Eerste motor

Joey

MF'er
19 aug 2002
131
0
Uithoorn
Hallo daar!

Ik heb nu 2 maanden mijn (zwaar) motorrijbewijs en wil nu een motor gaan kopen. Nu heb ik mijn oog laten vallen op diverse modellen, en ik zit te twijfelen welke nu de beter (begin)motor is. Op dit forum zitten een hoop kenners, dus elke advies is welkom!

- Suzuki gsxr750w
- Honda CBR 600F2
- Yamaha YZF thundercat
- Yamaha YZF 750R
- Kawasaki ZXR 750

Barst maar los :)
 
Hallo daar!

Ik heb nu 2 maanden mijn (zwaar) motorrijbewijs en wil nu een motor gaan kopen. Nu heb ik mijn oog laten vallen op diverse modellen, en ik zit te twijfelen welke nu de beter (begin)motor is. Op dit forum zitten een hoop kenners, dus elke advies is welkom!


- Suzuki gsxr750w
- Honda CBR 600F2
- Yamaha YZF thundercat
- Yamaha YZF 750R
- Kawasaki ZXR 750

Barst maar los :)

De beste motor is de Suzuki GSXR 750. Bijna iedereen op het forum heeft er een. De beste beginnersmotor is denk ik de CBR 600F2. heb deze beide motoren gereden en gehad voor een lange periode en ben zelf ook op de CBR600 begonnen. Moet zeggen dat dit nog net kon als beginnersfiets en ik denk dat een GSXR teveel was geweest. Soms let je even niet goed op en dan verrast de GSXR je te snel en lig je eraf...

Mijn advies, koop de 600. Als je denkt je erg goed in te kunnen houden en het eerste jaar goed met de kop erbij te rijden, neem dan de GSXR.

[edit] Nog welkom op het forum!!! :) [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Rij zelf nu net een jaar.. en heb een CBR 600 f uit 1997. Heb deze gekozen omdat het naar zeggen een superfijne beginnersfiets is en de ervaren rijder er ook veel plezier aan heeft.

Ben erg tevreden omdat deze motor nooit met verrassingen komt.. dus als ik een keer een foutje maak.. straft ie me niet gelijk af.

Succes met het uitkiezen van je motor :]
 
Eerlijk gezegd lijken het me allemaal vrij heftige motoren om mee te beginnen. Ik heb expres gekozen voor een toerfiets om eerst echt goed te leren motorrijden voordat ik op een SS stap.
 
op al die motoren moet je behoorlijk bij de les blijven en oppassen wat je doet...

al is dit wel afhankelijk van je bandenkeuze, een thundercat met BT 010's is veel vergevingsgezinder dan een thundercat met Macadams.. om maar wat te noemen

ben zelf begonnen op een thundercat, in de winter zelfs. is me prima bevallen, heerlijke fiets :)

pas wel op wat je doet, gewoon verstand erbij houden :)
 
Allereerst: WELKOM op het forum

[On-topic]

Discussies hierover kunnen oneindig lang worden.

Voor het grootste gedeelte ligt het aan jezelf, wat wil je?? Er staan veel supersport-fietsen tussen dus ik neem aan dat je hard wilt.
Het probleem is nu dat je niet hard op je bek moet gaan want dat lukt ook altijd prima.

Heb je een beetje zelfkennis? Hoe zou je met de motor omgaan in het begin, altijd zo hard mogelijk en binnen een week je eerste kneedown willen hebben?? Dan gaat het vast mis...

Veel mensen hebben mij afgeraden om op een R6 te beginnen maar ze zeiden er altijd wel bij dat het helemaal aan jezelf ligt. We zijn nu inmiddels 13000km verder en het gaat nog steeds prima, ik ben alweer aan het bedenken of ik nog niet wat anders wil.
Ik heb een maat die is begonnen op een GSX-R 750, dat gaat ook goed...

Het belangrijkst is dat je je eigen grenzen kent en niet die van je motor. Die laatste haal je voorlopig toch niet en misschien wel helemaal nooit.

Oh ja, met alle genoemde motoren kun je hard en op je bek gaan...
 
Allereerst: WELKOM op het forum

[On-topic]

Discussies hierover kunnen oneindig lang worden.

Voor het grootste gedeelte ligt het aan jezelf, wat wil je?? Er staan veel supersport-fietsen tussen dus ik neem aan dat je hard wilt.
Het probleem is nu dat je niet hard op je bek moet gaan want dat lukt ook altijd prima.

Heb je een beetje zelfkennis? Hoe zou je met de motor omgaan in het begin, altijd zo hard mogelijk en binnen een week je eerste kneedown willen hebben?? Dan gaat het vast mis...

Veel mensen hebben mij afgeraden om op een R6 te beginnen maar ze zeiden er altijd wel bij dat het helemaal aan jezelf ligt. We zijn nu inmiddels 13000km verder en het gaat nog steeds prima, ik ben alweer aan het bedenken of ik nog niet wat anders wil.
Ik heb een maat die is begonnen op een GSX-R 750, dat gaat ook goed...

Het belangrijkst is dat je je eigen grenzen kent en niet die van je motor. Die laatste haal je voorlopig toch niet en misschien wel helemaal nooit.

Oh ja, met alle genoemde motoren kun je hard en op je bek gaan...

nog kleine toevoeging...

als je op een motor zit waar je de hele tijd ontzag voor moet hebben wegens nog niet aanwezige capaciteiten ga je geen fun hebben...

ga proefrijden!

dan weet je al veel meer *D
 
Voor het grootste gedeelte ligt het aan jezelf, wat wil je?? Er staan veel supersport-fietsen tussen dus ik neem aan dat je hard wilt.
Het probleem is nu dat je niet hard op je bek moet gaan want dat lukt ook altijd prima.

Heb je een beetje zelfkennis? Hoe zou je met de motor omgaan in het begin, altijd zo hard mogelijk en binnen een week je eerste kneedown willen hebben?? Dan gaat het vast mis...

Sluit me hier volledig bij aan. Ik begon op een CBR600 en was van het caliber zo hard mogelijk en zonder verstand... Ging binnen twee weken al (na hard remmen met twee blokkerende wielen) rechtdoor uit een bocht met 50km/uur recht een bos in. Tientallen meter verder na veel gehobbel neer gedondert in een hoop mos en wonder boven wonder niets geraakt. Wel een boom van 1 meter dik op 30cm gemist en een betonnen bankje op 30 cm aan de andere kant van de motor....
Ben na deze actie even wat rustiger gaan rijden maar niet voor lang wat erg dom is achter af. Ach, ik heb geluk gehad met de twee opvolgende crashes (highsider en frontaal tegen een lantaarnpaal) en heb geluk dat ik hier nog zit te typen. Als je hetzelfde bent als mij en met een waas voor de kop alles uit de fiets probeert te halen en voor Rossi te gaan spelen op de openbare weg, dan is zelfs de CBR al veel te gevaarlijk als beginnersfiets. Je wilt niet weten hoe vaak die motor me nog verast heeft het eerste jaar....

Advies, begin langzaam en houdt de motor en jezelf heel. :]
 
Ik ben begonnen (en rijd nu nog steeds op) een CBR400RR. Wel een racy uiterlijk. Gaat wel hard vooruit, maar is uiteindelijk niet zo snel als een GSXR 750 bijvoorbeeld. Voordeel van deze fiets is ook nog eens dat hij ENORM goed stuurt! En met BT96's eronder ook vergevingsgezind is. Ik heb er nu 090 onder (dat is het nieuwe type) maar die vind ik wel glad met nat weer.

Maar vlgs mij kun je overal op beginnen zolang je je hoofd er maar bij houdt. Ik weet van mezelf dat ik gewoon nogal lomp ben. Je zult met een 400 minder snel hebben dat er wat ergs gebeurd als je het gas er te vroeg op zet. Of als je uit paniek hard remt omdat je denkt de bocht niet te halen (omdat je gewoon iets minder hard gaat). (Er zitten trouwens CBR600 remmen onder, zwevende remschijven.)

Motoren waar vrienden van mij op zijn begonnen en waar ze nu op rijden (en hard ook!):
CBR400RR...................GSX-R750 (97)
KR1 (kawa 2takt).........GSX-R600
VFR400......................GSX-R600
SZR600 (yama 1-cil).....VTR1000 SP-1

Ik zou zeggen je kunt beter in het begin rustig aan doen en het goed leren en dan daarna iets kopen waar echt de gang in zit.
Die SZR schijnt trouwens ook enorm goed te sturen. Ook een prettige motor als je iets groter bent denk ik.





PS Ik wil geen Suzuki-rijder horen over verstand dat met de jaren/km komt.... ;)
 
De beste motor is de Suzuki GSXR 750. Bijna iedereen op het forum heeft er een. De beste beginnersmotor is denk ik de CBR 600F2. heb deze beide motoren gereden en gehad voor een lange periode en ben zelf ook op de CBR600 begonnen. Moet zeggen dat dit nog net kon als beginnersfiets en ik denk dat een GSXR teveel was geweest. Soms let je even niet goed op en dan verrast de GSXR je te snel en lig je eraf...

Mijn advies, koop de 600. Als je denkt je erg goed in te kunnen houden en het eerste jaar goed met de kop erbij te rijden, neem dan de GSXR.

[edit] Nog welkom op het forum!!! :) [/edit]


Gezien het gehele lijstje en er staat gsx750w, gaat het volgens mij om het oudere model, en dus niet over een 750 srad.

Dus laat die oudere dingen staan, en neem de cbr of de thundercat.
Geloof me, daar heb je meer plezier mee als je begint er ze laten ook een foutje toe, en die gebeuren in het begin, de andere motoren straffen fouten veel eerder af.
 
Mijn motorhistorie:

16 tot 18: Aprilia AF1 50 cc schakel racertje
18 tot 20: Suzuki LS 650 Savage chopper van m'n vader (25 kW)
20 tot nu: Kawa ZZR-600

Op de Aprilia het schakelen, remmen (de techniek) grotendeels geleerd. Daarna op de Soes het weginzicht. En nu op de Kawa de PK's. Lijkt me een goed leertraject dacht ik zo.
 
Ten eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie reactie, dat er nog zoveel mensen het forum lezen zo laat :)

Ik weet van mezelf dat ik een gematigde rijder ben. Heb hiervoor meerdere sportauto's gehad, en daar reed ik over het algemeen ook rustig mee. Niet altijd natuurlijk maar dat is normaal :)
En het feit is dat als je net een rijbewijs hebt gehaald, je eigenlijk nog niet kan rijden, dat komt met de jaren, zo ook voor mij.

Wat ik ook koop, ik doe het rustig aan, vooral de eerste paar duizend.
 
Hier nog een traject:
16-18 honda nsr 50-2 schakelbrommer
18-21 af en toe op een motor
21- nu kawa zxr 400

Die 25 kw regel he , ik heb gezocht naar een mooie 125 , maar ben er nooit toe gekomen er een te kopen.Dus nu een minder pk-sterke mtor om rustig te beginnen.(En lol dat ik heb)
 
Ik ben inmiddels al aan m'n 3de CBR600F begonnen en ik kan dan ook zeggen dat het een erg fijne fiets is. M'n eerste was er eentje uit 1991, vervolgens heb ik een 97er gekocht en daarna nog een 97er.
 
aprlia af1 futura
fzr 600 25kw
over twee en een half jaar een fzr 600 met vol vermogen.
ik hoop dat ik met 25 kw veel ervaring kan opdoen zodat ik over twee jaar niet voor verassingen kom te staan.
 
Hij heeft nog geen rijbewijs maar wel een motor :)
edit: ahhh net te laat. (oftewel: niet bedoelt om hem uit te lachen.. hoewel }) )
 
Ik zou voor een van deze 2 gaan de Honda CBR 600F2
of de Yamaha YZF thundercat. De laatste is wat nieuwer en waarschijnlijk ook iets duurder. Maar goed dat is je eigen keuze. :)
 
Zal veel van je persoonlijke voorkeur afhangen, het zijn allemaal prima fietsen, met ieder z'n eigen karakter.

Ik weet niet of de Kawa ZXR750 net zo extreem zit als de ZX-7R, maar dan zou ik die af laten vallen. Die zithouding is zo racy dat die imho niet prettig is om veel mee te rijden.

Mijn leerkurve:
16-18 diverse scooters en schakelbrommers
19-21 Kawa ZX-6R 25kW
21-nu (24) Kawa ZX-6R VOL VERMOGEN! :}


En ik ben bevooroordeeld, maar waarom geen ZX-6R in je rijtje? Die is uit de eerste jaren ook best betaalbaar hoor. Wat ik me van de CBR herinner is dat die er best op lijkt. (maar da's alweer een paar jaar geleden)
 
Als je toch van jezelf weet dat je redelijk rustig rijdt, koop dan wat je mooi vindt.
Ik heb zelf twee weken mijn rijbewijs en rij sinds zaterdag op een GSX-R 750J (1988). Perfecte fiets, maar je moet je inderdaad wel kunnen beheersen. Als je dat kan, ga dan gewoon lekker rijden wat je mooi vindt en wat je natuurlijk lekker vindt rijden!
Veel motor plezier in ieder geval :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan