eerste motor! yamaha R1?

Alles kan inderdaad. Punt is dat je het van tevoren zonder al teveel ervaring moeilijk kunt inschatten wat voor motorrijder je wordt en óf je wel zo'n beheerst persoon bent als je zelf denkt. Maar los daarvan blijft wel de vraag waarom je meteen, als eerst motor, voor je droommotor moet gaan. De meeste mensen kopen na een paar jaar toch weer een nieuwe. En misschien kom je er tijdens dat eerste jaar wel achter dat je eigenlijk veel liever een allroad hebt of (my god) een custom :)

Ik was de eerste jaren ook overtuigd dat ik een sportmotor als tweede wilde hebben. Die jaren heb ik op verschillende motoren gereden en toen ik eindelijk serieus geld uit ging geven werd het een 1150GS. Heel wat anders, lelijk en ook nog eens een BMW, maar het bleek veel beter aan te sluiten bij wt ik leuk vond.

Zelf heb ik 16 jaar een 400 gehad. Studie, kinderen, andere verplichtingen en daardoor weinig geld. Dat is natuurlijk weer het andere uiterste en ook dát raad ik ook niemand aan. Maar ik denk wel dat het zoals jij ook schrijft prettiger is om op een niet supersport te beginnen. Je bent nog motorrijden aan het leren tenslotte en ook capaciteiten van een 600 ss zul je in het begin bij lange na niet kunnen gebruiken. Of je moet er geregeld het circuit mee op gaan natuurlijk.

quote: Maar los daarvan blijft wel de vraag waarom je meteen, als eerst motor, voor je droommotor moet gaan.
reponse: dat lijkt me omgedraaide logica, je laat je droomvrouw toch ook niet staan als je die kunt krijgen, omdat je wellicht over een paar jaar erachter komt dat ze dat niet was...

quote: De meeste mensen kopen na een paar jaar toch weer een nieuwe...
response: Ja, omdat ze in eerste instantie er eentje kochten die ze eigenlijk niet wilde of omdat ze in het begin hun droommotor niet konden betalen...

quote: Die jaren heb ik op verschillende motoren gereden en toen ik eindelijk serieus geld uit ging geven werd het een 1150GS. Heel wat anders, lelijk en ook nog eens een BMW, maar het bleek veel beter aan te sluiten bij wt ik leuk vond.
response: het klinkt niet helemaal als je droommotor... nou ja, dan heb je in ieder geval altijd nog een motor om over te dromen... :+

quote: Maar ik denk wel dat het zoals jij ook schrijft prettiger is om op een niet supersport te beginnen. Je bent nog motorrijden aan het leren tenslotte en ook capaciteiten van een 600 ss zul je in het begin bij lange na niet kunnen gebruiken. Of je moet er geregeld het circuit mee op gaan natuurlijk.
response: zoals gemeld was dat mijn punt, echter het waarmaken van een droom is ook iets waard... bovendien vind ik het onzin dat je het maximale uit een motor moet halen, ik weet zeker dat mensen ook niet het maximale halen uit een niet supersport-motor... en ik vind het ook helemaal niet zonde om op een racemotor te rijden zonder erop te racen als een professionele coureur... ik vind het gewoon een mooie motor en ook op een supersport kun je goed leren rijden en kun je veilig rijden... ik geef gelijk toe dat het een kwestie is van verantwoordelijkheid is en in mijn geval scheelt het wellicht dat ik ben begonnen met rijden toen ik de dertig al was gepasseerd en niet veel last heb van hormonen en overmoed... :)
 
quote: Maar los daarvan blijft wel de vraag waarom je meteen, als eerst motor, voor je droommotor moet gaan.
reponse: dat lijkt me omgedraaide logica, je laat je droomvrouw toch ook niet staan als je die kunt krijgen, omdat je wellicht over een paar jaar erachter komt dat ze dat niet was...
Analogieën kloppen meestal niet :)
quote: De meeste mensen kopen na een paar jaar toch weer een nieuwe...
response: Ja, omdat ze in eerste instantie er eentje kochten die ze eigenlijk niet wilde of omdat ze in het begin hun droommotor niet konden betalen...
Nee, dat denk ik niet eerlijk gezegd. Ook je droommotor is na een paar jaar 'gewoon' en 'bekend' en dan gaat het verlangen groeien naar een andere. Volgens mij gaan vooral de supersports hard qua doorstroom. Wat nu je droommotor is, zoals een R1 of GSX-R1000 is over een jaar of wat een achterhaald hok :)


response: het klinkt niet helemaal als je droommotor... nou ja, dan heb je in ieder geval altijd nog een motor om over te dromen... :+
Ik heb geen droommotoren meer. Ik vind teveel leuk. Als m'n garage nóg groter was zou hij vol staan met allemaal volstrekt verschillende motoren.

response: zoals gemeld was dat mijn punt, echter het waarmaken van een droom is ook iets waard... bovendien vind ik het onzin dat je het maximale uit een motor moet halen, ik weet zeker dat mensen ook niet het maximale halen uit een niet supersport-motor... en ik vind het ook helemaal niet zonde om op een racemotor te rijden zonder erop te racen als een professionele coureur... ik vind het gewoon een mooie motor en ook op een supersport kun je goed leren rijden en kun je veilig rijden... ik geef gelijk toe dat het een kwestie is van verantwoordelijkheid is en in mijn geval scheelt het wellicht dat ik ben begonnen met rijden toen ik de dertig al was gepasseerd en niet veel last heb van hormonen en overmoed... :)

Dat laatste scheelt wel. Maar ik vind het nog steeds een onhandige motor om op te beginnen, vanwege een groot aantal redenen. Je hoeft ook niet het maximale uit je motor te halen natuurlijk. Maar bedenk dat zo'n supersport heel erg gericht is op sportgebruik. Dan gaat het niet eens over het vermogen, maar vooral over frame, vering en remmen. En zithouding natuurlijk. Dat zijn wel degelijk factoren die het leren rijden een groter risico meegeven. Bedenk ook eens dat je als beginner op een R1 (of zelfs R6) stapt een deel van je aandacht moet richten op bediening en beheersing. Dat richt je die aandacht niet meer op het verkeer. En ineens trekt die auto pal voor je de straat op en knijp je in remmen die gemaakt zijn om constante prestaties bij sportief gebruik te leveren..
 
dubbel

Toevoeging: 30 en 40 plussers nemen een aardig deel van de ongevalsstatistieken voor hun rekening. Misschien omdat ze (denken) ervaren te zijn (als automobilist) en zich denken te kunnen beheersen én het geld hebben hun droommotor te kopen. Je gaat als 35 jarige salesexecutiveofficergopher natuurlijk niet een beginners er5 naast je lease audi op de oprit zetten :)
 
Laatst bewerkt:
@ reaperhome:

Moraal van het verhaal, we zijn het gedeeltelijk maar niet helemaal met elkaar eens :)
Zo is het leven...

Ik ben overigens begonnen op een Honda CBR600RR omdat die (voor een beginner althans) veel beter stuurt dan een R6. Maar ook daar zullen de meningen over verschillen.
 
dubbel

Toevoeging: 30 en 40 plussers nemen een aardig deel van de ongevalsstatistieken voor hun rekening. Misschien omdat ze (denken) ervaren te zijn (als automobilist) en zich denken te kunnen beheersen én het geld hebben hun droommotor te kopen. Je gaat als 35 jarige salesexecutiveofficergopher natuurlijk niet een beginners er5 naast je lease audi op de oprit zetten :)
Bedankt voor de waarschuwing :)
 
Ik heb ook pas deze zomer mijn rbw gehaald en een SS aangeschaft omdat ik verwachtte dat dit type motor bij mij zou passen. Nu ik er een paar maandjes op rond rij merk ik dat dit voorlopig de goede keus is, en ik wil volgend jaar graag het circuit gaan verkennen. Ook mede doordat het op de obw de spuigaten uitloopt. Iedere keer als ik hem in de garage zet ben ik weer blij dat ik mijn rbw nog heb.

Of het een goede beginners motor is weet ik niet, ik mis wel het koppel onderin dus op dat gebied had ik graag een 750 of 1000. Maar in de hoge toeren is het gewoon een grote adrenaline rush en heb je genoeg aan 600cc.
Bochten maken is heerlijk maar heb ik over het algemeen te weinig tijd voor waardoor er geregeld schaamranden van een duim breed op mijn banden zitten. Maar betekend dit dat je een te snelle motor hebt voor je ervaring? Naar mijn mening niet want na een dagje eifel zijn die helemaal verdwenen. Ik heb nog geen KD gemaakt maar voel me wel vertrouwd genoeg om de positie te zoeken en het knietje te laten hangen het echte werk komt vanzelf.
Op dat gebied vind ik een SS geen verkeerde beginners motor, hij geeft veel door van wat er op de weg gebeurd en de remmen werken perfect. Ik twijfel alleen of 1000cc verstandig zou zijn maar zelfs dat is afhankelijk van wie het ding gaat besturen..

just my 2 cents
 
Als je nu het geld beschikbaar hebt, gewoon DOEN! leef je leven..

Loesje zei toch zoiets van: Leven is het meervoud van lef.

Wel goed verzekeren ;)
 
Deze:

Ook mede doordat het op de obw de spuigaten uitloopt. Iedere keer als ik hem in de garage zet ben ik weer blij dat ik mijn rbw nog heb.

en deze..:
Op dat gebied vind ik een SS geen verkeerde beginners motor, hij geeft veel door van wat er op de weg gebeurd en de remmen werken perfect. Ik twijfel alleen of 1000cc verstandig zou zijn maar zelfs dat is afhankelijk van wie het ding gaat besturen..

.. vind ik dus wat met elkaar in tegenspraak. Zeker waar dat een supersport veel feedback geeft met perfect frame en perfecte remmen, maar leer je ook goed de waarschuwingen herkennen als je wél een keer richting de grens gaat. En is je 'spiergeheugen' (bij gebrek aan een beter woord) ook getraind genoeg om je bij een paniekstop van een blokkerend voorwiel weg te houden.

Want dát is het probleem, ook ervaren rijders maar zeker onervaren rijders kunnen in een panieksituatie de verkeerde reactie hebben. Gas dicht in een bocht als je te hard (denkt) te gaan bijvoorbeeld. Dat kan heel lang goed gaan, tot je vanwege je toegenomen vertrouwen in de motor nog wat schuiner gaat dan voorheen en dán kan gas dicht hele nare gevolgen hebben. De grip van het achterwiel kan nét te weinig zijn (glij!) of door het veranderende zwaartepunt (gas dicht, gewicht verplaatst zich naar het voorwiel) kan er voor wat raars gebeuren.

Dat is dus in het kort waarom ik, en velen met mij, stellen dat een supersport geen geschikte (her)opstap motor is. Ze geven veel vertrouwen, alles is overbemeten voor min of meer legaal weggebruik en de weglegging is zo goed dat het lijntje tussen de eerste waarschuwing en het punt dat je de motor kwijt raakt maar heel dun is. Motorkarakter speelt ook mee natuurlijk, maar zelf vind ik dat nog van ongeschikt belang (zolang we het niet over 170 pk hebben ofzo).

De voordelen van een supersport die je noemt kloppen wel, maar het is ook de valkuil Een wat bravere motor is veel vergevingsgezinder en (maar dat is persoonlijk) ook veel leuker. Ik heb momenteel weinig spectaculairs in m'n garage staan, maar als ik weer nieuw of bijna nieuw kan kopen zit ik na tegen die tijd 26 of 27 jaar motorervaring eerder te denken aan een ER6-N dan aan iets met 100+ pk. Vermogen is veel minder belangrijk voor leuk rijden dan veel mensen denken, alleen als je op de rechte stukken je te lage bochtensnelheid moet zien goed te maken is (veel) vermogen handig. Op de leukste routes gebruik ik misschien 30 pk en dát is genoeg om een kneedown te maken. 1pk ook trouwens, op een minirotonde.

En die adrenaline kick snap ik wel. Die heb ik ook wel ervaren op een ZX6-R, 15 jaar teruk denk ik. Maar ik krijg ook een kick van een CB-1. Meer dan bij 230 op een geleende GSX-R1100. Totaal niet spannend (op de snelweg :) )

En voor de 'het hangt van de persoon af' adepten: dat is zeker waar. Wat bij dat argument mis gaat is dat je bijna nooit van tevoren weet of je inschatting van je vermogen tot zelfbeheersing klopt met de werkelijkheid
 
Als je nu het geld beschikbaar hebt, gewoon DOEN! leef je leven..
Loesje zei toch zoiets van: Leven is het meervoud van lef.
Wel goed verzekeren ;)

Als je motorrijden leuk vind wil je dat toch je hele leven doen? Wat maakt het dan uit of je twee jaar wacht met het kopen van je droommotor? De afschrijving op dat wat goedkopere brommertje is minder dan één keer wat plaatwerk laten vervangen na een mislukte stop op een gladde plek/voet verkeer neerzetten bij een stop of een nieuw setje supersport banden omdat de vorige opvallend snel in het midden weggesleten zijn. :+
 
@ reaperhome:

Moraal van het verhaal, we zijn het gedeeltelijk maar niet helemaal met elkaar eens :)
Zo is het leven...

Indeed, en ik vind het prima als iemand op details of op alle punten met mij van mening verschilt. Mits ze met argumenten komen, dat dan weer wel :)
 
tjaa, ik denk dat als je je een btje kan inhouden dat het wel moet kunnen maar dat zal ts zelf moetne bepalen. zoals ik al gezegt heb de gas reactie is wel erug direct maar das een kwestie van gewenning.. de enige reden waarom ik nog steeds een btje twijfel is omdat (zoals al genoemd) je een hoop lol er tussen in mist, praktisch alles waar je daarna op rijd is langzamer (uitzonderingen daargelate) dus als je ooit iets anders wilt zal je vaak vermogen in moeten leveren..
 
Ik doe niet uit de hoogte. Jij komt met de uitspraak dat mijn (onderbouwde) stelling bullshit is maar komt zelf met niet meer dan een niet onderbouwde mening. En een R1 is gewoon een motor... Tja, GP motoren hadden 20 jaar terug minder vermogen en waarschijnlijk mindere vering en frame. Gewoon een motor ja...
[quote[
En leg mij eens uit waarom die andere personen, die het uitleggen zoals jij het graag wilt horen, wel kunnen weten en de andere niet??
\
De mensen die het uitleggen zoals ik kunnen het blijkbaar weten omdat ze het uitleggen, met objectief waarneembare feiten als onderbouwing. Die andere, zoals jij, komen niet verder dan 'als je je maar kunt beheersen' of iets van die strekking. Maar goed, ook dát is al meerdere keren uitgelegd..[/quote]

Aangezien we het over het laatste stuk eens zijn heb ik dat weg gehaald.
Uit de hoogte sloeg op de je wel al 25 jaar rijervaring dus...zinnetje..

je onderbouwing is slecht een andere mening. En geen onderbouwing op feiten. Wanneer je mij statistieken kunt laten zien neem ik het direct van je aan. Maar dat kun je net zo min als ik dat kan.
Wat wel zo is, is dat iedereen maar zo hard mogelijk roept dat het gevaarlijk is.
Maar wanneer de EC motoren wil beperken in pk's dan is het ineens betutteling...en komen we op de proppen met het feit dat er geen verband is tussen ongevallen en pk's van een motor.

Lees maar even dit OUDE kranten artikel

De Europese Commissie werkt aan een limiet voor het aantal paardenkrachten van motoren. Dat bevestigt VVD-Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert. De limiet zou het aantal ongelukken moeten verminderen.

Volgens de geruchten komt de limiet op 100pk. In Frankrijk is er al zo'n limiet en in Duitsland worden geen motoren verkocht die een vermogen van meer dan 98pk hebben. "Maar volgens de cijfers zijn daar niet minder ongelukken dan in andere landen," zegt een boze Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep. Een limiet is volgens hem "absolute onzin"; het gaat om de discipline van de motorrijder, stelt hij.

Hennis-Plasschaert is dat met hem eens: "Dit plan schiet door. Het is niet nodig zo'n limiet te stellen."

bron: Het laatste nieuws van Metro

Wanneer een beginner een R1 wil is dat verband er ineens wel. :z :?
Dus waar zijn dan die objectief waarneembare feiten??? Die zijn er niet....Dat wil je graag geloven..En mocht je ze wel hebben laat ze maar zien..

20 jaar geleden....lekker boeiend ik heb het over nu...20 jaar geleden had ook bijna niemand een computer en nu wel...mag ik nu ook niet een te snelle computer kopen?

Dat jij van mening bent dat het te gevaarlijk is kan...en dat kan ik respecteren..Maar breng het nou niet als de absolute waarheid......

:W
 
Laatst bewerkt:
Is het verstandig een R1 te kopen als eerste motor :?

Dat hangt er vanaf wat je er mee wilt doen. Mijn mening:
Op zondag wassen naast mijn Audi A4 *D
Een hele dag toeren met vrienden via een toeristische route naar Luxemburg :N Hij gaat zo gemakkelijk hard dat ik me zit te vervelen :Z (geen snelheidsbeleving) en het gewicht op mijn polsen ben ik na 4 uur ook wel zat B|
Knallen op het circuit :9 dan kan ik op het rechte eind iets goed maken van wat ik in de bocht verliest :+
CJIB O-)
Een lekker stukje sturen over de dijk :] maar dat is op een andere fiets ook :]

Tip: pas op dat je hem niet om laat vallen en houd rekening met je remweg. Ik vind remmen moeilijker dan gas geven.
 
R1 beginners motor?

iets voor de Red Bull Rookies dan maar? kunnen ze het racen heerlijk op leren |(
 
tjaa, ik denk dat als je je een btje kan inhouden dat het wel moet kunnen maar dat zal ts zelf moetne bepalen. zoals ik al gezegt heb de gas reactie is wel erug direct maar das een kwestie van gewenning.. de enige reden waarom ik nog steeds een btje twijfel is omdat (zoals al genoemd) je een hoop lol er tussen in mist, praktisch alles waar je daarna op rijd is langzamer (uitzonderingen daargelate) dus als je ooit iets anders wilt zal je vaak vermogen in moeten leveren..

ik heb zojuist op een triumph speed triple 1050 gereden model 2010...

ik moet zeggen dat de fun factor op de openbare weg vele malen hoger is als met de R1...
natuurlijk heeft de R1 ook zijn charmes want op de terug weg heb ik weer lekker kunnen genieten van het lichte voorwieltje wat met de triumph iets minder was (maar ook deze gaat gewoon op ze achterwiel)

nu ik met een naked heb gereden begin ik er meer en meer aan te denken om de R1 klaar te maken voor circuit en een naked te kopen voor op straat O-)
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste scheelt wel. Maar ik vind het nog steeds een onhandige motor om op te beginnen, vanwege een groot aantal redenen. Je hoeft ook niet het maximale uit je motor te halen natuurlijk. Maar bedenk dat zo'n supersport heel erg gericht is op sportgebruik. Dan gaat het niet eens over het vermogen, maar vooral over frame, vering en remmen. En zithouding natuurlijk. Dat zijn wel degelijk factoren die het leren rijden een groter risico meegeven. Bedenk ook eens dat je als beginner op een R1 (of zelfs R6) stapt een deel van je aandacht moet richten op bediening en beheersing. Dat richt je die aandacht niet meer op het verkeer. En ineens trekt die auto pal voor je de straat op en knijp je in remmen die gemaakt zijn om constante prestaties bij sportief gebruik te leveren..


En dit is een mooi voorbeeld van wat ik in mijn vorige post bedoelde.
Jij mag dat absoluut vinden maar daarmee wordt het nog geen objectief gemeten feit.

een supersport is inderdaad gericht op sportgebruik....daarom heet het ook een supersport. Maar dat dit het leren rijden per definitie negatief beinvloed ben ik gewoon niet met je eens. Dat is een mening die jij hebt en wederom geen objectief gemeten feit.
Waarom zouden goede vering, stug frame en de zithouding het lerenrijden in de weg staan...Ze leren misschien op een andere manier rijden...maar is dat dan per definitie fout?

Een beginner zal met iedere motor zijn aandacht meer bij zijn motor hebben dan bij het verkeer met alle door jouw beschreven mogelijke gevolgen. Dit is wederom niet afhankelijk van het soort motor.

Zoals ik al eerder schreef ik ben van mening dat alles valt of staat met de bestuurder.
 
Laatst bewerkt:
je onderbouwing is slecht een andere mening. En geen onderbouwing op feiten. Wanneer je mij statistieken kunt laten zien neem ik het direct van je aan. Maar dat kun je net zo min als ik dat kan.
Wat wel zo is, is dat iedereen maar zo hard mogelijk roept dat het gevaarlijk is.
Maar wanneer de EC motoren wil beperken in pk's dan is het ineens betutteling...en komen we op de proppen met het feit dat er geen verband is tussen ongevallen en pk's van een motor.

Er schijnt ook geen verband te zijn tussen vermogen en ongevallen. Maar er is dus wél een onderbouwing op feiten. Jij noemt het een mening, maar daarmee negeer je zaken die wél objectief te zien zijn. Het karakter en de grenzen van een supersport zijn gewoon vast te stellen. En de ervaring leert dat een beginner nog moet leren de reacties van een motor op de grens te herkennen. Dat zijn dus een aantal gegevens waar je uit kunt distilleren dat een supersport gewoon geen geschikte motor is om op te starten.

Ik heb een tijdje terug trouwens wel een rapport gezien waarin de cijfers lieten zien dat vooral sportmotoren vaker in de ongevalsstatistieken terecht komen. En dat terwijl er in de top 20 van de verkochte motoren in de eerste helft van dit jaar twee echte sportmotoren staan. De gsx-r750 en de BMW S1000R, dus de aantallen zullen het ook niet zijn. Daar zouden nog het aantal kilometers die op verschillende types afgelegd worden bij betrokken moeten worden.

Ik pretendeer niet absolute waarheden te verkondigen, maar de eigenschappen van een bepaald type motor zijn een feit, hoe onervaren mensen kunnen reageren is ook vast te stellen en die samen zorgen voor een vrij goed onderbouwde conclusie. Dat een beginner niet veilig op een ss kán rijden zeg ik niet. Ik zeg alleen dat het moeilijker is om het goed te leren en dat je meer risico neemt met de keuze voor een dergelijke motor.

Mijn opmerking over 20 jaar geleden trek je trouwens wel wat uit z'n verband. De huidige generatie sportmotoren is zo doorontwikkeld dat de genoemde problemen gewoon veel sterker aanwezig zijn.

Trouwens, vroeger was 'een zware je ware' en nu is de middenklasse de populairste. Die meer presteert dan de superbikes van 25 jaar terug, dat dan weer wel.

Trouwens, wat jij tegen mijn stelling in brengt is dus écht een mening die niet te onderbouwen is, maar uit gaat van jouw opvattingen. Er zullen zat mensen zijn die op een supersport begonnen zijn en nu nog vrolijk rond rijden. En mensen die op een 250 ninja die de eeuwige circuits bezoeken, maar dáár baseer je geen advies op.
 
En dit is een mooi voorbeeld van wat ik in mijn vorige post bedoelde.
Jij mag dat absoluut vinden maar daarmee wordt het nog geen objectief gemeten feit.

een supersport is inderdaad gericht op sportgebruik....daarom heet het ook een supersport. Maar dat dit het leren rijden per definitie negatief beinvloed ben ik gewoon niet met je eens. Dat is een mening die jij hebt en wederom geen objectief gemeten feit.
Waarom zouden goede vering, stug frame en de zithouding het lerenrijden in de weg staan...Ze leren misschien op een andere manier rijden...maar is dat dan per definitie fout?

Lees (in dit topic of ergens anders) over de marges tussen de eerste waarschuwing die zo'n motor geeft en het punt dat het echt mis gaat en dan snap je misschien wat ik bedoel. Dat zijn feiten.

Wat ik wel om me heen zie (en dat is dus wellicht niet een objectief feit) is dat ss beginners vaak vreselijk veel vertrouwen in hun banden en weglegging hebben. Ze gaan ook al vaak vrij snel behoorlijk hard door een bocht, maar doen ze dat ook veilig? Het zal met de capaciteiten van een ss een hele tijd duren voor ze in de buurt komen van een waarschuwingsgebied en leren ze adequaat op dergelijke waarschuwingen te reageren? Dat is dus altijd een onzekere factor, eentje die je niet van tevoren kunt bepalen.

Een beginner zal met iedere motor zijn aandacht meer bij zijn motor hebben dan bij het verkeer met alle door jouw beschreven mogelijke gevolgen. Dit is wederom niet afhankelijk van het soort motor.

Zoals ik al eerder schreef ik ben van mening dat alles valt of staat met de bestuurder.

Jij mag dat van mening zijn, maar je geeft geen argumenten of onderbouwing. De mate waarin de motor aandacht nodig heeft (zithouding, extreme remmen, soms nogal bruut afgegeven vermogen, vergevingsgezindheid van het rijwielgedeelte) verschilt dus wél.
 
Statistieken tonen aan dat zilvergrijze auto's minder ongelukken maken dan rode auto's. Dat komt niet door de kleur, maar door het type mens dat de kleur kiest. Zoiets zal voor sportmotoren ook wel het geval zijn. Dat maakt de sportmotor niet gevaarlijker dan andere, net zo min als dat een rode auto gevaarlijker is dan andere kleuren auto's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan