Eerste motor gezocht voor lang persoon!

Muncky

Rookie
23 mei 2020
4
0
Hi allemaal,

binnenkort ga ik (man, 35 jaar) beginnen met lessen en wil mij alvast gaan oriënteren op de aankoop van mijn eerste motor.

Ik zal de motor vooral gaan gebruiken voor toeren (zeker geen woon/werk) en mijn eerste keuzes zijn motoren zoals een Kawasaki Vulcan S of een HD Sportster 883.
Ook een naked bike kan ik wel waarderen, maar daar heb ik niet een specifiek merk/model oid van in gedachten.
Een (super)sport of een tourer vind ik minder interessant

I know, ik moet eerst gaan (proef)rijden en wellicht wat motoren gaan huren zodra ik mijn rijbewijs heb, zodat ik weet wat ik echt prettig vind rijden.

Nu mijn uitdaging; ik ben 2.00m en heb dus best lange benen.
Zijn er mensen die een bepaald type motor/type kunnen aanrader doordat ze bijv. dezelfde lengte hebben?

Alle hulp/ideeën zijn welkom!
 
Wat ik van mederijders hoor is dat BMW over het algemeen hoger is dan andere merken. Een kennis van mij is ook 2m, en rijd een BMW K 1300 R (naked bike).

Maar goed, ik ken ook iemand die 2m is en op een R1 rijd.. het is net wat je ervoor over hebt.
 
Thanks, ik ken die site inderdaad. Dit zal meer gaan om de zithouding, right?
Je ziet inderdaad snel of je niet ‘oversized’ bent op een bepaald merk/type.

Wat is de ideale zithouding normaal gezien? Knieën lager dan heuphoogte?

Je ziet inderdaad meteen dat een bepaalde motor echt te klein voor je is.
De ideale houding is voor iedereen verschillend. Mijn ideale houding op een motor is ongeveer zoals ik op een fiets zit, dus met mijn voeten recht onder mijn lijf.
In dat geval zitten je knieën inderdaad altijd lager dan je heupen.

Edit;
Hou er rekening mee dat er een groot gat zit tussen wat jij mooi vindt en wat het lekkerst zit/rijdt en stuurt.
 
Thanks, ik ken die site inderdaad. Dit zal meer gaan om de zithouding, right?
Je ziet inderdaad snel of je niet ‘oversized’ bent op een bepaald merk/type.

Wat is de ideale zithouding normaal gezien? Knieën lager dan heuphoogte?

Ik zou het wel met een korreltje zout nemen. Volgens cycle ergo zou ik totaal niet op een street triple passen, en dat bleek toch prima te gaan 😅
 
Gewoon eens bij een grote motorzaak langs gaan en gaan proefzitten. Kun je er een beetje gevoel bij krijgen.
Dat sowieso!
En daarna uitgebreid gaan proefrijden.
En dan kom je op het punt wat ik al aanhaalde; er zit een groot gat tussen wat hij aantrekkelijk vindt om te zien en wat (waarschijnlijk) het beste rijdt.
Mijn ideale positie vind ik op een toer, sport/toer. Dus de voeten recht onder mijn lijf en iets voorover met mijn bovenlijf. Het eerste zorgt bij mij voor het meeste gevoel met wat de motor doet en door het (iets) voorover zitten leun je bij 80+ km/u als het ware op de rijwind.
 
Ik ben 1,95 en heb een 883 gehad. Na 900 kilometer ingeruild omdat het te klein en te licht was. Ieder z’n ding maar ik had het idee dat ik op een kinderfiets zat...
 
2.06 meld zich ( kijk, gesprek op niveau eindelijk eens hier )

VFR RC36/1 ... kan .. net .. zit je met je knie'tjes tegen de kuip maar het is te doen..
En een verhoogd schermpje d'r op anders is het geen rijen met dat ding.

Ook op een dagritje van 800km .

Blackbird , ruimte zat.


Offroaders ... prima.. maar geen buddy meenemen, want jij zit op de buddy - sit .

Die grote BMW's .. yup.. d'r voor gemaakt.. triumph trophy , past geweldig maar vind ze veel te zwaar. ( de 1200 dan he )
 
Ik heb een Z1000 en ik ben 1.92m lang. Ik vind hem prima voor mijn lengte, ik kan er zo 6 uur achtereenvolgens op rijden.

Ik moet ook zeggen dat de GSXR750 ook goed zit.
 
Ik ga nu maar eens wat passen bij wat motorzaken in de buurt.

Shortlist:
Kawasaki Z650/Z900/Z1000
Suzuki GSX-S750/S1000
Yamaha MT07/FZ07
Yamaha MT09/FZ09

En, daarna eens gaan proefrijden. Maar wil alvast wat op ‘t netvlies hebben aan opties.
 
En al een keuze kunnen maken ? Ben zelf ook vrij lang 1.95 en bovenstaande modellen spreken mij ook erg aan . Ben benieuwd of je er al een paar getest heb of een keuze hebt kunnen maken
 
Die Z650 heb ik mee gereden. Ik ben 1.75 en kon met beide voeten vlot plat aan de grond, zal dus voor jou mss aan de kleine kant zijn
 
En al een keuze kunnen maken ? Ben zelf ook vrij lang 1.95 en bovenstaande modellen spreken mij ook erg aan . Ben benieuwd of je er al een paar getest heb of een keuze hebt kunnen maken
De shortlist is eigenlijk afgenomen naar 1 specifiek model. Ik neig sterk naar de MT09, qua naked (incl. Comfort zadel).
Tour is altijd nog een optie, maar daar moet ik echt nog meer onderzoek naar doen.
 
Je hebt al een shortlist maar ik noem het toch. Doe een proefrit op een BMW 1200 GSA. Heerlijke fiets voor lange afstanden en ruimte zat ook als je wat langer bent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan