Eerste motor

Leuk hé, bomen en bos.

Weet je al je wat sportiever wil gaan rijden of puur op toer.

En dan nog de keuze een twee of viercilinder. Mijn vriendin heeft ervaring op beide maar heeft bijvoorbeeld een voorkeur voor een vierpitter. Reden: onderin het toerengebied zijn ze eerder wat gemoedelijker, bovenin het toerengebied zijn ze juist sterker. Dat betekend dat bij rondhobbelen in de stad een vierpitter wat minder "bokkig" is dan de doorsnee tweepitter.

Een tweecilinder voelt daarentegen wel wat krachtiger bij lage toerentallen, en is vaak ook wat handzamer. Een vroege Suzuki SV650s zou ik, als je later wat sportiever wil rijden zeker aanraden om een proefrit op te doen. Dat zijn heel erg leuke motoren waar ook ervaren rijders niet snel op uitgekeken raken. Een oudere CBR600 zijn vierpitters die je kunt proberen, maar dat is geen naked bike. Beetje recente naked vierpitters (Hornet, Bandit, Z750) zijn meestal net boven je budget, iets oudere supersporters (Cbr600, ZX6 etc) zijn er plenty.

Succes, en veel plezier met proefrijden.

Freez
 
Leuk hé, bomen en bos.

Weet je al je wat sportiever wil gaan rijden of puur op toer.

En dan nog de keuze een twee of viercilinder. Mijn vriendin heeft ervaring op beide maar heeft bijvoorbeeld een voorkeur voor een vierpitter. Reden: onderin het toerengebied zijn ze eerder wat gemoedelijker, bovenin het toerengebied zijn ze juist sterker. Dat betekend dat bij rondhobbelen in de stad een vierpitter wat minder "bokkig" is dan de doorsnee tweepitter.

Een tweecilinder voelt daarentegen wel wat krachtiger bij lage toerentallen, en is vaak ook wat handzamer. Een vroege Suzuki SV650s zou ik, als je later wat sportiever wil rijden zeker aanraden om een proefrit op te doen. Dat zijn heel erg leuke motoren waar ook ervaren rijders niet snel op uitgekeken raken. Een oudere CBR600 zijn vierpitters die je kunt proberen, maar dat is geen naked bike. Beetje recente naked vierpitters (Hornet, Bandit, Z750) zijn meestal net boven je budget, iets oudere supersporters (Cbr600, ZX6 etc) zijn er plenty.

Succes, en veel plezier met proefrijden.

Freez

Lijkt me juist dat je in de stad met een tweecilinder wilt rijden :?
 
@ Freez: dank voor je tips. Hier kan ik wat mee, qua bomen/bos. Ik heb mij voorgenomen een genieter te zijn/worden en "minder sportief" zal gaan rijden. Hoewel, zeg nooit nooit...
 
Als je al 41 jaar je auto rijbewijs hebt en nu aan een motor begint dan verwacht je omgeving op zijn minst een Ducati 1199 :Y
Ducati%201199%20Panigale.jpg


Voor het gestelde budget zijn er wel naked bikes te vinden. Er worden al verschillende modelletjes genoemd. CBR 500, GS500, diversion, ER-5, etc.... De ene motor heeft voordelen tov de andere en vise versa. Gewoon gaan proef rijden op verschillende modelletjes en kijken wat jij prettig vind. Kijk verder vooral naar de technische staat van zo'n motor en hoe de remmen en bandjes er bij staan. Als je goed zoekt is er zelfs wel ergens een CBR600 te vinden. Ook een hele goede allemans vriend om op te starten, maar ook langer mee te blijven rijden.

Maar ga vooral lekker ervaring op doen en eventueel weer verder sparen. Na een paar jaar loop je vanzelf tegen een aantal beperkingen / verwachtingen op waar je met de volgende motor rekening mee kunt. :]
 
Laatst bewerkt:
Ik had het afdankertje van mijn man gekregen, een shadow 600cc, binnen een week wist ik dat dat m niet was.

Rij nu sinds mei op een ER5. Geweldig beginnersmotortje. Niet te duur, onderhoud gemakkelijk zelf te doen (mijn man snapte er eerst niets van en heeft al zelf heel veel gedaan) Doet ook lief als je een schakelfoutje maakt en stuurt makkelijk. Kan net zo goed zonder problemen 150 km op de autoweg (ben nog niet veel harder gegaan).

Ik rij dagelijks 34 km ww en ga deze echt nog even niet wegdoen, tuurlijk zijn er mooiere fietsen, maar om goed op te leren is deze ideaal!
 
koop een rode die gaan harder!

:+

maar even serieus, ik ben een half jaartje geleden begonnen op een 400cc 2-pitter, naked bike uit de jaren 80 (een zwarte, die gaan niet zo hard). Ontzettend leuk ding, heerlijk om zelf aan te sleutelen (lekker simpele techniek) en niet zo zwaar. Lekker mee sturen, gooien en smijten dus, vooral in de stad en op landweggetjes. Snelweg is minder comfortabel, omdat de puf er bij 120 toch wel uit is. Langzaamaan kruipt ie naar de 140 maar dan is het echt op. Wel heerlijk zuinig, 1 op 24. Vergeleken met de cb750 van een maat van me (waar hij op begonnen is) is het leren sturen veel makkelijker op mijn 'kleine' fiets.

Bedenk dus ook wat je wensen zijn qua zelf sleutelen, verbruik, en waar je vooral wil gaan rijden. Snelweg is toch geen bal aan, daarom heb ik voor deze fiets gekozen. Maar als je elk weekend het halve land door naar je schoonfamilie op bezoek gaat, is het misschien beter om iets zwaarders te nemen. Oldtimer is ook een optie, scheelt weer kosten in wegenbelasting en verzekering.
 
Ik ben begonnen op mijn Z750 en ik heb er nog geen moment spijt van gehad (het is wel net aan met mijn 1.94m). Maar ik denk niet dat die binnen je budget vallen.

Succes met zoeken en ga inderdaad lekker proefritjes maken! :]
 
@MotoMarz: Ja, leuke fiets! Na even googlen kom ik er achter dat 'ie ff boven budget ligt voor nu.

En idd: 41 jaar, (komma), autorijbewijs :)

En ik ga voor een blauwe: die past zo leuk bij mijn jas :)
 
Suzuki bandit600 krijg je wel voor 1500euro. Ik rij zelf op het nieuwere 650model en als eerste motor voldoet het goed moet ik zeggen. Soepel blok en versnellingsbak en genoeg vermogen voor de keren dat je wat sportiever wil rijden ;).
 
Laatst bewerkt:
Hoe komt het dat hier niemand aan een Suzuki GSX600F denkt :? (of een 750, en mag ook het model voor '98 zijn)

Die zijn gewoon oerdegelijk, betrouwbaar, goedkoop in onderhoud, zeer stabiel, ook in de bochten, en ze behoren tot de zuinigste motoren :Y

verder hebben ze geen té sportieve houding, zijn ze geschikt voor relaxed te cruisen, en zijn ze ideaal voor iemand van 1,65 tot 1,85m. In de regen zit je zelfs vrij goed beschermd. Heeft meer dan voldoende vermogen voor dagelijks gebruik, en vooral, hij heeft koppel die schakellui rijden toestaan.

ik weet waarom ik er drie gehad heb :9~ (ja ze zijn wel degelijk zeer goed, de twee eerste zijn gesneuveld door koekblikkers :( )

Mijn derde heb ik nog staan, met klokslag 100.000km, en na een maand stilstaan start ie nog probleemloos. En mijn BMW staat te koop (nee, is geen beginnersmotor), want ik wil een vierde GSXF :Y

Anyway, eigenlijk keuze genoeg in die 600cc klasse, want een CBR600F is bijvoorbeeld ook heel goed.
 
Gelukkig ze bestaan nog de welke motor zal ik kopen Topics.
Kijk bij de oudere topics met zelfde inhoud, meer dan duizend al of niet goedbedoelde aanwijzingen.

Na ondekt te hebben dat het allemaal onzin is gewoon geen proefrijden.

Heb eventueel nog een Suzukie GSX-R600 staan die is verlaagd voor mijn dochter en die heeft zo ongeveer jou lengte. Zij is in verwachting en doet hem weg. Perfecte motor nieuwe banden.
Echter niet helemaal jou prijsklasse.
 
Mijn vrouw heeft op een ER-5 gelest, maar wilde toch iets meer "motor" als eerste motor (ze is 1.80 m). Het is een 600 diversion geworden.
 
Want? Is wel zo interessant om te weten, toch?

Vond hem zoooo zwaar sturen. Moest veel te hard werken om m de bocht in te krijgen. Uiteindelijk zelfs onderuit gegaan (op t gras, niet hard) en toen bang gekregen en verkocht. De week erna de ER5 gekocht en daar ging t zonder problemen op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan