Eerste Motor als beginnend motorrijder

ValeYellow46

Rookie
16 mei 2023
7
1
Venlo
Goedemiddag mede-motormuizen,

Afgelopen december heb ik mijn motorrijbewijs gehaald en momenteel ben ik dus opzoek naar mijn eerste motor. Nu ben ik in mijn familie en vriendenkring de enige/eerste die (hopelijk binnenkort) een motor heeft.
Ik weet voor mezelf al dat dit een sportieve naked gaat worden. Ik ben op dit momenteel 23 jaar en in september word ik 24, vanaf dan zou ik dus A mogen rijden.
Nu twijfel ik om voor die paar maanden van het huidige motorseizoen een A2-motor aan te schaffen, of te wachten tot september om dan een volledige A-motor te kopen. Met het nadeel dat het 'seizoen' dan zijn einde nadert.

Nu kun je prima met je A rijbewijs prima vooruit met en A2-motor (MT-07 etc.), mijn vraag is meer of de drang naar een A-motor het plezier van een A2 vermindert.
Ik zou graag mijn eerste motor voor altijd willen houden. Heeft met name te maken met de waarde van de allereerste dame😉 kopen van je verdiende centen
Nu zou ik meteen voor een dikke supersport kunnen gaan, maar gezien de financiën en ervaring wil ik niet meteen gek doen maar langzaam richting m'n droommotor toe werken.
Misschien handig om te vermelden,
Max budget: € 6.000,-
Daarnaast heb ik ook de vraag wat een hoge kilometerstand voor een (eerste) motor is, afgezien van de staat van de motor

Dus als jullie advies en -of meningen hebben hoor ik het graag :}
 
Laatst bewerkt:
De Z900 kan ook in A2 toch?
Daarna op vol vermogen zetten. 8-)

Ik zou zelf met de zoekterm A2 kijken wat het aanbod op Marktplaats is.

En rijden met een A2 kan ook leuk of zelfs leuker zijn.
Maar in het begin kan je zin hebben in het grote werk.
Hier een S1000RR en een R3.
Voor de openbare weg heeft de laatste mijn voorkeur. :]
 
De Z900 kan ook in A2 toch?
Daarna op vol vermogen zetten. 8-)

Ik zou zelf met de zoekterm A2 kijken wat het aanbod op Marktplaats is.

En rijden met een A2 kan ook leuk of zelfs leuker zijn.
Maar in het begin kan je zin hebben in het grote werk.
Hier een S1000RR en een R3.
Voor de openbare weg heeft de laatste mijn voorkeur. :]
Misschien handig om te vermelden,
Max budget: € 6.000,-

Daarnaast heb ik ook de vraag wat een hoge kilometerstand voor een (eerste) motor is, afgezien van de staat van de motor
 
Laatst bewerkt:
Zo krijg je wel een leuk idee..
PSX_20230516_160549.jpg
 
Misschien handig om te vermelden,
Max budget: € 6.000,-

Daarnaast heb ik ook de vraag wat een hoge kilometerstand voor een (eerste) motor is, afgezien van de staat van de motor
Een viercilinder draait zijn hand normaal gesproken niet om voor 60.000 kilometer, een ééncilinder kan dan al richting revisie gaan.
Dit scheelt echt enorm per type motorblok en natuurlijk het gebruik/onderhoud.

Ik heb zelf een Honda NTV650 gehad met ruim een ton op de teller.
Dit is ook een tweecilinder zoals de MT-07.
Mijn motor was nog z.g.a.n. en verbruikte bijvoorbeeld geen olie.

Mijn Cagiva Raptor 1000 (heeft een Suzuki TL1000 blok) vertoonde ook geen sporen van een slechte toestand van het motorblok bij 120.000 kilometer.
Wel het hele jaar door kleine defecten die gerelateerd konden worden aan de kilometerstand + leeftijd.
(Lekke schokbreker, defecte kabelboom, rotte dynamo, defecte oliesensor)
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag mede-motormuizen,

Afgelopen december heb ik mijn motorrijbewijs gehaald en momenteel ben ik dus opzoek naar mijn eerste motor. Nu ben ik in mijn familie en vriendenkring de enige/eerste die (hopelijk binnenkort) een motor heeft.
Ik weet voor mezelf al dat dit een sportieve naked gaat worden. Ik ben op dit moment 23 jaar en in september word ik 24, vanaf dan zou ik dus A mogen rijden.
Nu twijfel ik om voor die paar maanden van het huidige motorseizoen een A2-motor aan te schaffen, of te wachten tot september om dan een volledige A-motor te kopen. Met het nadeel dat het 'seizoen' dan zijn einde nadert.

Nu kun je prima met je A rijbewijs prima vooruit met en A2-motor (MT-07 etc), mijn vraag is meer of de drang naar een A-motor het plezier van een A2 vermindert.
Ik zou graag mijn eerste motor voor altijd willen houden. Heeft met name te maken met de waarde van de allereerste dame😉 kopen van je verdiende centen
Nu zou ik meteen voor een dikke supersport kunnen gaan, maar gezien de financiën en ervaring wil ik niet meteen gek doen maar langzaam richting m'n droommotor toe werken.


Misschien handig om te vermelden,
Max budget: € 6.000,-
Daarnaast heb ik ook de vraag wat een hoge kilometerstand voor een (eerste) motor is, afgezien van de staat van de motor

Dus als jullie advies en -of meningen hebben hoor ik het graag :}
 
Laatst bewerkt:
Gelijk je droommotor kopen en je zelf in de hand houden…..

Flauwekul ken ik uit de jaren ‘70 toen de eerste 100pk machines kwamen, men sprak er schande van en nu…..niks bijzonders, behalve ikzelf heb aan 100pk zat genoeg aan.
 
Het ligt aan de motor die je wil kopen. Je kan natuurlijk een Triumph 675 kopen en die softwarematig op 35kW laten zetten. Nadat je 24 geworden bent laat je hem dan weer terug zetten naar vol vermogen. Anders zou ik een oud rijschool fietsje kopen voor deze zomer en die in een half jaar helemaal uit elkaar rijden.
 
Ik had al een motor een jaar voordat ik mijn papiertje had.
Hoe kun je nou al 5,5 maand je rijbewijs hebben, maar nog geen motor?

Je wilt je eerste motor voor altijd houden, maar ook langzaam toewerken naar je droommotor? Dat worden dan dus meerdere motoren.

De XL350R die ik ergens in 2000 kocht, heb ik nog steeds. Dat rijdt totaal anders dan sportieve toermotor. En die afwisseling maakt het nou juist zo leuk.

In jouw geval zou ik komende maanden benutten om een leuke A motor aan te schaffen, en alles helemaal in orde maken. (kleding, helm, navigatie, accessoires, stalling).

Het seizoen loopt langer door dan september. En velen rijden het hele jaar door.
 
Laatst bewerkt:
Je kan berichten ook editten en/of topics laten verplaatsen. ;)
 
Je kan ook een goedkope a motor kopen, 1e gen bussa bijvoorbeeld, en die nooit meer verkopen.

Maar een motor kopen waar je de komende 10 jaar blij mee bent? Ik wisselde de eerste 2 jaar zo'n beetje elke 4 maanden van motor omdat ik wat anders bedacht had als ideale motor voor mij. Gelukkig is dat nu wat minder... Maar dat is meer omdat er 4 op mijn naam staan inmiddels
 
Nee, natuurlijk klinkt dat niet apart. Het is juist een hele logische verklaring! En niks mooiers dan je verheugen op iets leuks, tijdens een revalidatie. Je moet jezelf een beetje belonen voor het harde werken.

Wat hier verder gezegd wordt is wel waar. Je weet pas na meerdere motoren wat de ware is. En voor iedereen is dat weer wat anders.
Je komt pas na enige tijd achter de beperkingen van die ene droommotor. Soms zijn die beperkingen op te lossen met aanpassingen. Maar vaak is zoiets de druppel naar dat andere nieuwere model waar je stiekem al een beetje verliefd op was.

Als je snel op de motor wilt zitten, koop dan een A2 motor van een particulier. Meestal betaal je fors minder dan bij een dealer.
Lekker op gaan rijden, ontdekken, en kilometervreten. Zo'n A2 met beperkt vermogen, tempert het enthousiasme van je rechterhand. Daarnaast zijn het over het algemeen lichtere, zuinige en wendbare machines.

Met een A2 motor wordt je niet als minder volwaardig motorrijder beschouwd. Binnen de huidige regelgeving mag je toch bijna nergens harder dan 100 km/u, en binnendoor barst het van de 30 en 60 km/u zones met bijbehorende drempels.

Mijn mening: de lol/kick van een motor met heel veel vermogen is erg gaaf, maar meestal kortdurend. Op de langere termijn zijn gebruiksgemak, actieradius, onderhoudsintervallen, comfort en betrouwbaarheid vele malen belangrijker dan het winnen van een stoplichtsprint. En sommige motoren doen dit allemaal goed, en kunnen ook nog met gemak een stoplichtsprint winnen.

Dan zou ik die A2 motor begin volgend jaar inruilen bij een dealer op je A motor. Zo verlies je vrijwel niets op je investering.

Alternatief is zoiets als een Aprilia Shiver, die je eenvoudig kunt laten omzetten van A naar A2 en weer terug.
(Is dit de langst lopende motor-advertentie op MP?)
 
Moet wel zeggen dat er van particulieren bar weinig betaalbaar A2 spul in redelijke staat op Marktplaats staat.
 
In het begin had ik mijn zinnen gezet op een Yamaha MT-07.
Nu ben ik aan het rondneuzen op marktplaats.
Momenteel zie ik op marktplaats een 2-tal Ducati Monster 796 staan, beide om te zetten naar A2:

Nu ben ik nogal een Ducati liefhebber, en zou niks mooiers vinden dan een Duc als eerste motor. Maaarrrrr.....
Veelal hoor/lees ik dat Ducati aan de prijzige kant is qua onderhoud en het "Ducati, stuk gaat ie"-grapje🫠 komt ook geregeld voorbij.

Nu is mijn vraag of bovengenoemd wel/niet waar is, en het dan verstandig is om een Monster 796 als eerste speeltje aan te schaffen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gerust een Ducati kopen als deze goed onderhouden is.
Deze modellen hebben wellicht ook een canvas aandrijfriem voor de nokkenassen
Dat is dan een essentieel punt van aandacht.
Elke +/-10k vervangen of om de twee, drie jaar. :?
Even informeren bij een Ducati specialist (Biggelaar o.i.d.). :)

Ik kan me wel voorstellen dat er soepelere en zuinigere motorfietsen zijn.
Die rijden wat makkelijker, minder nerveus met halfgas, lichtere koppeling etc.
Bullit proof zoals de MT-07. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan