Eerste motor koop ervaringen

gt550

MF veteraan
6 nov 2004
2.161
658
Hart van Brabant
Vandaag, exact 30 jaar geleden, kocht ik mijn eerste motor. Een Kawasaki 400 S3. een krijsende 3-cyl. 2-takt. Na een tijd te hebben lopen dubben tussen een nieuwe Jawa 350 _O- of een tweedehands Honda 360 twin kwam Motorhuis Safe in Rotterdam, toen nog gevestigd aan de Brielselaan en in de bioscoop aan de Gaesbeekstraat met een gigantische oudejaarsaanbieding. De tweetakt was aan het uitsterven en zij hadden nog wat van die 400's staan voor de prijs van 3650 florijnen. De inruilwaarde van mijn Kreidler, de opbrengst van tonnen oud papier en een renteloze lening van pa en ma waren net voldoende om hem te kopen.

Eigenlijk vond mijn vader hem veel te snel, maar dankzij mijn oom, die hem wist te overtuigen van de kwaliteit van deze fiets (en dat het best meeviel met die snelheid O-) O-) ) kreeg ik het toch voor elkaar. Ik was zo trots als een hond met zeven lullen.

Begin januari werd hij thuis in Leerdam afgeleverd. Ik had nog geen rijbewijs, dus de eerste week heb ik alleen op de plaats achter het huis staan jengelen. Wat resulteerde in vette bougies. Nieuwe B8HS-jes gehaald bij de motorboer vlakbij, die spontaan in woede ontstak omdat ik niet bij hem had gekocht.

De eerste vijf maanden moest ik met een oefenvergunning rijden, omdat het aanvragen van het rijexamen toen (ook al?) zolang duurde. In totaal 8 lessen gehad en geslaagd.
Gelukkig was mijn ouwe wel zo goed om me op zatermiddag de stad uit te rijden, waarna ik het stuur overnam. Dat viel hem nog niet mee, zijn motorervaring was een DKW RT 98 uit 1935...... Dat ze me nooit gepakt hebben. Gloednieuw leren pak voorop, winterbonkertje met pothelm achterop. Ach, 1976, de koddebeiers en de verzekeringsmannen zagen nog eens wat door de vingers..........

Toen volgden 30 jaren gelukkig :] :] en nog eens :] :]

Hier staan allebei mijn liefjes uit die tijd.

full
 
Laatst bewerkt:
Foto is van dit jaar, dus ik denk het wel

Ik heb mijn eerste motor nog, maar ja, die heb ik pas 2 weken...
 
superrr ik ben 21 jaar geleden begonnen met motorrijden (na 2 jaar zelfs met rijbewijs) en ik ben begonnen op een jawa 350 oilmaster _O- _O-
tweedehands gekocht voor wel 1100 echte keiharde guldens :9
 
Begin januari werd hij thuis in Leerdam afgeleverd.

Leerdam-West zeker... als ik de foto zo zie... ;)
1976... teering, toen was ik wel 8 jaar! Pas 2 jaar later kwam ik in Leerdam wonen :P


Mijn eerste motorkoopervaring was simpel... bijna 4 jaar terug m'n rijbewijs maar eens gehaald... wilde een sjoppert kopen (ja,ja... duurde ff voor ik wijs werd)... was gek van een Shadow 750 C2 Ace... maar die sturen benne zo breed, zat niet lekker voor me... stapte op een dragstar 650 en dat paste me beter! Zodoende zo'n gevaarte nieuw gekocht, dat ding stond al 2 jaar in de showroom, dus ik kletste er zo 1250 euro van af... heb er wel 5½ maand mee gereden en 5500 km, toen heb ik hem ingeruild :)
 
Foto is van dit jaar, dus ik denk het wel

Ik heb mijn eerste motor nog, maar ja, die heb ik pas 2 weken...


Het is idd een foto van een foto en ik heb ze niet meer ;( Gelukkig heeft een zoon van een vriend nu ook een Kreidler sinds kort dus ik kan nog af en toe mooie geluiden horen en 2T-olierook opsnuiven. De motor bestaat nog. Als ik de oudejaarsloterij win, ga ik hem proberen terug te kopen. *O*
Het was niet de bedoeling nog een ouwe-lulle-topic te openen, gewoon iets van de eerste koop-ervaring neerkloppen leek me wel leuk.

En het is Leerdam-West. Ik woonde aan de Tiendweg tegenover Berenschot. Je kijkt op de foto de Jeekelstraat in, onze achteruitgang. De huizen zijn halverwege de 80-er jaren gesloopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan