Eerste motor kopen / beginnerrrr

DS-1

Die hard MF'er
25 aug 2011
660
3
Zo..

Afgelopen woensdag geslaagd voor mn motorrijbews (in 1x jeeeeej :P ).
Maar nu wil ik dus graag een motor voor mezelf gaan kopen.

Ik heb dus een leuke Honda CBF600S ABS op het oog (uit 2005).
Te koop bij een bekende garage. Waar ik nu alleen wel vraagtekens bij zet is het volgende:
De motor heeft er maar iets van 8000 km er op zitten. Toch vragen ze er maar +/- €4500 voor.

Zit ik dan straks niet met versleten banden, ketting, tandwielen en remblokken?

Waar zitten hier de haken en ogen? Zie ik iets over het hoofd? Waar moet ik op letten als ik die motor ga bekijken en uitproberen.

Ik heb overigens al deze lijst gevonden.

Ik heb wel redelijk verstand van auto's maar eigenlijk niet van motoren (hoop nog wel dat dat komt). Iemand nog goede tips?

In ieder geval bedankt!
 
bijna alles op de achterband na zou in ieder geval nog orgineel moeten zijn!!!
remmen en ketting houden het wel min.15k vol, en als het je geen goed gevoel geeft moet je gewoon even verder kijken.
 
Is niks bijzonders, mijn vrouw heeft er ook 1, daar staat net 4300 km op.
Rijd als een zonnetje, maar staat meer stil als dat ie rijd.
Maar krijgt wel om het jaar een beurtje, qua slijtage zal er weinig aan vervanging toe zijn.
 
Juist die slijtagedelen zijn vrij gemakkelijk te controleren. Als je dat zelf niet kan, neem dan iemand mee die dat wel kan.

Verder de voor de hand liggende zaken. Schade, krassen, oxidatie aan de metalen delen, lekke voorvorkkeeringen, zwetende achterveer, krassen op de achterbrug. Originele kuipen? Onderhoudsbonnen aanwezig? Die kunnen je helpen de kmstand te verifieren. Check ook het kenteken, originele NL motor? Zo ja, NAP aanwezig? Zo niet: importpapieren..? Evt buitenlandse onderhoudspapieren?

Bij die kmstand mag er eigenlijk niks mee aan de hand zijn. Inderdaad, versleten achterband, maar verder..
 
Oke, bedankt voor de informatie.
Het gaat om het bedrijf Motoport. Heeft een aantal vestigingen in Nederland.
Is dat een beetje bekend bedrijf o.i.d.? Iemand ervaring mee?
En ja, ik wil sowieso iemand mee nemen die verstand van zaken heeft.
 
Oke, de motor met 8000 km er op is plotseling verkocht!!! Noooooo!
Wat zijn dan een beetje schappelijke km's op een motor?
 
Laatst bewerkt:
Dat hangt een beetje van de motor af die je wilt kopen. Net als bij een auto. Een mercedes diesel met 2 ton op de teller koop ik liever dan een fiat panda met 2 ton. Ik heb een motor gekocht met 12.000 op de teller en die heeft net zn eerste beurt gehad. Er zijn ook motoren die super slecht zijn onderhouden met weinig km die ik liever ook niet zou kopen.
 
Dat hangt een beetje van de motor af die je wilt kopen. Net als bij een auto. Een mercedes diesel met 2 ton op de teller koop ik liever dan een fiat panda met 2 ton. Ik heb een motor gekocht met 12.000 op de teller en die heeft net zn eerste beurt gehad. Er zijn ook motoren die super slecht zijn onderhouden met weinig km die ik liever ook niet zou kopen.

Oke. Ja ik wil nog steeds graag een Honda CBF600S. Staat 26000 op. Motor ziet er op het eerste gezicht wel netjes uit. Je kunt natuurlijk wel weinig uit een afbeelding halen. Maar ik moet de motor nog gaan bekijken/uitproberen.
 
Oke, bedankt voor de informatie.
Het gaat om het bedrijf Motoport. Heeft een aantal vestigingen in Nederland.
Is dat een beetje bekend bedrijf o.i.d.? Iemand ervaring mee?
En ja, ik wil sowieso iemand mee nemen die verstand van zaken heeft.
Stelletje oplichters daar, totaal onbetrouwbare typen. _O- _O-
Nee enige is meestal de prijs, maar die was nu ook goed. Te goed en verkocht dus. ;)
 
Oke. Ja ik wil nog steeds graag een Honda CBF600S. Staat 26000 op. Motor ziet er op het eerste gezicht wel netjes uit. Je kunt natuurlijk wel weinig uit een afbeelding halen. Maar ik moet de motor nog gaan bekijken/uitproberen.


Ligt een beetje aan de prijs en zoals eerder vermeld onderhouds geschiedenis, maar 26000 vindt ik niet veel.
 
Ik zou in elk geval ook particulier kijken. Kan je even goede kwaliteit vinden voor 'veel' minder geld. Ik heb mijn Bandit voor 3000 euro op de kop kunnen tikken. Had 14 000 km en was ook uit 2005. Was letterlijk nagelnieuw van uitzicht. Heb hem nu sinds maart ongeveer en heb enkel een nieuwe batterij moeten steken.

Zeker niet té snel kopen, maar langs de andere kant, hoef je niet te twijfelen bij een motor die je oprecht bevalt. Dat kan zelfs je eerste motor zijn die je gaat bekijken. Er komen zowiezo nog vele gelijkwaardige motoren boven water. Misschien zelfs nog wat wachten op de winterprijzen? Of duurt dat nog te lang?
 
Stelletje oplichters daar, totaal onbetrouwbare typen. _O- _O-
Nee enige is meestal de prijs, maar die was nu ook goed. Te goed en verkocht dus. ;)


Thanks!
Echt balen. Ik had dat ding op zich wel willen kopen!


Ik zou in elk geval ook particulier kijken. Kan je even goede kwaliteit vinden voor 'veel' minder geld. Ik heb mijn Bandit voor 3000 euro op de kop kunnen tikken. Had 14 000 km en was ook uit 2005. Was letterlijk nagelnieuw van uitzicht. Heb hem nu sinds maart ongeveer en heb enkel een nieuwe batterij moeten steken.

Zeker niet té snel kopen, maar langs de andere kant, hoef je niet te twijfelen bij een motor die je oprecht bevalt. Dat kan zelfs je eerste motor zijn die je gaat bekijken. Er komen zowiezo nog vele gelijkwaardige motoren boven water. Misschien zelfs nog wat wachten op de winterprijzen? Of duurt dat nog te lang?

Ja ik wil eigenlijk nog eventjes motorrijden voordat het winter wordt.
Winterprijzen? Scheelt dat veel dan?
 
Ik heb toevallig ook mijn motor (Suzuki GSF600S) bij hetzelfde bedrijf gekocht met iets meer dan 6500 KM op de teller. De prijs was ongeveer hetzelfde, als waarvoor jij hem hebt zien staan. Ondanks dat de motorverkopers het moeilijk hebben in deze tijd heb ik er toch nog 400 euro van af gekregen. Ik zou proberen om een mooi koopprijsje te maken. Ik denk dat je er nog makkelijk 100-200 euro af kan halen. Mijn motor was overigens in top conditie. Gepoetst, alle vloeistoffen bijgevuld (mag ook wel, want de koopprijs van je motor is excl. de Motorport rijklaar kosten van 150 euro), banden top in orde (achterband heb ik na 3000KM al moeten vervangen i.v.m. spijker), motor klinkt goed.. gewoon alles wat naar mijn verwachting goed zou moeten zijn bij een bekende dealer.

p.s. heb zelf ook voor die CBF600 gekeken, maar toen ik een vergelijking had gelezen van zijn concurrenten (Yahama FZ6 en Bandit S 600) ben ik toch voor de Suzuki gegaan. Natuurlijk was een Yamaha leuker hehe, maar dan mag je ook iets meer bijleggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toevallig ook mijn motor (Suzuki GSF600S) bij hetzelfde bedrijf gekocht met iets meer dan 6500 KM op de teller. De prijs was ongeveer hetzelfde, als waarvoor jij hem hebt zien staan. Ondanks dat de motorverkopers het moeilijk hebben in deze tijd heb ik er toch nog 400 euro van af gekregen. Ik zou proberen om een mooi koopprijsje te maken. Ik denk dat je er nog makkelijk 100-200 euro af kan halen. Mijn motor was overigens in top conditie. Gepoetst, alle vloeistoffen bijgevuld (mag ook wel, want de koopprijs van je motor is excl. de Motorport rijklaar kosten van 150 euro), banden top in orde (achterband heb ik na 3000KM al moeten vervangen i.v.m. spijker), motor klinkt goed.. gewoon alles wat naar mijn verwachting goed zou moeten zijn bij een bekende dealer.

p.s. heb zelf ook voor die CBF600 gekeken, maar toen ik een vergelijking had gelezen van zijn concurrenten (Yahama FZ6 en Bandit S 600) ben ik toch voor de Suzuki gegaan. Natuurlijk was een Yamaha leuker hehe, maar dan mag je ook iets meer bijleggen.

Waarom ben je toch voor een Bandit gegaan dan?
 
Thanks!
Echt balen. Ik had dat ding op zich wel willen kopen!
Ja ik wil eigenlijk nog eventjes motorrijden voordat het winter wordt.
Winterprijzen? Scheelt dat veel dan?

Als je, zoals er nu op lijkt, weinig van motoren weet is particulier kopen toch een gok.
Wil je meer zekerheid dan is het beter om bij een bekend bedrijf, zoals Motoport, te kopen. Dat is meestal wel duurder dan bij de particulier, maar daar heb je dan weer garantie en een stukje service voor.
Andere mogelijkheid is een goede kennis met veel "sjoege" van motoren mee te nemen of iemand inhuren voor een aankoopkeuring, bv. Eric v. Lent.

Meestal zakt de prijs van motoren wat na het seizoen en stijgt wat er vlak voor. Dit jaar zou ik daar niet al te veel op rekenen, we hebben nauwelijks een seizoen gehad.....
Nadeel is, als je in de winter koopt, dat je vaak niet kunt proefrijden en eventuele gebreken dus pas later ontdekt. Nog een nadeel is dat je meestal meteen wilt rijden als je koopt....
 
Als je, zoals er nu op lijkt, weinig van motoren weet is particulier kopen toch een gok.
Wil je meer zekerheid dan is het beter om bij een bekend bedrijf, zoals Motoport, te kopen. Dat is meestal wel duurder dan bij de particulier, maar daar heb je dan weer garantie en een stukje service voor.
Andere mogelijkheid is een goede kennis met veel "sjoege" van motoren mee te nemen of iemand inhuren voor een aankoopkeuring, bv. Eric v. Lent.

Meestal zakt de prijs van motoren wat na het seizoen en stijgt wat er vlak voor. Dit jaar zou ik daar niet al te veel op rekenen, we hebben nauwelijks een seizoen gehad.....
Nadeel is, als je in de winter koopt, dat je vaak niet kunt proefrijden en eventuele gebreken dus pas later ontdekt. Nog een nadeel is dat je meestal meteen wilt rijden als je koopt....
2 keer bij een bekend bedrijf genaait.
Vertrouw dus niet op bedrijven
 
Freakie leest alleen topic title:

Eerste motor? Simpel direct een ZZR1400, GSXR1300, S1000RR.

Je kan niet snel genoeg beginnen.
 
Als je, zoals er nu op lijkt, weinig van motoren weet is particulier kopen toch een gok.
Wil je meer zekerheid dan is het beter om bij een bekend bedrijf, zoals Motoport, te kopen. Dat is meestal wel duurder dan bij de particulier, maar daar heb je dan weer garantie en een stukje service voor.
Andere mogelijkheid is een goede kennis met veel "sjoege" van motoren mee te nemen of iemand inhuren voor een aankoopkeuring, bv. Eric v. Lent.

Meestal zakt de prijs van motoren wat na het seizoen en stijgt wat er vlak voor. Dit jaar zou ik daar niet al te veel op rekenen, we hebben nauwelijks een seizoen gehad.....
Nadeel is, als je in de winter koopt, dat je vaak niet kunt proefrijden en eventuele gebreken dus pas later ontdekt. Nog een nadeel is dat je meestal meteen wilt rijden als je koopt....
ik weet niet hoe het met de kwaliteit van Motoport elders in het land is, maar hier in wateringen ga ik daar absoluut geen motor kopen.
Let dus goed op bij welke motorzaak je je motor koopt, ook sommige handelaren zadelen je op met rotzooi ;)
 
ik weet niet hoe het met de kwaliteit van Motoport elders in het land is, maar hier in wateringen ga ik daar absoluut geen motor kopen.
Let dus goed op bij welke motorzaak je je motor koopt, ook sommige handelaren zadelen je op met rotzooi ;)

Waarom niet in Wateringen?
Ik zat er serieus al aan te denken om volgend weekend langs te gaan. :o
 
Terug
Bovenaan Onderaan