Eerste motor, advies

the_Waiter

Die hard MF'er
25 mrt 2009
787
4
Eindhoven (Noord Brabant)
volgende maand heb ik mijn AVB examen en dus ben ik inmiddels al wat aan het rondkijken voor een eerste motor maar ik heb even advies nodig hierover.

ik ben nog student, woon op 5 minuten fietsen van de universiteit dus heb geen dagelijkse rit die ik met de motor ga maken. Daarnaast groeien de euro's nog niet op mijn rug en moet ik rondkomen met studiefinanciering, lening en een bijbaantje.

Ik heb in een budget van ongeveer max. 2500 euro voor de motor (pak, helm, lessen etc is ander budget.)

Nakedbikes vind ik toch wel mooi om mee te beginnen, (later als er geld verdient wordt komt er een pan) maar tot die tijd, naked. Op zich moet dat met de 2500 ook wel te vinden zijn gok ik. Maar voor mij is het echt een hele smak geld.

Daarom denk ik er ook over na om wellicht een goedkopere, oudere motor <1000 euro te kopen maar een krasje meer of minder niet opvalt en een keertje vallen ook nog geen ramp is. Na een paar jaar als ik dan afgestudeerd ben en werk is er weer geld voor een mooiere motor.

daarnaast wil ik vaste lasten als belasting en verzekering zo laag mogelijk houden.


Wat zouden jullie aanraden?
 
Koop iets waar je lekker op zit...
Er is echt wel iets te vinden voor die euro's!
 
Je moet vooral oppassen dat je niet een fiets gaat kopen waaraan nog veel moet gaan gebeuren. Neem dus iemand mee die er echt verstand van heeft. Niet alleen van rijden maar ook van motor onderhoud e.d.

Beter een wat minder snelle fiets waaraan je voorlopig geen kosten hebt dan een fiets met versleten balhoofdlagers, banden , wiellagers of die olie zuipt.

Een honda kan m.i. meer kms hebben dan een andere jap.

Als je weinig rijd is huur wellicht goedkoper.
 
Ga voor een 4cilinder, deze zijn wat makkelijker in de omgang dan een 2cilinder.
Heb je nog restricties wat betreft 25kwatt? Dan is een CB-1 of een GS500 misschien wel wat voor je.
Succes en eigenlijk wat boven me al is verteld, neem desnoods iemand mee, 2 zien er meer dan 1.
 
Ik vind een 2 cilinder niet moeilijker in de omgang hoor? Die dingen rijden vanzelf weg met dat koppel.. is alleen maar makkelijker :)
 
Laatst bewerkt:
is er iemand in je omgeving die verstand heeft van motoren en zelf ook al 2e hands motoren heeft gekocht? iemand die z'n eigen onderhoud doet? zo niet: ga iemand opzoeken

versleten lagers en dergelijke zou je prima kunnen missen als je zonder ervaring naar een motor gaat kijken
 
Een honda kan m.i. meer kms hebben dan een andere jap.

Yep, is écht waar....
Honda maakt z'n motoren van speciale onderdelen waarvan de samenstelling uiteraard streng geheim wordt gehouden. Vraag er ook niet naar, want dan moet ik je doden.... :Y

Wát een lading onzin. :X
 
Ik denk dat de topicstarter liever hoort wat voor motoren wij zoal aanraden, niet hoe hij vroegtijdig aan zijn eind komt.. ;)
 
Yep, is écht waar....
Honda maakt z'n motoren van speciale onderdelen waarvan de samenstelling uiteraard streng geheim wordt gehouden. Vraag er ook niet naar, want dan moet ik je doden.... :Y

Wát een lading onzin. :X

Toch denk ik dat het een van de betere grasmaaiers zijn..
:Y
 
Ik denk dat de topicstarter liever hoort wat voor motoren wij zoal aanraden, niet hoe hij vroegtijdig aan zijn eind komt.. ;)
Wij van WC-eend adviseren..... :+

Hij houdt van naked bikes, dus hij kan een mooie streetfighter YZF of dergelijke kopen.
Een Fazer 600 moet denk ik ook wel lukken voor dat geld denk ik.
Anders de good old Honda CB, niet verrot te krijgen!
 
Investeer in goede motorkleding... en er zijn zat budget bikes te koop voor rond de 1500,- euro....geduld moet je ook hebben en niet dat je gelijk een barrel met veel mankementen/onderhoud koopt.

Honda CBR/ Yamaha FZR/Kawa GPZ om zo maar wat te noemen...
 
oke alvast bedankt voor de tips die binnen komen,
ik hen wel wat mensen met wat verstand van motoren die ik even mee kan vragen bij het shoppen. oud huisgenoot rijdt motor, middelbare schoolvriend rijdt en zijn pa is monteur bij Flipsen in Tilburg, collega van mijn pa rijdt ook maar die gaat proberen zijn oude BMW aan me te verkopen dus denk dat zijn advies zal zijn "nee die moet je niet kopen, kijk die BMW van mij eens."
 
oke alvast bedankt voor de tips die binnen komen,
ik hen wel wat mensen met wat verstand van motoren die ik even mee kan vragen bij het shoppen. oud huisgenoot rijdt motor, middelbare schoolvriend rijdt en zijn pa is monteur bij Flipsen in Tilburg, collega van mijn pa rijdt ook maar die gaat proberen zijn oude BMW aan me te verkopen dus denk dat zijn advies zal zijn "nee die moet je niet kopen, kijk die BMW van mij eens."

Als je zoveel mensen kent met motor-ervaring, waarom vraag je dan van compleet vreemden advies?
 
oke alvast bedankt voor de tips die binnen komen,
ik hen wel wat mensen met wat verstand van motoren die ik even mee kan vragen bij het shoppen. oud huisgenoot rijdt motor, middelbare schoolvriend rijdt en zijn pa is monteur bij Flipsen in Tilburg, collega van mijn pa rijdt ook maar die gaat proberen zijn oude BMW aan me te verkopen dus denk dat zijn advies zal zijn "nee die moet je niet kopen, kijk die BMW van mij eens."

Succes met je zoektocht en aan feedback van mensen die je willen helpen heb je zeker wat aan!

Maar die BMW moet je niet kopen, kijk die YZF van mij eens. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan