Eerste motor kiezen, lastig! (Sport/Supersport/Supermoto)

Er zijn nog steeds fraaie exemplaren van de vfr te koop.
Als je stelt dat het een slecht plan is, onderbouw dat dan ook even!

Normaal gesproken laat ik me niet zo commanderen door wildvreemden, maar voor jou maak ik een uitzondering.

Argument: met het budget van de topicstarter kun je een motor kopen die:
1 minder zwaar is;
2 meer pk's/koppel heeft (denk zelf niet dat dat nodig is trouwens);
3 een andere zithouding heeft;
4 betere vering heeft;
5 er meer uitziet als een supersportmotor;
5a er meer uitziet als een supermoto
6 een (veel) moderner uiterlijk heeft;
7 betere remmen heeft

... vergeleken met een oud hok als een VFR750 (combineren toegestaan behalve bij 5 en 5a).
 
Laatst bewerkt:
Op puntje 3 en 4 is een VFR lastig te verslaan, vooral de vering is op straat serieus goed.

Remmen zij n dezelfde als op een 90'ies CBR600, maar kunnen inderdaad een stuk beter, ABS is binnen budget wellicht ook haalbaar.

Met de wensen zou ik toch gaan kijken voor een >2000 supersport ZX6R of CBR600. Een echte supermoto is een meer hardcore "alles of niets" motor voor een beperkt inzetgebied. Ik rij er iig niet in een dag mee naar Luxemburg en terug.
 
Nou jongens en meisjes; ik heb zaterdag bij een lokale motorzaak een testrit gemaakt op een Honda CBR 600F (uit 2002) en ik was meteen verkocht haha. De zithouding beviel me goed; niet zo voorover als een supersport, maar toch ook weer niet zo rechtop als de lesmotor (z650).
Ik wilde eigenlijk ook geen andere (types) meer uitproberen omdat ik misschien weer ging twijfelen, dus de beslissing was, na 2 dagen nadenken, toch snel gemaakt.

Ik heb hem vanmiddag opgehaald en net 2 keer een uur gereden. Lekker geluidje en hij rijdt heel soepel.
Enige vereiste upgrade is toch wel handvatverwarming, dus die zal ik vanavond of morgen eens even gaan bestellen.
 
Prima keuze fietske, gefeliciteerd!

Keurige brommert om lekker mee te beginnen. (En ook een keurige algemene tweede brommert naast een eventuele latere meer gespecialiseerde fiets.) En bevalt 'ie niet dan ben je 'm ook zo weer kwijt. maar het is niet voor niets een 13-in-een-dozijn-machine: het is gewoon een alleskunnert waar je overal mee terecht kunt. En je hebt nog altijd een heel knap karretje nodig om jouw nieuwe fiets bij te houden in optrekken of op topsnelheid hoor... ;) Een Busa, BMW R1200GSA of Vespa Ciau kan altijd nog :D
 
Gefeliciteerd! Leuke eerste motor met een serieuze hoeveelheid pk's aan boord. Heb je de F4i of de F Sport?

Thanks :D. Het is een zilverkleurige F Sport.

Prima keuze fietske, gefeliciteerd!

Keurige brommert om lekker mee te beginnen. (En ook een keurige algemene tweede brommert naast een eventuele latere meer gespecialiseerde fiets.) En bevalt 'ie niet dan ben je 'm ook zo weer kwijt. maar het is niet voor niets een 13-in-een-dozijn-machine: het is gewoon een alleskunnert waar je overal mee terecht kunt. En je hebt nog altijd een heel knap karretje nodig om jouw nieuwe fiets bij te houden in optrekken of op topsnelheid hoor... ;) Een Busa, BMW R1200GSA of Vespa Ciau kan altijd nog :D

Yup, gaat lekker vooruit. Meer dan snel genoeg voor mij als beginner zijnde. Het valt me vooral op dat je flink lang in een versnelling door kunt trekken (14000rpm) en met de uitlaat die erop zit (Laser Hotcam) klinkt ie perfecto.
Morgen eens even een stukje snelweg proberen. Dat is vandaag niet gelukt i.v.m. spits en donker, maar ik heb wel mooi de stad kunnen verkennen :]
 
Laatst bewerkt:
Hele goede keuze, gefeliciteerd!!!!!!

Van die handvatverwarming zou ik persoonlijk afzien, en ipv dat verwarmde handschoenen nemen.
Die zijn warmer als handvatverwarming, en de warmte zit aan de buitenkant, waar de rijwind ook zit dus.

Als jij liever handvatverwarming wilt moet je dat zeker doen, maar denk er even over na ;)
 
Morgen eens even een stukje snelweg proberen. Dat is vandaag niet gelukt i.v.m. spits en donker, maar ik heb wel mooi de stad kunnen verkennen :]
Alles op z'n tijd :) Al is natuurlijk snelwegrijden in de spits in het donker op zich ook gewoon te doen.
 
Hele goede keuze, gefeliciteerd!!!!!!

Van die handvatverwarming zou ik persoonlijk afzien, en ipv dat verwarmde handschoenen nemen.
Die zijn warmer als handvatverwarming, en de warmte zit aan de buitenkant, waar de rijwind ook zit dus.

Als jij liever handvatverwarming wilt moet je dat zeker doen, maar denk er even over na ;)

Danku!
Ik heb net even gekeken, maar die zijn wel een stukkie duurder dan een setje grips. Het is inderdaad wel weer zo dat handschoenen ook de bovenkant van je hand verwarmen.
Op de lesmotor zat in de laatste week van het lessen zo'n setje en dat beviel eigenlijk perfect.

Kijk eens aan, een CBR600F geworden, welkomk bij de club en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :t

:t :t

Alles op z'n tijd :) Al is natuurlijk snelwegrijden in de spits in het donker op zich ook gewoon te doen.

Yeah dat is ook zo, maar omdat ik nog even aan de motor moet/wil wennen dacht ik, mwa, doe ik morgen wel.
Ik heb net een stuk op de snelweg gereden en dat ging ook prima. Ik merk veel minder van de wind met deze zithouding, 130 voelt aan als 100, dus goed te doen. Op de lesmotor zat ik me met 110 eigenlijk al behoorlijk vast te houden.
Wel een dingetje is dat ik even moet kijken of ik iets met de spiegels kan doen. Ik merk nu dat ze redelijk ver naar binnen staan. Een cm of 5 naar buiten en dan zou ik beter zicht hebben. Dat ga ik nog even uitzoeken.
 
Laatst bewerkt:
Dat ze duurder zijn dan grips is ook logisch. Ze werken veel beter dan handvatverwarming. Vergis je niet wat de gevoelstemperatuur doet wanneer het in de wintermaanden maar een paar graden kouder wordt. Ik heb ook wel met handvatverwarming gereden, dat is leuk als het in september en oktober 's morgens net ff te koud is voor je leren zomerhandschoenen, maar je winterhandschoenen nog niet altijd nodig zijn.
 
Er zijn verbreders in de handel, voor de spiegels, dat zijn soort blokjes die je tussen de kuip en de spiegels schroef.

Volgens mij had ik ze gezien bij goedhart motoren, kijk daar even op de site , of bel ze even
 
Ik heb net even gekeken, maar die zijn wel een stukkie duurder dan een setje grips. Het is inderdaad wel weer zo dat handschoenen ook de bovenkant van je hand verwarmen.
Op de lesmotor zat in de laatste week van het lessen zo'n setje en dat beviel eigenlijk perfect.
Ik vind het maar onhandige dingen, die verwarmde handschoenen. Zeker als je vaak op en af moet. Een setje stuurmoffen is dan voor mij nog een betere oplossing. Heb ik jaren mee gereden, maar is nog steeds op de scooter veel handiger dan op de motor. Ik kom uit op van die handkappen voor je handvaten tegen de rijwind, dat scheelt ook al enorm op de kou en regen/hagel op de buitenkant van je vingers (ik heb ze net gisteren ook besteld voor mijn FJR). Helemaal als je dat combineert met handvatverwarming (is eigenlijk al luxe) is het voor mij goed genoeg om zelfs met een paar graden vorst met mijn soepele leren zomerhandschoentjes te blijven rijden. Uiteindelijk is een lekker warme romp toch het belangrijkst, anders wordt de rest net zo snel koud, verwarmde handschoenen of niet.

Ik heb net een stuk op de snelweg gereden en dat ging ook prima. Ik merk veel minder van de wind met deze zithouding, 130 voelt aan als 100, dus goed te doen. Op de lesmotor zat ik me met 110 eigenlijk al behoorlijk vast te houden.
Ah, young padawan, full of wonder your life will be. Much fun you will have.

Wel een dingetje is dat ik even moet kijken of ik iets met de spiegels kan doen. Ik merk nu dat ze redelijk ver naar binnen staan. Een cm of 5 naar buiten en dan zou ik beter zicht hebben. Dat ga ik nog even uitzoeken.
Paar fotootjes wellicht? Ik rijd als stadsfietsje een 600F2 (uit '94 /edit: nee, '93) met stock spiegeltjes en ik heb maatje jas 3XL, en voor mij zijn ze zat. Misschien mis je iets of is het gewoon even wennen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het maar onhandige dingen, die verwarmde handschoenen. Zeker als je vaak op en af moet. Een setje stuurmoffen is dan voor mij nog een betere oplossing. Heb ik jaren mee gereden, maar is nog steeds op de scooter veel handiger dan op de motor. Ik kom uit op van die handkappen voor je handvaten tegen de rijwind, dat scheelt ook al enorm op de kou en regen/hagel op de buitenkant van je vingers (ik heb ze net gisteren ook besteld voor mijn FJR). Helemaal als je dat combineert met handvatverwarming (is eigenlijk al luxe) is het voor mij goed genoeg om zelfs met een paar graden vorst met mijn soepele leren zomerhandschoentjes te blijven rijden. Uiteindelijk is een lekker warme romp toch het belangrijkst, anders wordt de rest net zo snel koud, verwarmde handschoenen of niet.Ah, young padawan, full of wonder your life will be. Much fun you will have.Paar fotootjes wellicht? Ik rijd als stadsfietsje een 600F2 (uit '94 /edit: nee, '93) met stock spiegeltjes en ik heb maatje jas 3XL, en voor mij zijn ze zat. Misschien mis je iets of is het gewoon even wennen.

Ah yes, this youngling is eager to learn!

Mare, het zijn gewoon de standaard spiegels geloof ik; https://image.ibb.co/fLFrKb/123.jpg (ik zal een keer foto's van de bike maken op een leuke locatie)

Misschien dat die doppen waar Wil79 het over had de oplossing is, of een pootje van een paar cm langer. Of misschien heb ik ze echt gewoon verkeerd staan -O-.

Ik heb vandaag Oxford Sport-verwarmde handvatten besteld en ik probeerde net ter voorbereiding de bar-ends los te krijgen. Echt met geen mogelijkheid beweging in te krijgen. Als ik aan de schroef draai, draait de hele bar-end mee. Bekend dingetje bij die dingen begrijp ik. Morgen even wat WD40 of iets op/langs de schroef spuiten. Hopelijk gaat ie dan los.
 
Laatst bewerkt:
Schroef van buitenaf verhitten met klein brandertje of soldeerbout, dan wordt het kunststof hulsje rondom de schroef wat zachter en kun je hem makkelijker losdraaien.
 
Ah yes, this youngling is eager to learn!

Mare, het zijn gewoon de standaard spiegels geloof ik; https://image.ibb.co/fLFrKb/123.jpg (ik zal een keer foto's van de bike maken op een leuke locatie)

Misschien dat die doppen waar Wil79 het over had de oplossing is, of een pootje van een paar cm langer. Of misschien heb ik ze echt gewoon verkeerd staan -O-.

Ik heb vandaag Oxford Sport-verwarmde handvatten besteld en ik probeerde net ter voorbereiding de bar-ends los te krijgen. Echt met geen mogelijkheid beweging in te krijgen. Als ik aan de schroef draai, draait de hele bar-end mee. Bekend dingetje bij die dingen begrijp ik. Morgen even wat WD40 of iets op/langs de schroef spuiten. Hopelijk gaat ie dan los.

Proficiat met je cbr, ga je geen spijt van krijgen.

bar-end vasthouden met een waterpomptang ( wel iets ertussen tegen beschadiging ) dan kun je de schroef losdraaien. Zorg wel voor een goed passende kruiskopschroevendraaier. Die krengen kunnen goed vast zitten. Eventueel ff met zijn tweeën doen. suc6

Geen WD 40 erop gaan spuiten, als dat tussen je hand vaten dringt lost de lijm op en blijf je gas geven ;)

En de spiegels; denk dat je er even aan moet wennen en neem ff de tijd om ze goed af te stellen voordat je overhaast iets gaat bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Schroef van buitenaf verhitten met klein brandertje of soldeerbout, dan wordt het kunststof hulsje rondom de schroef wat zachter en kun je hem makkelijker losdraaien.

Proficiat met je cbr, ga je geen spijt van krijgen.

bar-end vasthouden met een waterpomptang ( wel iets ertussen tegen beschadiging ) dan kun je de schroef losdraaien. Zorg wel voor een goed passende kruiskopschroevendraaier. Die krengen kunnen goed vast zitten. Eventueel ff met zijn tweeën doen. suc6

Geen WD 40 erop gaan spuiten, als dat tussen je hand vaten dringt lost de lijm op en blijf je gas geven ;)

Het is gelukt om er eentje los te krijgen hoor haha. We hebben de schroef een minuut of 5 verhit met een kleine gasbrander, wat afplaktape om de bar-end gedraaid tegen beschadiging en met een waterpomptang de boel vastgehouden. Vervolgens was er een zware schroefmachine nodig voordat het eindelijk lukte.
De andere heeft zich nog niet overgegeven. Die heeft zelfs twee bitjes gekost. Morgen nog een poging wagen.

Over de spiegels. Ik ben de afgelopen dagen een beetje aan het stoeien geweest met goed afstellen, maar de juiste moet ik nog vinden.

Verder ben ik over de motor supertevreden. Hij rijdt en schakelt lekker en veel power voor mij als beginneling.

edit: Ik ben even naar de motorzaak geweest en ze hebben de linker stuurdop losgekregen met een schroevendraaier waar je met een hamer een klap op kunt geven (ben de naam effe kwijt).
Na thuis een uur of 2-3 friemelen met kabeltjes e.d. is het gelukt de boel aan te sluiten en redelijk weg te werken; de handvatverwarming zit er op (Oxford Sports). Werkt echt perfect!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan