Eerste motor gekocht (Yamaha R6 2000). Blijkt de moeite niet waard

MT09 Chief

Rookie
17 okt 2019
21
8
Hi! Onlangs heb ik een Yamaha R6 uit het jaar 2000 gekocht. De motor heb ik van een kennis overgenomen, al wetende dat de motor al ruim 3-4 jaar stilstaat. Ben er bewust voor gegaan, omdat de prijs zeer aantrekkelijk was (dacht ik), uiteindelijk heb ik ruim €1000 betaald.

Echter blijkt na een bezoekje aan een monteur dat er voor zo'n plusminus €1500 aan onderhoud moet gebeuren. De motor rijdt op 2 i.p.v 4 cilinders, de motor valt in 'idle' gelijk uit (wanneer je de koppeling volledig intrekt, bijvoorbeeld), beide banden moeten vervangen worden, alle vloeistoffen moeten vervangen worden, caberateurs moeten gereinigd worden (om te kijken of dit het probleem zal oplossen van de niet-lopende cilinders), er moet een nieuw set banden op, de ketting moet vervangen worden, zowel de remklauwen als de remblokken moeten vervangen worden, de voorvork is lek; dus deze moet ook gereviseerd worden.

Los van al deze punten, moet er nog het e.e.a. gebeuren (filters vervangen, etc).

Al met al, kan deze optiek mooi ogende Yamaha R6 mij een bedrag van tussen de €2500 - €3000 gaan kosten.. ik schrok hier enorm van, en was wellicht iets te naïef in het aankoopproces..

Wat adviseren jullie mij? Onderzoekskosten betalen aan de monteur, en de motor in zijn huidige staat van de hand doen voor rond de €1000?
 
Verkopen voor 't zelfde bedrag gaat het waarschijnlijk worden.. super mooie motor maar ik ga er na het opknappen echt geen €2500-3000 voor krijgen. Waarschijnlijk niet eens €2000. Dus dan moet ik de afweging maken.. hoeveel is het mij waard? Het liefst stap ik nu direct op de motor om heel het seizoen volop te genieten.. maar financieel technisch lijkt het mij gewoon heel dom om te doen..

heb je hem gekocht om er op te verdienen, of goedkoop een motor te bemachtigen, en er zelf op te gaan rijden
 
Verkopen voor 't zelfde bedrag gaat het waarschijnlijk worden.. super mooie motor maar ik ga er na het opknappen echt geen €2500-3000 voor krijgen. Waarschijnlijk niet eens €2000. Dus dan moet ik de afweging maken.. hoeveel is het mij waard? Het liefst stap ik nu direct op de motor om heel het seizoen volop te genieten.. maar financieel technisch lijkt het mij gewoon heel dom om te doen..
Ik heb in de afgelopen 3 jaar 10, 12 motoren gekocht, er waren er maar 2 waar ik direct mee wegkon. Check effe die cilinderwanden. Als dat goed is kan je los gaan op opknappen met mentale, technische en wellicht fysieke hulp van M-Ffers
 
Om verstandig te zijn verkoop je nieuwe aanwinst in onderdelen. Deze motor lopen vroeg of laat allemaal stuk met de gescheurde cylinderwanden.
En als jij pech heb net nadat je er een vermogen in gestopt hebt.

Koop er een van een later bouw jaar doe dan gelijk een aankoop keuring kost niks en leverd heeeeeeeeeeeeeeeeel veel geld op
 
IMG_0360kleinmet.JPG


IMG-20200318-WA0004.jpg
 
  • Wow
Waarderingen: HCx
En een kennis minder in je kennisen kring.B|
Of je sleutelt zelf en vergroot je kennis.....of
in onderdelen verkopen, dan heb je zeker nog wat geld terug.
Ik ga voor optie 2.
 
Zou de compressie eerst laten meten of een lektest,dan weet je of het loont geld te besteden aan die motor,
bedenk dat je dan weet wat je heb,gemiddeld doet een R6 uit 2000 zo,n 2500,- ,en dan mag
je hopen dat het daar bij blijft,dus iets om een afweging over te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan