eerste motor. wat is wijsheid..

anime1987

Rookie
22 nov 2009
15
0
valkenswaard
hoi iedereen.

ik ben mark. ik ben 22 en since een paar maandjes heb ik mijn motor rijbewijs. 8-)

ik ben aan het rondt kijken voor mijn eerst motor..
maar omdat ik geen ervaring heb met motor's wou ik om jullie hulp vragen :) .

mijn rij-instructeur gaf mij het advies om met een goede kopen motor te beginnen, en daarna eens te kijken wat ik echt wilt..

daarom zit ik aan een suzuki gsx600f te denken.. want die zijn niet zo duur.

zou iemand zijn/haar ervaring(en) met gsx600f willen vertellen

ik heb op een er-6n gelest die ik ook fijn vond rijden..
daarom zat ik aan een sv650 te denken. maar het nadeel is dat ik dan langer moet sparen en ik wil toch well motor gaan rijden.. :)

wat is wijsheid??? langer door sparen of een een goede kopen motor kopen..

ik hoop dat ik nu niet te brutaal ben maar... hoeveel kost het om een gsx600 te rijden en onderhouden??
 
Laatst bewerkt:
Alle 600cc's zijn prima om op te beginnen.
De 600f is ook leuk, een beetje een brave fiets, maar voor een beginner prima. :)
Let bij aankoop op banden, ketting en dat soort zaken. Dat zijn dure onderdelen om te vervangen.
Wees verder ook niet bang om te gaan proefrijden. Hiermee zul je pas echt de verschillen merken.
De zithouding is bij iedere fiets totaal anders. De één zit lekkerder dan de andere.
Ga je lekker sportief rijden, dan is een beetje hangen op de polsen niet zo erg.
Wil je lange toerritten maken, dan is het handiger om iets minder sportief te zitten. :)

Wees verder vrij om hier je vragen te stellen. Daar is een forum voor.

Onderhoud van een 600f is natuurlijk verschillend.
Iedere 6000km een klein beurtje, zou je makkelijk zelf kunnen leren.
Bij iedere 24000km kleppen stellen, iets waar je ook rekening mee wil houden bij aankoop, aangezien dat een stukje duurder is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook een goed kope motor gekocht om te beginnen.

Een suzuki 550 ef deze mag je wel overnemen voor een leuk prijsje.
 
Probeer een GSX 750 F te pakken, heb je gegarandeerd langer plezier van. Kan je wat langer sparen voor je volgende motor. :)
 
Laatst bewerkt:
Huur anders eens een paar verschillende fietsen, dan kun je jouw fiets ontdekken zonder dat je net de verkeerde hebt gekocht.
Ik zou overigens niet te lang doorsparen, daar is het motorrijden te leuk voor ;)
 
er6f idd een mooie fiets heb ik ook gekocht en geen spijt van gehad.
ik rijd er nu een half jaar mee en maak zo nu en dan lange ritten en is daar perfect voor (daar heb ik m ook voor gekocht zocht een fiets die lekker sportief rijd maar boven alles ook lekker te rijden is voor lange ritten) helemaal ook omdat ik veel snelweg rijd.
in de bochten is die gewoon fenomenaal het stuurt lekker ligt en trekt ook aardig op meer dan genoeg vermogen.
je kunt het zien als een beginners motor maar er rijden meer dan genoeg mensen op die al vele jaren achter de rug hebben.

ik zou als ik jou was gewoon proefrijden om te kijken wat je nou echt wilt heb je al ervaring met auto rijden ?
ga je alleen met mooi weer rijden of ook bij gebruik van woon en werk verkeer ?
wil je gelijk een mooie goede fiets of wil je over een half jaartje alweer een nieuwe ?
en vooral ga je ook met pekel rijden de komende maanden ?
allemaal vragen die je jezelf moet stellen om een keuze te maken succes met je keuze en veel :] plezier.
 
bedankt voor jullie reactie alvast :)

ik ben auto monteur geweest dus ik ben well handig. :p

mijn rijbewijs B heb ik bijna 3 jaar en heb genoeg km met de auto gereden..

verder wat verbruikt een gsx600 zo ongeveer.. ivm woon/werk verkeer
ik had ergens gelezen dat hij 1 op 13 tot 1 op 21 loopt.. klopt dat??
 
Hangt er maar net vanaf hoe jij met je gas omgaat :P

Maar ik zou persoonlijk sowieso voor een 600cc "tourer" gaan. Rij zelf op een FZS600 Fazer. Heerlijke fietsen :)
 
Als je m voor woon en werk verkeer gaat gebruiken zou ik meer de kant van een tourder opgaan een yamaha FZS600 is fazer idd ook een mooie :]
 
Zelf heb ik ook nog niet al te lang mijn rjibewijs. Ik heb een Fzaer gekocht en het echt een heerlijke fiets. Ik zat met hetzelfde probleem welke motor te kopen. Heb een dag een fazer gehuurd en was meteen verkocht. Ook nog wat proefritjes op andere motoren gemaakt, maar de fazer bleef mijn grote favoriet. Echt geen seconde spijt.
 
Ik zou voor een Honda CBR gaan, echt een allemansvriend en ik vind hem persoonlijk mooier dan een gsx600f.. Maargoed, dat is voor iedereen anders natuulijk.
 
paralel twins zijn vaak best betrouwbaar, maar niet echt spannend.

Misschien leuk om op een oude supersport te beginnen (cbr 600f ofzo) en dan lekker doorsparen voor die droom motor. Ondertussen een beetje leren sturen, want de eerste maanden verreken je het meest in het verkeer, later krijg je wat meer gevoel voor de motor.

iig thats wat i did (ben begonnen met een zxr400 :P).
 
Een Bandit 600 is ook een leuke fiets om mee te beginnen en het onderhoud is goed zelf te doen. Maar zoals al gezegd is: proefrit maken!
 
Probeer een GSX 750 F te pakken, heb je gegarandeerd langer plezier van. Kan je wat langer sparen voor je volgende motor. :)


Ben ik op begonnen *O* , hele fijne fiets om mee te beginnen. :Y 10 maanden op gereden en toen de overstap gemaakt naar een Fireblade :)
 
Hoi Mark,

Ik heb sinds de 5e mijn Atje en ben begonnen op een GSX-R 600. En moet zeggen dat het PRIMA te doen is.. Zolang jij je rechterhand onder controle kan houden en geen gekke dingen gaat doen kan er weinig fout gaan.

Onderhoud heb ik nog geen ervaring mee, maar vooral de verzekering moet je niet vergeten. Heb wel is gehoord dat iemand een R6 had gekocht maar dat de motor te duur was voor hem om te verzekeren en dus weer moest verkopen.

Ligt aan de volgende punten hoe duur het wordt:

aantal cc
type motor
rijervaring
schadevrije jaren
woonplaats

Helaas zat ik in alle 5 de punten aan de dure kant :$ Ik heb em echter all risk verzekerd omdat het om een redelijk nieuwe motor gaat. Uit welk jaar komt de gsxf die je op het oog hebt? Gewoon even premieberekenen via de sites van de verzekeraars. Voor mij was Unive het voordeligst.

Succes met je aankoop en veel plezier alvast :]
 
Laatst bewerkt:
als je gewoon een oudere fiets koopt is de verzekering niet duur, want dan hoef je 'm niet all risk te verzekeren. Crash je hem zelf ben je natuurlijk wel je aanschapwaarde kwijt maar dat is vaak goedkoper dan allrisk verzekeren (bij een oude fiets)

motorrijtuigenbelasting ook niet volgens mij nog geen 100 euro per jaar. kun je gewoon ff googlen.

als je een 2 cilinder leuk vindt kun je ook aan een Kawasaki GPZ 500 denken.
die zijn ook voor niet te veel te koop.

en idd ga eens bij wat dealers kijken naar wat je leuk vindt. En rij iig ook ff met een viercilinder omdat je een tweecilinder al kent dan weet je meteen het verschil.

Have fun!
 
gsxf is n goede keus om op te beginnen, betrouwbaar blok, rijd leuk en is ook voor woon werk erg goed te doen(gebruik hem zelf ook dagelijks) Maar er geld op deze vraag maar 1 goed advies,

Proefrijden!
 
Die GSX600F lijkt me wel een aardige keuze, is aardig vergelijkbaar met een Fazer.

Nou, de keuze tussen een Fazer of een GSX600f lijkt me snel gemaakt :Y

De GSX is wat meer low-budget maar tevens (in mijn ogen) 1 van de lelijkste produktiemotoren die er gemaakt zijn...



Om verder nog wat nuttigs toe te voegen; probeer proef te rijden op diverse modellen, dan blijft er vanzelf een beperkt aantal over.
 
Laatst bewerkt:
GSX600f is leuk om te beginnen, zoals al eerder is gezegd is het een brave fiets en kun je niet heel veel fout doen.hij heeft een wat hoger schermpje, waardoor je met woon-werk kilometers redelijk uit de wind zit.

Koop een werkplaatshandboek en je kan veel dingen aan de motor zelf doen. onlangs heb ik de kleppen gesteld.

wat mij opvalt is dat nog niemand heeft gevraagd wat je tot nu toe hebt gespaard. als je een keer goed lang op marktplaats enzo zoekt, kom je leuke motoren voor weinig tegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan