Eerste Motor!

21 jul 2017
1
0
Tilburg
Ik zal me even voorstellen, ik ben Jordi Bastiaansen en kom uit Tilburg, ben 20 jaar, 1.84m en breder/steviger gebouwd.
Mijn droom is om de wereld door te gaan op een motor, maar ik wil dus het liefst op de motor naar Noorwegen en daar berg gaan klimmen met de motor etc. ik ga ervan uit dat ik hiervoor een offroad nodig heb maar dan kan ik moeilijk over de snelweg lijkt mij? ik had zelf de Kawasaki KLX 250 in mijn hoofd en ben hier echt verliefd op.. is het haalbaar dit te realiseren met deze motor of hebben jullie andere tips ofzo..
Graag serieuze antwoorden ik ben nog niet bekend in de motorindustrie!
Groetjes Jordi
 
Tsja... het off-road klopt wel aardig, maar echt een reismotor zie ik er niet in?
Ik heb weinig benul van moderne rijbewijzen en dat categoriegedoe en zo, maar voor jouw plannen zou ik zelf toch op wat meer vermogen mikken. Denk aan een transalp, een kawa versys of een vstrom of zo.

e.e.a. toch ook afhankelijk van je budget. Maar ook 2ehands zijn er best leuke dingen te vinden.

edit: vanwege dat reizen zie ik je dus meer zitten in de all-road categorie. Noemen ze ook wel es dual purpose.
 
Laatst bewerkt:
je bent jong en je hebt een droom. gewoon doen. neem de motor van je dromen en genoeg tijd en gaan met die banaan. dat hele stuk via de snelweg knallen op zo'n motor is niet ideaal maar daar zijn ook wegen omheen. zo zou je met de boot van rotterdam naar hull kunnen gaan dan een klein stukje reiden en dan met de boot van immingham naar breivik en dan zit je al in noorwegen en zijn je noppen nog heel voor in de bergen. als er een wil is is er een weg te verzinnen.
is zo'n motor optimaal geschikt voor het reiden van lange afstanden? nee
maakt dat wat uit? ook nee. daar wordt het alleen maar avontuurlijker van.
 
je bent jong en je hebt een droom. gewoon doen. neem de motor van je dromen en genoeg tijd en gaan met die banaan. dat hele stuk via de snelweg knallen op zo'n motor is niet ideaal maar daar zijn ook wegen omheen. zo zou je met de boot van rotterdam naar hull kunnen gaan dan een klein stukje rijden en dan met de boot van immingham naar breivik en dan zit je al in noorwegen en zijn je noppen nog heel voor in de bergen. als er een wil is is er een weg te verzinnen.
is zo'n motor optimaal geschikt voor het reiden van lange afstanden? nee
maakt dat wat uit? ook nee. daar wordt het alleen maar avontuurlijker van.
Die jongen is 20. Weet niet of ie ook een geldboom in de tuin heeft............ :?
 
zoveel scheelt het nu ook weer niet. anders rijd je 2000 km om op het zelfde punt te komen moet je tol betalen, brandstof een set banden en een paar overnachtingen. nu kan je natuurlijk de boot nemen tussen Duitsland en Noorwegen of vanaf noord Denemarken maar water moet je toch over. en ook dan gaat het geld kosten. Noorwegen is gewoon duur om te komen en om te zijn.
 
Koop een goedkoop koekblik met trekhaak
Zoek op Marktplaats een (motor)aanhanger.
Zet je Off road op de aanhanger en rij naar je verre bestemming.

Zoals al aangegeven is een lichte off road nou niet bepaald de meest ideale motor om duizenden snelweg km's onder je wielen te laten doorrollen.

Of gewoon hoofdzakelijk binnen door rijden.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik in Malawi woonde had ik de voorganger, een KLR250, mijn eerste off road. Kan je gewoon mee over de snelweg (die heb je daar ook). In het terrein is het, vooral door het zeer geringe gewicht, een fantastische enduro. Ik heb er tochten van vele duizenden kilometers mee gemaakt in dat gedeelte van de wereld, waarbij ik vooral de bergen opzocht. (Ben ook fors, toen meer dan 90kg.)
 
Laatst bewerkt:
Een Transalp of Africa twin is terug te voeren naar 35KW geloof ik. Een 25 jarige Italiaan (Partireper.it) is met een oude Alp en 2500 startgeld ook de wereld over gegaan.
 
Ik zal me even voorstellen, ik ben Jordi Bastiaansen en kom uit Tilburg, ben 20 jaar, 1.84m en breder/steviger gebouwd.
Mijn droom is om de wereld door te gaan op een motor, maar ik wil dus het liefst op de motor naar Noorwegen en daar berg gaan klimmen met de motor etc. ik ga ervan uit dat ik hiervoor een offroad nodig heb maar dan kan ik moeilijk over de snelweg lijkt mij? ik had zelf de Kawasaki KLX 250 in mijn hoofd en ben hier echt verliefd op.. is het haalbaar dit te realiseren met deze motor of hebben jullie andere tips ofzo..
Graag serieuze antwoorden ik ben nog niet bekend in de motorindustrie!
Groetjes Jordi

leesvoer
 
Ik zal KapiteinKoek meteen even wat tijd besparen:

Afhankelijk van wat je bedoeld met "off road" is een GS500 geschikt. Erg licht, goed om mee te leren rijden 34Kw en geschikt om snelweg mee te rijden. Sterker nog, ik vertrek volgende week met de GS500 die kant op.
 
is het haalbaar dit te realiseren met deze motor

Als ik de vraag had gesteld of je een aanhanger achter een GS500 kon hangen was ik voor gek verklaard. Zullen mensen vast nog steeds doen maar ik weet dat het kan en dat het werkt. Negeer al het commentaar en ga gewoon. Omkeren kan altijd nog. Toevallig deze combo speciaal voor een Noorwegen vakantie gebouwd maar het was niet op tijd af dus het werd een auto vakantie. Ik was niet van plan van uitstel afstel te maken dus die rit gaat er nog een keer komen.

WP_20160722_17_09_58_Pro.jpg
 
Ik vind dit weer echt Nederlands en ook vrouwen blijken er tegenwoordig aan mee te doen. Je hebt toch niet per se een 660 nodig om 100-120 op de snelweg te rijden. Een KLX is weliswaar iets zwaarder dan een KLR, maar nog steeds veel lichter dan een XT660 (die net zo zwaar is als een sportieve 600cc straatmotor!). Als je zoals TS vrij groot en sterk bent, kan je met zo'n superlichte 250cc off road spelen als met een mountainbike.
 
Ik zal me even voorstellen, ik ben Jordi Bastiaansen en kom uit Tilburg, ben 20 jaar, 1.84m en breder/steviger gebouwd.
Mijn droom is om de wereld door te gaan op een motor, maar ik wil dus het liefst op de motor naar Noorwegen en daar berg gaan klimmen met de motor etc. ik ga ervan uit dat ik hiervoor een offroad nodig heb maar dan kan ik moeilijk over de snelweg lijkt mij? ik had zelf de Kawasaki KLX 250 in mijn hoofd en ben hier echt verliefd op.. is het haalbaar dit te realiseren met deze motor of hebben jullie andere tips ofzo..
Graag serieuze antwoorden ik ben nog niet bekend in de motorindustrie!
Groetjes Jordi

Hou er wel even rekening mee dat ze het in Noorwegen ook niet echt waarderen als je zomaar elke berg oprijdt die je tegenkomt. De meeste natuurgebieden daar zijn nationale parken, en daar mag je niet buiten de paden komen.

XT660R of een XT660X? Kan je ook nog aardig mee de snelweg op

Of de XT660Z, of oudere 660.
En standaard al 35kw, dus hoef je niks aan te begrenzen (mits je a2 rbw hebt tenminste).
 
of oudere 660.
En standaard al 35kw, dus hoef je niks aan te begrenzen (mits je a2 rbw hebt tenminste).

Die is 35,5kw.


Wat je ook voor motor kiest je zal altijd een compromis moeten maken.
Zelf heb ik een yamaha ttr250 waarmee ik offroad in/bij/over de SIerra Nevada rij.
Ideaal ding voor dat doel, lekker licht en echt wel voldoende vermogen.
Met z`n top van 110km/u ga ik daarmee geen snelweg op, laat staan hele afstanden met bepakking afleggen.

In jouw situatie zou ik op zoek gaan naar een XT600.
Die heeft zijn sporen wel verdient als het komt op verre reizen maken.
 
Ik vond de laatste KLX250 vrij zwak aanvoelen, alsof ik met een 125cc onderweg was. De KLR250 had ongetwijfeld een pittiger blok, want de luchtgekoelde Honda XR250R die ik had, had ook een stuk meer potentie. Snelweg kan met de KLX250, maar je zal wel de underdog blijven. Oudere Kawa KLE500 misschien nog wat?
 
Zou eerder naar een moderne 'adventure bike' kijken dan puur offroad. Die rijden gewoon lekker op asfalt (maar kunnen ook onverhard en offroad, maar natuurlijk niet zo effectief als een echte offroad) en dat is toch waar je over het algemeen het meeste op rijdt.
Behalve de BMW GSjes zou je ook kunnen kijken naar de Triumph Tiger 800 XC

71219c48044442f813707b94d8d6f757.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat soort "adventure" bikes zijn voor neppers als Bear Grylls.

De man was een Specialist Combat Survival Instructor and Patrol Medic bij de SAS, heeft de mount everest beklommen toen hij 23 was, en overleefde een val van 500 meter toen zijn parachute scheurde. Als dat een nepper is wil ik die motor. :9
 
De man was een Specialist Combat Survival Instructor and Patrol Medic bij de SAS, heeft de mount everest beklommen toen hij 23 was, en overleefde een val van 500 meter toen zijn parachute scheurde. Als dat een nepper is wil ik die motor. :9

Lees ook het hoofdstuk kritiek op Wikipedia. Alles wat hij op de tv laat zien is volledig in scene gezet en hij is altijd op pad met een heel team. Hij geeft belachelijke en gevaarlijke adviezen, zoals eigen urine drinken ("he had no other option", ondanks dat hij een filmteam van 20 mensen heeft). Op de Triumph advertentie met Bear Grylls en Explorer in een bos, is duidelijk te zien dat er geen meter gereden is, daar is hij in zijn natuurlijke omgeving.

On topic, denk ik dat TS niet financieel draagkrachtig genoeg is voor een zo'n fake adventure voertuig van meer dan 200kg.
 
Maar om terug te komen op de vraag van TS, het is net wat hij onder offroad verstaat. Bergbeklimmen met de motor zoals TS omschrijft vind ik eerlijk gezegd een beetje overkomen alsof er nog niet heel serieus over nagedacht is. Wil je echt stevig het terrein in gaan (waar dan ook), of vind je een gravelpad ook al heel wat. Voor normaal onverhard of allroadwerk kom je makkelijk uit de voeten met een XT/KLE/Transalp of iets dergelijks. Voordeel is dat je daar ook prima langere stukken mee kunt rijden, genoeg bagagemogelijkheden hebt, het is betaalbaar en ze hebben hun betrouwbaarheid al ruimschoots bewezen. Wil je echt stevig offroad gaan rijden dan ben je uiteraard beter af met een lichte motor, maar nadeel daarvan is dat het op langere stukken gewoon niet echt een pretje is, zeker niet als er ook nog bagage mee moet. Daarbij ook de vraag, heb je ervaring met crossen of otr rijden? Als je dat niet hebt is het sowieso al de vraag of je dat op eigen houtje in het buitenland moet gaan doen, maar dat is mijn idee.

Dus eerst even bepalen wat je er echt mee wil gaan doen voordat je serieus naar iets gaat kijken.
 
Laatst bewerkt:
De man was een Specialist Combat Survival Instructor and Patrol Medic bij de SAS, heeft de mount everest beklommen toen hij 23 was, en overleefde een val van 500 meter toen zijn parachute scheurde. Als dat een nepper is wil ik die motor. :9
Mooi verhaal maar die parachute van hem was een verkeerde opening op 5000 meter en door verkeerd handelen heeft hij nooit de reserve gebruikt omdat hij het probleem dacht te kunnen verhelpen gevolg gebroken rug maar geheel hersteld
 
Terug
Bovenaan Onderaan