Eerste motor, motor uit 1997?

Morenoo

MF'er
30 nov 2015
55
0
Amsterdam
Ik ben in maart geslaagd voor mijn motorrijbewijs en t een en ander aan het bekijken voor mijn eerste motor

Zelf ben ik student met een bijbaan dus niet een al te groot budget. Ongeveer 1600-1800 euro max.
Mjin motor zal vooral gebruikt worden voor woon-studie/stage van binnen amsterdam en 1x per week naar Rotterdam. Na wat zoeken en en lezen ben ik uitgekomen op een paar motoren.

-Fazer 600
-Cbr600F

Met mijn budget zou ik dan dus op modellen zitten uit 1997-1998-1999
Voorbeeld er is in de buurt bij de garage een CBR600F uit 1997 te koop voor 1700 euro met 26.000 km op de teller. Proefrit mee gedaan reed heerlijk.
Echter twijfel ik toch een beetje aan de leeftijd van de occasions die ik kan kopen met mijn budget.

Dilemma waar ik mee zit als volgt is eigenlijk

Is het wel nog waard om als eerste motor een motor uit 1997 te kopen of zou het verstandiger zijn om door te sparen voor eentje uit 2001 en recenter? (ook op kilometers gelopen gelet natuurlijk)
 
Laatst bewerkt:
Waarom denk je dat een motor van 2001 of nieuwer beter geschikt is?

26K op de teller! man....dan is zo een japanner nog maar net ingelopen.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk. :) Die ouwetjes kunnen het prima doen, zeker als ze goed onderhouden zijn. 26k is ook niet schrikbarend hoog.

Ik heb hier een ntv staan met 80k op de klok. En die kan nog jaren mee. :)

Gewoon doen. Ga je plezier van hebben. En dan kun je lekker doorsparen voor een motor helemaal naar je wens.

Doet ook minder zeer in de portemonnee als je hem eens neerlegt. ;)
 
Mijn vfr uit 91 met 80k op teller heb ik al probleemloos 3jaar in gebruik. koste me €600,--
 
Natuurlijk. :) Die ouwetjes kunnen het prima doen, zeker als ze goed onderhouden zijn. 26k is ook niet schrikbarend hoog.

Ik heb hier een ntv staan met 80k op de klok. En die kan nog jaren mee. :)

Gewoon doen. Ga je plezier van hebben. En dan kun je lekker doorsparen voor een motor helemaal naar je wens.

Doet ook minder zeer in de portemonnee als je hem eens neerlegt. ;)

Wat zij zegt :Y (Hoewel ik geen ntv met 80k op de teller heb, maar een gsr met 42k)
 
Laatst bewerkt:
Begonnen op een vfr uit 91. met 20k op de teller. Heerlijk ding, super blok en nooit problemen etc.
 
Hier begonnen op een Kawasaki LTD 454 van 1986. Motor was ouder dan ik zelf :D Gewoon doen, en neem altijd iemand mee die er verstand van heeft ;)
 
Niets mis met die leeftijd!!

Ik heb hier een Ducati uit 1995 met 62k op de teller die het al 5 jaar non stop zonder problemen prima doet!

26k is inderdaad echt heel weinig en het bouwjaar zegt ook niet veel!
 
Het gaat om de technische staat. Niet het specifieke bouwjaar.
 
Het gaat om de technische staat. Niet het specifieke bouwjaar.
:^

Mijn GSje (voor €350 aangeschaft) komt uit 1990 en staat bijna op 125k km. Rij er sinds september vorig jaar dagelijks 80km woon/stage verkeer mee. Had in het begin ook wel zoiets van een "een motor die ouder is dan ik, gaat dat wel goed?" Maar valt alles mee. Gewoon netjes (blijven) onderhouden :)
 
Laatst bewerkt:
In 2005 begonnen met een Yamaha FZ750 uit 1989.met 51000km..goedkoop gekocht en veel plezier van gehad. leeftijd zegt niet zo veel...kilometerstand ook niet. liever een motor met 50.000 op de klok dan een motor met maar 5000 op de klok van dezelfde leeftijd. (bij een oudere motor_) met die lage stand kun je er van uitgaan dat er kleine ritjes mee gemaakt zijn...mischien zelfs te klein en nooit goed warm geweest.
De staat van onderhoud is natuurlijk ook van belang. als je zekerheid hebt dat er ook fatsoenlijk onderhoud aan gedaan is d.m.v. een onderhoudboekje o.d. is altijd mooi meegenomen.

Kortom...kijk niet teveel naar een leeftijd of kilometerstand. kijk liever naar de algemene staat van banden,tandwielen,olie, remvloeistof en koelvloeistof. voor alle vloeistoffen geld: ze moeten helder zijn..geen wazige of troebele.
Rij een proefritje en kijk onderweg naar oliegebruik (grijze rook) of andere kleuren uit de uitlaat. luister naar tikkende geluiden. Neem anders iemand mee die er verstand van heeft.
 
Ik ben begonnen op een GS450 uit 1981, liep slecht, een week voordat ik voor 5 maanden naar Engeland vertrok om te werken eindelijk goed werkend gekregen.
Vervolgend die GS450 5 maanden lang als enig vervoersmiddel gehad, ELKE dag op gereden enkele zondagen nagelaten, ik denk ongeveer 25 duizen kilometer gereden in 5 maanden tijd.

Nooit kleppen gesteld, 1 keertje olie moeten vervangen en de achterbrug lagers, wiellagers toen gelijk ook maar gedaan, maar die wielen kwamen uit een nog oudere GS750 XD en een keertje de uitltaat gelast en zwart gespoten.

Verder ENORM veel....heul veul! plezier op gehad :}
 
Laatst bewerkt:
Ik ben begonnen met een CBR 600 uit 1997 voor 1800 gekocht ofzo met 64.000 op de teller, liep nog hartstikke goed en zeker geschikt om mee te beginnen. Na en ongelukje, ongeveer na een jaar een r6 gekocht waar ik ook veel plezier mee heb gehad, was alleen wel iets duurder.
 
Bedankt voor al jullie advies! Ik denk inderdaad dat dat m word!


Vind die cbr'tjes toch echt heerlijk rijden
 
Leeftijd niet zo belangrijk.

ik heb in 2013 iets meer dan 20.000 km op een geleende bandit uit +/- 1994 gereden.
Alleen 1x lekke band..
Kosten aan onderhoud: <7c/km (twee echte 10K onderhoudsbeurten, helemaal door echte garage...)
En dan heb ik speciaal uitlaat en balhoofd "laten doen" om de fiets netjes aan de eigenaar terug te geven...

de meeste (japanse) fietsen zijn "kogelvrij": eenvoudige, betrouwbare, en geevolueerde techniek, met bekende (kleine, oplosbare) problemen...

die originele bandit was een heerlijke fiets!

nu ook weer: al 100K km gereden met een "oude" BMW F800ST uit 2009.
Alleen die "onderhoudsvrije" riem slijt wat snel..
 
Laatst bewerkt:
Ik ben in maart geslaagd voor mijn motorrijbewijs en t een en ander aan het bekijken voor mijn eerste motor

Zelf ben ik student met een bijbaan dus niet een al te groot budget. Ongeveer 1600-1800 euro max.
Mjin motor zal vooral gebruikt worden voor woon-studie/stage van binnen amsterdam en 1x per week naar Rotterdam. Na wat zoeken en en lezen ben ik uitgekomen op een paar motoren.

-Fazer 600
-Cbr600F

Met mijn budget zou ik dan dus op modellen zitten uit 1997-1998-1999
Voorbeeld er is in de buurt bij de garage een CBR600F uit 1997 te koop voor 1700 euro met 26.000 km op de teller. Proefrit mee gedaan reed heerlijk.
Echter twijfel ik toch een beetje aan de leeftijd van de occasions die ik kan kopen met mijn budget.

Dilemma waar ik mee zit als volgt is eigenlijk

Is het wel nog waard om als eerste motor een motor uit 1997 te kopen of zou het verstandiger zijn om door te sparen voor eentje uit 2001 en recenter? (ook op kilometers gelopen gelet natuurlijk)

Je kan ook nog een jaartje of wat door sparen voor een nieuwe uit 2018/19, maar een honda uit 1997 met die kilometerstand kan nog jaren mee bij goed onderhoud. Ik rij sinds 2 maanden met een gsx uit 1992 met 40.000 op de teller, en ook die brengt mij elke dag naar het werk.
 
Gaat inderdaad om technische staat. Neem even iemand mee die er wat verstand van heeft.

Met je eerste motor is je kans op laten vallen oid trouwens ook wat groter, dus het is heel niet verkeerd om eerst een wat goedkopere te rijden.

Heb trouwens jaren fazer 600 gereden. Uit ervaring kan ik je zeggen dat die niet stuk te krijgen zijn en dat onderhoud zelf redelijk makkelijk te doen is (goed voor je studentenbudget).
 
Budgetteer €150 (als je handig bent) en €200 (montagekosten) in voor de bekende CBR kwalen, namelijk een spanningsregelaar en de nokkenaskettingspanner. Buiten die 2 zaken zijn het erg betrouwbare motoren/motorblokken. Ik heb zelf een week na aanschaf van mijn CBR (een maand geleden) problemen gekregen met de spanningsregelaar. Is nu vervangen voor een verbeterd exemplaar. Was geen hogere wiskunde.
Techniek bij oudere motoren is relatief simpeler dan nieuwe modellen. Minder computers, elektronica e.d. Uiteraard biedt dat ook weer mogelijkheden, maar dat zou voor mij geen afweging zijn om door te sparen voor een jongere motor.
Succes met je keuze!
 
mijn eerste motor was een Kawasaki GPZ500 uit 1992 die 4 jaar had stilgestaan. eigenhandig weer aan de praat gekregen en mijn eerste kilometers mee gereden. niet lang daarna kwam er een (nog) oudere: een Honda SilverWing uit 1982, waar een nieuwe voordekselpakking in het blok moest. daar ook een goeie 1000 km mee gereden. staat momenteel in de schuur, in afwachting van rechte remschijven voor, hij wiebelt nogal. als derde motor, waar ik de meeste kilometers mee heb gereden tot nu toe, kocht ik een Honda ST1100 Pan European. daar heb ik 600 euro aan reparatie aan moeten uitgeven, waaronder een nieuwe achterband à €275,-. recent zelf de distributieriem en balhoofdlagers vervangen.

ergo: als je een beetje handig bent, en je hebt de mogelijkheid om je motor in een schuur/garage te zetten, hoeft een oude motor geen probleem te zijn.
 
Nu graag alle verhalen over oude motoren die om de haverklap stuk zijn.
Mijn eerste motor was een yamaha yzf750r uit '93, en daar is toch wel het e.e.a. aan kapot gegaan. Toen een suzuki gsxr 750 srad en ook daar is het e.e.a. aan onderhoud aan geweest.
Maar goed, die 2e was dan ook een schade motor en die eerste kocht ik zonder enige vorm van kennis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan