eerste motor

kamiel_kazie

Rookie
27 nov 2021
3
0
Dag allen,

Sinds deze week heb ik officieel men A2 rijbewijs, tijdens men rijlessen heb ik op een yamaha mt-07 leren rijden en vond dit van vermogen en koppel best een leuke en vergevingsgezinde motor. Ik ben echter niet echt voor de naked bike maar eerder voor adventure/sport touring type motor te vinden qua look. Verder las ik ook al dat het comfort op dit type motor hoger zou liggen wat voor mij bij de mt-07 ver te zoeken was. Ik bedoel hier dan vooral aggressieve zithouding, dun zadel en geen windbescherming.

Daarom ben ik op zoek gegaan naar adventure/sport touring type motor op 2dehands, autoscout, etc.
Na enkele weken zoeken heb heb ik een Honda transalp xl 600 v en Honda CB 500 X op het oog en zit ik nog met enkele twijfels.

1. Is het verstandig om direct met een zwaardere/grotere motor van om en bij de 200 kg te beginnnen? Ik ben zelf 1,87m groot en weeg 95kg.
2. Eerste motor zonder ABS? Of toch beter een nieuwer model zoeken met ABS?
3. Hoe zit het nu juist met euronormen?
4. Rond welke km-standen zoek ik het beste een motor? Ben van plan deze toch zeker nog 4 jaar te houden en deze voornamelijk voor woon- school verkeer te gebruiken.

Om dus tot de conclusie van men vragen te komen, wat is jullie advies voor een leek in het vak?

Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen,

Met vriendelijke groeten,
Kamiel_kazie
 
Ik vind 200 kg niet echt zwaar. Je lesmotor zal ook een kleine 200 kg zijn geweest?

Abs heb je niet nodig.

Hoeveel Km ga je per jaar rijden?
Op zich zegt de km-stand bij een motor niet zoveel. Belangrijker is het onderhoud dat is gedaan. Hopelijk kun je daar achter komen.
 
Welkom en gefiliciteerd,

Een motor kiezen is altijd een heel personlijke keuze.
Probeer als het kan een langere proefrit te maken of huur zo een voor een dag.

200 kg is zou geen probleem moeten zijn.

ABS, tja, je hebt het niet nodig, maar het kan heel erg handig (en veilig) zijn in de gevallen dat je het net nu een keer nodig hebt.
Zeker als beginner, kan je in een noodgeval er nog wel eens profijt van hebben. Als het in je budget valt zou ik het dus aanraden.

Euronorm heb je met een 2e hands niets mee te maken. Er zijn in nl nog geen beperkingen, alleen nieuw motoren moeten bij het op kenteken zetten aan eisen voldoen.

Welke km stand. hangt ook af van het type motor, is het onderhoud, uitgevoerd. Daar is niet echt 1 antwoord op te geven.
Je zou een aankoop keuring kunnen overwegen ( google maar eens op Erik van Lent ).
En zoals Dendro aangeeft hoeveel ga je zelf rijden ?

En gebruik de zoekfuntie eens van het forum, jij bent niet de eerste die op zoek is naar een eerste motor, kan je vast nog veel meer tips vinden.
 
De motor van de rijschool woog 183kg dus dat is inderdaad maar een klein verschil.
Jaarlijks denk ik zo een 2500 à 3000 km te gaan rijden. De Honda transalp XL600V 1999 die ik op het oog heb heeft een 18000km.
Zal zeker en vast vragen naar een onderhoudsboek. Zijn hierbij dingen die een rode vlag zijn of andere belangrijke zaken om op te letten?
Las op de site van Erik van Lent dat hij enkel in Nederland actief is (ik bevind me in België) maar ik ga zeker eens zoeken naar een motorkeuring in België.

Alvast bedankt voor de tips
!
 
Absoluut goede keus een Honda transalp XL600V ik :) heb er zelf 2 hele fijne fietsen om te beginnen en om er bij te houden ----*O*voor de in en outs kun je hier kijken en al je de vragen stellen

 
Terug
Bovenaan Onderaan