(eerste) motor kopen bij dealer of niet ??

mossieramm

MF'er
24 mrt 2010
52
0
Arnhem
Zoals jullie misschien hebben opgepikt ben ik zoek naar mn eerste bike. 8-)
Omdat mijn bike kennis nogal laag is, had ik eerst het idee om naar een dealer te gaan en daar een bike te kopen. Voordeel is je krijgt meestal garantie, maar je bent wat beperkt in het aanbod, plus dat een dealer vaak in verhouding duur is.
Dus dacht ik, misschien ergens tweede hands kopen via marktplaats of zo. Dan heb ik meer keus en is het in verhouding ook goedkoper, maar je krijgt geen garantie.
Garantie zegt natuurlijk niets over hoe er met een motor is omgegaan.
Hoe denken jullie hierover ??
 
Misschien wil er iemand van het forum, of iemand die je kent met kennis van motoren met je mee naar een particulier...

Het is al wat je zelf zegt.. dealer = garantie, particulier niet.. maar dat wil ook niet altijd alles zeggen.. bij een dealer zit er ook wel eens een rotte appel tussen..
 
Sowieso iemand met kennis van zaken meenemen, want zoals je in andere topics kunt lezen kan het bij een dealer ook mis gaan.
 
Laatst bewerkt:
In ieder geval niet zelf een motor kopen zonder garantie.... dan vraag je om problemen.

A. ga of naar een dealer die je goed kan helpen, en garantie geeft. inderdaad misschien iets duurder, maar niet zo duur als een mistkoop.

B. ga naar een particulier maar neem iemand mee met verstand van motoren.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon kijken naar wat je mooi vindt met een mooie prijs. Staat ie bij een dealer, dan koop je m daar, staat ie bij een particulier, dan koop je m daar.

Garantie klinkt natuurlijk wel heel mooi, maar vaak is het helaas nog maar de vraag in hoeverre je die garantie ook krijgt. Als je een proefritje maakt weet je meestal wel of het goed zit. Stukje rechtdoor rijden met losse handjes, hoor je geen gekke dingen in het blok en dat soort dingen. Ken je niemand die een keer met je mee wil naar een dealer?

Oftewel, gewoon een proefritje maken en als het goed rijdt gewoon kopen!
 
Tsja... er zitten twee kanten aan het verhaal; de ondersteuning is erg fijn, je voelt je er toch vaak zekerder in. Dat het wat duurder is, is dan vaak niet erg. Ook kan het je op de lange duur voordeel opleveren in de vorm van vaste-klanten-korting.

Met tweedehands motoren is het altijd een risico, maar meestal valt het wel mee. Kilometerstanden zeggen niets, want het rijgedrag van de vorige eigenaar is het belangrijkst. Een motor met onderhoudsgeschiedenis van een nette vorige eigenaar kan nooit veel kwaad.
 
Tsja... er zitten twee kanten aan het verhaal; de ondersteuning is erg fijn, je voelt je er toch vaak zekerder in. Dat het wat duurder is, is dan vaak niet erg. Ook kan het je op de lange duur voordeel opleveren in de vorm van vaste-klanten-korting.

Met tweedehands motoren is het altijd een risico, maar meestal valt het wel mee. Kilometerstanden zeggen niets, want het rijgedrag van de vorige eigenaar is het belangrijkst. Een motor met onderhoudsgeschiedenis van een nette vorige eigenaar kan nooit veel kwaad.


:^ Voornamelijk het laatste, ook wat voor persoon hem verkoopt.. een of andere semi handelaar ergens achter op een woonwagenkamp zonder boekjes etc.. of een liefhebber met de volledige onderhouds historie..
 
Zeker als je er geen verstand van hebt bij een dealer kopen die er al meerere jaren zit. (eventueel even na vragen op dit forum)

Laat alle mooie woorden van de verkoper over de de staat van de fiets wel op papier zetten en eis garantie.
 
Ik heb mijn motor gekocht bij een particulier. Ik rij een 25 kw GS 500 E uit 1992. Voor een 25 kw bij een dealer betaal je toch snel 3000 euro, particulier kun je iets leuks kopen voor 1500. Ik heb bij het kopen wel iemand mee genomen die veel verstand heeft van motoren en ik ben zelf ook redelijk technisch.

Voor het verschil tussen dealer en particulier kun je een berg aan reparaties uitvoeren aan je bike (zelfs een complete revisie aan je motorblok). Ik weet niet hoeveel jij rijdt, maar BOVAG garantie is maar 3 of 6 maanden en als je alleen toert met je motor is de kans zeer klein dat je binnen die termijn iets aan je bike hebt.

Een paar tips als je een motor bij een particulier koopt:

-Verdiep je van te voren in de mankementen van dat type motor in het betreffende bouwjaar
-Verdiep je in het geadviseerde onderhoud per kilomterstand & controleer dat door te vragen of er een onderhoudsverleden is van de motor. Zo kun je redelijk goed inschatten of de motor goed is onderhouden.
-Neem altijd iemand mee, dat voorkomt dat je bij het zien van de motor meteen 'verlieft' wordt op de motor en gebreken over het hoofd ziet.
-Voor je de motor start (of laat starten) loop ff alles na: Banden (profiel diepte, kijken naar vreemd weggesleten band, onregelmatigheden in het rubber), Remmen (remvloeistof, remblokken, remschijven), Olie (oliepeil, lekkage onder aan de motor), Verlichting, Accu en Ketting (Kettingspanning, slijtage aan tandwielen en ketting).
-Kijk naar het algehele uiterlijk van de motor, ziet het er netjes uit?
-Loopt de motor goed? Geen vreemde geluiden? Geen blauwe rook uit de uitlaat?
-Rij altijd een rondje op de motor. Dan weet je of de motor goed aanvoelt, je voelt ook of de motor overmatig trilt in bepaalde toerengebeiden.
-Kijk of er geen speling zit op plaatsen waar het niet hoort.

Ik denk dat ik ongeveer alles wel heb gehad ... zo niet dan wordt dat ongetwijfeld aangevuld :)
 
Laatst bewerkt:
Vraag ook of de particulier het blok koud laat..dan weet je meteen dat ie geen startmankementen heeft of ratels die je alleen hoort als de motor koud is
 
Ik heb die van mij ook particulier gekocht. Een GS500 uit '92 voor 750 euro. Een keertje een proefrit gemaakt. De verkoper vertelde dat hij de motor een beurt had gegeven maar dat was helaas niet zo. Maar voor 80 euro aan onderdelen heb ik het zelf gedaan.

Goed kijken en vergelijken! Er zijn genoeg leuke fietsen te krijgen voor een leuke prijs, zowel bij een dealer of particulier.
 
Op hetzelfde type motorfiets met dezelfde leeftijd, km. e.d. is het verschil in prijs vaak maar een paar honderd euro. Heb hetzelfde probleem vorig jaar gehad.
Kwam toen terecht bij HP-motoren in Eemnes. Betaal je een particulierprijs, maar wel met half jaar Bovag garantie. Ik heb hier gebruik van moeten maken en heb hier heel goede ervaring mee.
Ook gevolgschade van een mankement hebben ze volledig vergoed. _O- _O-
 
Inderdaad gewoon ff iemand vragen van 't forum. Maar soms kan je ook bij de dealer geluk hebben als ze een oud inruilertje hebben (zonder garantie natuurlijk....). Maar dan kan je je eventueel weer beroepen op (europese) wetgeving, da's het voordeel van bij een dealer kopen.

Mijn eerste motor kostte omgerekend 225 euro eind vorig millennium, liep niet maar ik dacht - daar kan ik geen buil aan vallen. Nieuwe accu en lopen als een trein :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan