Eerste motor een Kawasaki Versys 650?

DrJuice

Rookie
9 jan 2023
20
39
Joe! Ik heb ik december mijn A rijbewijs gehaald en wil graag voor het voorjaar mijn eerste motor gaan aankopen.

Ik zoek een goede all-round motor rond de €3500-4000 die ik vooral ga gebruiken om met vrienden te toeren in de weekenden. Daarnaast is het ook prettig als ik er zo nu en dan mee naar mijn werk kan (45km). Een snelheidsduivel ben ik niet - racers hebben me nooit echt aangesproken - maar een sportief blok en uiterlijk, daar houd ik wel van. Verder misschien goed om te weten: ik ben 29 jaar en bijna 1.90m.

Ik ben al een tijd bezig met oriënteren en kom (naast modellen als de Z750, CB600 SV650) steeds uit op de Kawasaki Versys 650. In eerste instantie keek ik vooral naar naked bikes en liet ik modellen als V-Strom e.d. links liggen. Met alle respect, ik zag me hier pas over 10-15 jaar op rijden. Maar de Versys lijkt een beetje een compromis te zijn tussen het comfortabele van een toermotor en het sportieve van een naked.

Wie wil zijn/haar ervaringen met deze fiets met mij delen? Tips voor andere modellen zijn ook welkom!
 
Ik heb alleen de nieuwste Versys 650 gereden, geknepen voor A2. Fijn ding om mee te rijden, absoluut. Die ga je natuurlijk niet voor dat geld wat jij uit wil geven vinden. Daarmee koop je bij de dealer het eerste model, op Marktplaats wellicht het 2e model. Er zijn in totaal 4 modellen.
Kan dus wel verder zeggen wat ik van die nieuwste vond, maar die is toch wel flink anders dan het eerste en tweede model.

Er zijn echt zoveel andere motoren nog leuk om te rijden... eigenlijk zou je eerst moeten weten wat voor type motorblok je wil rijden. Het meeste grut is twee- en viercilinders. Als je dat weet kan je naar het type kijken wat je ongeveer wil rijden en dan zo maak je de keuze steeds een stapje makkelijker. Eigenlijk dus hier en daar wat proefritten maken waarbij je dus ook goed kan voelen wat het verschil is tussen het aantal cilinders en eventueel cc's.
 
Fijne tourmotor.

Heel vriendelijk. Kan alles, niks perfect. Zou hem zo aanraden aan een beginner.

Ik denk dat deze het best tussen sport-tour en all-road in zit van alle fietsen die ik ken.
 
Een Versys 650 is een prima motor om mee te beginnen, maar hij moet je wel passen. Natuurlijk is een de keuze voor een motor persoonlijk, je moet er tenslotte lekker op zitten, zeker als je lange ritten wilt maken. Maar qua blok en wendbaarheid is een Versys een heel leuk ding, ik heb er zelf 5 jaar op gereden. Prima voor een beginner, maar ook leuk voor een gevorderde rijder. Je kunt er ook prima sportief mee rijden, ik ben er zelfs het circuit mee op geweest. Qua pk's is het geen racer, met zijn ca. 70 pk. Maar het blok pakt lekker laag in toeren op, waardoor je prima een bocht uitkomt en omdat hij lekker wendbaar is, is het heerlijk sturen op bochtige wegen. Gezien het vermogen hoef je ook niet bang te zijn met gas geven de bocht uit, hij is tamelijk vergevingsgezind. Mijn enige tips zijn, ga proefrijden en mocht je er een kopen, gooi de standaard Dunlop banden er af, want die zijn behoorlijk zenuwachtig in de bochten. Michelin Pilot Road of Conti RoadAttack zijn echte aanraders voor deze motor. Rijdt hij veel fijner mee.

Omdat je naar de oudere lichtingen kijkt, hier een test met het eerste en het tweede model. De groene was van mij... :)

https://www.motorfreaks.nl/artikel/...us-versys/tweede-generatie/29717/artikel.html
 
Mijn eerste motor was, en is nog steeds, een 2009 Versys 650 met ABS. Bevalt na 6,5 jaar nog steeds heel goed en ben nog niet van plan te veranderen.
 
Wel ff proefritje maken. Het blok ligt je of niet.
Het blok is overigens betrouwbaar dus daar hoef je hem niet voor te laten staan.
Ik denk dat je eigenlijk je keuze al hebt gemaakt. Belangrijker wordt de vraag: Welke kleur gaat het worden?
 
Als de weergoden me goed gezind zijn, maak ik aanstaande zaterdag mijn proefrit op de Versys (uit 2010). Hebben jullie nog tips? Speciale dingen waar ik op moet letten etc.? Dank alvast!
 
Motorblok moet koud zijn van te voren. Het blok zit na het koud starten hoog in zijn toeren en het duurt een paar minuten voordat deze zakt naar het juiste toerental. Let op bijgeluiden bij de koude start. Motor moet rauw klinken.
 
Proefrit achter de rug en Versys voor de deur.

Vanmiddag een lang half uur in de omgeving van Deventer gereden. Combinatie van binnen en buiten de bebouwde kom, een stukje snelweg en wat dijkjes. Meteen helemaal weg van hoe prinsheerlijk je op dit ding zit en rijdt. Ook in de bochten voelde ik me snel heel zelfverzekerd. Trillen van de parallel-twin was even wennen in het begin, maar al snel gewend aan het blok. Volgens trilt die met name onder de 3.000 toeren per minuut in de lagere versnellingen, klopt dat?

Twee minpunten: linker spiegel bleek gedurende de rit niet goed vast te zitten en rem- en achterlicht werken niet meer aan het einde van de rit. Dat eerste was natuurlijk gemakkelijk te verhelpen, maar vooral dat laatste zorgde ervoor dat ik twijfelde om hem aan te schaffen. Uiteindelijk toch overstag gedaan nadat met een korte ingreep alles weer werkte.

Mocht hem meteen naar huis rijden, zo’n drie kwartier over de snelweg. Ook dat was zeer goed te doen, al had ik ondanks de handvatverwarming flink koude vingertoppen. Mooi weer vandaag, maar eigenlijk net te koud.

Bij thuiskomst wederom geen rem- en achterlicht na herstart. Daar baal ik wel enorm van, maar ik breng hem begin deze week naar de dealer in de buurt waar ik mijn onderhoud ga laten doen en als het iets groots is ga ik terug. Ik mag er van uit gaan dat zoiets onder de 3 maanden garantie valt (ook al staat er draaiende delen).

Wordt vervolgd, maar voor nu: dank voor jullie hulp!

Het is trouwens een zwarte Versys (zonder ABS) uit 2010 met ongeveer 30.000 op de teller. Heb er net iets meer dan €4.000 voor betaald. Nu nog werkende achterlichten en dan kijk ik volgens mij terug op een succesvolle eerste aankoop.
 
1674400486641.jpeg
 
Gefeliciteerd...

Ik heb ook eind december mijn rijbewijs gehaald. Wel al in oktober de Kawasaki Versys 650 Grand Tourer besteld in Smoked Gold.

Volgens de dealer zou hij nu op het schip onderweg moeten zijn. Ik hoop eind februari begin maart op te kunnen stappen.
 
Gefeliciteerd met de aankoop.
Het blok dat trilt in de lagere versnellingen onder de 3000 toeren is normaal. Geen zorgen over maken.
Achterlicht/remlicht is wat lastiger, kan veel zijn. Zit er condensvorming in jouw achterlicht? Had mijn Er6N last van waardoor er corrosie ontstond bij de fitting van het achterlicht.
Mooie motorfiets. Vind het bescherm plaatje voor de radiator er mooi bij passen (was optioneel) in combinatie met de zilveren accenten van de motorfiets.
Veel veilige km’s gewenst. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan