Eerste motor

Het is niet alleen de snelheid van een 'dikke' fiets, maar het stuurt ook veel minder goed. En wat dat betreft is een 400tje gewoon prettig om t op te leren.
 
Kweet niet of het ondertussen al te laat is (heb je al wat gekocht? Zoja, laat dan ff weten...), maar hierbij toch nog even mijn reactie:

Ik heb nu een CBR 600. Expres een ouwetje gekocht, want het is m'n eerste en op een ouwe fiets moet je het leren... *D

Ik was in de auto altijd een sportieve rijder. Nu op de motor ook, maar zeker wel beheersd! Ik denk dat het heel belangrijk is om respect te hebben voor je motor en nooit het vermogen te onderschatten. Vergeet ook nooit dat je (slechts) op twee wielen rijdt. Mijn rijlessen hebben zwaar de nadruk gehad op veiligheid. Dit heeft zelfs gevolgen gehad voor mijn rijgedrag in de auto. Ik ben eraan herinnerd dat kijken heel belangrijk is!

Maar goed. Een 600 is (voor mij) voorlopig meer dan genoeg. Vermogen zat (je bent per slot van rekening niets gewend in de auto) en iedere rit wordt beter. Ik kan nu al merken dat het "echte" leren motorrijden nu begint. Ik denk dat de CBR 600 daar een perfecte motor voor is... Wat je natuurlijk niet moet vergeten is je eigen smaak. Ook heel belangrijk, want plezier erin hebben is waar het allemaal om gaat. Mijn instructeur zei altijd (bedankt Peter!): "Je kunt een R1 nemen als eerste motor als je daar verliefd op bent. Het gaat om twee dingen: 1. Zelfbeheersing (het gaat alleen verkeerd als jij je rechterhand niet onder controle hebt) en 2. Verliefdheid op je motor (want met je vrouw / vriendin ga je toch ook respectvol om?)." Niet iedereen, maar goed...

Hoop dat je hieraan wat hebt!

Geluk! :]
 
Wat is een goede beginners fiets???
Dat is voor iedereen verschillend.

Koop natuurlijk niet direct een R1, maar een te slome fiets is ook niet goed. Ik zal uitleggen waarom.

Ik ben zelf begonnen op een ZZR-250(25kw)
Echt wel een leuke fiets om het op te leren.
Maar als je daarna net als ik direct een snelle fiets wil is het verschil TE groot!!!

Ik rij nu zelf op een FZR-1000. Die heeft 145pk en dat is echt een mega verschil met die 25kw.
Kortom, je begind dan pas echt(opnieuw) motor te rijden.

Als je een goede ''beginners'' fiets wil dan is een CBR 600 echt geen slecht keuze. Zoek iets in die buurt en ga niet direct een 1000 kopen.

Je hoort ook vaak mensen zeggen dat een motor met 130 pk niet eens zo snel is, ''Ooh zo'n ding hou ik met gemak, ben IK helemaal de baas die motor.''

Dan hebben ze het alleen over het recht uit rijden. Dat kan iedereen. Maar om ook je vermogen in een bocht te gebruiken dat kan niet iedereen.

En dat kun je ook niet leren met een fiets die te snel is voor jou. Want die FZR van mij heeft me gisteren nog lekker laten schrikken. Ik reed op een afrit(ja ja, knie aan de grond:p) en toen ik begon met het uit accelereren brak de kont ongeveer 60cm uit. Dan schrik je toch wel ff hoor.

Wel een lang verhaal, maar hoop dat je me snapt.
Mzzl... ;)
 
Op maandag 19 augustus 2002 10:16 schreef Gizzmo het volgende:Gezien het gehele lijstje en er staat gsx750w, gaat het volgens mij om het oudere model, en dus niet over een 750 srad.
Volgens mijn Haynes bijbel is de GSX-R750W de SRAD van 1998..
 
Ik heb een GPz550 om te beginnen. Gaat hard en plat genoeg voor iemand met weinig ervaring. Ben nu wel aan het denken om over te stappen naar een iets grote fiets, met een grotere actieradius (woon-werk verkeer). Misschien een CBR900RR van enkele jaren geleden.
 
Heel veel plezier op je CBR!

En over een paar jaar inruilen voor een prachtige Kwaak ZX 6 R??? < :)
 
Goeie keuze, ik kan het weten want ik heb precies dezelfde (alleen heb ik een Remus uitlaatje erop; staat/klinkt net iets mooier. Ik heb hem nu 3 maanden en hij bevalt erg goed. Vermogen genoeg voorlopig. Stuurt prima en verschilt niet teveel van mijn CB 500 lesmotor. Als ik deze helemaal beheers zal ik wellicht eens verder gaan kijken maar voordat dat zover is ben ik wel wat jaartjes verder. Wat voor een bandjes heb jij eronder?

Greetz Geert
 
Mooie fiets, verstandige keuze.

Rekje zou ik er gewoon op laten zitten, altijd makkelijk om je regenjas op te binden.
 
Ik heb nu een jaar mijn rijbewijs, mijn huidige motor was tevens mijn eerste. En ik moet zeggen, de ZX-6R is een geweldig makkelijke fiets voor een beginner, je kunt er normaal en vreselijk hard op rijden en alles er tussenin.

Zolang je je hoofd er maar een beetje bijhoudt (en dat lukt ook mij niet altijd) gaat het prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan