Eerste motor kopen BMW F 650 GS

wdejong

Rookie
14 mrt 2014
1
0
Hallo,

Ik heb sinds kort mijn Rijbewijs A en ben nu aan het rondkijken voor mijn eerste motor. Blijkbaar is het verstandig om een beginnersmotor te kopen en dat ben ik ook van plan. Mijn keuze is gevallen op een BMW F 650 GS.

Nu loop ik tegen de volgende problemen op. Ten eerste lees ik op websites dat het verstandig is om iemand met verstand mee te nemen om een motor te testen. Ik ken niemand die er wel verstand van heeft. Wat kan ik in dit geval het beste doen?

Ten tweede heb ik een meer specieke vraag over de BMW F 650 GS. Waar moet ik vooral op letten op deze type motoren. Ik zie bijvoorbeeld dat sommigen motoren van deze type 60.000 km op de kilometerstand hebben. Is dit goed, slecht of moet ik daar niet op letten?

De prijs van zo'n motor kan gauw richting de 10.000 euro oplopen. Ik wil bij lange na niet zo veel kwijt zijn voor mijn eerste Motor. Wat is verstandig om maximaal uit te geven voor deze type motor?

Ik wil jullie alvast bedanken voor jullie reactie.
 
Welkom op MF. Waar woon je ongeveer. Er zitten hier nogal wat technische mensen (ook heel veel atechnische mensen) die je zouden kunnen helpen bij de aankoop.
 
Lijkt me een leuke motor. Inderdaad even posten waar je woont en waar je wil gaan kijken voor de f650gs, dan heb je kans dat er iemand zich aanbiedt.

een km stand van 60k is niets ernstigs, met goed onderhoud kun je 150k - 200k halen.

10.000 euro zou ik zeker niet uitgeven. Ik kwam met 30 seconden googlen al op een advertentie van een prima f650gs met iets meer dan 10k op de teller voor 4000 euro: KLIK

succes met het zoeken naar je eerste motor! :)
 
10000 euro, dat is een nieuwe. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Een f650 heb je al vanaf 1500 euro, maar die hebben vaak veel gelopen. Daartussenin heb je natuurlijk een heel scala aan jaartallen kilometerstanden en prijzen.
Wat je wilt uitgeven is aan jou, en met dat je je budget verschuift komen er opties bij of vallen er mogelijkheden af. Wat verstandig is maakt niet zo veel uit en is denk ik meer afhankelijk van de grootte van je spaarpot dan het feit dat je beginner bent.

Voor een keuring kan je ook erik van lent inhuren. Die doet niets anders dan motor keuringen.

Ben je specifiek op zoek naar een 650GS of een allroad? in die categorie heb je ook nog de Yamaha XTZ660 tenere en de Aprilia Pegaso, al dan niet oud of nieuw(er). Maar kijk ook eens verder, er zijn een heleboel gemoedelijke motoren waar je best op kan beginnen.
Yamaha XJ6 Diversion, Suzuki Bandit, Suzuki Gladius, Kawasaki Versys 650, Kawasaki ER6(f), Honda NC700X of S, Honda CBF600, Honda Deauville, Aprilia Shiver (GT) etc etc etc....
 
Laatst bewerkt:
1-cilinder of 2-cilinder uitvoering?
Dat dus, voor eerste motor zoeken de meeste mensen naar een gebruikte. De eerste generatie F650 is een ééncilinder, vanaf tweeduizendnogwat is de F650 GS een tweecilinder met 800 cc motorinhoud.

Verder is er voor de meeste modellen wel een apart topic, voor de F650 GS zal dat ook wel zijn. Motorkeuringen: www.erikvanlent.nl


Edit: welkom op M-F en gefeliciteerd nog met je A rijbewijs. Onbeperkt of 35 kW?
 
Laatst bewerkt:
ouderwetse f650gs met het rotax 1 cilinder blok heeft een hele goede betrouwbare reputatie. ik kan mij eigenlijk maar 1 reparatie voor de geest halen waar je een beetje voor uit moet kijken. dat is een lekkende keerring van de koelvloeistofpomp. er lekt dan wat koelvloeistof uit een ventilatiegaatje. op zich geen ramp en de onderdelen voor de reparatie zijn niet erg prijzig maar het is veel werk. niet moeilijk maar wel veel. oude 1cilinder wordt tegenwoordig verkocht als g650gs. hij is er een tijdje uit geweest maar de vraag uit de markt bleef en dus is hij terug gekomen.
nieuwe F650gs is een hele fijne staande parallel twin (twee cilinder). ook een hele lekkere motor om op te beginnen maar je budget moet wel wat ruimer natuurlijk. ook daarmee zijn eigenlijk geen standaard problemen zolang je goed onderhoud pleegt.
het oude model zag je vroeger heel veel bij lesscholen zodat ze de langere beginners ook een geschikte fiets konden bieden. en als je er tijdens de lessen op kan rijden is het ook geschikt om verder te oefenen als je geen oortje meer in hebt. fiets is lekker vergevingsgezind en doet geen gekke dingen. enige waar je in het begin even aan moet wennen is de aparte manier van olie pijlen ivm het dry sump smeersysteem maar als je de gebruiksaanwijzing volgt gaat het prima.
 
Chinees? Nee hoor, de F650 pre 2000 is gebouwd in Noale (de aprilia fabriek), op dezelfde band en met hetzelfde frame als de pegaso. De post 2000 f650 zijn in berlijn gebouwd.
 
Chinees? Nee hoor, de F650 pre 2000 is gebouwd in Noale (de aprilia fabriek), op dezelfde band en met hetzelfde frame als de pegaso. De post 2000 f650 zijn in berlijn gebouwd.
Wel met een chinees blok en veel chinese componenten..

Zou ook eens een Yamaha MT-07 overwegen, schijnt echt een heel fijn ding te zijn als ik zo her en der de testen lees.
 
wat maakt het uit in welk land het blok wordt gemaakt als daar de zelfde kwaliteitscontrole overheen gaat. grootste probleem met spullen die goedkoop uit china komen is het gebrek aan kwaliteitscontrole en dat laat BMW echt niet zomaar gebeuren. ook de onderdelen voorziening wordt als van ouds geregeld en is dus goed (al maakt die BMW stikker op de verpakking het wel duur voor iets uit china). verder hebben die chinese blokken zich al lang en breed bewezen ze gaan weinig tot niet stuk en kunnen met goed onderhoud makkelijk hele hoge kilometerstanden aan. dus wat is het probleem.
 
Wel, ik heb me laten vertellen dat de chinese 1 pitters o.a hardheidstrubbels met de cylinders e.a. kwaliteitsproblemen hadden.
 
Ik had vroeger een 650 Scarver eenpitter: comfortabel mee naar de Alpen gereden. En met M-F naar Parijs*: één dagje op en neer. Wel altijd problemen met de lichten. Onderweg in Frankrijk nog een keer een Brit gesproken, die onderweg was met dezelfde fiets: die werd er gek van: "always a problem with the lights".

De dealer wist er geen raad op, verving van alles.... maar branden... ho maar!

Toch wel vijf jaar plezier van gehad.

* Parijs, Kopje thee, Champs Elysee, 1 dag!!!!!!!!!!
 
Wat ik mij kon herinneren van mijn oudere type F650 (1995) is dat de koppakking lek was. Na vervanging, kwam er nog steeds kvs in de cilinder terecht. Nogmaals naar de dealer, scheur in de kop.... 1200e verder... toen deed die het weer, dat was even jammer. Verder miste ik de 6de versnelling en dus confort op de snelweg. Kijk even verder is mijn advies...
 
Laatst bewerkt:
Nouw ik kan het tegendeel bewijzen, ikzelf rijd een F650 ST nu al 8 jaar in weer en wind.
Woonwerk edg enigste probleem waar ik tegenaan loop is het zuiver houden van de remmen, 1x per jaar grondig schoonmaken en de rest geen problemen.
Uiteraard wel de normale slijtdelen zoals ketting banden olie edg.
En voor de rest vind ik het een normale allrounder zelfs op de snelweg.
 
Ik rij in de winter op een F650gs Dakar uit 2000 (met het rotax blok), is een leuke stadsmotor, maar eerlijk is eerlijk, op de snelweg wordt ik er knettergek van. Tuurlijk kan hij 140, maar dat is echt niet fijn. Meestal rij ik op de snelweg 100 tot 110.

Het blijft een stamper met flinke trillingen en weinig vermogen boven de 100. Als ik dezelfde afstand afleg op de Dakar of op een supersport, ben ik relatief meer moe van de Dakar.

Het is dat ik de Dakar al heb (en wil houden), maar als ik wat meer snelweg zou moeten rijden, zou ik meer dan 1 cilinder kopen.
Ga een proefrit maken met een stuk snelweg om te oordelen of het wat voor jou is. Er zijn mensen die er de wereld mee rond zijn gegaan en een hoop snelweg hebben gezien. Smaken verschillen, maar ook gevoel verschilt per mens ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan