Eerste motor, een ZXR 400 of 750 ?

Ifoo

Rookie
8 sep 2004
12
0
Rotterdam
Hallo allemaal, ik ben een "newby" hier en ben op het moment bezig met het halen van mijn rijbewijs. Ik ben alvast op zoek naar een motor. Het gaat hoogstwaarschijnlijk een Kawasaki ZXR worden (altijd al verliefd op geweest...). Wat is wijsheid ? Een 400 of een 750 ? Ik wordt dadelijk niet geremd door de KW regeling dus in principe houd niets mij tegen qua vermogen. Ben ik hiermee te enthousiast ? Laat 't weten! Wie o wie kan mij een aantal tips geven? Als budget heb ik een paar duizend euro (nee, geen 6 of 7!). Mocht iemand tevens een goede info-site weten over de ZXR, laat het even weten. Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
onder de zoekfunctie hier vind je al veel topics over zxr-en.

ik zou persoonlijk voor de 750 gaan, de wat latere types, de L of KL (vanaf '93 geloof ik de L)

een 400tje is leuk om op te leren hoor maar met een 750 heb je toch wat meer pit onder je kont, lijkt me dat je er dan wat minder snel op uitgekeken bent... als je jezelf niet in bedwang kunt houden lijkt me een 400 slimmer om op te beginnen, zijn wel heel fijne beginnersfietsjes! (alleen als je boven de 1.90 bent en de lengte in je benen hebt kom je in de knoop..)

vind het wel gave dingen, de echte oer sportfietsen, weer eens wat anders als de eindeloze blade van toen.
 
Kijk eens in de spiegel..doe je ogen dicht..fantaseer nu dat je op je nieuwe motor zit.
Het regent zachtjes,wegdek is nat,

Er komt een dikke BMW langs..2 hele mooie blonde meiden die naast je rijden en een beetje met je flirten.

Wat nu.. ze gaan naar de linkerbaan en voeren de snelheid op naar zo'n 160 km/h.

Als ze een kleine 500m verder zijn en de bocht insturen,zwaait 1 van de meiden.
Over duidelijk ..je hebt sjans.. 8-)

De meiden trappen het gas nog wat dieper in en je ziet ze langzaam verdwijnen...WAT DOE JE?

Of...

Je staat bij het stoplicht te wachten op groen.
Die meiden staan achter je wederom te flirten en je hoofd op hol te brengen.
Naast je staat echter een sjonnie in een GTI,hij flirt ook met de meiden.
Sjonnie gaat nu flink gassen en maakt gebaren voor een stoplicht sprintje om de meiden onder de indruk te krijgen.
In je achterhoofd heb je sjonnie allang verslagen natuurlijk.
Het word groen,jullie gooien allebei het gas open... wie gaat er winnen?!
Maar wacht midden op de kruizing waar jullie je nu @ 60 km/h bevinden,knalt er in ene een ambulance de kruizing over..die hoorde je niet door sjonnies gegas.

Wat doe je nu?!

Oftwel..its all in the twist of the wrist and the power to control your penis... O-)
 
Moet je geen motor rijden. Wijsheid zit in je kop, niet in het vermogen van je motor. Wil je dood, doe het dan graag alleen.

er zijn zat mensen die zichzelf niet in bedwang kunnen houden en toch motor rijden hoor... het ligt alleen in de mate waarop en als je van jezelf al weet dat je alles gaat proberen, dan is een bike met 65 pk toch wat makkelijker om op te stappen als een bike met 120 pk, zo kan je eerst een beetje leren rijden voordat je met een hoger vermogen begint. En je kan het gas nog eens een keer opendraaien zonder dat je meteen afgestrafd word.
Sinds ik zelf zwaar mag rijden en een paar keer op een blade en een ss900 heb gereden ben ik eigenlijk ergens ook wel weer blij dat ik eerst licht heb gereden.

Wil niet zeggen dat de ene gevaarlijker is dat de andere, het ligt aan de persoon die erop rijdt. In mij geval was de keuze dus wel slim. En het is natuurlijk een stuk leuker om na die paar jaar op een zwaardere motor te stappen in plaats van dat je dat meteen doet.

maargoed, iedereen heeft er zn eigen mening over, dít is de mijne.
 
Kijk eens in de spiegel..doe je ogen dicht..fantaseer nu dat je op je nieuwe motor zit.
Het regent zachtjes,wegdek is nat,

Er komt een dikke BMW langs..2 hele mooie blonde meiden die naast je rijden en een beetje met je flirten.

Wat nu.. ze gaan naar de linkerbaan en voeren de snelheid op naar zo'n 160 km/h.

Als ze een kleine 500m verder zijn en de bocht insturen,zwaait 1 van de meiden.
Over duidelijk ..je hebt sjans.. 8-)

De meiden trappen het gas nog wat dieper in en je ziet ze langzaam verdwijnen...WAT DOE JE?

Of...

Je staat bij het stoplicht te wachten op groen.
Die meiden staan achter je wederom te flirten en je hoofd op hol te brengen.
Naast je staat echter een sjonnie in een GTI,hij flirt ook met de meiden.
Sjonnie gaat nu flink gassen en maakt gebaren voor een stoplicht sprintje om de meiden onder de indruk te krijgen.
In je achterhoofd heb je sjonnie allang verslagen natuurlijk.
Het word groen,jullie gooien allebei het gas open... wie gaat er winnen?!
Maar wacht midden op de kruizing waar jullie je nu @ 60 km/h bevinden,knalt er in ene een ambulance de kruizing over..die hoorde je niet door sjonnies gegas.

Wat doe je nu?!

Oftwel..its all in the twist of the wrist and the power to control your penis... O-)

Hmmm, meiden in een auto/Motorrijden, meiden in een auto/Motorrijden, meiden in
een auto/Motorrijden,...
makkelijke keuze
[me]Nightbat® heeft zich tijdens het lessen vaak betrapt op op het fietspad rijden: Waar je naar kijkt ga je naartoe,...zeker in die blote Warme dagen. Rijd je automatisch rustig })
[/me]


Gevaar in het begin zit eerder in een lege snelweg voor je, maar dat is eerder
voor je portomonnee
 
Mijn eerste motor was een ZXR 750 L uit 1995.
En dat ging prima, ik heb nooit de indruk gehad dat ik hem (totaal) niet onder controle had. Je hebt gewoon een uitdagendere motorfiets onder je kont.

Waarschijnlijk zal je het rijden wel een stuk sneller onder de knie krijgen als je op een ZXR 400 begint, en in het begin is die ook rap zat hoor. :]
 
heb wel een paar goede sites voor je maar die staan op mijn computer thuis dus nog ff wachten.
 
[hey ,

IK heb trouwens nog een zxr 400 thuis staan, dus mocht je interesse hebben mail me op rico23@zeelandnet.nl

Deze fiets heeft wel goede eigenschappen hoor heeft een super weg ligging maar je moet zelf maar ff kijken wat je wilt kwa vermogen natuurlijk.

iets over mijn motor hij heeft ik geloof nu 23.000 km gelopen vorig jaar is de ketting , en tandwielen nieuw erop gezet. nieuwe band een grote beurt kleppen gesteld, nooit geen circuit ervaring gehad ik ben de 2e eigenaar de vorige eigenaar was een collega van een oom en die zit in de techniek dus is er altijd zuinig mee geweest. Ik zelf ook laat hem nooit op de standaard draaien, rijd hem altijd de eerste 15 km goed warm, er is zo goed als geen schade op de motor, alleen wat gebruik plekjes dus op een voorspatbord een steentje gekomen ofzo voor de rest ziet hij er echt als nieuw uit en krijg ook vaak reacties dat hij er nog zo goed uit ziet ik wil je best een paar foto`s mailen als je interresse hebt.

groetjes ricardo en hoop dat je een goede keuze maakt, je hoeft hem niet te kopen van mij je hoeft zelfs niks van je te laten horen maar mocht je interese hebben mail dan maar, ik doe hem trouwens weg omdat ik in de horeca zit en moet 6 dgn in de week werken, dus die ene dag dat ik vrij ben wil ik ook wel eens andere dingen doen en m`n vader heeft ook nog een motor in de garage staan en die mag ik altijd lenen.

veel succes
 
ik ben begonnen op een 400 heb nu een 600 en weet zeker dat als ik eerst de 600 had gehad dat hij niet heel was gebleven onervarenheid en enthousisme een keer tesnel de kraan open en dan .............asfalt van heel dichtbij maar de keus is aan jou zo n 400 ben je binnen een jaar wel zat teweinig pk s maar wel leuk om mee tespelen in het begin
beetje bochten leren nemen dijkies racen en klaverblad schuren
suc6 met het halen
en alvast veel plezier op je nieuwe aanwinst!!!!!!!!
 
Ik zou het persoonlijk doen met een ZXR750 van het H type (vooral H2)
Deze zit niet al te sportief (ziet er wel enorm sportief uit :) ) en is zeer gemakkelijk handelbaar.
Het voordeel is ook dat de prijs ergens tussen de 2000 en de 2500 zal liggen.
 
ik zou eerst is ff kijken hoelang je bent,
als je tegen de 2meter zit te schoppen, hoef je de 400 niet te proberen.
 
Ik heb nog een mooi 400tje voor je.......

Ben zelf begonnen op een 600, maar als ik geweten had hoe leuk een 400 was....... :}
 
Een ZXR 400 zit officieel in 4.1 seconden op 100 km/p/u
Een ZXR 750 zit officieel in 3.8 seconden op 100 km/p/u (dacht ik)
Dat is een verschil van 0.3 seconden !!!! ???? drie tiende

Het verschil is in het begin niet zo groot!!
Maar je kunt je voorstellen dat wanneer je 150 rijdt en je geeft gas
dat je de 750 bijna op z'n achterwiel trekt en die gaat door tot 270 km/p/u
Met als gevolg (rijbewijs kwijt en/of motor kwijt of je verongelukt gigantisch)
Sommige mensen hebben geluk daarintegen!!!!!

de 400 rijdt max 220 km/p/u en dat is al heel hard!!
Mijn motor GS 500 rijdt 190 zonder kuipruitje maar dat houd ik niet lang vol
(wel met plezier)

Ik zou de 400 adviseren, zeker om te leren sturen. Minimaal 1 motorseizoen op rijden en dan weer verkopen.

Ik vond rechtdoor gas geven het mooiste wat er is, nu ben ik alleen bang
om geflitst te worden. :(

In de bochten is het erg leuk en sommige mensen rijden met een 400 een
750 eruit op een dijkweggetje (gooi en smijtgedrag)

Ik heb de 2e dag dat ik mijn rijbewijs had op een VTR 1000 firestorm gereden
en ik kwam er een beetje trillend en geintimideerd vanaf, ik had zelfs op z'n achterwiel gereden !!! (was alleen niet gepland)

Ik zou in ieder geval proef rijden !!

400 nemen!!!!!
 
Simpel... de 750 nemen. :}

Rij sinds 1 jaar ook op 'n 750 ('93 zwart/paars) en hij bevalt me meer dan prima.
Is ook m'n eerste motor, werd er jaren terug al verliefd op, dus mijn keuze stond vast. Heb nog overwogen om 'voor de veiligheid' een zx-6r/zxr400 aan te schaffen, maar ik kon geen argumenten verzinnen dat te doen.

Natuurlijk zit er meer power in een 750, maar dat wil niet zeggen dat een 400 'veiliger' danwel makkelijker te rijden is. Dat zit 'm uiteindelijk in je eigen rechterhand. (trouwens als je met een 400 op het verkeerde moment te enthousiast wordt ga je ook op je plaat!) Je kunt ook zeggen: gelukkig zit er meer power in, zeker onderin... minder schakelen en meer dan voldoende power waar nodig. (toch ook de lol van motorrijden, niet? :] )
Als je met verstand gaat rijden en je ervaring langzaam uitbouwt is er niks aan de hand. Ik heb ook wel eens zo'n 'oef dat ging net goed'-moment gehad, maar dat voorkom je niet met een lichtere motor.
Wat mij betreft, koop wat je zelf het mooist, prettigst of net wat vind, gebruik je verstand en bouw het rustig op... O-)

Ik heb mijn 750'er iets over een jaar en ben er nog lang niet op uitgekeken. Had ik een 400/600cc gekocht was ik misschien al weer op zoek geweest naar wat meer power. Ik kan nog prima vooruit... succes met je keuze.

Dino
 
Hmmmm, wat zal ik is in typen ;)

Maar ff serieus, ik had ook geen KW beperking en ben toch voor de 400 gegaan. Ik vond de 400 fijner sturen, hij is een stuk lichter als de 750, en ook de waardevastheid speelde een rol.

Uiteraard heb je minder vermogen dan een 750 maar als je de 400 goed in de toeren houdt ga je er nog steeds als een speer vandoor.
Bovendien vind ik hard voorruit rijden toch niet het leukste wat er is, er is niks lekkerder als een paar bochten nemen, en dat kan met de 400 prima !! ;)

owja

http://www.400cc.nl (www.400cc.nl)
 
Dank allemaal, ik ben een heel stuk wijzer geworden. Een hoop goede info en wijze woorden! Info blijft echter nog steeds welkom. Mijn gevoel zegt me dat ik voor de ZXR 400 moet gaan. Technische tips e.d. zijn dus altijd welkom (goede bouwjaren, technische mankementen ?). Komende week maar eens naar wat dealers gaan en vast gaan kwijlen.
Nu snel de rijschool bellen en de lessen dichterbij elkaar gaan boeken.

:}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan