Eerste motor?

Sdw6

Rookie
23 mei 2023
1
0
Beste allemaal,

Inmiddels zit ik midden in m’n avd lessen en begin ik natuurlijk met 1 oog te kijken naar wat mijn eerste motor gaat worden. Daarbij spreken vooral de naked bikes mij aan.

Naast de “traditionele” v-strom 650 is mijn oog eigenlijk vooral gevallen op de triump tiger 800 XR, maar ik vraag me af of dat niet “te veel motor” is voor een beginner. Ik heb mijn avb Honda CB 650F gedaan en doe nu mijn AVD op gloednieuwe Yamaha MT-07’s. De Tiger heeft 100cc meer, de yamaha heeft een max torque van 67nM tegen 79 op de tiger. De yamaha heeft 75hp tegen de 95 van de tiger. De tiger is echter met z’n 199kg droog een stukkie zwaarder dan de Yamaha (188 droog).

Is de tiger met zijn vermogen naar jullie idee “te veel motor” voor een beginner, of valt dat wel mee?
 
Ik denk dat jij zelf nu al best goed kunt inschatten of de MT07 genoeg vermogen heeft voor jouw doeleinden. De tiger is wat meer adventure tegenover het sportieve hypernaked van de MT. Ik heb zelf onlangs een MT-07 gekocht en ben echt helemaal verliefd op het speelse lichte gewicht en enorme koppel van die bike. Dus maak vooral voor jezelf de keuze wat je belangrijk en prettig vindt. Maak eens een testrit op de tiger en voel het verschil.
 
Dat vermogen is waarschijnlijk wel hanteerbaar. Alleen als beginner is vaak de hoogte en gewicht nog lastiger dan het vermogen. Nou weet ik niet hoe lang je bent, maar ik kan gok dat een mt07 voor een beginner wat zekerder aanvoelt, mede ook omdat die een lagere zit heeft en je wat meer "in" de motor zit.
 
Ik zou ook eerder een probleem zien in de lengte, maar ik heb korte poten. Het verschil in vermogen zou ik me niet zo druk over maken.
 
Met dit advies zullen sommige het niet eens zijn.
Koop gewoon de motor die jij mooi vind, lekker vind rijden.
Ik ben 3 jaar geleden begonnen met een 1100cc en heb nooit het gevoel gehad dat het teveel is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan