eerste moto: er-5, bandit600 of sv650

Pentosa

Rookie
4 nov 2004
13
0
België
Ik ben momenteel nog steeds op zoek naar mijn eerste moto. Ik ben aan het twijfelen tussen de volgende:
+ER-5: bj99, 26000km voor 2500euro
+bandit600: bj2001, 21000km voor 4000euro
+SV650: bj2001, 8000km voor 3750euro

Welke is de beste keus?

Is het zo dat ik de er-5 al na een paar maanden beu ben?

Van de bandit heb ik gehoord dat hij een redelijk hoog gewicht heeft. Ik ben zelf 1m78 en weeg (maar)60kg. Kan dat problemen geven?

Ik hoor ook dat een sv650 een goede wheelie-fiets is. Nu is het niet mijn bedoeling om direkt wheelies te beginnen rijden. Is het dan ook zo dat de sv650 wheelies maakt zonder dat je het eigenlijk wil (bv door teveel gas te geven)? Ik houd voorlopig namelijk liever beide wielen op de grond.
 
[me]Tensive is een fervente SV650S rijder
[/me]


Heerlijke motor!

ER-5 is leuk, maar wat meer vermogen is nog leuker.
Een Bandit is ook een fijne motor; prima werkpaard en goed geschikt voor de lange toerritten.
De SV650S is een sportieve toerder. Het is overigens ook een tweecylinder, dus dat geeft het ijzeren ros een aparte eigenschap waar je wel van moet houden. Ik vind het geweldig!

Overigens, met elke van de drie fietsen kun je wheelies maken. Maar om op basis daarvan een fiets te gaan kopen :X .

Ach, hier krijg je enkel meningen van anderen te horen. Dat telt wel, aangezien het gebruikservaringen zijn (meestal). Ik heb zelf alleen geen ER-5 gereden, de overige twee andere wel.

Het beste is natuurlijk om zelf even een proefritje te maken. Vooral in deze tijd van het jaar zullen de dealers je daarin wel behulpzaam willen zijn ;) .

Kleine edit: die prijs van die SV650 is een beetje bizar laag. Woon je in Belgie of is die fiets te koop in Belgie? Als het te koop staat in Nederland, dan zou ik eens navragen naar eventuele schade.
 
Als ik uit deze 3 zou moeten kiezen....

SV650

Véél minder gelopen dan de Bandit en écht méér motor dan de ER.

Maar goed... ik hoef de keuze niet te maken. *D
 
Is het zo dat ik de er-5 al na een paar maanden beu ben?


uhm, ik les op een er-5, en ben m nu al beu... |(

edit: die SV650 heeft een mooie prijs voor t aantal km...
heb er verder ook geen verstand van, maar maak lekker een proefritje op alle drie...

succes!
 
Ik rijd veel op de Bandit (duh) en ook op de sv.Bandit heeft idd een redelijk hoog gewicht maar zodra je meer als 10 km/u rijdt merk je daar niets meer van. Voordeel van de bandit is ook dat je vanaf de eerste meter eraan gewend bent. Maar als ik die prijzen zie zou ik zekers voor de sv gaan. Trekt harder, Stuurt nog gemakkelijker en is lichter dan de bandit. En ook nog eens mooier (moet ik zeggen als bandit owner) De sv wil alleen zijn voorwiel liften in de eerste versnelling bij volgas dus je hoeft niet bang te zijn voor onbedoelde wheelies.
De prijs van de sv is wel een goede

ik moet het wel eens zijn met tensive dat die prijs voor de sv wel errug laag is meestal is hij toch een stuk duurder dan een vergelijkbare bandit (km en bouwjaar)
 
Laatst bewerkt:
Ik woon inderdaad in Belgie en vond die prijs van de sv650 ook al laag. Ik heb de moto alleen nog maar op foto gezien (is wel bij een suzuki-dealer, met garantie). Zou hem natuurlijk wel eerst gaan bekijken en proefzitten en -rijden.

Ik koop zeker geen moto om te wheelien, maar zou gewoon niet willen dat ik hem ongewild in de lucht trek bij ietsje teveel gas.(heb namelijk nog niets van ervaring met motorrijden.).
 
Rij zelf nu op een bandit na 't eerste jaar er-5 gereden te hebben.
Er-5 zeer goede beginnersfiets! Kan je ook echt lol op hebben,stuurt ligt.
Op de er-5 voel je prima wat je goed en minder goed doet. Erg veel afschrijven
doe je er ook niet op, dus als je 'm zat wordt is er geen man overboord.
Bandit rijdt comfortabeler en heeft vooral hoger in de toeren meer power.
Stuurt trouwens ook heel makkelijk ondanks zijn gewicht.
Natuurlijk kun je meteen met 600 of 650 cc beginnen maar ik ben blij
dat ik eerst een jaartje met 500 heb gespeeld, was erg leerzaam en je
komt op bochtige wegen absoluut goed met de "grote"jongens mee hoor!
 
Sv 650!!!!! 2 cilinders rijden heerlijk!!!!!

Als je de naked koopt zou ik er wel een breder en rechter stuur op setten. Ik kreeg namelijk last van mijn polsen(tijdens de proefrit)

En daarnaast is er voor een SV veel meer te krijgen, als een ER 5 in ieder geval
 
Ik koop zeker geen moto om te wheelien, maar zou gewoon niet willen dat ik hem ongewild in de lucht trek bij ietsje teveel gas.(heb namelijk nog niets van ervaring met motorrijden.).

Als je nog helemaal geen ervaring hebt zou ik voor de ER-5 gaan. Persoonlijk zou ik dan zelfs voor iets als een lichte off-road gaan, maar dat hangt er ook vanaf waar je voorkeur ligt.
 
mijn vrouw (eind 2003 rijbewijs gehaald) rijdt nu op een er-5. zit behoorlijk veel pit in (heb zelf een ducati) stuurt lekker, een fun bike waar je ervaring mee opdoet en waarmee je alles kunt doen. van de prijs kan nog wel wat af en daarmee is het de goedkoopste. Van die 650 wil je na een jaar ook weer af (op naar de 150 pk...) dus dat maakt niet veel uit en de er5 is heel courant.
verder val ik meestal op de looks van een motor en dat is uiteraard persoonlijk.
succes :]
 
Alvast bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik morgen die sv650 eens ga checken en eventueel proefrit maken. (Wil daarmee niet zeggen dat de sv650 mijn definitieve keuze is.)
 
Alvast bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik morgen die sv650 eens ga checken en eventueel proefrit maken. (Wil daarmee niet zeggen dat de sv650 mijn definitieve keuze is.)
Laat ons weten hoe het verging :) . Ik verwacht weinig problemen met een SV (het zijn gewoon degelijke motoren). En je gaat werkelijk niet rap op 't achterwiel wanneer de gas ver open wordt getrokken in kort moment (tenzij je andere tandwielen erop hebt zitten).

Check wel naar technische staat van de motor: geen vochtigheid in uitlaatdemper, voorvork nog recht, kijken naar originele onderdelen (iets wat er nieuw uitziet of geen SV-onderdeel is kan aanduiden op vervanging, wat weer iets kan zeggen over bijv. een valpartij).
 
Laat ons weten hoe het verging :) . Ik verwacht weinig problemen met een SV (het zijn gewoon degelijke motoren). En je gaat werkelijk niet rap op 't achterwiel wanneer de gas ver open wordt getrokken in kort moment (tenzij je andere tandwielen erop hebt zitten).

Check wel naar technische staat van de motor: geen vochtigheid in uitlaatdemper, voorvork nog recht, kijken naar originele onderdelen (iets wat er nieuw uitziet of geen SV-onderdeel is kan aanduiden op vervanging, wat weer iets kan zeggen over bijv. een valpartij).

Ik ben vandaag de sv650 gaan bekijken en die zag er nog erg goed uit. Er was enkel een deuk in de tank, waarschijnlijk van iets op te vallen. Anders was er nergens geen krasje te bespeuren, ook geen steeninslag op voorvork (moto heeft maar 5800km gereden).
De vorige eigenaar had hem ook nieuw gekocht in de winkel waar hij nu tweedehands verkocht wordt, en ik krijg 6 maand garantie.
Een testrit heb ik nog niet kunnen doen omdat het teveel regende. Heb hem wel eens gestart in de garage en startte direkt zonder problemen.

full


Wat ik ook nog wou vragen: de moto is rood. Nu heb ik een tijdje terug al een shoei (raid morpho) helm gekocht met blauwe motieven. Vinden jullie dat dit zal afsteken op een rode moto? Ik heb nog nooit met die helm gereden. Zou ik die eventueel nog kunnen inwisselen?
 
mooie motor hoor. zou ook zeker voor de SV gaan. is gewoon beste deal. ER5 zeker niet doen. was ook mijn lesmotor en ik kan je vertellen dat die 100 cc extra die ik nu rijd toch wel erg veel beter is gelijk.

edit: was eigenlijk wel teleurgesteld dat de hornet 600 niet in je lijstje voor kwam.. ;(
 
mooie motor hoor. zou ook zeker voor de SV gaan. is gewoon beste deal. ER5 zeker niet doen. was ook mijn lesmotor en ik kan je vertellen dat die 100 cc extra die ik nu rijd toch wel erg veel beter is gelijk.

edit: was eigenlijk wel teleurgesteld dat de hornet 600 niet in je lijstje voor kwam.. ;(

@fitrefo..... inderdaad. Maar dan was het ook niet zo moeilijk geweest om te kiezen.. toch?? *D

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/141481/27824af5dfaa59230c1372d3aa3a802a (CB600F.jpg)​
 
Mot ik hem natuurlijk wel imgatten.... :?

full




En ehhh... wat die helm betreft... de mijne is ook blauw-wit net als mij pak en de kleur van mijn "fiets" zie je hierboven.
Dus..... who cares!!

:X
 
mooie motor hoor. zou ook zeker voor de SV gaan. is gewoon beste deal. ER5 zeker niet doen. was ook mijn lesmotor en ik kan je vertellen dat die 100 cc extra die ik nu rijd toch wel erg veel beter is gelijk.

edit: was eigenlijk wel teleurgesteld dat de hornet 600 niet in je lijstje voor kwam.. ;(

Hornet 600 was inderdaad ook een van mijn mogelijke keuzes. Is zeker ook een goede moto, maar die zijn meestal toch nog een stuk duurder in aankoop. Vandaar dat die dan ook niet in m'n lijstje voorkwam.
 
ER-5 verveelt mij nog steeds niet, maar een ZR-7 is toch leuker :)

ZR-7_bleue.jpg


Is tegenwoordig redelijk goedkoop aan te komen.
 
+bandit600: bj2001, 21000km voor 4000euro

Welke is de beste keus?

Is het zo dat ik de er-5 al na een paar maanden beu ben?

Van de bandit heb ik gehoord dat hij een redelijk hoog gewicht heeft. Ik ben zelf 1m78 en weeg (maar)60kg. Kan dat problemen geven?

Ik hoor ook dat een sv650 een goede wheelie-fiets is. Nu is het niet mijn bedoeling om direkt wheelies te beginnen rijden. Is het dan ook zo dat de sv650 wheelies maakt zonder dat je het eigenlijk wil (bv door teveel gas te geven)? Ik houd voorlopig namelijk liever beide wielen op de grond.
Zoek anders op marktplaats, voor 4000 euries heb je wel een HORNET en je zal er geen spijt van hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan