Eerste motor

Leintje98

MF'er
16 jul 2013
133
0
Amsterdam
Hallo motorfiets-kenners,

Over 3 weken pas afrijden, maar mij nu aan 't orienteren op een startersfiets.
Ik les op een Honda CB 600 en eigenlijk zoek ik iets wat hier op lijkt.

Aangezien ik niemand in mijn directe omgeving heb die een motor heeft, stel ik mijn (nitwitt) vragen maar hier:

1) Wat is een goede startersmotor (41 jaar, autorijbewijs, geen slecht-weer rijder en stalling kan probleem zijn)

2) budgetgewijs: max € 1500. Om de eerste tijd even te leren rijden (en vallen?), dus "naked".

3) Ik zal er in eerste instantie woon- werk mee gaan doen (12 km, vv) en in vrije tijd natuurlijk wat meer km's er mee maken.

Nu heb ik natuurlijk zelf al gezocht naar een Honda CB en die zijn er 2e hands wel hier en daar. Maar, tjee... ik zou niet weten welke keus ik zou moeten maken. En ja, ik weet het: het is een persoonlijk iets en moet het zelf gaan ervaren. Voor ik iets aanschaf, zal ik dan ook zéker een flinke rit gaan maken.

Maar, ik hoop toch op tips!

Groet,
Marjoleine
 
NTV650, 2 pitter, Cardan, dus geen last van kettingals ie buiten staat, dingen zijn goedkoop, en rijden ook leuk :Y

Niet-Te-Vernietigen *O*

Honda-NTV650-1996.jpg
 
Ik heb een CB500 gehad. Erg leuke motor om mee te beginnen, maar minder geschikt voor lange mensen (groter dan 1.80m).

Qua budget kun je ook kijken naar de Yamaha XJ 600 / Diversion. Die kun je bij bosjes vinden. Rijdt wel iets stugger dan een CB.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor altijd wel goede verhalen over Hayabusa, schijnt een prima startmodelletje te zijn.
 
Ik zeg... kawasaki ZR-7 (niet de s- versie...) maar mogelijk ben ik bevooroordeeld ;)
Is een hele stabiele toermotor, 1 op 19 (dat haal ik, en rijd niet alleen maar 30 :)) makelijk in onderhoud en reparatie. Wel een ketting, maar dat is over het algemeen geen probleem toch?
 
Ik heb laatst ook een cb500 gehad, heerlijk motor maar zou zelf ook voor een ntv gaan als ik het over kon doen.
 
:^ Wie is er niet op begonnen?

Ik ook niet. Gewoon meteen een Hayabusa gekocht. Net zoals iedereen.

On Topic:
-600 diversion
-cbr 600 f
-rf600
-NTV
-CBX 750 f
-Radian
- Maxim
-en nog veel meer........

Keuze zat dus.
 
Jongens jongens... wat een keuzes... Ik vroeg er om, klopt!!!
Nou, ik ga mij suf googlen en misschien wat motorzaken bezoeken. Dank voor de tips!
 
om de keuze te beperken kan je verschillende soorten motoren gaan rijden.
Probeer een 1, 2 en 4 cilinder. Deze motoren hebben verschillende karakters.

Je geeft aan woonwerk verkeer te gaan doen, is dit in alle jaargetijden?
Zo ja, dan hoop ik dat je budget niet incl kleding is. Mijn ervaring is dat goede kleding belangrijker is dat een dure motor. Ik persoonlijk zit liever goed droog en met een stille helm op een NTV dan doorweekt en doof aankomen op mijn o zo mooie nieuwe motor.

Als je op MP ed kijkt, zie je veel dure (en nieuwe) motoren staan met hele lage km standen. Ik heb het idee dat dit met bovenstaande te maken heeft.

Less = more!
Veel mensen zullen je aanraden om alvast een motor te kopen "op de groei". Je zou tenslotte al snel uitgekeken kunnen raken op de power van een 500cc. Mijn ervaring is juist andersom. In Nederland gebruik je (legaal) niet alle pk's van de sportmotoren en als je deze (mede door lengte en/of lichaamsbouw) niet in je macht hebt kan je dit echt tegen gaan staan. Op een lichte motor die je goed beheerst kan je meer lol hebben dan op een zware motor boven je macht.

Leuk bijkomend voordeel is dat alles goedkoper is bij lichte motoren: verbruik, banden, onderhoud, etc.

Hopelijk kan je er wat mee.
 
@Freewman:

Ik ben het helemaal met je eens!

Kleding is al in mijn bezit. Nog op zoek naar een broek voor de echte kou, maar de rest is dus aanwezig.
En nee, ik wil geen motor "op de groei". Ik wil, zoals geschreven, eerst motor leren rijden op een motor waar ik lol mee kan hebben en kan genieten van de momenten. Als ik over een tijdje besluit een andere motor aan te schaffen, ben ik daar pas aan toe. Ik wil nu gewoon rijden.

Mijn voorkeur gaat uit naar een 600, maar dat komt natuurlijk omdat ik dat ben gewend. Verstand van 1,2 of 4 cylinders heb ik helaas (ook) niet, maar heb vernomen dat een 1-cyl voor een beginner misschien niet de juiste is.

Kortom: volmondig eens met "less = more"!
 
Voor de echte kou: elektrisch verwarmde kleding, bijv Gerbing. Heeft levenslange garantie (echt zo, gebruik van gemaakt) en vele mogelijkheden, van sokken tot handschoenen. Alles sluit je aan op de accu en je hebt het nooit meer koud.

Mijn vrouw heeft diabetes en daardoor minder goede doorbloeding en dus altijd koude handen. Ze rijdt een motor zonder windbescherming met een elektrisch onderjasje en de handschoenen. Ook bij -10 geen probleem.

Haar motor is een 1 cilinder, 250cc. Dit is prima als beginnersfiets. Ze kan meekomen op de snelweg met 120 comfortabel en het fietsje weegt 130kg. Dit komt ook doordat ze maar 60kg zelf weegt natuurlijk. Type? Honda NX 250, aanschafprijs? €550,-.

Ondertussen heeft ze zonder problemen 30.000 km er mee gereden. We gaan er ook mee offroad op vakantie en ze is een paar keer gevallen. Geen probleem, want ze tilt em zelf overeind en door het hebben van beugels geen schade. Na het vallen dus oppakken en doorrijden. Onderhoudsintervallen zijn groot en onderdelen kosten bijna niks.

Iedereen zegt wel dat je op een brommer rijdt, maar je weet zelf wel beter ;)
 
cbr600f, gs500e, cb500, er5, cb1.
Zou aanbevelen niks pre 90 te kopen.

Cbr600f = iets sportiever
Gs500e = budget (ben megablij met mijn gs500e!)
Cb500 = kwaliteit kwaliteit
Er5 = zit kwalitatief tussen de suzuki en de honda in
Cb1 = lekker janken
 
Laatst bewerkt:
Wel grappig dit ;)

Bij een man hadden jullie gezegd gebruik de zoekfunctie

Grappig dat je dit zegt.
Als je dat doet vind je ook altijd de geijkte mannen antwoorden
Groter, meer, sneller, stoerder :+

Dat is eigenlijk de reden dat ik een keer zo uitvoerig reageer.
Iedereen moet zelf weten wat ie doet natuurlijk, maar menig startende motorrijder verkijkt zich hierop door de (onbedoelde) slechte adviezen die ze hier lezen.
 
Here here Freewman :)

Een 250, hoe goed bedoeld, is voor mij geen optie. Ben een eh.. flinke tante en wil ook graag wat eh... "tussen de benen hebben" (nee, geen commentaar aub! :) ). Vanaf 500 ben ik geinteresseerd. 1000 CC hoeft voor mij niet. Ergens daar tussen in dus.

Ik heb natuurlijk al de zoekfunctie gebruikt en zoals genoemd: ik las niet de antwoorden die ik zocht (of wilde horen wellicht?).

Over de electrische kleding: hier ben ik zeker nog niet aan toe. In de winter, zeker met gladde neerslag, zal ik zeker niet gaan rijden. Ik denk dat oktober, november misschien nog te doen is. Dan gaat 'ie op stal en komt er waarschijnlijk maart weer eens uit. Ofzo...
 
Terug
Bovenaan Onderaan