eerste motor supermotard

Gdg

MF'er
24 apr 2019
47
7
ik wil graag als eerste motor een sm gaan kopen ik ben al een tijdje aan het zoeken op internet. is er lastig vind ik mijn budget is max 4500 op marktplaats zie ik veel staan maar ik ben bang dat ik zon ellendig koop. daarom koop ik liever bij een motorzaak dan kan ik ook nog terug als ie meteen stuk gaat. heeft iemand tips voor mij waar ik het beste een sm kan halen? wat zouden jullie doen particulier of bij een zaak? (als je er niet zoveel verstand van hebt). als jullie een motorzaak weten waar ze 2e hands supermotard verkopen please laat wat weten. alvast bedankt!!
 
allereerst is het belangrijk jezelf af te vragen wat je ermee wilt.
1: wil je er een beetje mee scheuren in de buurt, kleine ritjes maken en hop ding weer in de schuur.
of 2 wil je er een dag ( 300 / 400 km plus ) mee kunnen rijden, er eventueel mee op vakantie mee kunnen gaan.

voor jou budget:
- voor de korte hooligan ritjes kun je een ktm 520 exc of 525 exc nemen omgebouwd naar supermoto ( origineel is het een enduro. met kenteken dus ).
- voor de wat langere ritten kun je een ktm 625 lc4 of 640 lc4 nemen, deze hebben minder onderhoud nodig.

vtr motoren in holten heeft een redelijk aanbod in supermoto's maar ook veel zonder kenteken voor op het circuit.
 
Ik heb zelf diverse SM,s gehad,en de fijnste vond ik een Yamaha WR426 met sm wielen,licht,zeer handelbaar,betrouwbaar en loopt hard genoeg met een top van 165.
 
allereerst is het belangrijk jezelf af te vragen wat je ermee wilt.
1: wil je er een beetje mee scheuren in de buurt, kleine ritjes maken en hop ding weer in de schuur.
of 2 wil je er een dag ( 300 / 400 km plus ) mee kunnen rijden, er eventueel mee op vakantie mee kunnen gaan.

voor jou budget:
- voor de korte hooligan ritjes kun je een ktm 520 exc of 525 exc nemen omgebouwd naar supermoto ( origineel is het een enduro. met kenteken dus ).
- voor de wat langere ritten kun je een ktm 625 lc4 of 640 lc4 nemen, deze hebben minder onderhoud nodig.

vtr motoren in holten heeft een redelijk aanbod in supermoto's maar ook veel zonder kenteken voor op het circuit.
dankje voor je reactie ik wil hem echt puur gebruiken voor korte ritjes mischien ff met een vriend uurtje toeren gewoon lekker door de buurt. ik heb hem ook niet nodig voor werk ofzo het puur voor de fun. heeft zon enduro naar sm echt ieder jaar een blok revisi nodig? ik heb me dit laten vertellen door een vriend. is VTR motoren ken ik wel maar is dit niet meer een inkoop verkoop zaak ? word er ook echt naar de motoren gekeken? heb je zelf ervaring mee. bedankt voor je reactie (; morgen btw examen voor a2 (-:
 
dankje voor je reactie ik wil hem echt puur gebruiken voor korte ritjes mischien ff met een vriend uurtje toeren gewoon lekker door de buurt. ik heb hem ook niet nodig voor werk ofzo het puur voor de fun. heeft zon enduro naar sm echt ieder jaar een blok revisi nodig? ik heb me dit laten vertellen door een vriend. is VTR motoren ken ik wel maar is dit niet meer een inkoop verkoop zaak ? word er ook echt naar de motoren gekeken? heb je zelf ervaring mee. bedankt voor je reactie (; morgen btw examen voor a2 (-:
Een KTM misschien wel,een YamahaWR zeker niet.Al de KTM,s die ik gehad heb gaven problemen,tot een gescheurde cilinderkop aan toe,
als je de kans krijgt moet je echt eens op een WR gaan rijden,die machientjes zijn echt super.
 
dankje voor je reactie ik wil hem echt puur gebruiken voor korte ritjes mischien ff met een vriend uurtje toeren gewoon lekker door de buurt. ik heb hem ook niet nodig voor werk ofzo het puur voor de fun. heeft zon enduro naar sm echt ieder jaar een blok revisi nodig? ik heb me dit laten vertellen door een vriend. is VTR motoren ken ik wel maar is dit niet meer een inkoop verkoop zaak ? word er ook echt naar de motoren gekeken? heb je zelf ervaring mee. bedankt voor je reactie (; morgen btw examen voor a2 (-:

Ik sluit me volledig bij RG-gamma aan. Ik rijd nu zelf een aantal maanden een WR450F uit 2004. Wel gewoon als enduro motor (dus met crossbanden) en dan op de straat. Wil er vóór de zomer allroad banden op leggen (dan hoef ik geen overdreven dure sm velgen te kopen:+).

De WR's schijnen inderdaad tanks te zijn, bijna niet kapot te krijgen als je het reguliere onderhoud als olie en luchtfilter vervangen niet verwaarloost.


Succes met je examen vandaag!:]
 
Ik sluit me volledig bij RG-gamma aan. Ik rijd nu zelf een aantal maanden een WR450F uit 2004. Wel gewoon als enduro motor (dus met crossbanden) en dan op de straat. Wil er vóór de zomer allroad banden op leggen (dan hoef ik geen overdreven dure sm velgen te kopen:+).

De WR's schijnen inderdaad tanks te zijn, bijna niet kapot te krijgen als je het reguliere onderhoud als olie en luchtfilter vervangen niet verwaarloost.


Succes met je examen vandaag!:]
top zal ik doen bedankt! helaas gezakt gewoon een domme fout gemaakt was zo zenuwachtig. kan jammer genoeg 12 juni pas opnieuw
 
top zal ik doen bedankt! helaas gezakt gewoon een domme fout gemaakt was zo zenuwachtig. kan jammer genoeg 12 juni pas opnieuw

Jammer man.. Ik ben de eerste keer ook gezakt door dezelfde fout.. Alvast succes gewenst voor je her-examen :):]
 
Uiteindelijk zijn de WR reeks en de EXC reeks teruggetunde crossmotoren, dus ja je hebt er "meer" onderhoud aan.
Waar je bij een crosser om de 5 uur je olie vervangt die je dit met een enduro rond de 10/15 uur.
Natuurlijk als je er mee op de weg rijdt vraag je minder van het blok en kan dit wel opgerekt worden.
Het nadeel van een enduro of supermotard over kopen, is dat er over het algemeen groot onderhoud zit aan te komen.
Het voordeel van bij een dealer kopen is dat je er een kan kopen van wie hij weet dat hij is, desalniettemin krijg je over het algemeen garantie tot aan de deur.

Het blijven high performance motoren, waardoor er gewoon iets kapot aan kan gaan.
Ik had bijvoorbeeld met mijn WR450 '09 2 jaar geleden een nieuwe zuiger er in gaan puur uit voorzorgs maatregelen en altijd netjes met kleppen gecontroleerd en olie en filters gedaan.
Dit jaar alles laten nakijken door mijn dealer, en vervolgens 5 ritten verder, voorsprong een tandje toen ik een rondje door de straat reed waardoor mijn zuiger mijn kleppen tegenkwam en ik een rekening had van 1700 euro.

Ik zeg niet dat dit bij jou gebeurt, maar houd in je hoofd dat als je een "echte" enduro koopt dat deze risico's er ook bijhoren.

Andere motoren die altijd leuk zijn, zijn de LC4's van KTM iets minder onderhoudsgevoelig. Ik heb bijvoorbeeld bijna net zoveel plezier op een 990 SMR gehad als op mijn WR450F
 
Terug
Bovenaan Onderaan