Eerste motor stress.

Deel deze mening, ik ben begonnen met een CBR600, wilde graag als eerste fiets een Pan maar kreeg van veel mensen het advies om een lichte sportievere motor te kopen, je laat hem vast wel een keer vallen.
Geen spijt van gehad en na even ruim een half jaar en 8000 km verder kwam er een Pan op mijn pad.
CBR voor hetzelfde geld kunnen verkopen, was nooit gevallen.

Binnen een week heb ik die Pan op zijn kant gelegd, gelukkig weinig schade aangezien de gemaakt zijn om te vallen zonder schade.
Ik heb laatst mijn motor ook een keer laten vallen terwijl ik hem van de middenbok af wilde duwen terwijl ik ernaast stond. Toch handig die koffers op de zijkant en cylinderbeschermers. Hele kleine beschadiging aan de rechterspiegel, maar hé. De motor is 17 jaar oud. Daar wordt ie ook echt niet minder waard van
 
Motor laten vallen,aangereden worden enzzzzzz,ik heb het in de 40jaar + dat ik motor rij allemaal
meegemaakt,soms mijn eigen fout soms door niet oplettende koekblikkers of gewoon een glad wegdek,zorg dat je een betrouwbare motor koopt
die je goed verzekert en waar van je weet dat je die goed onder controle kan houden,verder is het niet anders dan
hopen dat het goed gaat onderweg.KTM heb ik genoeg van gehad ,altijd wel wat met die apparaten,meestal wel kleinere defecten,maar
wel vervelend als je daardoor niet kan rijden,Yamaha veel betrouwbaarder,maar het belangrijkste is je zelf beheersen en niet als een hooligan gaan
rijden,dan blijf je het langste zonder kleerscheuren.
 
Laatst bewerkt:
Sluit me hier bij de Yamaha fanboys aan. KTM is qua onderhoud intensiever. Intervals zijn korter en de onderdelen zijn duurder.
 
Tja, in heb destijds destijds de raad van mijn vader opgevolgd. Hij zag een motor van 8 jaar oud, met cardan en waterkoeling. Wel een lelijk hok. Gekocht voor 2000 gulden. Inmiddels, na 34 jaar, rij ik er nog steeds op. Mijn vader is er niet meer, maar die CX500 wil ik niet meer kwijt. Zo kan het ook lopen. Succes met je keuze, lijkt me een luxe probleem.
 
Laten vallen? Vast wel. Shit happens. De mijne rolde om toen ik de ketting aan het smeren was, omdat ik niet op zat te letten en hij niet helemaal goed op de kickstand stond.

Hard mee crashen? Dat gebeurt niet zó vaak. Daar zou ik geen rekening mee houden tijdens de aankoop.

Monteer valdoppen/framesliders om schade te beperken.
Tip 1, nooit een ander voor jou laten beslissen waar jij op zal moeten gaan rijden!
Tip 2, vallen of laten vallen. Het zal je een keer gebeuren, ook al ben je dit vast niet van plan (of je moet gaan stunten, bewust stom doen).
Tip 3, zie tip 1 (koop wat je zelf wil, gaat het mis heb je ervaring opgedaan en leergeld/niet per sé in die volgorde). En probeer wat geld over te houden voor eventueel achterstallig onderhoud.

Valblokjes, is mij verteld dat als je een schuiver maakt je motor wordt gelanceerd als ie op een valdop blijft hangen!
Dus het is soms om het even.

Ben na het behalen van mijn leerbewijs mijn ervaring gaan opdoen op de motor (auto reed ik al ruim 20 jaar, 19 schadevrij. Nu 25).
En vallen, had mijn motor gekocht (A) en moest het in de stromende regen ophalen. Veilig thuisgekomen.
Volgende dag stukje rijden, had geregend maar was alweer droog. Moet stoppen bij een rotonde en de vrachtwagen voor mij remt hard maar in de bocht naar rechts verliest hij zijn pas getankte diesel. Maar ik moest op de rotonde wel stoppen voor een auto, door de diesel was het wegdek spiegelglad en nadat ik mijn voet neerzet voel ik mijn motorlaars wegglijden, mijn motor omvallen en kon ik dmv. een snoekduik voorkomen dat ik eronder kom. Gelukkig mijn ego getoucheerd, en mijn spiegelkap wat levenservaring meegegeven. Verder geen schade gelukkig.
Dus vallen doe je toch ergens een keer, en het is aan je eigen rijgedrag te wijten hoe lang je schadevrij zult blijven. Maar let op, helaas zijn er mensen op de weg die het op je hebben gemunt.... En die hebben weinig medelijden met ons als "aso"-ridder van de weg.
 
Mt 07 is een mooie fiets. Gewoon kopen wat je zelf wilt. Ik heb dat nooit begrepen dat mensen een oude motor kopen omdat zij hem toch wel laten vallen. Dat lijkt mij al een verkeerd uitgangspunt maargoed. Geniet ervan!
 
Ik denk dat een belangrijk punt vergeten wordt: de KTM 640 is een 1 cilinder, de yamaha heeft er 2. (De meeste lesmotoren zijn ook 2 cilinders).
Een 1 cilinder reageert af en toe wat wild en bruut, meer cilinders betekent gewoonlijk een beter beheersbare "vriendelijkere" motor.
Een 1 cilinder is heel sterk bij lage toerentallen, maar doet het wat minder mooi op hogere toerentallen (snelwegen/lange afstanden), het is ook slecht voor de levensduur van zo'n motor om lange stukken snelweg te doen.

Kijk dus goed wat je van plan bent met deze motor!
Lekker door de randstedelijke binnenstad rammen= KTM
Allround motor, ook even een weekendje toeren in t buitenland? = Yamaha

Op basis van bovenstaande zou ik persoonlijk de yamaha adviseren, omdat je dan een bredere ervaring zult krijgen van het motorrijden.
Mocht je na een paar jaar het gebruik van de motor echt zien als een "randstad racer" dan kun je altijd nog een KTM 640 oid nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ztje
Ja, precies. Totaal ongeschikt voor lange afstanden, zo'n eenpitter.

Basil.jpg
 
Ja, precies. Totaal ongeschikt voor lange afstanden, zo'n eenpitter.

Bekijk bijlage 1581448
Bestemd voor lange afstanden, ligt eraan in welk terrein...
Als ik naar de Noordkaap zou gaan, wil ik dan met enig comfort doen.
En ga ik onherbergzame tochten maken (adventure), zou je de keuze voor een GS of Basil kunnen nemen omdat deze dan beter geschikt is om door het zand te raggen. Dat doen je niet met een zware toerbuffel.
Neemt niet weg dat de motor het niet kan, enkel waar die voor gemaakt is en waar jij je prettig op voelt. Denk dat het laatste dan iets meer zegt.
 
Hey OP,

Zelf zit ik ook met dezelfde vraagstuk en eigenlijk denk ik van koop gwn wat je WILT. Wat boeit het als de bike valt, is maar n bike
 
Meestal zit je er zelf op?
Je hebt het toch over dat de bike sowieso een keer gaat droppen en dat het dan kut zou zijn als het een dure zou zijn? Zelf wil je natuurlijk nooit vallen, maar dat hoef ik niet apart te benoemen
 
Je hebt het toch over dat de bike sowieso een keer gaat droppen en dat het dan kut zou zijn als het een dure zou zijn? Zelf wil je natuurlijk nooit vallen, maar dat hoef ik niet apart te benoemen
Ik heb in 2018 mijn rijbewijs gehaald. Een splinternieuwe z1000 gekocht. Staat nu 25k aan kilometers op. Zit geen krasje op. En als ik onderuit ga ben ik goed verzekerd en krijg ik een nieuwe😁
 
Je hebt het toch over dat de bike sowieso een keer gaat droppen en dat het dan kut zou zijn als het een dure zou zijn? Zelf wil je natuurlijk nooit vallen, maar dat hoef ik niet apart te benoemen
Ik snap dat niet zo van dat droppen. Dat moet je gewoon niet doen.
 
Sprekend uit mijn ervaring: hoe dan ook ga je stomme fouten maken als je net begint. In mijn geval zijn de dure fouten echter pas na flink wat jaren gekomen. Neemt niet weg dat ik de eerste paar jaar wel een paar 'bijna' momentjes had die ook duur hadden kunnen aanpakken.

Kijk verder ook even naar onderhoudskosten. Heb wel eens begrepen dat KTM niet echt goedkoop is.
Yip, fouten (foutjes zonder ongelukken) komen omdat geen 1 beginnende motorrijder al meteen alles weet. Je weet pas waar de grenzen zijn als je ze hebt gepasseerd soms. Er zijn mensen die nooit een ongeluk hebben gehad. Ik zelf: 2 glij partijen. Voor mijn eerste motor was dat een dure grap. Nu denk ik, had ik maar een oude bak waarmee ik een jaartje eerst rij. Pas daarna een "definitieve" motor.

Een motor zonder poes pas...als ie valt, dan gaat er nauwelijks wat kapot. Bij mij ging een knipperlicht kapot.....dat is niet erg. Maar als ke racer kuip lapot gaat....$$$.

Of van A2 doorrijden op een 2de handse, dan met 23/24jaar? naar een difinitieve? Dan heb je aardig wat gereden.

Aan de andere kant, jij bent niet ik: kan zijn dat je nooit ongelukken krijgt. ^^ (ik heb er wel pap van gegeten jammer genoeg)

Edit: als je nog niet alle kleding stukken hebt, dat eerst compleet maken, zodat je qua kleding echt goed zit. 's winters rijden kan aardig tegenvallen. Maar met juiste kleding blijft het aangenaam.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in 2018 mijn rijbewijs gehaald. Een splinternieuwe z1000 gekocht. Staat nu 25k aan kilometers op. Zit geen krasje op. En als ik onderuit ga ben ik goed verzekerd en krijg ik een nieuwe😁

Die verzekering is niet gratis. Verre van zelfs.

En dan val je. Jij belt de verzekering: ik wil een nieuw motor! Kom op met die doekoe! Nu!

Hoe oud was uw motor ook al weer, meneer? Ahhh, ouder dan 1 jaar?
Helaas, dan vergoeden wij niet de nieuwwaarde, maar de dagwaarde, die door ons wordt vastgesteld. (Hallo €4000,- afschrijving!)
Niks nieuwe motor.

Bij kleine schades wordt de motor gewoon gerepareerd.
En dat kost je vaak eigen risico, en een flink aantal bonus malus treden, die als beginnend bestuurder vaak toch al niet erg riant is.
Daarom kiezen veel beginnend bestuurders met een te dure allrisk verzekering er uiteindelijk toch voor om de motor zelf op te lappen.
Niks nieuwe motor.
 
Die verzekering is niet gratis. Verre van zelfs.

En dan val je. Jij belt de verzekering: ik wil een nieuw motor! Kom op met die doekoe! Nu!

Hoe oud was uw motor ook al weer, meneer? Ahhh, ouder dan 1 jaar?
Helaas, dan vergoeden wij niet de nieuwwaarde, maar de dagwaarde, die door ons wordt vastgesteld. (Hallo €4000,- afschrijving!)
Niks nieuwe motor.

Bij kleine schades wordt de motor gewoon gerepareerd.
En dat kost je vaak eigen risico, en een flink aantal bonus malus treden, die als beginnend bestuurder vaak toch al niet erg riant is.
Daarom kiezen veel beginnend bestuurders met een te dure allrisk verzekering er uiteindelijk toch voor om de motor zelf op te lappen.
Niks nieuwe motor.

Wat je dus eigenlijk wilt zeggen is dat je hem binnen een jaar compleet plat op een tegenligger moet rijden als je een nieuwe wil? :+
 
Wat je dus eigenlijk wilt zeggen is dat je hem binnen een jaar compleet plat op een tegenligger moet rijden als je een nieuwe wil? :+
Sterker nog, als je zelf blijvend invalide raakt krijg je misschien ook nog wel een uitkering, dat is pas een verdienmodel!

Je kunt natuurlijk ook gewoon voorzichtig zijn, dan houd je de motor zo goed mogelijk bij qua onderhoud en zorg, en blijf je gewoon werken. Sterker nog, je kunt zelfs met je nieuwe motor naar het werk. Maar dat zal wel een hele rare gedachte zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan