Eerste Motor

superkeep

Rookie
10 mei 2010
7
0
Hallo allemaal,
Ik ben momenteel bezig mijn motorrijbewijs te halen, En ik ben lekker aant rondneuzen wat voor motor ik wil gaan kopen als ik dat roze pasje eindelijk heb. :]
Ik heb niet echt voorkeur voor ede en merk al vond ik de fazer 600 wel aardig. En de suzuki gsx-r 600 en 750 zijn ook erg mooi. al vroeg ik me af of dat niet te sportief is om op te beginnen. ;) Mijn budget ligt ong rond de € 4000.
Iemand tips voor mijn eerste motor?
Ik hoor het wel,
Groeten Kees
 
Er bestaat niet zoiets als "te sportief om op te beginnen"

Tips voor je eerste motor? Proefrijden, of kopen op gevoel :+
 
Looks zijn leuk, maar belangrijker is hoe een motor zit en rijdt voor jou. Dus proefritjes maken dan wordt de keuze een stukkie makkelijker.
 
Hey Kees,

Ik denk dat ik in de afgelopen 2 week wel 5 topics starters ben tegen gekomen met dezelfde vraag. Ik zal zeggen gebruikt de zoek optie even ;) .

Succes met lessen.
 
Waar wil je 'm voor gebruiken? Kijk daar eerst eens naar en ga dan op zoek. Voor dat geld is er zat te koop.
 
@ vtwim

Vooral om naar mijn werk te rijden. Maar ook om zo af en toe heerlijk te toeren.
Maar wel lekker sportief als het kan
en ja er is zat te koop, dat maakt het ook nie makkelijker om te kiezen
 
@ zeeslot
1300cc hayabusa, lijkt me wat enthousiast om op te beginnen, of niet dan? Hoewel het wel een gaaf ding is. 25 kw is nie nodig ga vr mn zware rijbewijs.
liever iets in de categorie 600-750 cc.
 
@ vtwim

Vooral om naar mijn werk te rijden. Maar ook om zo af en toe heerlijk te toeren.
Maar wel lekker sportief als het kan
en ja er is zat te koop, dat maakt het ook nie makkelijker om te kiezen
fazer is een goeie om lekker naar werk mee te rijden, en meer dan genoeg pit om sportief mee te toeren
 
Iets dat je keuze nogal kan beperken is het feit of je wel of niet nog 25kW moet rijden. Veel fietsen krijg je sowieso niet op kenteken 25kW en iets zegt me dat een R1 op 25kW nou ook niet bepaald lekker gaat rijden :P

Edit:

had je vorige post nog niet gezien, was meerdere dingen tegelijk aant doen en deed dus wat lang over mijn berichtje :P


Toch zou ik je aanraden om te beginnen op een 600. Tuurlijk kun je beginnen op een 1000 of nog meer, helemaal niks verkeerds mee, dat ligt namelijk gewoon aan je polsbeheersing.
Maar aangezien je toch sportief wilt lijkt me dat je zeker in het begin aan 600 genoeg hebt en je er ook een stuk minder snel door afgestraft zult worden als je iets raars doet.
 
Laatst bewerkt:
Iets dat je keuze nogal kan beperken is het feit of je wel of niet nog 25kW moet rijden. Veel fietsen krijg je sowieso niet op kenteken 25kW en iets zegt me dat een R1 op 25kW nou ook niet bepaald lekker gaat rijden :P
Ik ben 22 dus ik hoef niet op de 25 kw te letten
 
Zelf ooit begonnen op een VFR750 en rijd nog steeds VFR (nu een 800)
Voordeel is het rijgemak, comfort, kan rustig toeren of behoorlijk sportief rijden. Betrouwbare techniek, heerlijk V4-blok en zo kan ik wel ff doorgaan.

Algemene tip: lekker proefrijden bij motorzaken om zo te bepalen wat je het beste bevalt. Voor jouw budget is er zat te krijgen.
Succes met het behalen van je papiertje en je zoektocht naar een mooie machine!

Ron
 
Ik denk trouwens dat als je veel woon werk verkeer wilt gaan doen je liever op een sport-toer gaat zitten dan op een supersport. Er zullen hier zeker mensen zijn die me tegen gaan spreken en voor sommigen zal woon werk zeker te doen zijn op een SS, maar op een sport-toer zit je toch iets minder extreem maar heb je nog steeds de looks en de power om lekker sportief te rijden.
 
Hoe goed heb je jezelf onder controle? Dat is de enige vraag die je jezelf moet stellen. Iedere moderne motor is met een redelijk gevoel voor controle goed en rustig te berijden. Als je de grenzen snel opzoekt dan moet je er misschien rekening mee houden dat hoe sportiever de fiets wordt, hoe minder vergevinsgezind de fiets wordt. Als je een fout maakt, dan is dit makkelijker op te vangen met een fiets die niet heel agressief reageert op het gas. Zulk soort dingen. Heb je in het hoofd dat je voorzichtig moet zijn en langzaam de grenzen moet opzoeken, dan hoeft er niet veel aan de hand te zijn.

De keuze is dan weer vaak tussen de 600 en de 1000 cc fietsen. Voordeel van 600 fietsen tov de 1000 is vooral dat ze lichter zijn. De huidige 600's trekken namelijk nog steeds te hard op om je voorwiel echt tegen het asfalt te houden en je raakt bijna net zo makkelijk je rijbewijs kwijt. Bij de 1000 gebeurt dit allemaal gewoon net even ietsje eerder. En lichter betekent niet dat ze slap zijn, 600's zijn juist vaak leuker om op te rijden omdat ze makkelijker doen wat jij wil. Vooral op snelle bochten achter elkaar zul je zien dat een 1000cc alleen maar log is. En juist doordat je meer controle hebt leer je beter rijden en kun je bij problemen makkelijker invloed uitoefenen.
Persoonlijk zou ik bij Honda gaan winkelen, die zijn redelijk toergezind. Bijvoorbeeld de Fireblades, rijden heerlijk, stabiel in bochten en voldoende ruimte en comfort om mee naar werk te gaan, maar in het weekend of 's avonds op de dijk is het ook leuk. Ik heb dus ook een Blade om die reden en ik rijd er dus ook mee naar werk en in het weekend lekker crossen, maar ook door de stad is geen probleem.

Maar goed alles is hierboven al gezegd ook, en dit topic verschijnt elke paar weken weer. Wees realistisch en kijk hoe je rijdt tijdens de les. Want hoe je nu rijdt gaat alleen maar versterkt worden zodra je een stevige sportfiets hebt.
 
@Mark, pas na 160 km begin ik m'n kont wat te voelen. Maar twee rondjes om de motor lopen bij het tankstation en ik ben weer goed voor 160 km. Ben 1,85 en heb een tas met laptop, schoenen en een broek achterop.
Zo rijdt ik er ook elke dag mee naar werk, als is dat maar 25 heen en 25 terug. Dit is op een 99' Blade. De Yamaha's zijn wel iets extremer weet ik, maar ook daar was het niet direct een heel groot probleem op, al was dat maar een weekje natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Hoe goed heb je jezelf onder controle? Dat is de enige vraag die je jezelf moet stellen.

Helaas zal vrijwel iedereen die vraag beantwoorden met: "100%". Begin gewoon lekker op een 600, eer je daarmee het onderste uit de kan kunt halen ben je zo een paar jaar verder. Daarnaast zul je op straat vrijwel nooit het onderste uit de kan kunnen halen van een 600, laat staan een 1000, zonder je roze pasje op het spel te zetten.
 
Als jij denkt dat je je rechterhand onder controle kan houden gewoon voor een SS gaan..
Ik rij sinds november op een GSXR600 (1e motor) en 0 spijt van gehad tot nu toe!

Rijd ook dagelijks woon werk en geen last van polsen/rug/nek gehad, wat ik overigens wel had op een Diversion(leenmotor) na 15minuten |(
 
ik ben begonnen op m'n R1..rij ik nog steeds met veel plezier op:)

Rijd heerlijk..vooral het eerder genoemde ''logge'' van een 1000 vind ik lekker! Heerlijk de bocht in werken.

Maar gewoon testdrive maken en dan beslissen!
 
weer een wat voor motor moet ik kopen topic?

Ik sta strax niet raar te kijken als mensen gaan vragen wat voor tampons moet mijn vriendin hebben,die is volgende week ongesteld....

Is het tegenwoordig zooo IN om een topic te openen?
Al is het maar pure bs die je post?

imo mag hier een slotje op volgens mijn,zijn zat topics over.
 
weer een wat voor motor moet ik kopen topic?

Ik sta strax niet raar te kijken als mensen gaan vragen wat voor tampons moet mijn vriendin hebben,die is volgende week ongesteld....

Is het tegenwoordig zooo IN om een topic te openen?
Al is het maar pure bs die je post?

imo mag hier een slotje op volgens mijn,zijn zat topics over.

Ja baas
 
Terug
Bovenaan Onderaan