Eerste motor stress.

Tousain070

Rookie
9 okt 2020
25
57
Den Haag
Een goedemorgen allen,

Over een maand en een beetje heb ik, als alles meezit, mijn a2 rijbewijs. Ik heb gekeken uit welke motoren ik kan kiezen en mijn oog blijft vallen op de yamaha mt-07.Deze is op MP te vinden voor ~6.5k.Serieus geld maar dat heb ik er wel voor over Ik wil een machine hebben waarvan ik zeker weet dat ik er niet te veel aan hoef te doen en dat ik altijd zo kan wegrijden.
Mijn vader zegt echter dat ik beter een KTM 640 kan kopen (2e hands ~4k) omdat ik mijn eerste motor sowieso ga laten vallen. Mijn hart gaat uit naar de Yamaha, toch zegt mijn hoofd dat ik voor de KTM moet gaan. Ik wil in de winter gaan doorrijden, dit weegt ook zeker mee in de keuze. Wat zouden jullie gedaan hebben?
 
Een goedemorgen allen,

Over een maand en een beetje heb ik, als alles meezit, mijn a2 rijbewijs. Ik heb gekeken uit welke motoren ik kan kiezen en mijn oog blijft vallen op de yamaha mt-07.Deze is op MP te vinden voor ~6.5k.Serieus geld maar dat heb ik er wel voor over Ik wil een machine hebben waarvan ik zeker weet dat ik er niet te veel aan hoef te doen en dat ik altijd zo kan wegrijden.
Mijn vader zegt echter dat ik beter een KTM 640 kan kopen (2e hands ~4k) omdat ik mijn eerste motor sowieso ga laten vallen. Mijn hart gaat uit naar de Yamaha, toch zegt mijn hoofd dat ik voor de KTM moet gaan. Ik wil in de winter gaan doorrijden, dit weegt ook zeker mee in de keuze. Wat zouden jullie gedaan hebben?
Neem de Yamaha maar.
 
Sprekend uit mijn ervaring: hoe dan ook ga je stomme fouten maken als je net begint. In mijn geval zijn de dure fouten echter pas na flink wat jaren gekomen. Neemt niet weg dat ik de eerste paar jaar wel een paar 'bijna' momentjes had die ook duur hadden kunnen aanpakken.

Kijk verder ook even naar onderhoudskosten. Heb wel eens begrepen dat KTM niet echt goedkoop is.
 
Vraag van andere aard, schrijf jij Tousain altijd met 1 s?
Ik ben vanuit mijn familie gewoon om Toussain met dubbel s te schrijven. Ook wel zonder t op het eind.
 
Sprekend uit mijn ervaring: hoe dan ook ga je stomme fouten maken als je net begint. In mijn geval zijn de dure fouten echter pas na flink wat jaren gekomen. Neemt niet weg dat ik de eerste paar jaar wel een paar 'bijna' momentjes had die ook duur hadden kunnen aanpakken.

Kijk verder ook even naar onderhoudskosten. Heb wel eens begrepen dat KTM niet echt goedkoop is.

Bedankt voor de tips! Ik zal zeker even naar de onderhoudskosten kijken, dit had ik nog niet meegenomen in het redeneringsproces👍
 
Vraag van andere aard, schrijf jij Tousain altijd met 1 s?
Ik ben vanuit mijn familie gewoon om Toussain met dubbel s te schrijven. Ook wel zonder t op het eind.
Het is mijn achternaam, het hoort wel op deze manier. Vroeger schijnt het “Toussaint” te zijn geweest, een medewerker van de gemeente o.i.d heeft heel lang geleden bij mijn tak van de famillie een T weggelaten, en daarna is er nog een S vermist geraakt. Toussaint is van zichzelf een Franse katholieke achternmaam die Allerheiligen betekent. Dus over de jaren heen is die naam veranderd naar mijn huidige achternaam, Tousain
 
Je wilt een motor die het altijd doet en je zo mee kan wegrijden dan zou ik die KTM laten staan.

En dat gelul over dat je je eerste motor de vernieling inrijd heb ik ook nooit begrepen, ik ben op een Fireblade begonnen en dat is ook goed gegaan. Als het financieel uit kan gewoon de motor kopen die je wilt die mt-07 dus.

Succes.
 
Hierboven word het al gezegt , maar de mt07 is inderdaad de beste keus. Rijd zelf meer zware apparaten, altijd + 270 kilo. Maar heb 2 weken geleden op een mt07 gereden een half daagje. Ideale beginnersmotor denk ik, hij weegt niets, en een onwijs vriendelijk blokje, perfect als je net begint. Bovendien kun je als je je volledig rijbewijs hebt, dat ding ontgrenzen en kun je weer een jaar vooruit. Dat is uiteindelijk ook het goedkoopst want wisselen van motor kost meestal geld.
 
Laten vallen? Vast wel. Shit happens. De mijne rolde om toen ik de ketting aan het smeren was, omdat ik niet op zat te letten en hij niet helemaal goed op de kickstand stond.
Maar die mt07 is tamelijk nieuw dus als er wat stuk gaat, zijn de onderdelen goed te krijgen. In mijn geval was er geen schade behalve een verbogen schakelstangetje en een kras op de spiegelkap.
Hard mee crashen? Dat gebeurt niet zó vaak. Daar zou ik geen rekening mee houden tijdens de aankoop.

Monteer valdoppen/framesliders om schade te beperken.

Als je het geld kan missen zou ik het gewoon doen. Maar duik niet op de eerste de beste motor die je tegenkomt, het loont om te kijken naar welke een verse kettingset, banden en dat soort dingen heeft.
Da's een fout die ik maakte, toen werd mijn SV van 1700 euro plotseling 1950 euro :+ omdat de banden toch wel erg oud en uitgehard waren. Viel me niet op, ze hadden nog veel profiel en geen scheurtjes.
 
Bedankt voor de reacties allemaal. D
Laten vallen? Vast wel. Shit happens. De mijne rolde om toen ik de ketting aan het smeren was, omdat ik niet op zat te letten en hij niet helemaal goed op de kickstand stond.
Maar die mt07 is tamelijk nieuw dus als er wat stuk gaat, zijn de onderdelen goed te krijgen. In mijn geval was er geen schade behalve een verbogen schakelstangetje en een kras op de spiegelkap.
Hard mee crashen? Dat gebeurt niet zó vaak. Daar zou ik geen rekening mee houden tijdens de aankoop.

Monteer valdoppen/framesliders om schade te beperken.

Als je het geld kan missen zou ik het gewoon doen. Maar duik niet op de eerste de beste motor die je tegenkomt, het loont om te kijken naar welke een verse kettingset, banden en dat soort dingen heeft.
Da's een fout die ik maakte, toen werd mijn SV van 1700 euro plotseling 1950 euro :+ omdat de banden toch wel erg oud en uitgehard waren. Viel me niet op, ze hadden nog veel profiel en geen scheurtjes.

Bedankt! Ik zal idd op bovenstaande dingen letten bij de aankoop 👍
 
Een goedemorgen allen,

Over een maand en een beetje heb ik, als alles meezit, mijn a2 rijbewijs. Ik heb gekeken uit welke motoren ik kan kiezen en mijn oog blijft vallen op de yamaha mt-07.Deze is op MP te vinden voor ~6.5k.Serieus geld maar dat heb ik er wel voor over Ik wil een machine hebben waarvan ik zeker weet dat ik er niet te veel aan hoef te doen en dat ik altijd zo kan wegrijden.
Mijn vader zegt echter dat ik beter een KTM 640 kan kopen (2e hands ~4k) omdat ik mijn eerste motor sowieso ga laten vallen. Mijn hart gaat uit naar de Yamaha, toch zegt mijn hoofd dat ik voor de KTM moet gaan. Ik wil in de winter gaan doorrijden, dit weegt ook zeker mee in de keuze. Wat zouden jullie gedaan hebben?

Je hart en hoofd zitten blijkbaar op de verkeerde plaats.

Yamaha mt07 is de meest betrouwbare motor die er is. Bovendien een hele leuke, zou hem ondanks bijna 40 jaar rij-ervaring zo kopen.

Mijn dilemma was vergelijkbaar: Tenere 700 of Husqvarna 701. Tegen beter weten in heb ik de laatste gekocht. Maar ik heb al een straatmotor en kan me tegenwoordig een financieel gokje veroorloven (als de betrouwbaarheid en/of levensduur tegenvallen).

In alle andere gevallen zoals dat van jou, was ik voor de Yamaha gegaan.
 
Het hangt er natuurlijk vanaf wat je van plan bent om te doen met de motor. Als jou plan was volgend jaar 3 keer op vakantie te gaan dan had de tenere de betere keus geweest. Maar waarschijnlijk wilde je gewoon een fun motor erbij, dan word het de husqvarna.

Dus daarom is het wel wat lastig om te zeggen welke motor iemand anders moet kopen, uiteindelijk weet je het zelf het best.
 
Het is mijn achternaam, het hoort wel op deze manier. Vroeger schijnt het “Toussaint” te zijn geweest, een medewerker van de gemeente o.i.d heeft heel lang geleden bij mijn tak van de famillie een T weggelaten, en daarna is er nog een S vermist geraakt. Toussaint is van zichzelf een Franse katholieke achternmaam die Allerheiligen betekent. Dus over de jaren heen is die naam veranderd naar mijn huidige achternaam, Tousain

Joh, als je gaat zoeken kom je wel 25 verschillende spellingen tegen.
Katholiek, ja. Maar naar het noorden gekomen in de 17e eeuw als zijnde Hugenoten, en later weer terug naar het katholicisme.
En dan kan er nog een club uit het noord-westen, of uit het zuid-oosten (Toulouse / Toulon) komen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Toussaint_(Frankrijk)
Maar het 070 triggerde me nog het meest daar mijn opa ook uit D.H. kwam. :Y
 
Ik ga mee in de filosofie 'gewoon kopen wat je wil rijden' als je het financieel aan kan. Altijd naar het totale kostenplaatje kijken (onderhoud, reserveonderdelen, valbaren en/of doppen, brandstofverbruik, whatever else je er op wil flikkeren, ...)

Neer gaan die motoren toch ooit allemaal, al dan niet door eigen toedoen. Ik denk zelfs dat mijn eerste motor de enige is die nooit tegen de grond gekeild is...behalve als de lesmotor meetelt. O-)
 
omdat ik mijn eerste motor sowieso ga laten vallen

Je vader heeft gelijkt. Wellicht de 2'e en 3'e motor ook nog.... Maar dat is geen reden om een lelijk hok te rijden. Wel een reden om niet te kiezen voor een nieuwe.
 
Gewoon kopen wat je wil.
Ik ben begonnen op een goedkope(re) fiets onder het mom van "eerst maar wat ervaring op doen".
3 jaar zonder problemen op gereden en verkocht. Daaropvolgend iets meer geinvesteerd en die heb ik op dag 3 van het bezit afgeschreven omdat hij onder een vrachtwagen is beland. Oftewel; dat je een keer gaat vallen is wel aanwezig, maar daar een aankoop voor uitstellen heeft geen zin.
 
Gewoon kopen wat je wil.

Deel deze mening, ik ben begonnen met een CBR600, wilde graag als eerste fiets een Pan maar kreeg van veel mensen het advies om een lichte sportievere motor te kopen, je laat hem vast wel een keer vallen.
Geen spijt van gehad en na even ruim een half jaar en 8000 km verder kwam er een Pan op mijn pad.
CBR voor hetzelfde geld kunnen verkopen, was nooit gevallen.

Binnen een week heb ik die Pan op zijn kant gelegd, gelukkig weinig schade aangezien de gemaakt zijn om te vallen zonder schade.
 
CB500 uit 1995 kopen. Hoef je nergens op te letten. :9

Zonder gekheid; ik zou voor de Yamaha gaan. onderhoudsvriendelijk en een mooie makkelijk te berijden motor.
 
MT-07 is niet voor niks een van de best verkopende lichte nakeds.

Die KTM gaat te veel (slecht) karakter hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan