Eerste motor: tips over aanschaf; is de XJR 1300 wel verstandig?

Ik heb een tijdje een XJR gehad, en het is eigenlijk meer een toerbuffel dan een racemonster.
Het zijn fijne fietsen met een hoop Koppel die zeer gemakkelijk rijden.
Je zult er echt niet snel mee in de problemen raken :)
Ben alleen zelf meer van de 2 cilinders, dus ik heb hem vrij snel weer verkocht.
Groet
Sebas
:^

Als eerste motor voelt het wel aan als een racemonster denk ik. *O*
 
Laatst bewerkt:
Wat een mooie woorden, jongens. Heel erg bedankt! Nu hopen dat geen belhamel de fiets koopt die ik op t oog heb
 
xjr1300 kun je prima doen als beginner...(wel de carb versie,de injectie is kut)
het zijn koppel fietsjes zonder eindschot en als zodanig ook niet wereld schokkend snel of angst aanjagend.
gsx1400 kun je ook overwegen...das imho de betere keuze (ik heb beide gehad)
in beide gevallen kun je simpel het gebrek aan trekkracht gevoelsmatig wat versterken door een tandje minder op het voorblad en snelgas (domino) te monteren.
daarmee worden ze wat happiger.....
met wat tuning links en rechts is ook nog wel iets te winnen....
kortom leuke fietsen voor rondtuffen en zeker een aanrader als je niet wilt vliegen....
het gewicht verneem je niks van als ze rollen....
 
Motorkarakter speelt hier een grotere rol dan cilinderinhoud of gewicht. Iedere niet al te sportieve 4 pitter is geschikt als beginnersfiets, al is het een 2000cc.
(zo lang je geen puberaal mannetje bent die direct de fever-show bink wil uithangen).

Een kennis van mij die (ondanks mijn tip om het niet te doen) met een gekietelde TL1000 van start ging heeft er maar 1 week pret van gehad. Dat is een goed voorbeeld van een fiets die echt niet handig is als "holadiee ik heb mijn rijbewijs en nu eens kijken wat er gebeurt als ik 'm iets te vroeg open draai in zijn 2!" motor.
Niet alleen beginners maken die fout ook ervaren motorrijders,het is een kwestie van een motor met respect behandelen,
kan je jezelf niet beheersen dan gaat het zeker een keer goed fout,een feit is wel dat een lichtere motor makkelijker
onder controle te houden is mocht het mis gaan,maar kom je een keer in een bocht iets van zand of grint of een diesel spoor tegen dan ga je
met een beetje pech onderuit ,maar dat kan iedereen overkomen.
1 van de eerste dingen die je als een motorrijder moet leren is de wegomstandigheden in te schatten,zoals bijvoorbeeld als het gaat regenen na
een lange droge periode ,dat maakt de weg spekglad en dan heb je nog het tegenkomen van zand en grint,dat kan je verwachten in gebieden bij bouwplaatsen of in landelijke gebieden met veel landbouwverkeer,verder heb je nog de gemorste diesel wat je in bochten kan tegenkomen en de gladde wegmarkeringen
tijdens een regenbui,extra voorzichtigheid is dan geboden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan