Eerste motor (A rijbewijs)

TaknMdwN

Rookie
14 jul 2019
18
14
Hallo,

Afgelopen woensdag eerste les gehad van 2 uurtjes (try the bike).
Motor: Gladius 650

Ging eigenlijk best lekker, geen ervaring met brommers etc. Alleen langzame slalom ging niet helemaal soepel.
Kreeg te horen dat ik zon 10 a 12 lessen in totaal nodig heb. Kan als het een beetje mee zit eind sept afrijden :)

Wil graag alvast een beetje oriënteren wat er zo geschikt is voor mij.

Kwa looks vind ik de naked modelen echt mooi. Maar ben bang dat het voor de langere rit op de snelweg niet ideaal is.
Ben 179 75kg en 31 jaar. Heb mijn B rijbewijs nu bijna 13 jaar.

Kwa budget hoop ik voor 7000 klaar te zijn (puur de motor) kleding heb ik al.

Hier een klein overzicht van de wensen.

1. Geen overdreven grote motor.
2. Genoeg power zodat ik in de eerste paar jaar niet wat anders wil (200km/h+ top) en vooral lekker optrekken! <3
3. Leuk geluid (zo iets?
) desnoods met ander uitlaat systeem dus, kan dus ook altijd later nog.
4. Redelijk comfortabel kwa zit positie.
5. Gear indicator
6. Mogelijkheid hebben om koffers/tassen te monteren
7. Garantie
8. Beetje nieuwe motor met max 20.000 km

Waar wil ik de motor voor gebruiken?

Toeren (toch wel het meeste)
Soms lange afstanden (1000km+)
In de toekomst misschien woon werk

Welke modelen zouden jullie mij adviseren om eens proef te gaan rijden als het zo ver is?

Alvast bedankt!
 
Tja....de keuze is reuze...
Ik zou me eerst lekker gaan oriënteren wat ik leuk vind.
Maximaal 3 of 4 modellen selecteren en mee gaan proefrijden.
Uiteindelijk kun je dan pas wat beslissen.

Vaak wordt er als eerste motor een wat allround model gekozen en zie je pas later dat ze zich ontwikkelen tot een bepaald “type” rijder.
 
Tja....de keuze is reuze...
Ik zou me eerst lekker gaan oriënteren wat ik leuk vind.
Maximaal 3 of 4 modellen selecteren en mee gaan proefrijden.
Uiteindelijk kun je dan pas wat beslissen.

Vaak wordt er als eerste motor een wat allround model gekozen en zie je pas later dat ze zich ontwikkelen tot een bepaald “type” rijder.


:^

Gewoon proefrijden als je je pasje hebt.

Mijn eerste was een offroad, omdat mijn brommer ook een offroad was toen.

Na een paar anderen gehad te hebben (en heel veel type's bereden te hebben) heb ik nu gewoon weer een offroad.

Niemand kan bepalen wat jij fijn vindt.
 
Ik denk dat het lastig is om echt alles in een motor te vangen, vooral niet te groot, comfortabel EN hoge top. Ik denk aan een FJR1300 oid. Moet met €7000 een heel eind kunnen komen, maar <20.000km zal dan waarschijnlijk een oude motor met weinig km zijn, waar je met een beetje pech veel achterstallig onderhoud aan krijgt.

Een FJR met 50.000km is gewoon goed met een fatsoenlijke eerste baas. Dus staar je niet blind op lage kilometerstand.
 
Gewoon eerst een paar random motoren beoordelen op hoe je ze er uit vindt zien. Dan kijken of je die ergens kan proefrijden. En tenslotte, als je je keuze hebt gemaakt, informatie inwinnen over de betreffende modellen.

Waarom die volgorde?
1. In de meeste gevallen koop je een motor omdat je haar mooi vindt. Emotie enzo en iedereen heeft weer een andere smaak.
2. Als je er daadwerkelijk mee gaat rijden kan het ineens enorm tegenvallen.
3. Heb je uiteindelijk een shortlist, dan is het makkelijker om van die modellen de voors en tegens uit te gaan zoeken.
4. Dingen als pk's en cc's zijn niet echt relevant voor een eerste motor. Belangrijk is dat je lekker op dat ding leert te rijden.

Mijn €847,48 😎
 
Triumph Speed Triple 1050 model 2011. Heeft nog een soort neusje die je uit de wind houd.

1920px-Triumph_Speed_Triple_1050_2011.jpg
 
In het naked gamma met jouw budget :

- Yamaha MT 07 (erg leuk ding, heb er zelf 1 )
- Kawasaki Z reeks, Z650 , Z750 enz..
- Suzuki SV650
- Suzuki GSXS
- Honda CB650R
- Yamaha Fazer ( FZ08) , vergelijkbaar met de MT qua model.

Zijn er een paar die ik toevallig uit het hoofd weet. Ik zat tijdje terug met hetzelfde (ietsje hoger) budget.
Uiteindelijk een nieuwe MT07 gekocht (6999 in Belgie) Het is maar net hoeveel 'opties' je wilt in het begin die het budget omhoog halen.
Bv uitlaat, andere spiegels enz..
Neem je tijd en zoek een goede 2ehands motor die al zoveel mogelijk erop heeft staan wat jij wilt.. Een degelijke uitlaat kost best al wat
 
En vergeet vooral geen lol te hebben tijdens het rijden. Of dat nu tijdens het lessen is (dat is misschien wat lastiger ;) ) en als je geslaagd bent. "Smiles per liter" is een erg belangrijke factor :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan