Eerste motor / Rijbewijs A

AnthonyZ

Rookie
17 jun 2022
1
0
Hoi iedereen,

Ik ga binnenkort op voor mijn examen A, hiervoor nooit eerder motor gereden dan alleen tijdens het lessen, alleen motorscooters in Thailand.
Aangezien ik een beginner ben, wil ik niet meteen de snelste en stoerste maar een iets simpeler beginnersmotor ook qua prijs 2000,- t/m 3500,- . (tweedehands)

Heeft iemand van jullie een idee welke dat precies zou kunnen zijn?

Met vriendelijke groet,

Anthony
 
Hoi iedereen,

Ik ga binnenkort op voor mijn examen A, hiervoor nooit eerder motor gereden dan alleen tijdens het lessen, alleen motorscooters in Thailand.
Aangezien ik een beginner ben, wil ik niet meteen de snelste en stoerste maar een iets simpeler beginnersmotor ook qua prijs 2000,- t/m 3500,- . (tweedehands)

Heeft iemand van jullie een idee welke dat precies zou kunnen zijn?

Met vriendelijke groet,

Anthony
Hallo Anthony.

Heb je zelf een beetje een idee van welke merk je mooi vind, en wat is in jou ogen stoer dat is een heel breed begrip natuurlijk.
Ben je een type dat een KTM wat vind of een kawasaki of BMW en ga zo maar door.
Ik denk dat je het beste naar motorzaken toe kunt gaan en daar kijken wat je mooi vind en bij je vind passen want dan heb je een idee en dan kun je gerichte zoeken.

Succes met het vinden van je eerste motor
 
Ga voor een Honda CB 500f, betrouwbare motor en qua vermogen geen toestanden, heeft 47 pk, leuk ding om op te stappen die je niet teleur zal stellen.
 
Probeer ook eens de zoekfunctie rechtsboven!
Daarnaast zou je je vraag wat specifieker moeten maken want zoals Betty hierboven al aangaf is stoer een breed begrip.
Dus denk aan welk soort motor chopper/scooter/supersport/tour en wat voor jouw gebruik belangrijk is, dus opbergruimte, zuinigheid, etc.
Lees je ook eens in op bijvoorbeeld het aantal cilinders of het vermogen.
 
Als ik jouw was zal ik gewoon richting wat motorzaken om op verschillende modellen proefritjes te maken.
Iedereen zal een andere motor het fijnste vinden.
30 jr terug hing mijn kamer vol met harley posters en dit was de motor die ik ging rijden, natuurlijk werd mijn eerste motor geen harley maar een yamaha maxim 750 chopper....wat een verschrikking ten op zichte van de cb500 waar je toen op les kreeg, qua sturen en bochten bedoel ik.
Heb hem toen met veel verlies na 2 mnd ingeruild bij motorport voor de enige motor in mijn prijs range.
een Yamaha FZ750, een sportmodel waar ik een hekel aan had. Maar eenmaal gewend begon ik de aantrekkingskracht en soepelheid van deze modellen zeer waarderen, heb sindsdien alleen maar sport gereden CBR, FZR, GSXR, en off roadjes wat ook heerlijk licht rijd....rij nu zelf een FZX maar vind hem zelf wat laag in de zithouding wat in mijn geval wat vervelend wordt met langere ritten op de rug.....tips van wie dan ook zal voor jou niks uitmaken, betrouwbaarheid is zeker een ding, maar als een motor kut zit voor jouw postuur....dus gewoon ff testen en dan pas beslissen.
 
Hoi iedereen,

Ik ga binnenkort op voor mijn examen A, hiervoor nooit eerder motor gereden dan alleen tijdens het lessen, alleen motorscooters in Thailand.
Aangezien ik een beginner ben, wil ik niet meteen de snelste en stoerste maar een iets simpeler beginnersmotor ook qua prijs 2000,- t/m 3500,- . (tweedehands)

Heeft iemand van jullie een idee welke dat precies zou kunnen zijn?

Met vriendelijke groet,

Anthony
Nee, geen idee. Voor jouw budget kun je een motor kopen waar je wss nog wat aan zult moeten (laten) sleutelen voordat-ie weer zo rijdt als de fabrikant bedoelt had. daar zou ik sowieso rekening mee houden.

En verder weet ik het niet, omdat je geen informatie geeft. Wat wil je met de motor gaan doen? Alleen recreatief rijden, of ook woon-werk, of allebei? Verre reizen of rondjes rond de kerk? Welk jaarkilometrage? Wat mag het kosten (onderhoud, verzekering)? Wil je sportief rijden, of alleen maar knetterhard rechtdoor, of kalmpjes cruisen, of off-road, of iets daar ergens tussenin? Moet er bagage mee? Veel? Passagier? Hoe lang ben je? Hoeveel weeg je? Is er iets wat je mooi vind?

Als je een nuttig antwoord wilt, of je jezelf in motorzaken wilt gaan oriënteren, dan zijn dit mss wat vragen om eerst even over na te denken, want anders rij je straks op een rode Hayabusha… dat is niet perse een straf, maar of het aansluit op jouw wensen qua inzetgebied… ik heb geen idee.
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste vraag aan topicstarter is nu: ben je geslaagd voor het examen?

Maar ik zie maar 1 bericht van Topicstarter dus ik vrees dat we geen antwoord meer gaan krijgen....
 
Nee, geen idee. Voor jouw budget kun je een motor kopen waar je wss nog wat aan zult moeten (laten) sleutelen voordat-ie weer zo rijdt als de fabrikant bedoelt had. daar zou ik sowieso rekening mee houden.

En verder weet ik het niet, omdat je geen informatie geeft. Wat wil je met de motor gaan doen? Alleen recreatief rijden, of ook woon-werk, of allebei? Verre reizen of rondjes rond de kerk? Welk jaarkilometrage? Wat mag het kosten (onderhoud, verzekering)? Wil je sportief rijden, of alleen maar knetterhard rechtdoor, of kalmpjes cruisen, of off-road, of iets daar ergens tussenin? Moet er bagage mee? Veel? Passagier? Hoe lang ben je? Hoeveel weeg je? Is er iets wat je mooi vind?

Als je een nuttig antwoord wilt, of je jezelf in motorzaken wilt gaan oriënteren, dan zijn dit mss wat vragen om eerst even over na te denken, want anders rij je straks op een rode Hayabusha… dat is niet perse een straf, maar of het aansluit op jouw wensen qua inzetgebied… ik heb geen idee.
Wat een onzin, 2000-3500,- kun je prima goede motoren kopen. Er is super veel te koop.
 
Wat een onzin, 2000-3500,- kun je prima goede motoren kopen. Er is super veel te koop.
In de genoemde prijsklasse koop je een gebruikte motor, en aannemelijk eentje die op leeftijd is. Gebruikt wil zeggen dat-ie niet nieuw is. Ja, er is in die prijsklasse heel erg veel te koop, maar ook heel erg veel waar het nodige onderhoud aan gepleegd moet worden, of eraan zit te komen. Dat is geen onzin, maar gewoon een veelvoorkomende realiteit. Is dat erg? Nee, maar wel iets om in je budget rekening mee te houden. Dat was het enige dat ik daarover schreef, en er zijn meer dan genoeg topics op dit forum te vinden van mensen die géén rekening hielden met het feit dat een gebruikte motor nu eenmaal niet nieuw is, wat soms hele vervelende (financiële) gevolgen had. Gewoon gezond verstand dus, en imho geen onzin.

Het overige van mijn post was waar het eigenlijk om ging: als je anderen vraagt welke motor je moet kopen en je een nuttig antwoord op die vraag wilt krijgen, dan is het belangrijk om aan te geven hoe je die motor wilt gaan inzetten, en wat je ervan verwacht. Ook als je gewoon zelf een motor gaat kopen, zonder op een forum om advies te vragen, is het handig om een beeld te hebben van wat je met die motor van plan bent. Leg eens uit: wat is dáár precies onzin aan?
 
Laatst bewerkt:
Cheer up;)

Gewoon beetje hulp bieden ipv zo negatief. Kan je beter tips geven waar iemand op moet letten met de aanschaf.

Aandacht punten voor onderhoud.
Bv tip:
Laat de motor even checken bij een garage.

Ipv:
Nee, geen idee. Voor jouw budget kun je een motor kopen waar je wss nog wat aan zult moeten (laten) sleutelen voordat-ie weer zo rijdt als de fabrikant bedoelt had. daar zou ik sowieso rekening mee houden.

Je zegt eigenlijk:
Met jouw budget kun je geen motor rijden.

Een forum is er juist om elkaar te helpen.

En deze persoon vraagt:
Ik wil motor rijden voor 2000-3500,-
Kunnen jullie mij helpen hoe ik dit kan doen?

Dus? Hoe kan zo iemand dat doen?
Tip:
Ga met je aankomende aankoop even langs een garage, of neem iemand mee die je kan helpen met je aankoop.
 

Voor het genoemde budget kun je echt wel iets leuks kopen. Je moet uiteraard je ogen open houden maar dat moet je bij iedere gebruikte motor zonder garantie. Ook als ze 20K kosten.

Ik heb een paar jaar geleden voor 3250 euro een Honda Varadero bij een dealer gekocht. Werd keurig afgeleverd incl. beurt en met een half jaar garantie. De motor was daar altijd in onderhoud geweest dus ze kenden 'm goed. Kijk dus ook vooral bij dealers als je wat meer zekerheid wilt hebben. Daar staan echt niet alleen maar jonge gebruikte motoren van 10K of meer.
 
Hij zal het wel niet meer lezen maar mijn eerste motor zat ik ook een beetje te zoeken wat er leuk uit zag voor het budget.
Belangrijker bleek , ben je een racer en wil je een buikschuifer? Of het type lang heer en luuzen voor de easy rider. Of het tourtype , stom zitten en dom kijken. Als je dat weet dan kan je al meer gerichter zoeken.
 
Ik kocht 2,5 jaar geleden mijn R1150RT uit 2003 voor 3500,- en die was tiptop in orde. Dus er is zeker iets te koop in die prijsklasse. Zelfs BMW’s
 
Je kunt voor dat geld zat leuks krijgen, maar je moet eerst eens kijken wat voor type.

Een FJR1300, een Fazer, een Tenere, 3 motoren die je wel voor dat budget kan vinden, maar alle 3 een heel ander type. Hoge km stand is niet perse een ramp, zeker niet voor een startersfiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan