Eerste Motor

K96

Rookie
10 jan 2021
3
3
Hallo Leden,

Ik ga jullie lastig vallen met nog een onderwerp over een eerste motor, sorry!
Ik ben bijna klaar met lessen (theorie & avb al in de pocket) en in februari mijn avd examen. Daarna gaat de grote zoektocht beginnen naar mijn eerste motor, dat het een naked moet worden is zeker maar wat of welk merk weet ik nog niet. Ik heb al wat rond zitten kijken en mijn oog is gevallen op een Kawasaki Z750, Honda CB600F Hornet & Suzuki gsr 600. Maar er zijn nog zo'n 20 modellen die ik mooi vind ;) (waaronder KTM, Triumph & Aprilia). Misschien hebben jullie tips zodat het kiezen makkelijker word en kunnen jullie meer vertellen over de verschillen in het aantal cilinders of aantal CC's en wat dit doet met het motorgedrag en het rijden. Mijn dank is groot:t
 
Hoi. Welkom hier. Maak een een lijst met voorwaarden, waaraan de motor zéker moet voldoen. Anders is er bijna geen zinnig antwoord mogelijk. Succes.👍
 
Hoi. Welkom hier. Maak een een lijst met voorwaarden, waaraan de motor zéker moet voldoen. Anders is er bijna geen zinnig antwoord mogelijk. Succes.👍
Hoi Honda63 Thanks voor de tip ;)

- Het moet een naked model zijn.
- Ik les voor het A rijbewijs dus vermogen maakt niet uit, maar makkelijk te rijden als beginner (denk dat je dan het beste leert).
- bouwjaar vanaf ongeveer 2007
- Ik heb maximaal 4500 te besteden.
- ik ben zelf rond de 1,80
- ik ga vooral in mijn vrije tijd rijden (af en toe woon werk)
 
Ik kan alleen, uit eigen ervaring, voor mezelf spreken. Een lichte motor is verstandig en makkelijk om te oefenen maar na twee maand baal je, dat je toch niet die iets zwaardere hebt gekozen. Hoeft niet gelijk een
1000cc te zijn, maar ik zou toch kijken naar minimaal 600. Succes. ☺
 
Bij een budget van 4500 zou ik liefst een motor kopen van 3500 en die dan technisch helemaal in orde laten maken. Tenzij je natuurlijk een betrouwbare dealer hebt, waar je hen aanschaft. De rest van de tips laat ik over aan de jongere collega's. ☺
 
Welkom hier op het forum! Gefeliciteerd met wat je tot dusver bereikt hebt!

Wat heb je aan een rijbewijs als je niet eens zelf een motor kan uitzoeken?

Als je alle "mijn eerste motor" topics doorleest, het is er elke week wel 1, heb je alle duizend mogelijke antwoorden ook. Om je maar vast (niet) verder te helpen: sommigen zullen zeggen dat je een "beginnersmotor" moet nemen, wat dat ook moge zijn. Anderen verzekeren je dat er niet zoiets is als een beginnersmotor.

Uiteindelijk moet je toch zelf kiezen....
 
Tja...weet je wat het is...als je niet koopt wat je eigenlijk wilt heb je je geld uitgegeven aan iets wat je uiteindelijk toch nooit echt zal bekoren..en geld meer gaat het zeker kosten, want zoals mens eigen is...je wilt het toch eigen maken dus andere knippertjes..stuur..zadel etc...tevens gaat de onervarenheid meespelen..shit wat is dat rammeltje..weet je wat om dit of dat voor te zijn vervang ik het etc.
En niet te vergeten..de uitrusting voor jezelf....of een handvatverwarming etc.
Ik ben ook op een echte beginnersmotor gestart een xj600s...heb er best veel geld nog ingestoken om em naar mijn zin te maken en een grote beurt om deze vervolgens na anderhalve maand te verkopen zodoende de motor te kopen welke ik eigenlijk al wilde...zwaar en lomp maar I love it en het motorrijden vind ik nu nog leuker.
En of ik nu deze of de 1e had laten vallen of mee gevallen zou zijn..bleef even k*t.
Edoch..er zijn legio goede redenen om voor een “beginnersmotor” te kiezen en ervaring op te doen. maar gezien ik me goed kan beheersen en de rest van de wereld toch niet te vertrouwen is en direct of indirect het grootste gevaar vormt voor ongeveer elke motorrijder...( buiten de bestuurder zelf) rij ik genietend wat ik wil....en aangezien dat ik een maand aan het sleutelen ben geweest aan mijn 2e motor is de enige tip die ik wil geven:
Onderhoud is super belangrijk, je zit bovenop die machine, zorg voor een handboek en leer jezelf sleutelen, koop goed gereedschap en bezuinig niet op goede onderdelen als dit nodig is. kan of durf je dat niet zorg dan dat je geld overhoud om dit te laten doen.
 
Laatst bewerkt:
Koop voor 2000 een motor die een beetje in de buurt komt van wat je echt zou willen.
Rij hier een half jaar op, en beloof jezelf plechtig dat je er alleen benzine in kiept.
Als je jezelf na een half jaar in hebt weten te houden met het kopen van overbodige troep voor de motor, en de motor nog zelf kan rijden, ga je voor een mooiere.

Nu weet je precies wat je wel en niet wil.
Ook heb je lekker kunnen sparen, en dus een nog mooiere aan kunt schaffen.
Als je eerste motor omvalt door beginnersfouten maakt dat ook niks uit, ding was toch goedkoop.
 
De meeste japanners in die prijsklasse zijn betrouwbaar en waardevast. Denk hierbij aan een Suzuki GSR600 , Honda CBF600 , Kawasaki ER6N etc..

Eerst zou ik gaan testrijden op verschillende modellen; als je dan een model hebt gevonden dan ga je prijzen/occasions vergelijken bij verschillende dealers/handelaren. Vaak liggen de prijzen redelijk dicht bij elkaar maar verschillen de kmstanden / bouwjaren heel erg.

Let wel op; als iets te mooi is om waar te zijn..
 
Van alles wat je kan kiezen eigenlijk, ik ben zelf ook bijna klaar met mijn rijbewijs. Ook vol A, eind januari mn AVD examen, maar heb nu al 2 motoren (Fz8 Fazer en honda cb550f uit '77) in de schuur staan en ben eigenlijk al voor een 3e op zoek 😅 je kan het zo gek maken als je zelf wil, je kan ook een motor van 800-1000 kopen en die vervolgens zelf oplappen (zoals ik zelf een plan heb met de cb550f). Alleen moet je daar dan wel weer de tijd/kennis voor hebben of het sleutelen willen leren. Wat betreft dat je echt wil ben ik het wel eens met @VendettA, koop vooral iets waarvan jij vind dat het een vette motor is, welke je er tof uit vind zien en niet per se iets omdat anderen het je aanraden als beginner motor.
Leren rijden doe je toch pas als je de weg op gaat 😎
 
Koop iets met 2 wielen wat je er oke uit vind zien. Ga rijden. Je hebt net je rijbewijs, je hebt met alles plezier. Ga na een jaar nog eens kijken of je wat anders wilt en zo ja waarom. Zoek daarna die richting op.

Voorbeelden:
https://www.motor-forum.nl/threads/suzuki-sv650s-1999-34dkm.457166/https://www.motor-forum.nl/threads/bmw-f650-funduro.457221/https://www.motor-forum.nl/threads/suzuki-sv650s-2003-33500km.456686/

En natuurlijk de allerbeste:
https://www.motor-forum.nl/threads/kawasaki-gpx-750-r-uit-1988.455008/Ok, misschien niet de beste voor jou, zou hem niet aan een beginner aanraden.
 
Je moet ook lekker gaan proefrijden en op een motor zitten. Ik zag op internet en plaatjes een pracht motor. uiteindelijk in de showroom erop zitten, en toen was dat ding gewoon te klein voor mij. zag er echt niet uit. Dan moet je er nog op rijden.
Dus harstikke leuk dat scrollen en uitzoeken op internet maar das pas 25% van je zoektocht.
Met een lichtere motor denk ik dat je sneller leert. Al kocht ik een 1100 .
 
Ga wat huren via motoshare oid, kan je wat proberen en er rustig achterkomen wat je echt wil. Specifieke motor om te proberen: triumph street triple 👌
 
Terug
Bovenaan Onderaan