Eerste motor maar welke?

Lucas1991

MF'er
5 mei 2017
191
0
Rotterdam
Ik ben bezig met lessen en vind het leuk me alvast te orienteren op een motor.
Mijn lengte 1.87, postuur gezet/buikje, lange armen en best breed.
Ik weet dat smaken verschillen maar ik zou graag de voor en nadelen willen weten, betrouwbaarheid, comfort enz.
Ik twijfel tussen een supersport, naked bike of een allroad. Ik houd wel van een sportieve uitstraling. Als ik naar motoren zoek dan zoek ik eigenlijk alleen maar in de supersport en dan vind ik de Yamaha R1 of de Honda CBR 1000R, Aprillia RSV heel mooi. Nu hoor ik van veel mensen dat een supersport heel oncomfortabel is. Ik les nu op een naked Honda CBF 600 en deze zit heel lekker en is heel behendig, ik vind hem alleen niet heel mooi en langzaam.
Ik heb nog niet veel verstand van alle merken en types, maar ik begrijp dat een naked eigenlijk een supersport is met recht stuur en geen kuip? En allroads vind ik ook mooi maar wat zijn de voor en nadelen?
Een ding is zeker, ik wil dat hij trekt dat je er bang van wordt, dit zal niet verstandig zijn als beginneling weet ik maar ik wil dit gewoon. Valt een allroad dan gelijk al af?
Heel veel vragen haha maar ik hoop in de loop van dit topic mijn keuzes te kunnen beperken.
Graag serieuze reacties!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bezig met lessen en vind het leuk me alvast te orienten op een motor.
Mijn lengte 1.87, postuur gezet/buikje, lange armen en best breed.
Ik weet dat smaken verschillen maar ik zou graag de voor en nadelen willen weten, betrouwbaarheid, comfort enz.
Ik twijfel tussen een supersport, naked bike of een allroad. Ik houd wel van een sportieve uitstraling. Als ik naar motoren zoek dan zoek ik eigenlijk alleen maar in de supersport en dan vind ik de Yamaha R1 of de Honda CBR 1000R, Aprillia RSV heel mooi. Nu hoor ik van veel mensen dat een supersport heel oncomfortabel is. Ik les nu op een naked Honda CBF 600 en deze zit heel lekker en is heel behendig, ik vind hem alleen niet heel mooi en langzaam.
Ik heb nog niet veel verstand van alle merken en types, maar ik begrijp dat een naked eigenlijk een supersport is met recht stuur en geen kuip? En allroads vind ik ook mooi maar wat zijn de voor en nadelen?
Een ding is zeker, ik wil dat hij trekt dat je er bang van wordt, dit zal niet verstandig zijn als beginneling weet ik maar ik wil dit gewoon. Valt een allroad dan gelijk al af?
Heel veel vragen haha maar ik hoop in de loop van dit topic mijn keuzes te kunnen beperken.
Graag serieuze reacties!



Jij wil een Tuono :Y
Dat is een RSV maar dan met hoger stuur en zonder volle kuip, schijnt geweldig te rijden (zelf geen ervaring mee)

Of als je liever een 4 cilinder wil, een Kawasaki Z750 of Z1000.
Honda CB1000 zou ook nog kunnen.

Een sportieve allroad is bijvoorbeeld de Ducati Multistrada.
En een allroad heeft ook veel vermogen en gaat ook hard.

Supersport is inderdaad niet comfortabel, veel druk op de polsen.

Probeer proef te rijden op wat verschillende modellen, dan krijg je er een beter beeld bij.
 
Laatst bewerkt:
Zodra je je rijbewijs hebt, zou ik eerst gewoon wat huren. Dan kom je er vanzelf wel achter welk type motor je goed ligt.

"trekt dat je er bang van wordt" tsja dat is voor een ieder verschillend. Mijn allroad met 125pk trekt hard zat, maar ik word er niet bang van. Lijkt me ook niet helemaal goed als je bang bent voor je eigen motor.
 
Jij wil een Tuono :Y
Dat is een RSV maar dan met hoger stuur en zonder volle kuip, schijnt geweldig te rijden (zelf geen ervaring mee)

Of als je liever een 4 cilinder wil, een Kawasaki Z750 of Z1000.
Honda CB1000 zou ook nog kunnen.

Een sportieve allroad is bijvoorbeeld de Ducati Multistrada.
En een allroad heeft ook veel vermogen en gaat ook hard.

Supersport is inderdaad niet comfortabel, veel druk op de polsen.

Probeer proef te rijden op wat verschillende modellen, dan krijg je er een beter beeld bij.
Thanks!
Ga ff googlen. En het verschil tussen en 4 cilinder of andere is? 4 cilinder vraagt om meer toeren?
 
Zodra je je rijbewijs hebt, zou ik eerst gewoon wat huren. Dan kom je er vanzelf wel achter welk type motor je goed ligt.

"trekt dat je er bang van wordt" tsja dat is voor een ieder verschillend. Mijn allroad met 125pk trekt hard zat, maar ik word er niet bang van. Lijkt me ook niet helemaal goed als je bang bent voor je eigen motor.

Ik denk dat je wel begrijpt dat ik daarmee bedoel dat als je het ga iets te ver opentrekt je een wheelspin of en wheelie maakt. En ik neem aan dat je wel begrijpt dat "bang worden" een hyperbool was.
 
Laatst bewerkt:
Als je op een veel sterkere motor stapt dan zo'n tamme verkoolde lesmotor, dan lijkt het al snel dat je er bang van wordt. Je zal heel vlug merken dat de nieuwe krachtiger motor snel jouw nieuwe norm zal gaan worden. Na een week weet je al niet anders meer!

Toen ik van mijn 350cc lesmotor kwam en op een 100pk ging rijden, had ik in het begin ook het gevoel dat de motor wel eens zonder mij verder zou kunnen gaan. Valt allemaal best wel mee!
 
Laatst bewerkt:
4 cilinder heeft onderin wat minder koppel (rijd daardoor wel soepeler) maar maakt meer toeren en heeft bovenin toeren een eindschot.


2 cilinder heeft veel koppel direct onder in toeren maar maakt minder toeren en voelt vaak wat bokkig, rijd wel erg bruut.

3 cilinder valt hier tussen in, veel koppel en maakt ook nog redelijk veel toeren, rijd ook soepel.
 
Als je op een veel sterkere motor stapt dan zo'n tamme verkoolde lesmotor, dan lijkt het al snel dat je er bang van wordt. Je zal heel vlug merken dat de nieuwe krachtiger motor snel jouw nieuwe norm zal gaan worden. Na een week weet je al niet anders meer!

Toen ik van mijn 350cc lesmotor kwam en op een 100pk ging rijden, had ik in het begin ook het gevoel dat de motor wel eens zonder mij verder zou kunnen gaan. Valt allemaal best wel mee!
Dat geloof ik ook wel. Bij mij moest alles altijd snel gaan. Begon met een runner 70cc, daarna 180cc, mp3 400cc die ik nu heb, en nu dan de lesmotor van 600cc. Maar ik wil wel eens weten hoe het is op een snelle 1000cc.
 
4 cilinder heeft onderin wat minder koppel (rijd daardoor wel soepeler) maar maakt meer toeren en heeft bovenin toeren een eindschot.


2 cilinder heeft veel koppel direct onder in toeren maar maakt minder toeren en voelt vaak wat bokkig, rijd wel erg bruut.

3 cilinder valt hier tussen in, veel koppel en maakt ook nog redelijk veel toeren, rijd ook soepel.

Duidelijk!
Ik zou alleen niet weten welke motor hoeveel cilinders heeft :P
 
En hoe zit het met supersport VS naked?
Die Tuono is echt vet!
Wat ik vergeten was te zeggen is dat mijn budget max 5.000 is.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk!
Ik zou alleen niet weten welke motor hoeveel cilinders heeft :P


Tja, je zou wat op google op kunnen zoeken natuurlijk maar ik zal je een beetje op weg helpen. ;)

4 cilinders zitten vooral in de Japanse motoren, bijvoorbeeld de Z1000, CB1000, GSXR. maar let op er zijn ook Jappen met 2 of 3 cilinder.

2 cilinders worden vooral door Italiaanse merken gebruikt, bijvoorbeeld Ducati en Aprilia maar ook het Oostenrijkse KTM gebruikt 2 cilinders.
Ook hier zijn er weer uitzonderingen, MV Agusta heeft geen 2 cilinders maar 3 en 4 cilinders, en ook Aprilia gebruikt een 4 cilinder(v4) in de RSV4 en Tuono v4.

3 cilinders worden vooral door Triumph gebruikt maar ook Yamaha en MV Agusta hebben modellen met 3 cilinder.
 
Ik zit ook te googlen... heel veel informatie voor iemand die zich er tot pas geleden niet nog heeft mee beziggehouden.
 
Proefzitten is over het algemeen geen punt. En als je iets meer een idee hebt van wat voor jou goed zit, dan is een proefrit vast mogelijk.

De zithouding zegt meestal wel iets over een motor. Zit je er kaars recht op, dan zal het geen wild beest zijn. Idem voor styling, ziet het er dik en agressief uit met flitsende kleuren en grote remmen.. dan ist geen tam beestje. Naar mijn idee begin je het best op een machine met 600-750cc. Daarmee heb je over het algemeen genoeg power, ook bij lage toerentallen, om soepel te kunnen rijden.. en bij normaal weer zul je er niet zo makkelijk mee ondersteboven liggen.

Succes met proberen en veel plezier met proefrijden :)
 
En hoe zit het met supersport VS naked?
Die Tuono is echt vet!
Wat ik vergeten was te zeggen is dat mijn budget max 5.000 is.

5000 inclusief pak en helm? Reken daar, optie budget, al snel 1000.- voor.

Overigens echt gaan proefrijden en staar je niet blind op CC. Dit zegt echt he-le-maal niks. Ik kan je 1800cc harleys aanbevelen die niet bepaald doorrijden en 500cc'tjes die een 127kg wegend apparaat voort bewegen met 195pk (lees: hoeveelheid van gloednieuwe R1's en ducati 1198's maar dan 75kg lichter).

Ook pks zegt niks zonder extra info. En sv650 is op papier niet echt bijzonder qua specs maar is een 2 cilinder en weegt ook niks. Zodoende scheurt hij behoorlijk door.

Mijn persoonlijke mening is: focus je op beleving en acceleratie ipv top snelheid want daar heb je in Nederland toch niks aan. In Nederland (en überhaupt ) haal je de kick uit bochten en uitaccelereren. Kortom... 2 cilinder, hoog koppel, licht gewicht
 
Laatst bewerkt:
Proefzitten is over het algemeen geen punt. En als je iets meer een idee hebt van wat voor jou goed zit, dan is een proefrit vast mogelijk.

De zithouding zegt meestal wel iets over een motor. Zit je er kaars recht op, dan zal het geen wild beest zijn. Idem voor styling, ziet het er dik en agressief uit met flitsende kleuren en grote remmen.. dan ist geen tam beestje. Naar mijn idee begin je het best op een machine met 600-750cc. Daarmee heb je over het algemeen genoeg power, ook bij lage toerentallen, om soepel te kunnen rijden.. en bij normaal weer zul je er niet zo makkelijk mee ondersteboven liggen.

Succes met proberen en veel plezier met proefrijden :)
Bedankt voor de info. Hier heb je iets aan.
Bij meerdere onnozele reacties kap ik met dit forum, ik stel een normale vraag.
 
Ik zou een gilera fuoco kopen. De sportieve MP3 rijdt best leuk denk ik.

en edit: je zal hier nooit een zinnig antwoord krijgen want niemand kan weten wat jij voor een motor wilt gaan rijden. Dit moet je zelf beleven, ervaren en beslissen. Success :t
 
Laatst bewerkt:
5000 inclusief pak en helm? Reken daar, optie budget, al snel 1000.- voor.

Overigens echt gaan proefrijden en staar je niet blind op CC. Dit zegt echt he-le-maal niks. Ik kan je 1800cc harleys aanbevelen die niet bepaald doorrijden en 500cc'tjes die een 127kg wegend apparaat voort bewegen met 195pk (lees: hoeveelheid van gloednieuwe R1's en ducati 1198's maar dan 75kg lichter).

Ook pks zegt niks zonder extra info. En sv650 is op papier niet echt bijzonder qua specs maar is een 2 cilinder en weegt ook niks. Zodoende scheurt hij behoorlijk door.

Mijn persoonlijke mening is: focus je op beleving en acceleratie ipv top snelheid want daar heb je in Nederland toch niks aan. In Nederland (en überhaupt ) haal je de kick uit bochten en uitaccelereren. Kortom... 2 cilinder, hoog koppel, licht gewicht

Kleding heb ik al, helm jas broek schoenen handschoenen. CC boeit me niet, geef dan de snelste....
 
Terug
Bovenaan Onderaan