit net even beter is dan andere merken. Maar dan, het model? Dat is geheel afhankelijk waar ik het voor wil gebruiken: met mooi weer rond toeren en naar het werk ermee (8 km verder, geen snelwegen). Niet racen etc, dus gewoon een 4 takt. Dat schijnt veel onderhoud vriendelijker te zijn en veel relaxter rijden op de weg.

Maar dan, EXC, SMC, SMC-R, SX, SMR, SMT, etc... allemaal termen in modelnamen waar ik niet heel wijs van wordt. Wat houdt het allemaal in en wat is te adviseren? Het nummer snap ik, de motor inhoud. Maar ook daar; wat is te adviseren? Waarschijnlijk zeggen jullie i.v.m. weinig ervaring neem een lichte motor, maar ik wil er een tijdje mee voort en gelijk goed kopen. Dat ik op mijn 18e een Subaru Impreza met 280pk kocht werd dat ook door iedereen afgeraden, inmiddels al 8 jaar schadevrij.

Ik ben heel benieuwd naar de reacties en tips!

Alvast bedankt!

Roy
 
Laatst bewerkt:
Ligt eraan wat je budget is en wat je er mee wil doen? Ik ben begonnen op een ktm 620 lc4 en rij nu een 690 smc-r. Onderhoud is met deze modellen wat minder intensief, maar ze zijn ook wat zwaarder.
 
Ligt eraan wat je budget is en wat je er mee wil doen? Ik ben begonnen op een ktm 620 lc4 en rij nu een 690 smc-r. Onderhoud is met deze modellen wat minder intensief, maar ze zijn ook wat zwaarder.

Dank voor je reactie! Qua budget zat ik te denken rond de 5000, maar als daar niets voor te krijgen is wat ik wil dan tot maximaal 8000. Zoals in mijn startpost aangegeven wil ik er gewoon met mooi weer een rondje op rijden en naar het werk ermee. Niet racen, stunten of crossen.

Even gekeken naar de KTM 620 LC4, volgens mij een wat ouder model? Qua uiterlijk niet helemaal wat ik in mijn hoofd heb. Kijk ik naar de KTM 690 SMC-R; precies wat ik qua uiterlijk in gedachte heb. Dat is wel een wat duurder model? Wat voor modellen zitten er tussenin? Waarom heb je voor die modellen gekozen? Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een SMC-R en een EXC? Of een SMC zonder de R?
 
Laatst bewerkt:
Ktm 620 is inderdaad een ouder model. Die koop je voor €2000. Je hebt dan ook nog de ktm 640 modellen met het grijze blok. Die moet je wel een nette kunnen vinden voor rond de €4000 en zijn wat moderner en betrouwbaarder. Daarna zijn vanaf 2008 de 690 smc modellen gekomen die je met wat geluk wel vind rond de €5000. De smc-r heeft net iets meer vermogen en is geleverd vanaf 2012 (€7000-8000)

Alle modellen in het bovenstaande verhaal hebben wat langere ondehoudsintervallen.
Ik heb hier voor gekozen omdat de motor ook ieder jaar meegaat richting de eifel (1200km in 4 dagen)

De exc modellen gaan wat meer richting de wedstrijd modellen. Ook bruikbaar voor een rondje om de kerk, maar daar ga je dus niet 1200km in 4 dagen mee rijden. Deze zijn vaak lichter en hebben meer vermogen. Vanzelfsprekend dus meer/vaker onderhoud.
 
De EXC-modellen zijn de enduro motoren. De SMC-modellen vanaf 2012 hebben de R, omdat er motorisch wat veranderingen zijn.
 
Hey roy,

leuk man ik heb ook een mh ryz gehad haha

Zelf was ik als eerste motor ook op zoek naar een supermotard maar dan 1 die onderhouds arm was en waar ik nog een x de snelweg mee op kon. Geen hardcore competitie fiets dus. Ik kwam al snel uit bij een ktm met het oerdegelijke lc4 blok.
Mijn eerste supermoto was een ktm 640 lc4 uit 2006 en hier heb ik 3,5 jaar zonder problemen op rond gereden. Ook al een wat ouder model nu, een nette met weinig km's zijn nu nog moeilijk te vinden. zelfde geld voor de 625 lc4 en de 660 lc4.

Maaaar de 690 smc of smc-r is idd een hele goede optie. Je hebt verschillende types met elk hun eigen kleine verschillen. Ik heb nu ook een smc-r uit 2013.

Vanaf bouwjaar 2012 komt de R erbij van smc-R.
Eerste type is bouwjaar 2008/2009, deze zijn al te koop voor 5k.

Vanaf 2008 t/m 2011 650 cc, daarna 690 cc, meer vermogen dus.
Vanaf 2012/2013 een fijner zadel.
Vanaf 2014 ABS en een dubbele bougie, en vanaf 2014 kun je niet meer in de software/mapping komen.

olie + oliefilter wissels volgens boekje
2008/2009: om de 5000 km
2010/2011: om de 7500 km
Vanaf 2012: om de 10.000 km
Bij fanatiek gebruik verstandig om iets sneller te doen.

Ik heb bewust voor een 2013 gekozen omdat dit het laatste model was zonder ABS, dit wou ik niet op een supermoto hebben. Extra gewicht en het kan alleen maar kapot en lastig remvloeistof verversen/ontluchten. De ABS achter kun je wel in je dashboard uit zetten maar dit moet bij elke keer starten opnieuw of je moet een dongel kopen. En ik ben van mening dat als je goed je rem beheerst je nog beter remt zonder ABS. En t/m bouwjaar 2013 kun je dus nog een custom mapping laten schrijven/inladen.

Daarom raad ik je ook een 2012/2013 model aan. Je moet altijd geluk hebben maar als je een nette met +- 10.000 km op de klok opzoekt kun je er jaaaaaaaren plezier van hebben en deze zijn ook wel te koop voor rond de 7k.

ktm is vergeleken yamaha/honda ook goedkoper in de onderdelen. En je hebt het voordeel dat er veel van zijn, dus er is ook veel 2e hands te vinden. Daarbij werkt de ktm spareparts finder ook geniaal.

De ktm exc is vanuit fabriek een enduro, deze zijn lichter/wendbaarder dan een 690 maar vergen dus ook meer onderhoud. Deze worden wel veel omgebouwd tot supermoto omdat ze een kenteken hebben.

De ktm sx-f is een volbloed crosser, competitie gericht en vergt nog meer onderhoud.

Een ktm (450) smr is een af fabriek hardcore competitie gerichte supermoto zonder kenteken puur gericht voor de supermoto circuits.
 
Duidelijk! Hartelijk dank voor de antwoorden! Ik ga Marktplaats de komende tijd in de gaten houden voor SMC en SMC-R modellen. Heb "640" en "690" als zoekopdracht opgeslagen, dus dagelijks de nieuwste advertenties in de mail 8-)
 
Iets later maar ben geslaagd, afgelopen zaterdag een Akrapovic KTM 640 versie gekocht. Dank voor de info allemaal!
 

Bijlagen

  • 1.jpeg
    1.jpeg
    140,1 KB · Weergaven: 22
  • 7.jpeg
    7.jpeg
    151,9 KB · Weergaven: 16
Terug
Bovenaan Onderaan