Eerste motor - welke afwegingen?

Lijkt me belangrijk dat je ook overweegt of je wil racen / scheuren of lekker toeren. Wil je een rustige motor of een zenuwachtige motor.
Na die keuze valt er al veel af
 
Dat geloof ik graag maar het haalt het eerder door mij aangehaalde speelse element volledig weg.

Ik loop liever een risico dan dat ik door mijn motor geleefd wordt, gaat al een jaar of 40, 45 goed
Lekker belangrijk, alsof het dagelijkse kost is om stoppies te gaan doen :') Je motor word er echt niet minder speels door. Als je dat wil doen moet je een supermoto kopen en op een afgelegen parkeerterreintje gaan spelen. Niet in het verkeer.

Verder kan ik er niet echt uithalen of je nu serieus bent of ik je reacties sarcastisch moet interpreteren.
 
Lekker belangrijk, alsof je het dagelijkse kost is om stoppies te gaan doen :') Je motor word er echt niet minder speels door. Als je dat wil doen moet je een supermoto kopen en op een afgelegen parkeerterreintje gaan spelen. Niet in het verkeer.

Verder kan ik er niet echt uithalen of je nu serieus bent of ik je reacties sarcastisch moet interpreteren.
Nee best wel serieus in dit geval. Het gaat me er best wel om dat ik voor het verkeerslicht mijn voorbandje hoor fluiten en mijn achterrem klikkerdieklak hoor zeggen vanwege licht verlies van contact met het wegdek,
Niet in het verkeer
Ik hou me behalve de snelheid aan alle regels. En om stoppies te maken heb ik geen SM voor nodig, dat doen al mijn straatfietsen, en veel mooier dan een SM
 
Nee best wel serieus in dit geval. Het gaat me er best wel om dat ik voor het verkeerslicht mijn voorbandje hoor fluiten en mijn achterrem klikkerdieklak hoor zeggen vanwege licht verlies van contact met het wegdek,

Ik hou me behalve de snelheid aan alle regels. En om stoppies te maken heb ik geen SM voor nodig, dat doen al mijn straatfietsen, en veel mooier dan een SM
Ik zou er iniedergeval een motor niet om laten staan of er nou ABS op zit of niet. Ik heb altijd met ABS gereden en heb er eigenlijk geen nadelen aan.
 
Ideaal voor ern tourfiets. Als ik ooit zo iets ga rijden zeg ik geen nee tegen ABS. Zo is het wel
 
Heb recent voor de vrouw een CBF600SA aangeschaft.
Mijn vrouw is 1,68 en kan met het zadel in de laagste stand en het stuur zo ver mogelijk richting de tank verplaatst prima uit de voeten.
De zithouding is niet te sportief dus geen last van vermoeide polsen etc.
Daarnaast is het ook nog eens een hele fijne fiets om mee te rijden, stuurt heerlijk, rijd prima en met 78 pk ook nog eens rap genoeg.
 
Koop niet gelijk een dure motor maar bouw het open koop daarna wat je na jouw ervaring het beste, mooiste vindt.....

Ik wilde voor mijn fun ritten perse eentje met ABS, en het heeft een keer mij gered toen ik niet oplette.
 
Altijd leuk, nog een dame die rijd :W
Ik ben iets kleiner al scheelt het niet veel (1.71). Mijn motor weegt afgetankt rond de 215kg. Zelf weeg ik 68kg. Voor mij is die zwaar, maar als je eenmaal rijd dan rijd het. Te licht rijd niet zo lekker, omdat ik dan het gevoel had alsof je op een scooter rijd. Een beetje tegengewicht vind ik wel fijn. Daarnaast zijn de enige keren dat ik er last van had dat ze zo zwaar is, toen ze op haar zij lag :') dan krijg ik d’r niet in m’n eentje overeind, ook niet met m’n rug tegen het zitje aan.

Voor de rest loop ik ook niet met de motor in hand. Alleen als het een rechte lijn is. Met een naked lukt het wel, maar een sport zit ik toch meer voorovergebogen en wil ik het risico niet nemen. Dus dan zit ik er gewoon op, dan voel je het gewicht ook niet! Moet je wel goed met je pootjes op de vloer kunnen komen.

En ABS... the forever discussion... ik snap dat het veiliger is, en wij vrouwen over het algemeen iets banger zijn, maar mijn (eerste) motor heeft ook geen ABS. En ik zit hier nog steeds :t
 
Als niet één van de kleinsten denk ik ook dat ik mijn motorfiets moet laten liggen als die eenmaal omvalt.
Lopen aan de hand neemt sowieso een risico mee, en afstanden ga je niet maken, dus is het voor mij steppen...
 
Mijn advies , kijk naar het gewicht , hoe lichter hoe beter .
weet je het zeker? Hangt ook af van wanneer iemand wilt rijden. Bij perfect windstil weer is een lichte motor toppie. Maar bij harde wind, is een zware prettig. Zwaar of licht, beide hebben voordelen en nadelen. Beste is niet bevooroordeeld te zijn en gewoon te proberen.

Dat je met beide hakken op de grond wilt is begrijpelijk. Mensen die dat niet kunnen schruiven met hun lichaam links of rechts om ook aan die kant met 1 voet aan de grond te komen. Is wat wennen misschien in het begin.... alles is mogelijk.
 
Als niet één van de kleinsten denk ik ook dat ik mijn motorfiets moet laten liggen als die eenmaal omvalt.
Lopen aan de hand neemt sowieso een risico mee, en afstanden ga je niet maken, dus is het voor mij steppen...

Ik vind het wel knap hoe sommigen dat ding manoeuvreren alsof het niks is, met de hand.. dat doe ik tot nu toe alleen nog met mijn scooter :P
 
Je leert er mee te manouvreren door er mee te manouvreren. Sja, dat beperkt zich voor mij een beetje tot het uitklappen van de Jiffy. Ik rij ze zelfs de huiskamer in
 
Gewicht is natuurlijk ook waar het zwaartepunt ligt , mijn vorige motor was een Honda Deauville 700 .

Zo'n 30 kg zwaarder dan mijn Suzuki V-Strom 650 , bij keren en als de motor afsloeg bij optrekken , wanneer je al een beetje schuin hing kon ik hem niet houden en deze Suzuki kan ik net houden in zo'n situatie.

Dus die 30 kg verschil kan al veel uitmaken .
 
Gewicht is natuurlijk ook waar het zwaartepunt ligt , mijn vorige motor was een Honda Deauville 700 .

Zo'n 30 kg zwaarder dan mijn Suzuki V-Strom 650 , bij keren en als de motor afsloeg bij optrekken , wanneer je al een beetje schuin hing kon ik hem niet houden en deze Suzuki kan ik net houden in zo'n situatie.

Dus die 30 kg verschil kan al veel uitmaken .
Sorry hoor, maar als je een Dullville al niet kan houden.....
Ik denk zelfs dat het zwaartepunt van die Strom hoger ligt dan de Deuville.

Ik ben 1,73 meter met korte pootjes en ben nog geen motor tegen gekomen waar ik eigenlijk niet veilig op kon rijden (en alles wat daar bij komt kijken). Wel zadel meestal in de laagste stand dan, dat wel.

Maar goed je moet je wel veilig voelen op een motor. Proefzitten/-rijden is het devies.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan