Eerste motor?

ThaViking

Rookie
17 jun 2013
5
0
Ik ben momenteel druk bezig met lessen en heb me theorie vorige week gehaald. Maar ben al een beetje aan het kijken voor een motor hebben jullie tips waar ik op moet letten voor mijn eerste motor?

Ik les overigens op een Yamaha Fazer 600. Ik heb al een beetje rond gekeken en vindt de Yamaha YZF600R (Thundercat) of Yamaha YZF-R6 zijn dit geschikte motoren voor een beginner?
 
Dat ligt er aan wat je van plan bent en hoeveel beheersing je in je rechterhand hebt. Of het tussen je oren goed zit enz. enz...

In principe kan je overal op starten, mits je de kop gebruikt en niet denkt dat je het meteen wel ff weet en kan. Wie rustig begint, komt het verst... ;)
 
Rij nu iets meer dan een maand op een R6. (1999) Dit is ook mijn eerste motor, en vind het een heerlijke stuurfiets. Ik heb een zwaar rijbewijs, maar de motor stond nog op 25 KW vind ik eigenlijk wel leuk om me eerste jaar mee door te komen.
 
thundercat was mijn eerste motor en heb er hele plezierige tijden op beleefd :) Wel een motor waar je snel te snel op rijdt, de r6 heeft dat nog erger. Daar heb ik een dagje op testgereden toen ik voor me eerste motor ging kijken, ging eigenlijk bijna overal volgas (dat ding vraagt er echt onwijs om).
 
Laatst bewerkt:
thundercat was mijn eerste motor en heb er hele plezierige tijden op beleefd :) Wel een motor waar je snel te snel op rijdt, de r6 heeft dat nog erger. Daar heb ik een dagje op testgereden toen ik voor me eerste motor ging kijken, ging eigenlijk bijna overal volgas (dat ding vraagt er echt onwijs om).

Dat is inderdaad wel verleidelijk, had al na 5 dagen een boete van 42 km te hard in de bebouwde kom ;(

Gas opendraaien daarna wel even afgeleerd :X
 
Laatst bewerkt:
ik rij nu sinds maart op een thundercat en wat hier staat klopt. Elke dag ga ik het huis uit met het goede voornemen om me te gedragen zoals is geleerd tijdens de lessen, dat start ik de motor en zodra ik de parkeerplaats af rij vallen alle goede voornemens weer van me af. Als het fietsje dan warm is en ik mag invoegen op de snelweg gaat het elke keer weer mis door het stemmetje van mijn instructeur in mijn hoofd die zegt, trek maar lekker dat gas open met invoegen, het gebeurt dan ook regelmatig dat ik op de snelweg rij en op de teller zie dat ie terugloopt voorbij de 180. Erg fijn fietsje maar wel een die er verleidelijk is om boven de 7K te trekken, heel vaak. Daaronder rijdt ie ook erg fijn trouwens.
 
'me theorie' ? het lijkt me het best als je de basisschool weer opnieuw begint.. ;(
 
Sv650 natuurlijk. Anders dan een 4 cilinder heb je een lekkere v-twin dat veel koppel onderin heeft. Hoef je ook geen hoge toeren te maken wil je plezier hebben. :y
 
enige tips die ik je kan geven zijn deze:

vermogen staat gelijk aan verstand, begin niet op een 1000cc motor als je weet dat je graag full throttle gaat.

1cil 2cil of 4 cilinder. het rijd soepeler als je een 4cil motor hebt. maar deze motors hebben vaak pas echt power bij 7K+ toeren.
een 2cil heeft meer power bij lagere toeren maar zal minder soepel rijden en erg afremmen wanneer je het gas dicht draait.
1cil is dan weer een vererging van de 2cil.

dan heb je nog de type motoren.
naked hebben geen kuip waar je achter kan schuilen tegen de wind. maar deze motoren sturen wel heerlijk en zijn gemakkelijker om te gooien.

een race motor heeft een kuipje maar deze motoren zijn pas leuk boven de 130kmp.... gevaarlijk voor je rijbewijsje dus. maar zelf vind ik het een leuke stuur motor voor de dijkjes.
indien je niet 2 musjes doodrijd op een dijk zoals ik vandaag deed-.-

een chopper is meer een toer motor. boven de 100 word de wind vervelend en deze motoren zijn dan meer voor heerlijk rustig toeren.

dan heb je nog de volle kuip toer motoren.
deze motoren zijn de kilometer vreters vergeleken met alle andere motoren.
gemaakt voor comfort en lange ritten, maar zijn niet gemaakt om lekker te racen of plat door de bocht te gaan. heerlijk als je van toeren houd naar andere landen of 300-400km een normale ritjes afstand vind.

nu moet ik wel ff zeggen dat dit mijn meningen zijn en er altijd mensen zullen zijn die op een chopper platter door de bocht gaan dan mensen op een R1 en zelfs een persoon op een toer motor menig mens op een racer in een bocht kan inhalen.

ik rij zelf op een thundercat. 600cc met 100pk, vond ik precies goed voor mij als beginners motor.
het is wel een racer en ff oefenen op je achtje en U bochtje kan nodig zijn als je gelest hebt op een naked.

alsnog succes met je eerste motor kopen en je rijbewijs halen.
en vergeet niet eerst ff te googlen op een motor voor bekende mankementen.
bv de R6 van dacht 2000-2002 had dacht ik een zwakke cilinder wand.
 
enige tips die ik je kan geven zijn deze:

vermogen staat gelijk aan verstand, begin niet op een 1000cc motor als je weet dat je graag full throttle gaat.

1cil 2cil of 4 cilinder. het rijd soepeler als je een 4cil motor hebt. maar deze motors hebben vaak pas echt power bij 7K+ toeren.
een 2cil heeft meer power bij lagere toeren maar zal minder soepel rijden en erg afremmen wanneer je het gas dicht draait.
1cil is dan weer een vererging van de 2cil.

dan heb je nog de type motoren.
naked hebben geen kuip waar je achter kan schuilen tegen de wind. maar deze motoren sturen wel heerlijk en zijn gemakkelijker om te gooien.

een race motor heeft een kuipje maar deze motoren zijn pas leuk boven de 130kmp.... gevaarlijk voor je rijbewijsje dus. maar zelf vind ik het een leuke stuur motor voor de dijkjes.
indien je niet 2 musjes doodrijd op een dijk zoals ik vandaag deed-.-

een chopper is meer een toer motor. boven de 100 word de wind vervelend en deze motoren zijn dan meer voor heerlijk rustig toeren.

dan heb je nog de volle kuip toer motoren.
deze motoren zijn de kilometer vreters vergeleken met alle andere motoren.
gemaakt voor comfort en lange ritten, maar zijn niet gemaakt om lekker te racen of plat door de bocht te gaan. heerlijk als je van toeren houd naar andere landen of 300-400km een normale ritjes afstand vind.

nu moet ik wel ff zeggen dat dit mijn meningen zijn en er altijd mensen zullen zijn die op een chopper platter door de bocht gaan dan mensen op een R1 en zelfs een persoon op een toer motor menig mens op een racer in een bocht kan inhalen.

ik rij zelf op een thundercat. 600cc met 100pk, vond ik precies goed voor mij als beginners motor.
het is wel een racer en ff oefenen op je achtje en U bochtje kan nodig zijn als je gelest hebt op een naked.

alsnog succes met je eerste motor kopen en je rijbewijs halen.
en vergeet niet eerst ff te googlen op een motor voor bekende mankementen.
bv de R6 van dacht 2000-2002 had dacht ik een zwakke cilinder wand.

Bedankt voor je tips. Ik heb voor me zelf al besloten dat ik max voor een 600cc motor ga. Verder lees ik veel reactie dat mensen beginnen op een Thundercat dus denk toch dat ik daarvoor ga mits hij ook bevalt tijdens een proefritje.
 
Mijn eerste motor was ook een Yamaha Thundercat, moet echt zeggen een heerlijke fiets niet alleen om mee te beginnen maar ook als je al een ervaren bestuurder bent.
 
Ik rij zelf ook op een Thundercat, heb sinds Januari mijn A'tje.
Vind het een heerlijke fiets, heerlijk om dijkjes mee te pakken. Maar wel minder race-georiënteerd als bijvoorbeeld de R6. Hierdoor is ze dan ook een stuk comfortabeler, ik heb bijvoorbeeld nooit last van m'n polsen na een lange rit. Er staat (of stond?) Ook heel veel info over de Cat op www.Thundercat.nl, Maar het lijkt erop dat die website plat ligt.

Zoals hierboven ook al gezegd: Prima beginnersfiets, die (als je het wilt) wel lekker kan doorvlammen.
 
Ik heb in december mijn roze pasje gehaald, voor volledig vermogen. Ik rij nu op een 400 cc tweecilinder met 48 pk, een naked bike. Ik moet zeggen dat het ERG goed bevalt, en het leuke is ook dat je niet 160 hoeft te gaan om de ervaring te hebben dat je hard gaat. Ik vind 70 al heeerlijk op deze motor, terwijl ik dat op mijn lesmotor (600cc 4 cilinder yamaha met aardig wat vermogen - type weet ik niet meer zo goed) pas ervaarde boven de 110.
 
Zoals ik het lees, ben je een type voor een Electra Glide :Y

:^

Mijn idee ook :Y

Met zo'n naam ga je toch niet op een (relatief) kleine motor zitten :N


Hier, dit is een Viking;
full
 
Laatst bewerkt:
Thundercat! Betrouwbaar en erg leuke beginnersfiets. Genoeg power en stuurt ook nog eens best goed.

Stapje extremer is de r6, kun je ook prima op beginnen natuurlijk. Maar denk dat je in je eerste jaar meer plezier hebt aan de thundercat. Is ook nog eens best fijn te rijden op wat langere ritten
 
2,5 jaar op een Thundercat gereden, superfiets. Wordt nu doorgeschoven naar mijn vriendin welke bijna haar rijbewijs heeft.

De motor rijd lekker, zit comfortabel en heeft geen echte brute kracht. Stuurt daarnaast ook nog eens lekker!
 
vind je dat echt???







.[afbeelding]
:Y Meeste mensen denken dat ze zo'n 13 in een dozijn fietsje willen hebben. De kracht van marketing. Net zoals de meeste mensen denken dat ze een Golf willen oid, maar in werkelijkheid willen ze allemaal eigenlijk best wel iets bijzonders. Alleen durven ze niet. Dat is wetenschappelijk bewezen.
 
Ik wilde eerst ook een R6 of een thundercat, maar naar veel wikken en wegen ben ik uiteindelijk voor een Honda CBR600F gegaan. Heerlijke fiets en gaat voor mij lekker vlot kwa optrekken etc.
Heb gemerkt dat ik het bochtenwerk enzo het leukst vind en snelweg rijden helemaal niks, omdat ik dat plat liggen op de fiets zelf niet zo leuk vind. Terwijl ik tijdens het lessen heilig overtuigd was dat ik een racer wilde, ben ik nu meer geneigd om een Z750 ofzo als volgende motor te nemen.
Ik bedoel te zeggen, pas als je voor jezelf rijdt merk je wat je wilt.(althans bij mij dan)
 
Je kunt gerust een R6 nemen !
Om daarna over te stappen naar een R6 !
En eventueel een R6 als pekelfiets erbij !

Kortom R6 !

Als er een betere fiets ( in de verre toekomst ) komt, kijken we dan wel weer !
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan