eerste motor

nelis76

Rookie
4 apr 2019
3
2
Momenteel ben ik nog volop aan het lessen, maar het einde komt in zicht. Over een week heb ik examen AVD. Dus ik ben al stiekem opzoek naar een eerste motor.



Mijn voorkeur gaat uit naar een naked bike en in die klassen heb ik ook al behoorlijk wat zitten rondkijken. Alleen ik twijfel heel erg over wat verstandig is. Een nieuwen/jong gebruikte motor koop je voor circa €7000,- Maar voor een eerste motor lijkt het mij persoonlijk niet verstandig. Daarom heb ik me ook eens wat in ouderen motor verdiept. Maar dan ben je volgen mij ook als snel een euro of 4000 kwijt.



Verder haal ik het volledige A rijbewijs dus mag onbeperkt. Ik les momenteel op een Honda CB650F. voor mijn eerste motor wil ik zeker niet meer vermogen dan dit. Zou ik er goed aan doen om eventueel op een A2 motor te beginnen? Een mt03, of een KTM duke 390? Of zal ik hier “te snel” op uitgekeken zijn? en raden jullie een Yamaha mt07 ktm 690 etc aan?



Ook durf ik van me zelf te zeggen dat ik behoorlijk handig ben, dus om een gebruikte motor te kopen waar eventueel in de toekomst wat aan gedaan zou moeten worden daar ben ik niet bang voor.



Zouden jullie mij tips kunnen geven wat een verstandige keuzen zou zijn?
 
Ik ben op een nieuwe Ducati Scrambler 800 begonnen. Prima fiets met niet al te veel vermogen (75 pk) en toch redelijk wat koppel. Deze heb ik nog steeds en geeft zo veel lol. Heb destijds ook gekeken naar een MT 07. In mijn ogen een prima beginnersfiets die ook nieuw niet al te duur is. Daarnaast is deze al even op de markt en is wellicht ook gebruikt voor een goede prijs te scoren.
 
Onlangs geslaagd voor mijn motor rijbewijs, en de zoektocht naar een motor is in volle gang. Voor mijn eerste motor wil ik niet te veel geld uit geven. Mijn idee is om op de eerste fiets het rijden onder de knie te krijgen en vertrouwd te raken met de 2 wieler, en na een jaar of 2 een motor kopen met mijn hart haha.

Na wat zoeken ben ik bij Suzuki uitgekomen, naar mijn idee een goede prijs voor wat ze bieden. Het oog is gevallen op een GSR 600 of een Gladius 650. Als je rond de 4000 euro zoekt, vindt ik de GSR modellen rond 2008-2010, en de glaudius 2010-2015
Na het lezen van verschillende reviews schijnen het 2 totaal verschillende fietsen te zijn. En lijkt het er op dat voor een beginner de Gladius een beteren en verstandigere keus is. Of zijn de verschillen minimaal?
 
Een beginner kan in principe overal mee rijden, het leren begint toch pas zodra je zelfstandig op pad gaat. De motoren waar je je op oriënteert zijn in elk geval allemaal toegankelijk, niet onmiddellijk een handvol, en tegelijkertijd hoeven ze niet snel te vervelen (al hangt dat sterk af van de eigen verwachtingen). Ze sowieso gemakkelijk te hanteren en vergeeflijk, en dat is handig als je wat minder ervaring hebt (en daarna is het eigenlijk nog steeds handig, haha).

GSR en Gladius zijn inderdaad tamelijk verschillende fietsen, zowel qua motorkarakter als formaat. Als ik jou was zou ik gewoon gaan proefzitten en -rijden, want dan merk je snel genoeg waar jij de voorkeur aan geeft. Als je bijvoorbeeld zelf 2.30 meter lang bent, dan is de keuze tussen die twee snel gemaakt, denk ik. Per saldo gaat het er om wat jij het prettigst vind. Ik vind bijvoorbeeld een K1600 superfijn en lekker speels rijden, maar dat wil niet zeggen dat jij dat net zo ervaart.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een beetje laat maar als eerste kan ik mn eigen motor aanbevelen aprilia shiver 95 pk 2 cilinder v twin gebruikt gaan ze rond de 4000 euro ik heb er zelf nog geen problemen mee gehad . Suzuki bandit 650 4 cilinder rond de 80 pk 3500 euro . Honda cb 600 hornet . Misschien een ducati monster en er zijn er vast nog veel meer . 😅
 
Ik kan je mijn Street Triple aanraden, ik heb deze in het verkoop topic gezet. Denk dat je er niet snel op uit gekeken bent😎
 
Gewoon een dagje garages bezoeken en op de motoren zitten die jij interessant vindt. Daar zullen dan al een aantal meteen afvallen omdat de zithouding, of iets anders, je niet bevalt. Bij de fietsen die overblijven een proefritje aanvragen en dan kom je er snel genoeg achter wat voor jou een fijne fiets is.

Zo ben ik bij m'n Gladius uitgekomen. Had ik destijds niet verwacht maar was bij het wegrijden meteen het "fits-like-a-glove" gevoel voor mij. En nog steeds.
 
Laatst bewerkt:
+1 voor de Street Triple. Ben daar ook op begonnen. Heel fijne motor, waarbij het vermogen heel goed te doseren is. Hoog in de toeren is het een beest, maar het vermogen is heel goed te doseren doordat hij bij lagere toeren niet zo heel veel vermogen en koppel heeft. Door het lage gewicht is het ook een fijne motor om nog eens wat oefeningen te doen op een parkeerterrein. Verder zou ik altijd een motor met ABS (en liefst ook tractiecontrole) kopen, juist als beginner kunnen dat soort systemen je redden van een valpartij.
 
Heerlijk hoe men - logisch en incl mijzelf- hier z'n eigen (eerste) motor promoot :)

Welk merk, model, kleur etc moet je lekker zelf achter komen, ben het wel met StefanGT eens, ABS is wel een fijn dingetje om te hebben, helemaal gezien je tijdens je rijlessen hebt leren remmen met een motor voorzien van ABS.
 
Heerlijk hoe men - logisch en incl mijzelf- hier z'n eigen (eerste) motor promoot :)

Welk merk, model, kleur etc moet je lekker zelf achter komen, ben het wel met StefanGT eens, ABS is wel een fijn dingetje om te hebben, helemaal gezien je tijdens je rijlessen hebt leren remmen met een motor voorzien van ABS.
Je eigen motor is altijd de beste motor 😂😅😋
 
Vooral langs dealers gaan en lekker gaan proefzitten en rijden! Wat betreft jouw budget kan je ook nog kijken naar een Kawasaki ER6N.
 
Gek gezegd, ik zou een Hornet kopen de PC41. Waarom? Hij heeft 102pk volgens de fabrieksopgave en ik lees dat het minder moet.

Maar: de fiets stuurt prima en de 600cc is heel easy going. Erg prettig en kalm. Luistert best goed naar je wensen.
Als je hard wil / moet luistert de motor erg goed naar de gashendel. En als je erg gek wil, gewoon richting de 13k rpm vlammen.
Maargoed, daar ben je uiteraard zelf bij. Daarbij, die Hornetjes zijn best fijn qua prijs ook en mijn inziens waardevast.

Kan hem je aanraden. Mijn les motor was een Suzuki SV650 met 78pk. Vind de Hornet echt soepeler rijden. Dat is denk ik ook het fijne aan een 4 cilinder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan