Eerste motor - advies

Kawasaki Versys 650, Tracer 700(beste keuze, heerlijk blok) kan je in dat budget ook nog wel vinden en zijn ook prima voor duo geschikt.

Met weinig ervaring zou ik zoeken naar een lichte sport-tour machine zoals hierboven. Zeker aangezien er ook best wel in de stad gereden zal worden. Ook een grote naked zal dan al snel te zwaar aanvoelen.
Een motor die snel gejat word prima keus..........
 
Hi all,

Een vriend van mij heeft net zijn motorrijbewijs gehaald. Nu zijn we vandaag even wat motoren wezen kijken, maar het wordt er niet makkelijker op.

Misschien dat jullie nog wat goeie tips hebben..

-> 50+er
-> wilt graag met vrouw of dochter achterop rijden
-> vooral stukjes in en om Amsterdam-Zandvoort
-> Motor blijft buiten staan

Hij wilt graag een veilige en betrouwbare motor die niet snel gejat wordt.

Budget is flexibel, maar in verband met de diefstal gevoeligheid denk ik zelf dat 5/6k een mooi budget is.

Een adventure motor is voor dit soort stukken wel handig, 650-900cc. Mag ook minder. De Royal Enfield Himalaya is leuk maar volgens de dealer niet ideaal om met duo te berijden. Een BMW F650-800 is ook leuk maar diefstal gevoelig. Een bandit 1200 viel ook wel in de smaak, maar die heeft dan geen veiligheidssystemen. Zulke motoren kosten ook niet zoveel. Een motor als een BMW1150RT is weer niet handig in de stad, al wel heel comfortabel met z'n tweeën.

Ben benieuwd naar jullie suggesties...
Ik weet niet hoe zwaar hij en zij samen zijn hoe lang hun onderstel is of klim vaardigheid. zijn ze iel gebouwd dat zijn ook nogal factoren waar bepaalde motoren afvallen.
Heb je een beetje een keus kunnen maken.

Denk dan bv aan Motorshare. kan hij een dagje tuffen om te kijken of een RT waar geen hond naar omkijkt in de stad goed te doen is of een heel andere kant op .
Kost niet veel kan je makkelijkere keuzes maken zo.
 
Ja maar die lijkt me wel te zwaar voor een beginnende rijder die voornamelijk stad rijdt. Zelfde vaarwater als een RT
Ben ook ( na een maand op een 600) op de Pan European st1100 gestapt als beginnende rijder,geen enkel probleem en het zware merk je enkel bij het verplaatsen aan de hand, valt ook wel weer mee, kan in het begin wat intimiderend zijn.
Rijd heerlijk en kan lekker de bochten door.
Rij woon werk verkeer, en als het ff kan in het weekend een paar uurtjes doelloos touren.
Rij het hele jaar door, voornamelijk stadsverkeer.
Ben 1.79, 73 kg.
Staat werkelijk nooit op slot...hoogstens stuurslot...krijg wel eens opmerkingen dat ze het een mooie motor vinden maar de meeste kijken er niet naar om, maar die goed verstopte V4 :) die werkt echt wel..paar ton op de teller met gewoon onderhoud is geen enkel probleem.
Mijne heeft inmiddels 141k start altijd en gaat als een trein.
Het is echter absoluut geen poser motor..maar gewoon 1 om lekker op te rijden ( en snel indien gewenst)
 
Laatst bewerkt:
Hi all,

Een vriend van mij heeft net zijn motorrijbewijs gehaald. Nu zijn we vandaag even wat motoren wezen kijken, maar het wordt er niet makkelijker op.

Misschien dat jullie nog wat goeie tips hebben..

-> 50+er
-> wilt graag met vrouw of dochter achterop rijden
-> vooral stukjes in en om Amsterdam-Zandvoort
-> Motor blijft buiten staan

Hij wilt graag een veilige en betrouwbare motor die niet snel gejat wordt.

Budget is flexibel, maar in verband met de diefstal gevoeligheid denk ik zelf dat 5/6k een mooi budget is.

Een adventure motor is voor dit soort stukken wel handig, 650-900cc. Mag ook minder. De Royal Enfield Himalaya is leuk maar volgens de dealer niet ideaal om met duo te berijden. Een BMW F650-800 is ook leuk maar diefstal gevoelig. Een bandit 1200 viel ook wel in de smaak, maar die heeft dan geen veiligheidssystemen. Zulke motoren kosten ook niet zoveel. Een motor als een BMW1150RT is weer niet handig in de stad, al wel heel comfortabel met z'n tweeën.

Ben benieuwd naar jullie suggesties...
In en om Amsterdam zou ik de gewone fiets nemen.
 
We weten niets over de vriend in kwestie, behalve dat-ie vijftig is, en met vrouw achterop in de buurt van Amsterdam wil rijden. Is-ie 1.50 of 2 meter lang? En z’n vrouw? Is die 2 meter lang? Weegt-ie tezamen met z’n vrouw 120 of 300 kg? Wil-ie sportief toeren, of stapvoets door de stad paraderen? Moet er bagage meekunnen, of hoeft dat niet? Moet er een kuip op de motor zitten, of mag dat juist niet?
 
Heb het idee dat sommige reageerders er te specifiek op in (willen) gaan, of het punt missen dat ik zelf ook al 12+ jaar motor rijd. Nogmaals; het gaat erom om meer modellen te kennen waar ik in eerste instantie niet aan had gedacht.

Natuurlijk zal zijn/haar lengte en gewicht meegenomen worden, natuurlijk ga je proefzitten/proefrijden. Maar waar ga je naar zoeken?

Zoals eerder aangegeven is een DL650 wel een motor die in de smaak valt. Mochten er vergelijkbare motoren zijn die jullie kunnen aanbevelen, hoor ik dat graag.

Een ST1100 noem ik niet handig in de stad, ja het kán maar het is een beginnende motorrijder. Rond de 700cc is prima, zoals in de OP aangegeven.

Leuk dat er gezegd wordt dat een fiets gebruikt moet worden, maar dat was niet de vraag.
 
Voor veelvuldig duo-gebruik zou je ook naar de V-Strom DL 1000 kunnen kijken. Zelfde fiets als de 650, groter blok, meer vermogen. Ze zijn ook wat meer voorhanden dan de 650 en vaak iets goedkoper. Met beide fietsen is niks mis; zoek je op youtube dan krijg je vooral lyrische verhalen en probleemloos gebruik te zien. Hooguit dat de 650 nog iets gebalanceerder voelt dan de 1000.

De basis voor de DL1000 V-strom is ook gebruikt voor de KLV 1000 van Kawasaki; die zie ik echter veel minder aangeboden en dan nog vaak wat duurder.
Als je een wat onderhoudsvrijere motor wilt zou je ook eens bij moto guzzi kunnen shoppen. Die hebben een cardan ipv ketting en zijn relatief ook goedkoop in onderhoud, en de nodige modellen zijn ook goed geschikt voor duo-gebruik.

Ga je 'm buiten stallen, hang er dan een Allmax ketting om.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan