Eerste moto: SV650S of CBR 600F ?

Lioerdi

Rookie
2 dec 2003
3
0
Ik ben van plan om begin volgend jaar met mijn rijlessen te beginnen en daarna een moto te kopen.
Mijn goesting ging uit naar een Suzuki SV650S, die ik tweedehands zou kopen. Volgens wat ik gelezen heb een goede, sportieve beginnersmoto waar je veel plezier kan aan beleven. Ik zou hem ook nodig hebben om af en toe een wat langere afstand mee af te leggen(130 km of meer), waarbij ik toch iets van bagage moet kunnen meepakken. De SV is daar naar't schijnt ook goed geschikt voor.

Nu hoor ik van een kennis dat hij z'n CBR600F (model '99 en 28000 km) begin volgend jaar zal verkopen voor 5000 euro (wel in België, hier zijn de moto's naar't schijnt goedkoper dan in Nederland).

Eerste vraag: is 28000 km veel voor zo'n ding en is 5000 euro goedkoop? Hoeveel kilometer rijdt zo'n moto gemiddeld?

Ten tweede: Ik heb gehoord dat een CBR niet echt een beginnersmoto is (te krachtig, stuurt te strak en kuipwerk is duur om te vervangen als je hem laat vallen, wat naar't schijnt in't begin zeker es gebeurt). Ook zou die niet zo geschikt zijn voor lange afstanden...

Zou ik die CBR kopen of beter bij mijn eerste gedacht blijven?
Aan welke moto heb je 't meest rijplezier? Op welke zit je't gemakkelijkst? Welke is het best geschikt om mee te 'experimenteren' en mee te leren rijden?, ...
 
CBR600F valt wel mee met kracht, meer sportieve toerfiets. Ik rij een SV650S en heb er een topcase op zitten. Makkelijk voor woon-werk verkeer. Het lekkere ding rijdt 1:20 en nog comfortabel ook; je kan er heerlijk lange tochten mee maken zonder pijn te krijgen in bijv. je polsen. Over de CBR kan ik weinig vertellen; dat laat ik aan de anderen over.

Beste is om een proefrit te maken op beide typen; dan weet je gelijk wat jou werkelijk zal bevallen en zegt meer dan dat wij je kunnen vertellen.
 
Mensen die met een CBR600F begonnen zijn, hoe is dit hen bevallen?
Is 28000 km al veel voor zo'n moto?
 
cbr600 blijft een sport natuurlijk, maar onder de sport motoren een heel gemoedelijke (ik zal het woord tam maar niet gebruiken) goed te beheersen, relatief weinig onderhoud, prima woon-werk maar ook goed sportief, is populair fietsje hoor. ik zou voor de honda gaan.
 
SV650 en CBR600R kan jet totaal niet vergelijken, ik zou ook een CB600 hornet in overweging nemen


stupid.gif


CB600S Hornet is een prima motor ja. Heb er nu al dik 14.000 km opzitten, in precies 6 maanden, dat gaat lekker. Vakantie, lange ritten, woon-werk, wil allemaal prima. Lekkere comfortabele rechtop positie. En voor het wat sportievere werk leen ie zich ook prima!

Ik heb afgelopen zomer nog op een CBR600F gereden, pracht machine, maar de zit is natuurlijk veel sportiever. Niet mijn eerste keus, zeker gezien het feit dat ik nogal veel rij, oa veel files. Dan is een Hornet-achtige motor toch net wat comfortabeler denk ik. Ook vond ik de motor erg zenuwachtig van de CBR, meer dan de Hornet, alhoewel de beide blokken toch familie zijn van elkaar.
 
Een Hornet of een Bandit ging ik al niet nemen.
De SV650S is een stuk lichter(dus ook sneller in de bochten), heeft een betere windbescherming en is volgens Tensive ook goed geschikt voor woon-werk verkeer(zuinig verbruik en makkelijke zithouding).
'k heb ook al gehoord dat het met een V2 aangenamer rijden is dan met een viercylinder.
Daarom dus dat ik voor de SV gekozen had, ware het niet dat die maat ineens afkwam dat hij z'n CBR gaat verkopen.

Maar volgens wat ik al allemaal gehoord heb kun je aan de SV minstens evenveel plezier beleven als aan de CBR, gaat hij ongeveer even snel in de bochten en zo en is hij bovendien beter geschikt voor woon-werk verkeer (beter zithouding, zuinig verbruik).

'k denk da'k aan m'n maat zal zeggen da'k z'n moto toch niet zal kopen...
 
ik beleef al een jaar heel veel plezier om mijn F collega rijdt SV650 S (2003) is daar heel tevreden over ! (gebruik woon-werk en plezier)

We hebben een aantal dagen geruild en kamen beide tot de conclusie rijdt allebei zalig maar we wouden toch ieder eigen motor terug.

Hij is gek op de 2 cilinder en ik vind het gejank van de vier cilinder heerlijk (moet je er wel een sport pijp op zetten ander is het net een stofzuiger)

Ik zou zeggen maak op beide een ritje (proef) en beslis zelf
 
:^

need I say more :+

Ga ik me gewoon lekker bij aansluiten!

De SV is een wereldfiets! Heerlijk genieten van het ECHTE motorgevoel en de dikke klappen van de 2 cilinders natuurlijk!

Je hoort ook steeds meer dat mensen van een 4cil overstappen op een 2 cilinder!

:}

[edit] net als mij *D (maar ik hou de CB-1 toch maar! Alleen maar voor het 13.000+ toerental-Bos-demper-geluid :9~ ) [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Op maandag 08 december 2003 03:45 schreef SV-Musketier het volgende:De SV is een wereldfiets! Heerlijk genieten van het ECHTE motorgevoel en de dikke klappen van de 2 cilinders natuurlijk!

Je hoort ook steeds meer dat mensen van een 4cil overstappen op een 2 cilinder!
:^ de SV dus :)
 
toet toet! ;)

trouwens er is geen motorfiets beter dan de andere, wel zijn ze anders.
Voel je goed bij je keuze en Eigen motivatie.

Ik rij ook net een 2 cilinder, maar ik merk toch echt dat je eerder snel gaat.
Daarvoor moet je met een 4-cilinder eerst hoger-hoog in de toeren en dan ga je al snel. Ik vind dit in veel gevallen minder praktisch. Tja voor de ganse dag op de snelweg rijden wil ik wel een auto kopen hoor. ;)
 
Laatst bewerkt:
cbr600 blijft een sport natuurlijk, maar onder de sport motoren een heel gemoedelijke (ik zal het woord tam maar niet gebruiken) goed te beheersen, relatief weinig onderhoud, prima woon-werk maar ook goed sportief, is populair fietsje hoor. ik zou voor de honda gaan.


:^
Ik ben zelf begonnen op een CBR600F, een iets ouder model dan dat jij aangeboden krijgt. Voor mij is het een prima fiets om mee te beginnen. Je moet je zelf een beetje kunnen beheersen maar dat zal je net zo goed moeten doen op die SV. De zit van de CBR is inderdaad iets sportiever, alsik langere tijd onder de 80 km/h rijd begin ik na een tijdje mijn polsen wel te voelen. Ik heb slechts een maal op de SV gereden, erg leuke fiets, maar ik kan niet een uitgebreide beschrijving geven omdat ik erg rustig aan heb gedaan.
 
Ik ben op een CBR600f begonnen uit 1998 met 27000km op de teller. Ik kan het iedereen aanraden. Op deze fiets is prima te beginnen. Ik vind juist de motorkarakteristiek erg fijn. Onderin rustig lopen, geen imponerend koppel en geen gekke dingen en boven de 6 á 7 duizend toeren komen de paardjes los en gaat het echt hard.
Maar ook de SV650s heeft op mijn shortlist gestaan en ik denk dat je aan beide een goede koop zou doen. Laat je in dit geval gewoon leiden door je gevoel, ben je meer V2 of 4-in-lijn? Oftewel doffe ploffen of hoog gejank?
 
Terug
Bovenaan Onderaan