Eerste Motor Advies?

Grolschaholic

Die hard MF'er
2 okt 2010
388
0
Sinds afgelopen maandag ben ik in het bezit van mijn motor rijbewijs. Uiteraard wil ik zo snel mogelijk een motor kopen. Maar wat voor één? Dat is de vraag.

Het segment Toer zit wel in mijn gedachten. Sport spookt ook door mijn hoofd.
Iets als een Pan European, GoldWing, Venture of iets dergelijks was het eerste dat in me op kwam. Die laatste 2 met name vanwege de overdaad aan luxe, en het vermogen om een halve pallet aan zooi in te pakken. De eerste omdat ik het gewoon een gave fiets vind.

Alleen is het maar de vraag hoe ver ik kom met mijn budget van €2500,-
Kleding en helm zijn al binnen.
BMW lijkt me dat je voor dat geld een slechtere kwaliteit fiets krijgt.

Mijn vraag is eigenlijk: Wat raden jullie me aan?
Ik ben 22, 1.85 en 100 kilo.
Comfort vind ik erg belangrijk, maar er mag wel wat koppel onder mijn kont zitten.
Ruimte om een tentje kwijt te kunnen vind ik ook erg belangrijk.
Ik neig wel naar Honda, vanwege de reputatie om kwaliteit. Kleine dingen repareren zou ik zelf wel kunnen, heb wel enige mate van olie in mijn bloed. Heb zelf mijn puchje gebouwd / gereviseerd / customised. Volgens mij zijn motorfietsen simpelweg een puch op anabolen. Toch?

Wat voor motor zouden jullie me aanraden? Zijn er bijvoorbeeld nog mooie sport-motoren die toch aardig naar toer toe neigen qua comfort? Daarbij denk ik ook aan de verandering in gewichtsverdeling en aerodynamica als je top- en zijkoffers op een sportmotor doet.
 
miss iets van een tdm 850 leuke prijs, meer toer dan sport zelfs een beetje allroad maar wel leuke fietsen
 
Sport spookt ook door mijn hoofd.
GoldWing,
Ik ben 22,
Ruimte om een tentje kwijt te kunnen vind ik ook erg belangrijk.
Volgens mij zijn motorfietsen simpelweg een puch op anabolen. Toch?
Zijn er bijvoorbeeld nog mooie sport-motoren die toch aardig naar toer toe neigen qua comfort?

22 jaar en aan de goldwing denken? Das een ouwe lulle motor en valt dus af.
puch 2tact / motor 4 tact. is wel degelijk een verschil voor de monteur.
google eens "R1 sjaak" Kun je zien wat er allemaal wel niet mogelijk is met een super sport.
GA PROEFRIJDEN, dan merk je vanzelf wat voor een fiets je het beste licht! :]
 
xj900S natuurlijk. Is ook niet te ver van het budget te vinden.
Goed midrange koppel, cardan, kogelvrij
(ok ok dit is weer zo'n "mijn motorfiets is de beste" reactie :-) )
 
Voor 2500,- kun je een pan kopen... maar dan heb je wel een van de goedkoopste die op marktplaats staat.

Dat wil niet per definitie zeggen dat je een slechte motor koopt. Let bij een pan vooral op de achterbrug, die willen wel eens aan de onderkant door rotten, kun je dus relatief eenvoudig controleren als de motor op de middenbok staat, kruip er even onder :P.

Bij 100.000km moet de distributieriem gecontroleerd, bij 150.000km vervangen, gewoon bij 100.000km vervangen dus. Houdt daar bij aanschaf rekening mee als dit nog niet gedaan is.

Verder heb ik nu zo'n 100.000km ervaring met 2 Pans, mijn pans verbruik(t)en geen olie en de eerste heb ik alleen weggedaan omdat die economisch total loss ging.

Van de GoldWing 1200 weet ik wat minder, maar ook die is te doen binnen jou budget, let ook hier op de distributieriem en de achterbrug. De GL heb je in aspencade en interstate uitvoering, waarvan de aspencade de luxere uitvoering is.
Ik heb ze gereden en t.o.v. de pan vind ik het vermogen te loom en zachtaardig vrij komen, de pan reageerd wat feller op het gas. De GL stuurt wel heel erg makkelijk.
De 1500 wordt te duur en een 1100 zou ik niet doen vanwege het gammelere sturen.

De Venture heb ik geen ervaring mee.

De BMW K serie uit begin jaren 90 schijnen veel last te hebben van cardan problemen, maar dat heb ik ook alleen van horen zeggen. Ik vind daarnaast het design van die K's zeer gedateerd t.o.v. de pan 1100 uit diezelfde tijd.

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik weet hier in de buurt nog een pan te koop te staan die binnen jou budget valt.

Ga vooral op het een en ander proefrijden.

Heb je verder nog specifieke vragen over de pan, stel ze gerust.

Gr. Vier
 
PS, ook toevallig dat ik een jongere RS wil 2002 of jonger, heb er een gevonden.
De prijs is OK had deze bijna gekocht maar, ben nu even aan het wachten.
Onze bedrijfsbus diesel ‘98 140 k wordt volgende week APK gekeurd.
Als deze afgekeurd wordt of teveel reparatiekosten vraagt wordt een nieuwe gekocht.
Kan/doe waarschijnlijk geen twee dure aankopen motor en auto tegelijk dit jaar.
Dus heb je belangstelling voor een RS ‘94 met 65.000 km. met ABS.
Heeft een grote 60.000 km beurt gehad en is rood van kleur met standaard demper.
Deze motor wordt dinsdag van twee nieuwe banden voorzien.
Zoveel ik weet mankeert er niets aan, buiten gebruik schade zoals krasjes etc.
Gratis erbij een tweede niet goedgekeurde (teveel geluid) demper.
Heb mij laten vertellen dat 2500 euro een redelijke prijs is.

Gr. Frans.
 
Laatst bewerkt:
Heren (en evt dames) bedankt voor de reacties. Heb wel een aantal mooie gezien van de genoemde types.

Wat raden jullie me trouwens aan? Een iets duurdere halen bij een dealer met garantie, of een goedkopere halen van marktplaats en die laten keuren bij een dealer?

Bijvoorbeeld die FJ 1200 die genoemd werd? Lijkt me wel een fijne motor. De XJ900 S is wat goedkoper op marktplaats. Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten bij die fiets?

Over de GTR 1000... Ik heb van kawasaki gehoord dat die berucht staan om tikken en ratels in het blok. Dit is alleen van horen zeggen. Weten jullie daar meer van?
 
Over de GTR 1000... Ik heb van kawasaki gehoord dat die berucht staan om tikken en ratels in het blok. Dit is alleen van horen zeggen. Weten jullie daar meer van?

De Kawasaki loopt stationair een beetje rauw, maar dit is eigen aan de motor en absoluut geen probleem. Wanneer ze deftig onderhouden zijn zijn ze quasie onverslijtbaar.
Ik meen me te herinneren dat je nogal groot bent. Pas dan op met de FJ 1200, dat is een vrij kleine motor. Bij lange ritten gaan je benen verkrampen.
De GTR daarentegen is echt een grote motor. Met als gevolg dat je benen riant plaats hebben.
 
Laatst bewerkt:
Nou mensen, het is een suzuki GSX 750 '82 geworden.

Zijn er bij die motor nog dingen waar ik specifiek op moet letten?
 
Nou mensen, het is een suzuki GSX 750 '82 geworden.

Zijn er bij die motor nog dingen waar ik specifiek op moet letten?

Gefeliciteerd.
Heb denk de zelfde, maar dan uit canada.
Mogelijke problemen, laadstroom problemen, oppassen de de vacuumbenzine kraan wel afsluit.
Bij de benzinekraan lekkage geen reviciset gebruiken maar gelijk een nieuwe kraan is beter.
Zoveel ik weet verder geen problemen.
Gr. Frans.
 
Ok, bedankt voor het advies. Hoe kan ik dit het best controleren / voorkomen?
Mijne heeft ook een mijlen teller, mooie overeenkomsten.

Heb jij toevallig een werkplaatshandboek ervoor? Heb me al rot gezocht op marktplaats, nergens wat kunnen vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan