Eerste motor: tips over aanschaf; is de XJR 1300 wel verstandig?

12 jun 2019
13
11
Hoi allemaal,

Ik heb mij zojuist geregistreerd en voorgesteld. Halverwege juli rij ik als 32-jarige af voor mijn motorrijbewijs en heb ik m'n A-rijbewijs. Ik ben mij langzaam aan 't oriënteren op het gebied van motoren en welke mijn smaak is. Ik had 0 verstand van motoren en heb nu een beetje verstand ervan. Ik les op een Kawa ER6N (van 650 cc) en ik heb ook een paar lessen op een Suzuki SV650 gelest. Ik vind deze motoren beiden fijn rijden, maar goed - ik heb 0 ervaring en geen vergelijkingsmateriaal. Nu zie ik bij een lokale motordealer een occasion XJR1300: flink wat kilo's meer en (vooral) flink wat vermogen meer... Op internet lees ik heel wisselende verhalen en ervaringen: van gegarandeerde doodswens t/m met een beetje verstand redt je dit makkelijk. En ik heb het advies gelezen dat een XJR1300 veiliger wordt ervaren dan bijvoorbeeld een R1. Maar ja, ik wil niet de beste van twee kwaden: ik wil een fijne motor waar ik lang op kan rijden.

Qua verkeersinzicht zal het niet zo snel mis gaan. Ik heb sinds mijn 18e een A-rijbewijs en nog nooit een ongeluk gehad. Het is vooral het gewicht en het vermogen van de motor waar ik niet wijs uit word of ik daar als eerste motor verstandig aan doe.

Ik zou mijzelf als beschaafde bestuurder omschrijven die niet of nauwelijks gevaarlijke situaties opzoekt. Maar ja, met een dikke 1.200CC onder je kont zit je misschien eerder op dat gevaar dan dat je het zelf door hebt.

Waar doe ik - volgens jullie - verstandig aan? Absolute no go? Of zouden jullie het vooral tijdens een testrit van het gevoel laten afhangen?

edit: misschien nog handig te vermelden. de naked / standard bikes vind ik het mooist. Ik vind bijvoorbeeld de SV650, de gladius, XSR900 ook heel gaaf. Die laatste ligt overigens ver buiten mn budget dat ik wil uitgeven
 
Laatst bewerkt:
Ga lekker testrijden,verder is iedere motor gevaarlijk in de handen van iemand die zich niet kan beheersen,een XJR is verder ook geen racemonster
dus als hij bevalt komt dat wel goed.
 
Net als de mensen boven me, ga lekker rijden ermee. Proefritje doen, en zoals je je rijstijl omschrijft kan er weinig mis gaan.
Ze rijden heerlijk, vergelijkbaar met m'n ZRX, lekker koppel, en vermogen genoeg. Je hoeft het niet te gebruiken natuurlijk!
En het wat zwaardere gewicht merk je niets van als je rijd. Ik kom zelf van een wat sportievere motor af, sinds ik m'n ZRX heb rijd ik veel ontspannender rond,
betere zitpositie en een heerlijke fiets, net als een XJR1300.
 
Waarom niet kopen wat je mooi vind zeg ik. Mijn eerste motor was een Yamaha Thunderace zware motor met lekker wat pk ik heb er prima op leren rijden en vond het heel fijn al die pk's onder mijn kont.
 
Xjr rijdt zo relax, en stuurt top. Heeeeel anders dan een zenuwachtige 600. Maar wel een power motor, onderschat hem niet.

De xjr is veel laagtoeriger en echt , je kan er prima 60 mee rijden maar als je 120 rijdt en gas geeft trekt hij zo door tot dik 200. Het gewicht is even wennen maar als het rolt dan rij je soepeltjes weg.

Ik ben gek op twins, maar op de bonnefooi een xjr geprobeerd. Heb er gelijk zelf 1 gekocht. Had ik al jaren eerder moeten doen.
 
Ik heb een tijdje een XJR gehad, en het is eigenlijk meer een toerbuffel dan een racemonster.
Het zijn fijne fietsen met een hoop Koppel die zeer gemakkelijk rijden.
Je zult er echt niet snel mee in de problemen raken :)
Ben alleen zelf meer van de 2 cilinders, dus ik heb hem vrij snel weer verkocht.
Groet
Sebas
 
Staar je niet alleen kapot op een motor, ik heb zelf een lijstje gemaakt met 3 motoren die ik serieus in overweging had toen ik nog aan het lessen was en daar proefritten op gemaakt. Daarna heb ik voor mijn huidige gekozen. Ook gewoon bij de dealer binnenlopen en gaan proefzitten, dan krijg je ook al wat gevoel hoe de verschillende motoren zitten.
 
Idd, gewoon doen, maar qua gewicht, zodra het rolt, rolt het. En als je eronder ligt, is elke motor zwaar.
 
Goede keuze, ik heb al meer dan 10jaar de King Kenny in bezit en nog steeds een heerlijke motor om te rijden.
N allrounder.
 
Wat een prachtige reacties! Ik zie in mn openingspost staan dat ik sinds mn 18e een A-rijbewijs heb, dan is een typo en moet het B-rijbewijs (auto) zijn. Maar uit de reacties af te leiden was dit reeds duidelijk bij jullie. Een beetje de oude Spiderman filosofie (with great power comes great responsibility) erop nahouden en dan zou het moeten goedkomen dus! Mooi om te weten. Ik kan inmiddels niet wachten tot halverwege juli :D
 
Zoals een verkoper het bij mij beschreef 'kijk welke motor je mooi vind, ga er op zitten en als dat bevalt maak een proefrit'.
Of huur een paar motoren zou ik willen toevoegen ;-)

De xjr1300 is een 4 cilinder motor, vind ik persoonlijk heel fijn na die 2 cilinder lesmotoren. Is wat vloeiender onderin. Maar is wel iets om eerst te proberen of het jou ook bevalt. Kan mij voorstellen dat sommige mensen het maar 'tam' vinden.
 
Zoals een verkoper het bij mij beschreef 'kijk welke motor je mooi vind, ga er op zitten en als dat bevalt maak een proefrit'.
Of huur een paar motoren zou ik willen toevoegen ;-)

De xjr1300 is een 4 cilinder motor, vind ik persoonlijk heel fijn na die 2 cilinder lesmotoren. Is wat vloeiender onderin. Maar is wel iets om eerst te proberen of het jou ook bevalt. Kan mij voorstellen dat sommige mensen het maar 'tam' vinden.
Maar tam?Ooit eens met een groep motoren wezen rijden,ik op mijn R1 een CBR600RR en een XJR1300 met 2 personen er op,
ik dacht nog die XJR gaat ons nooit bijhouden,nou dat viel even vies tegen,we gingen even een stukje volgas rijden en die XJR
accelereerde precies even hard als de rest en ik kon hem maar met heel veel moeite voorbij rijden.Nee tam is een XJR zeker niet.
 
Maar tam?Ooit eens met een groep motoren wezen rijden,ik op mijn R1 een CBR600RR en een XJR1300 met 2 personen er op,
ik dacht nog die XJR gaat ons nooit bijhouden,nou dat viel even vies tegen,we gingen even een stukje volgas rijden en die XJR
accelereerde precies even hard als de rest en ik kon hem maar met heel veel moeite voorbij rijden.Nee tam is een XJR zeker niet.
Met tam doelde ik vooral op het 'niet bokkige' gevoel van een 2cilinder.
Heb zelf net als de topicstarter op een er6n gelest en morgen haal ik een cb600f hornet op. Bij het wegrijden is de hornet zoveel rustiger dat het net lijkt alsof er minder pit in zit. De snelheid zal zeker iets anders beweren ;-)
Die xjr heeft aardig wat koppel bij veel lagere toeren als de hornet zag ik, dus geloof zeker dat hij lekker weg komt.
 
t is allemaal ff vloeiender dan een 1 of 2cyl idd , op de dikke nakeds verkijken de meeste mensen zich nogal, komt bij dat een zrx ook nog rete fijn stuurt
, en dat is wel leuk })
 
Met tam doelde ik vooral op het 'niet bokkige' gevoel van een 2cilinder.
Heb zelf net als de topicstarter op een er6n gelest en morgen haal ik een cb600f hornet op. Bij het wegrijden is de hornet zoveel rustiger dat het net lijkt alsof er minder pit in zit. De snelheid zal zeker iets anders beweren ;-)
Die xjr heeft aardig wat koppel bij veel lagere toeren als de hornet zag ik, dus geloof zeker dat hij lekker weg komt.
Ja lekker wegkomen doen ze zeker,gaat op het laatst alleen ff mis.
:Y
 
Gelest (2016) op een Suzuki Gladius, Na het behalen van het pasje (januari 2017) een CB600F Hornet '02 gekocht, en sinds 3 maanden mn droommotor... Een XJR1300 uit 2005...

Het lichte en speelse van de Hornet heb je niet echt bij de XJR (wat al werd gezegd, hij is een stuk zwaarder). Maar als de XJR rolt is het zo'n gruwelijk lekkere soepele fiets...

Als je te hard aan het gas gaat hangen op de XJR zijn je armen na een uurtje een goede 10 cm langer.... ;-) Koppelbeest....

Elke keer stap ik weer af met een smile van oor tot oor... ;-)

Dus, wat te doen? Kijken, proefrijden en kopen!
 
Er word trouwens ook nog wel gezegd dat iedereen zijn motor, vroeg of laat, een keer gaat laten vallen. Dus dat zou zeker met een zwaardere nog wat zonde zijn. Maar dat is het natuurlijk met elke motor.
Toen ik 2 jaar geleden ging kijken voor mijn eerste motor las ik ook dat het (XSR900) geen beginnersmotor was, maar het is maar net wat je er zelf mee doet en vind het heerlijk rijden en veel van geleerd ook.
Dus net als de rest, proefrijden en kopen als het bevalt!
 
Motorkarakter speelt hier een grotere rol dan cilinderinhoud of gewicht. Iedere niet al te sportieve 4 pitter is geschikt als beginnersfiets, al is het een 2000cc.
(zo lang je geen puberaal mannetje bent die direct de fever-show bink wil uithangen).

Een kennis van mij die (ondanks mijn tip om het niet te doen) met een gekietelde TL1000 van start ging heeft er maar 1 week pret van gehad. Dat is een goed voorbeeld van een fiets die echt niet handig is als "holadiee ik heb mijn rijbewijs en nu eens kijken wat er gebeurt als ik 'm iets te vroeg open draai in zijn 2!" motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan