Eerste motor - welke afwegingen?

Lynne

Rookie
21 mrt 2021
4
0
Goeiemorgen,
Ik kom bij jullie vanuit België, aangezien ik geen groot motorforum vond metBelgische signatuur. 8-)
Ik begin binnenkort met lessen voor mijn motorrijbewijs (A, dus meteen vol vermogen) en ben aan het rondkijken om een motor aan te schaffen.
Mijn man heeft een ducati st3s. Als ik daarop ga zitten, kan ik maar net met mijn tenen aan de grond, en het hele ding voelt heel intimiderende aan.
Een Honda cb600, Yamaha XJ6, Suzuki bandit 600 voelen veel beter: vind ik esthetisch knapper (hou niet van veel kuipwerk), voetjes plat op de grond, en minder 'groot'.
Nu was er een verkoper die zei dat ik daar spijt van zou krijgen, wegens te klein. Wat is jullie ervaring hiermee?
Verder is er een groot verschil in gewicht: de suzuki was een pak zwaarder dan de Honda. Welk verschil maakt dit in het dagelijkse rijden? Hoe weet ik of een motor te zwaar voor me is? Volstaat het als ik hem in mijn eentje op de centrale steun krijg?
Tot slot:abs. Volgens mijn man moet ik een moto kopen met abs. Nu is er op de tweedehands markt een enorm verschil in prijs tussen motors met en zonder abs. Bovendien heb ik er al een paar gezien die ik echt mooi vind, maar die geen abs hebben... wat is jullie mening hierover?
Bedankt voor jullie antwoorden!
 
Zelf heb ik korte pootjes en kwam goed weg met een cb1000r maar het houd niet over.
hoe lang ben je zelf?

Een 600 is trouwens een prima motorfiets om op te beginnen, zo is mijn vrouw ook begonnen op een GSXF600. Eigenlijk haar tweede motorfiets maar op de eerste heeft ze eigenlijk niet veel gereden.
Omdat ze er achter kwam dat de GSXF600 voor haar eigenlijk te groot was is ze na verloop over gegaan op een GSR600 en dat ging echt al een stuk beter. Een typisch kenmerk van de 600cc motoren is dat deze wat hoger in het toeren getrokken moeten worden om echt vlot te zijn.
Nu heeft ze een GSR750 en dat is een mooie tussenstap, meer koppel bij een lager toerental. Ze durft daardoor ook sneller in te halen.
Het een en ander hangt af van voorkeuren.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen en welkom op mf.
Wees voorbereid op heeeeel veeel verschillende antwoorden en meningen :+ .
Mijn mening? Als je een bandit een mooie motor vind, het is een prima motor. Echt niet te klein, of je moet 2,5 mtr zijn ....
Komt prima mee in het verkeer en blokken zijn sterk.
ABS... tja, ik rij ook al bijna 30 jaar en leef nog steeds.... zonder ABS
 
Ik ben 1m72, maar korte pootjes: broeken zijn steevast te lang. ;)
Kawasaki er-6 voelde te klein aan, terwijl de zithoogte hoger is dan van de Honda... gaat het echt gewoon op gevoel: als het lekker voelt, is het ok? Of is dat een te vrouwelijke manier om de dingen te benaderen? ;)
 
Bandit is een fijne fiets, als je daar mee weg kan komen :t

Het verhaal van @K@W@ over ABS was ik eigenlijk in een ander jasje maar met de zelfde strekking aan het inkloppen, staar je daar niet blind op.
Ook heb ik mensen gehoord die zeggen "ABS???? Nooit meer". Je kan niet meer je eigen ding doen, achterwieltje optillen op een afrit wordt onmogelijk. Stoppie bij een verkeerslicht kan je vergeten...
 
Hey iedereen, bedankt al voor de antwoorden. Hoe zit het nog met het gewicht? Zou dat een probleem kunnen zijn, of maakt dat eigenlijk weinig verschil?
Ten slotte, zoals gezegd ben ik geen grote fan van veel kuipwerk. Nu heb ik een knappe XJ6 zien staan, qua prijs en zo heel interessant, maar wel met het volledige kuipwerk. Kan ik dat er gewoon afhalen? Of zijn die motors er echt op ontworpen dat ze dat nodig hebben? Kwetsbaarder zonder, misschien?
 
Ik ben 1m72, maar korte pootjes: broeken zijn steevast te lang. ;)
Kawasaki er-6 voelde te klein aan, terwijl de zithoogte hoger is dan van de Honda... gaat het echt gewoon op gevoel: als het lekker voelt, is het ok? Of is dat een te vrouwelijke manier om de dingen te benaderen? ;)
In de kern komt het daar wel op neer: het is een vrouwelijke manier van benaderen :+ én het is nog waar ook. Al kun je natuurlijk pas beoordelen of een motor jou "past" door ermee te rijden, niet door er alleen maar op te gaan zitten.

Zithoogte zegt verder niet heel veel, het is de combinatie van zithoogte en de breedte van de motor ter hoogte van de plek waar je zit (dus aansluiting zadel-tank, en de positie van de schetsplaten) die maakt dat jij wel of niet met de pootjes bij de grond kunt. De positie van het stuur t.o.v. zadel bepaalt (enigszins i.c.m. persoonlijke voorkeur) of je met de motor een beetje prettig kunt rijden.

De meeste motorfietsen kun je verlagen, en als je dat goed doet dan hoeft dat geen nadelige invloed te hebben op de rijeigenschappen. Daarnaast zijn er motorlaarzen met hakken of dikkere zolen te koop, dus als je die niet hebt dan zou je dat ook kunnen overwegen. Overigens geldt dat verreweg de meeste Japanse motoren zijn ontworpen voor mensen met een lengte van om en nabij 1.75 meter, dus zo heel erg klein ben je nou ook weer niet.

Bovenal geldt: waar een wil is is een weg: ik ken een instructeur van krap 1.50 meter die met een niet-verlaagde R1200 GS Adventure rijdt, en hoewel-ie niet bij de grond kan komen als-ie gewoon in het zadel zit is-ie er best handig mee...
 
Hey iedereen, bedankt al voor de antwoorden. Hoe zit het nog met het gewicht? Zou dat een probleem kunnen zijn, of maakt dat eigenlijk weinig verschil?
Ten slotte, zoals gezegd ben ik geen grote fan van veel kuipwerk. Nu heb ik een knappe XJ6 zien staan, qua prijs en zo heel interessant, maar wel met het volledige kuipwerk. Kan ik dat er gewoon afhalen? Of zijn die motors er echt op ontworpen dat ze dat nodig hebben? Kwetsbaarder zonder, misschien?
Nee, dat kan je er niet zomaar afhalen...
 
Hey iedereen, bedankt al voor de antwoorden. Hoe zit het nog met het gewicht? Zou dat een probleem kunnen zijn, of maakt dat eigenlijk weinig verschil?
Ten slotte, zoals gezegd ben ik geen grote fan van veel kuipwerk. Nu heb ik een knappe XJ6 zien staan, qua prijs en zo heel interessant, maar wel met het volledige kuipwerk. Kan ik dat er gewoon afhalen? Of zijn die motors er echt op ontworpen dat ze dat nodig hebben? Kwetsbaarder zonder, misschien?
De massa van een motorfiets is geen probleem, zolang je het ding maar overeind houdt. Zodra je gaat rijden balanceert de motorfiets zichzelf, dus dat is geen probleem. Blijft over of jij het ding kunt hanteren als je ermee loopt i.p.v. rijdt. Dat moet je proberen, en wordt je als het goed is vanzelf handiger in.

Moderne motoren met kuipen zijn als zodanig ontworpen. Als je die kuipen wilt verwijderen zul je doorgaans een boel andere onderdelen moeten uitwisselen met de naked-versie van dat model, als die er is. Natuurlijk kun je gewoon de kuip eraf slopen en er lekker een goedkoop koplampje o.i.d. op beunen, maar b.v. de tellerpartij is dan meestal niet meer beschermt, en doorgaans niet meer erg vochtbestendig. Afhankelijk van het type motor kan het ook zijn dat er heel veel electronica (en soms zelfs de accu) in de kuip is weggewerkt, als je dan die kuip eraf haalt ligt dat spul bloot, en dat wil je niet.
Doet trouwens ook niet veel goeds voor de restwaarde van de motor. Beter zoek je dan een motor waar geen kuip op zit (en ook niet op hoorde te zitten), maar dat is alleen maar mijn mening.
 
als het gewicht geen probleem is tijdens het manoeuvreren dan moet je je verder niet druk maken over het gewicht van de motor.
eenmaal rijdend heb je er ook geen last meer van.

een SV650 heb je zowel naked en met een (klein) kuip.
staan ook bekend voor goed, licht sturen en zijn toffe motoren om op te rijden.
zithoogte valt ook heel goed mee.
 
Er zijn zoveel motoren te koop. Als je geen kuip wilt, hoef je echt geen motor met een kuip te kopen en die er dan afslopen. Maar misschien blijkt een (beetje) kuip wel handig, vooral als het weer wat minder is.
Is het geen goed idee om eerst met wat lessen te ontdekken wat je nou echt wel of niet bevalt aan een motor, en dan verder te kijken? je hebt toch geen haast?
 
Goeiemorgen,
Ik kom bij jullie vanuit België, aangezien ik geen groot motorforum vond metBelgische signatuur. 8-)
Ik begin binnenkort met lessen voor mijn motorrijbewijs (A, dus meteen vol vermogen) en ben aan het rondkijken om een motor aan te schaffen.
Mijn man heeft een ducati st3s. Als ik daarop ga zitten, kan ik maar net met mijn tenen aan de grond, en het hele ding voelt heel intimiderende aan.
Een Honda cb600, Yamaha XJ6, Suzuki bandit 600 voelen veel beter: vind ik esthetisch knapper (hou niet van veel kuipwerk), voetjes plat op de grond, en minder 'groot'.
Nu was er een verkoper die zei dat ik daar spijt van zou krijgen, wegens te klein. Wat is jullie ervaring hiermee?
Verder is er een groot verschil in gewicht: de suzuki was een pak zwaarder dan de Honda. Welk verschil maakt dit in het dagelijkse rijden? Hoe weet ik of een motor te zwaar voor me is? Volstaat het als ik hem in mijn eentje op de centrale steun krijg?
Tot slot:abs. Volgens mijn man moet ik een moto kopen met abs. Nu is er op de tweedehands markt een enorm verschil in prijs tussen motors met en zonder abs. Bovendien heb ik er al een paar gezien die ik echt mooi vind, maar die geen abs hebben... wat is jullie mening hierover?
Bedankt voor jullie antwoorden!
Koop gewoon een motor die je leuk vind ogen en waar je je fijn op voelt. Een goede 40/50pk is al genoeg om leuk mee het verkeer door te komen en nog steeds sneller te zijn dan menig auto. Vermogen hoef je dus niet al te veel naar te kijken. Dat de verkoper dat anders vind is zijn probleem.
Net als gewicht. Ga er op zitten en voel een beetje of het je overweldigd of niet, zo niet is het prima. Pure kg's zeggen niet zoveel. Zelf op de middenbok zetten of niet is ook niet echt een goede maatstaf. Ik heb een snorscooter in de schuur die moeilijker op de bok komt dan mijn K100.
ABS of niet ga je een beerput open trekken. Iedereen heeft hier een eigen mening over. Als jij vind van wel, moet je er naar zoeken. Vind jij dat je het niet nodig hebt; meer keuze. Ik rij zelf zonder, maar dat komt ook vooral vanwege het kostenplaatje. Ik heb er niks op tegen.

Al met al klinkt het alsof je zelf wel een idee hebt wat je wilt, maar je man en de verkoper zijn het er niet mee eens en praten je nu onzekerheid aan.
 
XJ6 is een zeer fijne motor.
Ik heb er op gelest en dat reed heerlijk.
Als je zoiets wil en geen kuip, wordt het een XJ6n...met kuip is de XJ6s
 
Staar je niet blind op ABS, of op wat een ander zegt; JIJ moet er immers mee kunnen rijden, JIJ moet je er prettig op voelen.
Voor de één is een 250 Rebel zwaar zat, de ander wil het liefst een Hayabusa voorzien van turbo en lachgas..

Do your own thing..😉👍
 
Suzuki SV650 niets voor je ? Ik heb evt deze te koop staan mocht je in de buurt van friesland (bolsward) wonen kan je altijd een proefrijden .

Edit zie dat je in belgie woont :P
 

Bijlagen

  • SHER0804.JPG
    SHER0804.JPG
    352,6 KB · Weergaven: 5
Met zo'n heldere onderbouwing kan je er eigenlijk vanuitgaan dat dat 'm gaat worden...

:N
 
Ik verbaas me altijd een beetje over het anti-abs sentiment. Als het budget er naar is om iets met abs te kopen zou ik dat zeker aanraden. Hoeveel het helpt is een beetje de vraag, sommige onderzoeken geven aan dat het de kans op een zwaar / dodelijk ongeval met grofweg 30-40% kan verminderen, andere zullen het percentage een stuk lager zetten.

Zie als voorbeeld bijgaande onderzoek uit 2014 (https://safe2wheelers.eu/download/w...IZZI_Matteo_Effectiveness-ABS-Southampton.pdf)
 
Dat geloof ik graag maar het haalt het eerder door mij aangehaalde speelse element volledig weg.

Ik loop liever een risico dan dat ik door mijn motor geleefd wordt, gaat al een jaar of 40, 45 goed
 
Terug
Bovenaan Onderaan