Eerste motor en carburateur vs. injectie

Mroegiest

MF'er
9 sep 2018
61
29
Terneuzen
Dag mensen, hier is mijn verhaal in het kort.

Ik heb les gehad op een Kawasaki ER6N, model 2016. Deze had een injectie motor. Zodra ik hem startte kon ik meteen gewoon revven en gaan, niks aan de hand en liep perfect.

Ik wilde voor mezelf altijd graag een Kawasaki ER5. Ik vind het nog steeds een mooie motor, maar hier is het probleem.

Ik ben 1 keer gaan kijken naar een ER5, en ik werd behoorlijk teleurgesteld. De motor werd voor mij gestart, maar toen ik zelf revvde, leek het wel alsof de motor het niet aankon. Alsof hij meteen stil wilde vallen.

De man die hem wilde verkopen vertelde dat dat normaal is omdat de motor carburateurs had i.p.v. een injectie motor. De carbs moeten nog opwarmen etc.

Nu wil ik zelf mijn eerste motor wel gaan kopen, niet al te duur, maar in mijn prijsklasse (onder de 2000) is alles zo oud dat er nog steeds overal carburateurs in zitten. Ik ben dus bang dat ik ga kijken naar motors en constant teleurgesteld ga worden over hetzelfde als bij die ER5.

Mijn vraag aan jullie, is dit normaal voor motors met een carburateur? Moet ik beter gewoon sparen voor een duurdere motor maar dan eentje die een injectie motor heeft?

Groet,

Max!
 
Is revvde zoiets als gasgeven?
Dan lijkt het me sowieso normaal om een motor eerst even op te warmen,ongeacht of je nu wel of geen injectie hebt.
By the way; de carburateurs hoeven niet opgewarmd te worden hoor.
Voor de rest is er werkelijk niets mis met een motor die carbs heeft,zou ik me niet door laten afschrikken.
 
Mijn Kawa uit 2008 met injectie doet hetzelfde hoor.
Starten en gas geven is gelijk afslaan.

Er is niks mis met een oudere motor met carburateurs.
Je moet alleen wel oppassen met lang stallen, bijv de winterstop.
Wel wegzetten met een volle tank zonder ethanol anders kunnen de carbs verstopt gaan zitten.

Een carburateurfiets vergt alleen iets meer onderhoud en iets meer verstand daarvan, niets mis mee!
 
Is revvde zoiets als gasgeven?
Dan lijkt het me sowieso normaal om een motor eerst even op te warmen,ongeacht of je nu wel of geen injectie hebt.
By the way; de carburateurs hoeven niet opgewarmd te worden hoor.
Voor de rest is er werkelijk niets mis met een motor die carbs heeft,zou ik me niet door laten afschrikken.

Ja sorry ik kijk iets teveel YouTube filmpjes in het Engels haha. Ik bedoel inderdaad gas geven. Gewoon even een trek aan de gashendel snel. Toen ik dat bij die ER5 deed viel hij bijna stil dus. Die ER6N kon ik meteen mee vertrekken.
 
Met carb moet het blok vaak eerst even opwarmen, net zoals injectie motor fietsen dat fijner ook vinden, maar alst allemaal gewoon netjes afgestelt is rijd het ook mooi hoor.
 
Mijn Kawa uit 2008 met injectie doet hetzelfde hoor.
Starten en gas geven is gelijk afslaan.

Er is niks mis met een oudere motor met carburateurs.
Je moet alleen wel oppassen met lang stallen, bijv de winterstop.
Wel wegzetten met een volle tank zonder ethanol anders kunnen de carbs verstopt gaan zitten.

Een carburateurfiets vergt alleen iets meer onderhoud en iets meer verstand daarvan, niets mis mee!

Ah, dank je!

Ik had dat gevoel van afslaan enzo niet met die ER6. Ik ben niet heel erg ervaren met veel verschillende motors dus ik weet niet precies waar het aan kan hebben gelegen.
 
Niet gelijk, maar wel binnen een halve min tot één minuut.
TE lang stationair laten draaien is trouwens funest, als de olie nog koud is komt het moeilijker boven in de kop bij de nokkenassen.
Een kwartier je motor warm laten draaien is de kop slopen op den duur.
 
meteen rijden is vaak wat lastig zeker als het lekker koud is in de winter. maar normaal is starten, sloten verwijderen en opbergen en handschoenen aan genoeg tijd om op zijn minst te kunnen rijden. in het begin zal je merken dat hij nog niet helemaal lekker loopt maar na een paar honderd meter moet er genoeg warmte in het blok zitten om redelijk normaal te kunnen rijden ook bij koud weer. misschien dat je voor het stoplicht nog even de choke er een beetje bij moet pakken om afslaan te voorkomen als het koud is maar dat voel je snel genoeg.
 
meteen rijden is vaak wat lastig zeker als het lekker koud is in de winter. maar normaal is starten, sloten verwijderen en opbergen en handschoenen aan genoeg tijd om op zijn minst te kunnen rijden. in het begin zal je merken dat hij nog niet helemaal lekker loopt maar na een paar honderd meter moet er genoeg warmte in het blok zitten om redelijk normaal te kunnen rijden ook bij koud weer. misschien dat je voor het stoplicht nog even de choke er een beetje bij moet pakken om afslaan te voorkomen als het koud is maar dat voel je snel genoeg.

Bedankt!

Het nadeel van lessen op zo'n nieuwe motor is dat ik helemaal geen ervaring heb, noch iets weet, over het gebruik van de choke en waar deze zou zitten. Ik neem aan dat dit alleen van toepassing is bij motoren van voor 20xx?
 
Ja sorry ik kijk iets teveel YouTube filmpjes in het Engels haha. Ik bedoel inderdaad gas geven. Gewoon even een trek aan de gashendel snel. Toen ik dat bij die ER5 deed viel hij bijna stil dus. Die ER6N kon ik meteen mee vertrekken.

waar om zou je dat doen? laat die motor eerst eens 2-3 min rustig lopen zodat het rustig kan opwarmen.
 
Een koude injectiefiets kun je na het starten gewoon in z'n 1 zetten en rustig wegrijden. Een motor met carburateurs wil dat soms niet. Dan moet je hem even rustig laten draaien voor je wegrijdt. Nooit hoge toeren draaien met een koude motor.
 
Zoals gezegd is het normaal dat een carburatie fiets soms even tijd nodig even voor je makkelijk weg rijdt. Maar het klinkt niet alsof je zelf niet het verschil gaat ontdekken tussen een goed lopende carburateur fiets, en een slecht lopende carburateur fiets.
Neem dus even iemand mee met iets meer ervaring dan jij zelf.
 
Zoals gezegd door een aantal mensen hier moet je met een koude motor altijd rustig wegrijden en wat dat betreft verschilt een motor met carburateurs niet van een met injectie. Een koude motor zwaar belasten is vragen om problemen en op den duur verre van goedkoop.
 
Ik kan gelijk rijden met me zx6r met carbs.
Als dat niet kan is die motor gewoon niet goed afgesteld.

Wat ik wel merk als ik koud zonder choke start, dat die wat lager stationiar draait en, dan reageert die wel wat minder direct onder de 2000 rpm maar, dat is na 1 minuut over met deze temperaturen.
Als ik de choke er een beetje op laat staan met een koude motor, kan ik gelijk goed rijden.

Meestal start ik de motor, trek me handschoen/helm aan, doe de deur dicht en, kan ik gelijk weg rijden zonder choke, of inhouden.
 
Ik vond het altijd wel geinig; natuurkunde die zn werk doet. Zie het als communicatie tussen fiets en berijder. Zoals men zei: Een koude motor heeft geen zin om in toeren gejaagd te worden.

Betreffende "hoe lang". Tja, Mijn oude VFR kan tien seconden na het wegrijden al van de choke af. Je moet er normaal mee kunnen rijden maar zoals je zelf al gemerkt heb: Als je raar gaat doen dan zul je een tegenreactie krijgen.
 
Mijn motor choke ik bijna nooit, alleen in de winter als het heel koud en dan nog hooguit enkele seconden. Opwarmen ook niet, buiten zetten, aankleden, starten en meteen gaan. Niks aan de hand. Uiteraard eerst rustig warm rijden, maar dat is met iedere verbrandingsmotor zo.
 
Een koude injectiefiets kun je na het starten gewoon in z'n 1 zetten en rustig wegrijden. Een motor met carburateurs wil dat soms niet. Dan moet je hem even rustig laten draaien voor je wegrijdt. Nooit hoge toeren draaien met een koude motor.
Nou, mijn bmw heeft injectie maar reageert met koude motor een minuutje extreem loom. Daarna prima. Mijn andere motoren hebben carburateurs en hebben dat geen van allen.
Je moet even knutselen met de choke maar dan moet ie gewoon goed lopen. Niets mis met carburateurs, het is hele mooie techniek. Met deze er5 zal wel degelijk iets niet helemaal goed zijn geweest, zoals de choke oid. Carburateurs repareren is nooit heel duur, overigens.

Staat dan weer tegenover dat injectie eigenlijk überhaupt amper kapot gaat maar goed :p
 
Ja, maar als een injectiemotor goed is moet je gewoon onder alle omstandigheden goed kunnen rijden. De injectie wordt gestuurd met elektronica welke gegevens krijgt van sensoren en als hij koud niet lekker loopt is er iets niet helemaal goed. Een koude motor vraagt om een rijker mengsel en met carburateurs verrijk je het mengsel met de choke.

Mooi woord trouwens dat 'choke', wat iets als 'verstikken' betekent en met oude carburateurs werkt dat ook zo, de inlaat wordt voor een deel afgesloten zodat je minder lucht toelaat.
 
Zullen we even 3 categorieen onderscheiden?
- Motorfietsen met carburateurs
- Motorfietsen met injectie en handmatige stationairtoerentalverhoging
- Motorfietsen met injectie en automatische stationairtoerentalregeling

De eerste loopt gewoon duidelijk minder koud, en slaat ook nog wel eens af als je koud gasgeeft. Goed afgesteld loopt de motor koud ook prima, maar een inherent nadeel aan carburateurs is dat ze alleen bij het wegrijden na een servicebeurt ‘ideaal’ staan en daarna steeds verder verlopen.

De tweede regelt zijn mengselverhouding zelf en heeft dus altijd een ideale mengselverhouding. Afslaan doen ze ook niet tenzij het stationairtoerental te laag is.

De derde kan je mee doen wat je wil, die slaat gewoon niet af. Tenzij je hem in zijn 1 zet met de rem in en je laat de koppeling opkomen.

Iedereen die meent dat carburateurs = injectie in deze casus, heeft nog nooit een injectiemotor gehad, danwel vergelijkt niet terwijl beide functioneren zoals ze horen. De injectiemotor wint het hier echt met een ruime marge.
 
Mijn motor choke ik bijna nooit, alleen in de winter als het heel koud en dan nog hooguit enkele seconden. Opwarmen ook niet, buiten zetten, aankleden, starten en meteen gaan. Niks aan de hand. Uiteraard eerst rustig warm rijden, maar dat is met iedere verbrandingsmotor zo.
Choken is afhankelijk van het model. Mijn cb-1 moest ook in de zomer met dertig graden buitentemperatuur gestart worden met choke als de motor nog koud was. Slecht oppakken had deze dan weer geen last van. Carburateurs vs injectie vind ik zelf niet zo bijzonder of spannend. Je hebt grotere verschillen tussen verschillende motortypes en bestaan er ook injectiefietsen met een (soort) choke.
 
Zullen we even 3 categorieen onderscheiden?
- Motorfietsen met carburateurs
- Motorfietsen met injectie en handmatige stationairtoerentalverhoging
- Motorfietsen met injectie en automatische stationairtoerentalregeling

De eerste loopt gewoon duidelijk minder koud, en slaat ook nog wel eens af als je koud gasgeeft. Goed afgesteld loopt de motor koud ook prima, maar een inherent nadeel aan carburateurs is dat ze alleen bij het wegrijden na een servicebeurt ‘ideaal’ staan en daarna steeds verder verlopen.

De tweede regelt zijn mengselverhouding zelf en heeft dus altijd een ideale mengselverhouding. Afslaan doen ze ook niet tenzij het stationairtoerental te laag is.

...

Iedereen die meent dat carburateurs = injectie in deze casus, heeft nog nooit een injectiemotor gehad, danwel vergelijkt niet terwijl beide functioneren zoals ze horen. De injectiemotor wint het hier echt met een ruime marge.

Jij hebt er zelf blijkbaar ook niet zoveel ervaring mee, want je hebt ook injectiefietsen zonder lambdasensor en die kunnen behoorlijk beroerd lopen. Zelfs motoren met zo'n sensor lopen niet altijd perfect of ideaal.
 
Zullen we even 3 categorieen onderscheiden?
- Motorfietsen met carburateurs
- Motorfietsen met injectie en handmatige stationairtoerentalverhoging
- Motorfietsen met injectie en automatische stationairtoerentalregeling

De eerste loopt gewoon duidelijk minder koud, en slaat ook nog wel eens af als je koud gasgeeft. Goed afgesteld loopt de motor koud ook prima, maar een inherent nadeel aan carburateurs is dat ze alleen bij het wegrijden na een servicebeurt ‘ideaal’ staan en daarna steeds verder verlopen.

De tweede regelt zijn mengselverhouding zelf en heeft dus altijd een ideale mengselverhouding. Afslaan doen ze ook niet tenzij het stationairtoerental te laag is.

De derde kan je mee doen wat je wil, die slaat gewoon niet af. Tenzij je hem in zijn 1 zet met de rem in en je laat de koppeling opkomen.

Iedereen die meent dat carburateurs = injectie in deze casus, heeft nog nooit een injectiemotor gehad, danwel vergelijkt niet terwijl beide functioneren zoals ze horen. De injectiemotor wint het hier echt met een ruime marge.
Zo, even de like uitgeprobeerd.;)
 
Jij hebt er zelf blijkbaar ook niet zoveel ervaring mee, want je hebt ook injectiefietsen zonder lambdasensor en die kunnen behoorlijk beroerd lopen. Zelfs motoren met zo'n sensor lopen niet altijd perfect of ideaal.
Wat denk je dat de functie van een lambdasonde is op een productiemotor dan? Een soort alles-in-1 mengselnacontrole? Een lambdasonde heeft vrij weinig met dit verhaal te maken.
 
Maar waar het om gaat is dat de TS twijfelt of hij een motor met carburateus moet kopen omdat het exemplaar dat hij probeerde niet in orde was.

Als een motor met carbs goed in orde is, start hij probleemloos en loopt ook meteen goed.

Bij de oude Amal carburateur heb je een handchoke die letterlijk de inlaat voor een deel afsluit, bij de veel modernere constant vacuum carburateurs werkt de choke totaal anders en wordt er extra brandstof aangevoerd.

Mijn beide Honda Supermagna's hebben vier carbs en handchoke en beiden motoren starten probleemloos en lopen onmiddelijk goed, net als de drie auto's met injectie die we hebben, starten onmiddelijk en lopen ook perfect.

Zou dat niet zo zijn, dan is er iets niet in orde. De oude Norton is een ander verhaal en die kijg je niet lopend als je de juiste procedure niet kent. :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan