Eerste motor en carburateur vs. injectie

Mroegiest

MF'er
9 sep 2018
61
29
Terneuzen
Dag mensen, hier is mijn verhaal in het kort.

Ik heb les gehad op een Kawasaki ER6N, model 2016. Deze had een injectie motor. Zodra ik hem startte kon ik meteen gewoon revven en gaan, niks aan de hand en liep perfect.

Ik wilde voor mezelf altijd graag een Kawasaki ER5. Ik vind het nog steeds een mooie motor, maar hier is het probleem.

Ik ben 1 keer gaan kijken naar een ER5, en ik werd behoorlijk teleurgesteld. De motor werd voor mij gestart, maar toen ik zelf revvde, leek het wel alsof de motor het niet aankon. Alsof hij meteen stil wilde vallen.

De man die hem wilde verkopen vertelde dat dat normaal is omdat de motor carburateurs had i.p.v. een injectie motor. De carbs moeten nog opwarmen etc.

Nu wil ik zelf mijn eerste motor wel gaan kopen, niet al te duur, maar in mijn prijsklasse (onder de 2000) is alles zo oud dat er nog steeds overal carburateurs in zitten. Ik ben dus bang dat ik ga kijken naar motors en constant teleurgesteld ga worden over hetzelfde als bij die ER5.

Mijn vraag aan jullie, is dit normaal voor motors met een carburateur? Moet ik beter gewoon sparen voor een duurdere motor maar dan eentje die een injectie motor heeft?

Groet,

Max!
 
Als je Wikipedia erbij haalt, dan moet je wel volledig zijn:

==Detonatie==
Bij een normale ontsteking van het mengsel van benzine en lucht loopt het vlamfront snel en grillig maar rechtstreeks vanaf de bougievonk naar de wanden van de verbrandingskamer. Wanneer het mengsel voor het vlamfront te veel gecomprimeerd wordt door de drukopbouw van de verbranding zelf dan zal dat mengsel exploderen in plaats van verbranden.
Voortijdige verbranding en detonatie werken elkaar in de hand.

Ik heb indertijd dus ook het verschil tussen een explosie en vlamfront geleerd.

B2 (als reactie op B07)
 
Als je Wikipedia erbij haalt, dan moet je wel volledig zijn:

==Detonatie==
Bij een normale ontsteking van het mengsel van benzine en lucht loopt het vlamfront snel en grillig maar rechtstreeks vanaf de bougievonk naar de wanden van de verbrandingskamer. Wanneer het mengsel voor het vlamfront te veel gecomprimeerd wordt door de drukopbouw van de verbranding zelf dan zal dat mengsel exploderen in plaats van verbranden.
Voortijdige verbranding en detonatie werken elkaar in de hand.

Ik heb indertijd dus ook het verschil tussen een explosie en vlamfront geleerd.

B2 (als reactie op B07)

De Wikipedia link die ik plaatsten ging over de uitleg van een explosie.
Ik heb nergens een Wikipedia link over detonatie geplaats en, ook niet daaruit geciteerd
 
Dit is toch weer goud he..

TS vraagt of Carburateurs een probleem zijn, en 5 pagina's laten zijn we aan het discussieren of het explosies of verbrandingen zijn in de cilinder.

Het is zeker vrijdagmiddag?
 
Heren, we hoeven niet allemaal gelijk te krijgen en we kunnen hier ook van leren. Ik zei al dat explosie niet de juiste term is.

Ik heb scheikunde gehad op middelbaar nivo en voorzover ik het kan bekijken spreek je van verbranding als een stof zich met zuurstof verbindt. Daarbij komt er veel energie vrij en het kan langzaam en snel gaan. In een motor gaat het belachelijk snel omdat je een super brandbaar mengsel hebt dat ook nog onder hoge druk wordt gebracht en dan is een vonkje genoeg om het heel snel te laten verbranden.

Of je dan kunt spreken van explosie is een mooie vraag.

Een explosie zoals we die kennen van ons 31 december/1 januari knalfeest is iets anders. Volgens mij is dat een puur chemisch gebeuren waarbij bepaalde stoffen een heftige reactie met elkaar aangaan. Neem je koolstof, zwavel en kaliumchloraat in de juiste verhouding en geeft dat een vonkje, dan wil je dat niet in je cilinder hebben want er blijft niets van over.

Detonatie is volgens mij een verschijnsel waarbij je meerdere verbradingshaarden hebt die elkaar tegenwerken en dat kan meerdere oorzaken hebben zoals verkeerde brandstof, te hoge compressie of verkeerd ontstekingstijdstip.

Bedankt voor uw aandacht. :D
 
Heren, we hoeven niet allemaal gelijk te krijgen en we kunnen hier ook van leren. Ik zei al dat explosie niet de juiste term is.

Ik heb scheikunde gehad op middelbaar nivo en voorzover ik het kan bekijken spreek je van verbranding als een stof zich met zuurstof verbindt. Daarbij komt er veel energie vrij en het kan langzaam en snel gaan. In een motor gaat het belachelijk snel omdat je een super brandbaar mengsel hebt dat ook nog onder hoge druk wordt gebracht en dan is een vonkje genoeg om het heel snel te laten verbranden.

Of je dan kunt spreken van explosie is een mooie vraag.

Een explosie zoals we die kennen van ons 31 december/1 januari knalfeest is iets anders. Volgens mij is dat een puur chemisch gebeuren waarbij bepaalde stoffen een heftige reactie met elkaar aangaan. Neem je koolstof, zwavel en kaliumchloraat in de juiste verhouding en geeft dat een vonkje, dan wil je dat niet in je cilinder hebben want er blijft niets van over.

Detonatie is volgens mij een verschijnsel waarbij je meerdere verbradingshaarden hebt die elkaar tegenwerken en dat kan meerdere oorzaken hebben zoals verkeerde brandstof, te hoge compressie of verkeerd ontstekingstijdstip.

Bedankt voor uw aandacht. :D
Hmm
 
Het Nederlands word steeds beter! Chapeau.
Toch nog even zeiken, me moet zijn mijn.
Verschrikkelijk. en dan andere aanvallen op hun spelfouten.
We zitten hier op het technisch deel van het forum.
Als er mensen zijn die geen verstand van techniek hebben en daarom maar gaan liggen zeiken op de spelfouten kunnen beter een ander forum opzoeken.
B07, doe er je voordeel mee.
 
Ja dat geloof ik.
Kijk wat onder jouw naam staat ( rim master) ben je soms ook billenmaat met Jan Bros.
Ik ga even weer mijn broek vol zeiken van het lachen, heb jij ook zo veel plezier?
Vanwaar je interesse?
Of was dat geen vraag? Ik zie namelijk geen vraagteken.
Wat heeft Jan met een rim master van doen?
 
Verschrikkelijk. en dan andere aanvallen op hun spelfouten.

B07, doe er je voordeel mee.

Ik val nooit iemand zomaar aan die mij niet eerder heeft aangevallen in deze of andere topics.
Altijd maar commentaar geven kan ik ook hoor, je kan me krijgen zoals je hebben wil.
Als je even terug leest zie je Jan wat zeggen over mijn niveau, daar maakt die verschillende spelfouten wat dan gelijk een inkoppertje is.
Actie is reactie en, verder maakt het mij geen hout uit of iemand spelfouten maakt, ik maak ze zelf ook genoeg, net als iedereen dat wel is doet.
 
Ik val nooit iemand zomaar aan die mij niet eerder heeft aangevallen in deze of andere topics.
Altijd maar commentaar geven kan ik ook hoor, je kan me krijgen zoals je hebben wil.
Als je even terug leest zie je Jan wat zeggen over mijn niveau, daar maakt die verschillende spelfouten wat dan gelijk een inkoppertje is.
Actie is reactie en, verder maakt het mij geen hout uit of iemand spelfouten maakt, ik maak ze zelf ook genoeg, net als iedereen dat wel is doet.
Ik heb normaal ook weinig problemen met spelfouten maar deze is wel heel erg.
Ik heb meer moeite met je gedram en gezanik en je betweterig gedrag tegen mensen die wel weten waar ze het over hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan