eerste motor! yamaha R1?

En hier komen we dus op het punt waar ik van jou en Reaper van mening verschil.
Ik ben van mening dat het niet uitmaakt op welke motor je ervaring op moet doen.
Sterker nog als je ervaring op gaat doen op een "beginners motor" en je stapt daarna over op een R1, GSXR1000 of ZX10R of whatever pk bom dan zul je toch weer opnieuw moeten leren rijden. Natuurlijk neem je dan iets meer ervaring mee maar zoals je zelf stelt je zult moeten leren hoe een specifieke motor reageert.

Waar gaat het nu om.
De vraag is: hoe leer je mensen zo snel mogelijk zo goed (en veilig) mogelijk rijden?

Aan alles wat je moet leren zit een "leercurve" vast. Hoe minder verschillende factoren daar aan vast zitten, dus hoe minder je in één keer moet leren, des te sneller verloopt die leercurve. Bovendien weten mensen veel sneller waar het probleem ligt (minder factoren in het spel) en kunnen hun rijgedrag dus veel sneller aanpassen.
Een korte leercurve is wel zo handig als je op een relatief onveilig vervoermiddel als een motor rijdt.
Dát ben je hopelijk met me eens.

Wat betekent dit in de praktijk? Als je iemand op een motor zet waar zelfs een ervaren rijder aan moet wennen (dat is precies wat je zelf ook aangeeft....), dan wordt die leercurve voor een beginner onnodig veel langer.
Daarnaast: als je door je onbekendheid met motorrijden ook nog érg veel ontzag hebt voor je nieuwe fiets, wordt het nog een stuk lastiger om de grenzen te verkennen. De meeste beginners (hoop ik) voelen heus wel dat ze een tikje boven hun macht hebben gegrepen met zo'n kanon. Dat respect leidt vaak tot overdreven voorzichtig rijgedrag. Daar leer je ook niet zo veel van.....

Wil dat zeggen dat je als beginner op een R1 of Busa kunt stappen zonder ooit goed te leren rijden? Nee, dat zal voor de meesten uiteindelijk wel lukken. Maar het leerproces duurt wel onnodig veel langer. Bovendien vindt een fout op zo'n kanon vaak bij veel hogere snelheden plaats en met veel minder veiligheidsmarge voor correcties. Dat kan duur uitvallen....

Vandaar dus......
 
Wel leuk om dit allemaal te lezen :P

Mijn eigen inbreng... :+

Het verschilt allemaal per persoon.. Ik zou een R1 niet aanraden om op
te beginnen, maar ook niet afraden! (Wat doe je dan hier? :') )

Ik ken de TS niet, misschien kan ie prima sturen op een R1!
Misschien ook niet...... Denk dat je gewoon wat zelfkennis moet hebben daarvoor, zonder
je teveel te laten beinvloeden door andere!

Ik ben zelf dus echt niet op een 'goede leerfiets' begonnen, als ik sommige reacties lees :9
Begon op een Yamaha FZ1S .. Soort van undercover R1 :+ .. Door vorige eigenaar wat meer pk's in laten persen (Andere nokken etc..)

Maar vond dat ding prima sturen, en 'schrok' ook niet van de snelheid.. Tuurlijk stond ik wel
redelijk stijf van de adrenaline omdat ik zo'n lesmotortje gewend was maar ik gaf ook
alleen maar gas waar het kon, bochten gewoon nemen op de normale manier.. Dat kan iedereen
die z'n rijbewijs heeft gehaalt toch wel..?? Bedoel, je krijgt je rijbewijs ook niet voor niks, en snap dat je dan pas 'echt' gaat leren rijden, maar wat is 'echt' leren rijden? Je zou van A naar B moeten kunnen komen zonder problemen, anders krijg je je papiertje niet toch? :X

Anyway, met een R1 moet je ook gewoon normale bochten kunnen nemen, zonder dat de motor 'ineens onder je vandaan schiet omdat ie teveel pk heeft!!' ... Want dan heb je onterecht je rijbewijs gehad IMO :')

Moraal van het verhaal, doe wat je niet laten kunt, jezelf niet voor de gek houden en gewoon je koppie erbij houden :Y
 
hey..

Heb ik ook gedaan, gewoon doen..!
Alles went..!

Anders ben je na een jaar uitgekeken op zo'n baby 600cc en moet je weer geld bijleggen om een 1000 aan te schaffen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan