Eerste motor, advies

Ik zou zeggen kijk eens naar Honda NTCV, Suzuki Bandit, Honda CB 500, Suzuki GS 500. Suzuki rf 600, of oudere Honda CBR 600 f. Dat zijn allemaal mooie motoren om te beginnen, en waar je je niet mee hoeft te vervelen.
En snuffel eens op marktplaats, dan doe je vanzelf leuke ideeen op.
 
oke alvast bedankt voor de tips die binnen komen,
ik hen wel wat mensen met wat verstand van motoren die ik even mee kan vragen bij het shoppen. oud huisgenoot rijdt motor, middelbare schoolvriend rijdt en zijn pa is monteur bij Flipsen in Tilburg, collega van mijn pa rijdt ook maar die gaat proberen zijn oude BMW aan me te verkopen dus denk dat zijn advies zal zijn "nee die moet je niet kopen, kijk die BMW van mij eens."
Als eigenaar van een oude BMW zeg ik: dat is misschien nog geeneens zo'n slechte keus. Onderdelen zijn ondanks de leeftijd ruim en tegen schappelijke prijzen te krijgen en volgens de meeste mensen gaan BMW's lang mee. Onderhoud is een fluitje van een cent omdat alles aan de buitenkant zit en ze niet gecompliceerd zijn, en zo'n fiets zou binnen je budget moeten vallen (€ 1500-2000). Ze rijden zelfs nog prettig ook, ze zijn dan ook best veel als lesmotors gebruikt.

Een oude fiets is voor belasting en verzekering inderdaad erg prettig. Ik betaal voor de mijne geen belasting en in het eerste jaar (geen no-claim) iets van € 70 WA-verzekering, en dat is nog geeneens een oldtimerverzekering want die zijn nog goedkoper. Hangt wel een beetje af van waar je woont en hoe oud je bent.

Wat tips voor een eerste motor: Welke motor is geschikt als eerste motor?
 
Ik ook maar ff inhaken met mijn vraag, vind het zonde om een apparte topic er voor te openen.

Ik ben op zoek naar een leuke eerste motor. zat zelf te denken aan een cbr 600f of iets in die richting. (sport/tour)

het probleem is dat ik gemengde adviesen krijg van mensen en nu niet meer weet wat wijsheid is.

Omdat ik straks woon-werk met de motor wil gaan doen zit ik voornamelijk op de snelweg. zo'n 150 km per dag. nu werd mij verteld dat het wat prettiger is om dit op een wat zwaardere motor te doen. en de ander verteld me dat je beter weer met een lichtere fiets kan beginnen voor het stuur en smijt werk. natuurlijk wil ik buiten mijn woon-werk ook wel weer voor de fun rijden.

dus wat is jullie advies?
 
Als eigenaar van een oude BMW zeg ik: dat is misschien nog geeneens zo'n slechte keus. Onderdelen zijn ondanks de leeftijd ruim en tegen schappelijke prijzen te krijgen en volgens de meeste mensen gaan BMW's lang mee. Onderhoud is een fluitje van een cent omdat alles aan de buitenkant zit en ze niet gecompliceerd zijn, en zo'n fiets zou binnen je budget moeten vallen (€ 1500-2000). Ze rijden zelfs nog prettig ook, ze zijn dan ook best veel als lesmotors gebruikt.

Een oude fiets is voor belasting en verzekering inderdaad erg prettig. Ik betaal voor de mijne geen belasting en in het eerste jaar (geen no-claim) iets van € 70 WA-verzekering, en dat is nog geeneens een oldtimerverzekering want die zijn nog goedkoper. Hangt wel een beetje af van waar je woont en hoe oud je bent.

Wat tips voor een eerste motor: Welke motor is geschikt als eerste motor?

Leuke link, dat zou gewoon in de rijles moeten zitten :P

de website van die oldtimer verkoper is op zich ook wel leuk, eigenlijk zijn dat ook nog erg mooie motoren, ga ik zeker onthouden.

Maar wat ik me wel afvraag met die oude honda's is: hoe hard gaat het. Niet omdat ik een speedfreak ben, helemaal niet ik wil gewoon rustig rondtouren en vooral genieten van het rijden. Maar ik wil wel gewoon relaxed rijden op de snelweg en niet bij 130-140 het idee hebben dat ik nagenoeg alles er uit aan het knijpen ben.
 
Laatst bewerkt:
Ik ook maar ff inhaken met mijn vraag, vind het zonde om een apparte topic er voor te openen.

Ik ben op zoek naar een leuke eerste motor. zat zelf te denken aan een cbr 600f of iets in die richting. (sport/tour)

het probleem is dat ik gemengde adviesen krijg van mensen en nu niet meer weet wat wijsheid is.

Omdat ik straks woon-werk met de motor wil gaan doen zit ik voornamelijk op de snelweg. zo'n 150 km per dag. nu werd mij verteld dat het wat prettiger is om dit op een wat zwaardere motor te doen. en de ander verteld me dat je beter weer met een lichtere fiets kan beginnen voor het stuur en smijt werk. natuurlijk wil ik buiten mijn woon-werk ook wel weer voor de fun rijden.

dus wat is jullie advies?

Als je veel op de snelweg zit, raad ik persoonlijk aan om een zwaardere motor te nemen, puur voor het inhalen en het meekomen met het overige verkeer.
Dan is een CBR600F, Kawasaki ZZR600 of een Yamaha YZF750 of FZR600 zeker een goede keuze.
 
kies wat motoren die je aanspreken uit en ga er op proefrijden en kies daarna degene op welke je het meeste vertrouwen had en dus 't lekkerst reed.

Succes met afrijden :W :]
 
kijk eens voor leuke motorkleding zowel nieuw (restantpartijen) als 2e hands eens bij HO Keetels, weteringshoek in Rossum.
Succes
 
ik zou lekker een ragfietsje kopen.
Mijn motor heeft menigmaal de grond geraakt. Als dat gebeurd met een motor van 6000,- voel je je toch iets kutter dan bij een motor van nog geen 1000,-.

Ook kan je veel leren door te sleutelen aan oudere modellen.
 
inderdaad iemand meenemen die er verstand van heeft. Ik was de eerste van mn kenissen die een motor ging kopen, om je een idee te geven wat ik ontdekte na een maand of 2 rijden met mn motor van 700 euri:

Lekke uitlaat. 2ehands op de kop getikt voor 150 euro
voorband moest vervangen worden. 220 euro
voorvork onderhoud: 140 euro

en waarschijnlijk is er nog wel meer mis mee, maar dat zie ik nog niet als leek.
 
Als je een naked zoekt denk dan ook eens aan een cb sevenfifty.
Leuke motor om mee te beginnen, kost ook niet te veel (na wat zoeken moet je wel wat kunnen vinden onder de 1500 euro) en er gaat weinig aan stuk.
Let alleen op of de uitlaat niet rot is (bij verbindingsstuk).

Verder natuurlijk gewoon proefrijden/motor lenen van bekenden, zodat je een idee krijgt wat de verschillen zijn tussen diverse fietsen. Als het goed is wordt dan ook wat duidelijker wat je wilt.
 
Gewoon voor een leuke CB-1 gaan ;)

Deze bijvoorbeeld ;) Misschien binnenkort al wel te koop ...
full
 
zou ook een honda nemen als je er dan een ouwe grasmaaier bij koop heb je altijd reserve onderdelen voor je motor past altijd
 
Terug
Bovenaan Onderaan