Eerste motor stress.

Wat je dus eigenlijk wilt zeggen is dat je hem binnen een jaar compleet plat op een tegenligger moet rijden als je een nieuwe wil? :+
Nou, wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat sommige mensen een dure verzekering op een nieuwe motor afsluiten zonder zich te verdiepen in de polisvoorwaarden, en in de waan leven dat ze alles vergoed krijgen als ze zelf een fout maken.

Dan kan de werkelijkheid wel eens tegenvallen als het moment daar is.
Maar tot die tijd geeft het een heel veilig gevoel. Dat wel.
 
Het lijkt net of bij een beginnende rijder plotseling zijn hersens zijn uitgeschakeld. Waarom in den beginne een goedkoop barrel aanschaffen.?? Dat geeft de ruimte om het allemaal niet zo net te nemen, verkeerde insteek.
Als je motor omdonderd bij het kettingsmeren heb je niet nagedacht. Als dat in je karakter zit doet hij dat na 5 jaar nog. Heeft niks met een rijbewijs te maken. Doe je waarschijnlijk met een auto ook niet. "Ja, maar daar kun je niet mee omvallen"........ je hebt toch een rijbewijs, bewijs dat je kan rijden.!!!
Gewoon voor de Yamaha gaan, veel plezier en voldoening en uiteindelijk de goedkoopste en de BESTE!!
Anders zit je jezelf te verbijten op een KTM en zie je ieder keer die hele mooie Yamaha langs komen, wat een plezier!!
 
Die verzekering is niet gratis. Verre van zelfs.

En dan val je. Jij belt de verzekering: ik wil een nieuw motor! Kom op met die doekoe! Nu!

Hoe oud was uw motor ook al weer, meneer? Ahhh, ouder dan 1 jaar?
Helaas, dan vergoeden wij niet de nieuwwaarde, maar de dagwaarde, die door ons wordt vastgesteld. (Hallo €4000,- afschrijving!)
Niks nieuwe motor.

Bij kleine schades wordt de motor gewoon gerepareerd.
En dat kost je vaak eigen risico, en een flink aantal bonus malus treden, die als beginnend bestuurder vaak toch al niet erg riant is.
Daarom kiezen veel beginnend bestuurders met een te dure allrisk verzekering er uiteindelijk toch voor om de motor zelf op te lappen.
Niks nieuwe motor.
Zo stonden wij er ook in. Helaas heeft mijn vrouwelijke wederhelft laten blijken dat ze haar gloednieuwe motor (gelukkig een €5000-ish motor) beter all-risk had kunnen verzekeren ipv beperkt casco. Maargoed, nu weten we wel hoe we die motor zelf helemaal kaalstrippen en herbouwen _O-

Zowel de KTM als de Yamaha hebben hele andere charmes.
Vaak als ik op een Jap rij denk ik ''zat ik maar op een KTM'', dat heb ik andersom nooit...
Jappen zijn vaak deugdelijke machines, maar het echte ''ready to race'' gevoel krijg ik er niet van. Vooral in de all-road tak waar ik meer zit.
Vaak ook puur een gevoel hoor. Zou je er een race mee doen zal het elkaar weinig maken, maar toch...
 
Zo stonden wij er ook in. Helaas heeft mijn vrouwelijke wederhelft laten blijken dat ze haar gloednieuwe motor (gelukkig een €5000-ish motor) beter all-risk had kunnen verzekeren ipv beperkt casco. Maargoed, nu weten we wel hoe we die motor zelf helemaal kaalstrippen en herbouwen _O-

Zowel de KTM als de Yamaha hebben hele andere charmes.
Vaak als ik op een Jap rij denk ik ''zat ik maar op een KTM'', dat heb ik andersom nooit...
Jappen zijn vaak deugdelijke machines, maar het echte ''ready to race'' gevoel krijg ik er niet van. Vooral in de all-road tak waar ik meer zit.
Vaak ook puur een gevoel hoor. Zou je er een race mee doen zal het elkaar weinig maken, maar toch...
Mijn broer heeft een bijzonder krachtige offroad, een Husqvarna 701. Op de weg is dat een tam motortje.
 
Zo stonden wij er ook in. Helaas heeft mijn vrouwelijke wederhelft laten blijken dat ze haar gloednieuwe motor (gelukkig een €5000-ish motor) beter all-risk had kunnen verzekeren ipv beperkt casco. Maargoed, nu weten we wel hoe we die motor zelf helemaal kaalstrippen en herbouwen _O-

O, ja, sorry. Ik had er even bij moeten zeggen dat het alleen geldt voor mannen.
Vrouwen dienen hun nieuwe motor absoluut zo goed mogelijk te verzekeren, want de eerste schade is altijd binnen het jaar.
 
Mijn broer heeft een bijzonder krachtige offroad, een Husqvarna 701. Op de weg is dat een tam motortje.

80pk en 140kg toch?

Misschien eens een andere tandwielverhouding proberen, maar het lijkt me standaard toch wel een vrij fel ding.
 
80pk en 140kg toch?

Misschien eens een andere tandwielverhouding proberen, maar het lijkt me standaard toch wel een vrij fel ding.
Zo ongeveer, maar de hele bak, toerenbereik en alles is ingericht op Off-road en SM he. Je klapt hem direct achterover of zijwaarts. Maar denk maar niet dat je mee komt de de grote 2 en 4 cilinders als er door getrokken wordt. Geeft niks, ander toepassingsgebied.

Die KTM 640 zie ik absoluut niet als een randstad motor eigenlijk. Setje noppen dr onder en raggen overal behalve in Holland eigenlijk.
 
KTM, tja heb zelf een KTM LC4, weliswaar geen 640, maar een 660. Zeer betrouwbare motor, 15 jaar oud, niet zoveel mee gereden(20.000 km), maar nooit iets stuk gegaan.

Maar niet echt een beginners motor inderdaad. Maar uit eerdere posts uit dit topic dat een KTM per definitie kapot is, wil ik toch even weerleggen.

Dat t voor de TS afgeraden wordt om voor de KTM te gaan, kan ik alleen maar positief toejuichen.


Grt Fred
 
Die verzekering is niet gratis. Verre van zelfs.

En dan val je. Jij belt de verzekering: ik wil een nieuw motor! Kom op met die doekoe! Nu!

Hoe oud was uw motor ook al weer, meneer? Ahhh, ouder dan 1 jaar?
Helaas, dan vergoeden wij niet de nieuwwaarde, maar de dagwaarde, die door ons wordt vastgesteld. (Hallo €4000,- afschrijving!)
Niks nieuwe motor.

Bij kleine schades wordt de motor gewoon gerepareerd.
En dat kost je vaak eigen risico, en een flink aantal bonus malus treden, die als beginnend bestuurder vaak toch al niet erg riant is.
Daarom kiezen veel beginnend bestuurders met een te dure allrisk verzekering er uiteindelijk toch voor om de motor zelf op te lappen.
Niks nieuwe motor.
Ik krijg 3 jaar lang de nieuwwaarde vergoed. Dus jawel een nieuwe moter bij total loss of diefstal. Kleine schades fix ik zelf wel als ik goedkoper uit ben. En ik betaal 45 euries. Mocht ik schade maken gaan er idd een paar tredes weg. Maargoed je moet er wat voor over hebben om al 25 duizend kilometer plezier te hebben gehad op een splinternieuwe z duzend :]*D
 
80pk en 140kg toch?

Misschien eens een andere tandwielverhouding proberen, maar het lijkt me standaard toch wel een vrij fel ding.
Nee, ik heb hem in het begin wel eens teruggebracht naar Goedhart om te kijken of ik wel echt de 55kW versie had en niet de 35. Loopt enorm soepel en eet uit de hand, maar vind hem te tam onderin, bv. om trialachtige dingen te doen. Gaat onderin het toerenbereik op het gas nauwelijks op het achterwiel.

Bovenin wel vrij krachtig, bv. een topsnelheid van 200 op de teller, hoewel de TKC80 banden gehomologeerd zijn op slechts 160km/uur. Bij volgas accelereren powerwheelies in de derde versnelling als je over een klein hobbeltje rijdt, beetje piekerig net als mijn Triumph Speed Four was. 75-80 pk topvermogen en 155kg volgetankt.
 
Laatst bewerkt:
maar vind hem te tam onderin, bv. om trialachtige dingen te doen. Gaat onderin het toerenbereik op het gas nauwelijks op het achterwiel.

Om 80pk uit een 700cc 1-cilinder te halen moet het blok toeren draaien. Onderin zit inderdaad vrij weinig. Als je dat zoekt, kijk dan eens naar een oude XR600.
 
Ik lees dat we weer erg afdwalen in dit topic. TS heeft het over zijn start op een nieuwe motor. Adviezen in het begin gaan over mogelijke foutjes in het begin in combinatie met de verzekering, nu rijden we al op het achterwiel.
Nog even en de vraag rijst of je als circusartiest nog wel geaccepteerd wordt door een verzekeringsmaatschappij.
Dus TS, kopen wat je mooi vind, rijden met je hersens in plaats van als een malloot en lekker genieten.🤣🤣
 
Ik lees dat we weer erg afdwalen in dit topic. TS heeft het over zijn start op een nieuwe motor. Adviezen in het begin gaan over mogelijke foutjes in het begin in combinatie met de verzekering, nu rijden we al op het achterwiel.
Nog even en de vraag rijst of je als circusartiest nog wel geaccepteerd wordt door een verzekeringsmaatschappij.
Dus TS, kopen wat je mooi vind, rijden met je hersens in plaats van als een malloot en lekker genieten.🤣🤣
Het zal jou ontgaan zijn, maar er zijn tegenwoordig veel motoren die op het gas op het achterwiel gaan, ook als dat niet de bedoeling is. De KTM zeker en de Yamaha mogelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Ik maak nooit wheelies voor de lol, is niet mijn ding. Mijn laatste 3 motoren, een Triumph Speed Four, Triumph Speed Triple en Husqvarna 701, gaan vaak op het achterwiel terwijl dat niet mijn bedoeling was.
 
Laatst bewerkt:
Ligt nog steeds aan je rechterhand, neem ik aan.🤣🤣
Die onbedoelde en soms zelfs ongewilde wheelies gebeuren niet noodzakelijk als je een dot gas geeft, maar als bij stijgend toerental het vermogen niet lineair toeneemt, wat wordt versterkt als je over een hobbeltje rijdt of zelfs als een oprit omhoog gaat. In het laatste geval sloeg ik met mijn 600cc 4-cylinder wel eens bijna achterover toen ik even voor een een rijtje auto's wilde invoegen in de 2de versnelling. Relatief veel topvermogen, weinig gewicht, korte wielbasis.
 
Die onbedoelde en soms zelfs ongewilde wheelies gebeuren niet noodzakelijk als je een dot gas geeft, maar als bij stijgend toerental het vermogen niet lineair toeneemt, wat wordt versterkt als je over een hobbeltje rijdt of zelfs als een oprit omhoog gaat. In het laatste geval sloeg ik met mijn 600cc 4-cylinder wel eens bijna achterover toen ik even voor een een rijtje auto's wilde invoegen in de 2de versnelling. Relatief veel topvermogen, weinig gewicht, korte wielbasis.
Beste stuntpiloot ben jij! Ik vind dat allemaal wel wat overdreven, het gaat echt niet vanzelf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ztje
Waar komt opeens al die ervaring van jou vandaan? (Je advies: Yamaha was wel goed.)
Van 3 rondjes om het blok. Heb nu m'n 2e yamaha en beiden staan er bekend om nogal lichtvoetig te zijn aan de voorkant, maar zolang je niet aan het gas hangt word je echt niet vanzelf gelanceerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan