Eerste motorfiets

miktenholt

MF'er
21 mrt 2014
36
0
Ouderkerk aan de Amstel
Hey allemaal,

Er zullen en zijn vast meerdere topics met dit onderwerp geplaatst op het forum. Maar ik heb even een iets specifiekere vraag. Ik ben zelf nog een broekie als het gaat om motors, dus als ik iets raars zeg, neem het me niet kwalijk! :)

Ik ben bezig met mijn A2 en heb 6 mei mn AVB examen *jippie*. Nog een lange tijd te gaan maar ik ben wel al een beetje aan het oriënteren welke fiets ik aan wil schaffen.

Ik heb zo hier en daar een beetje rondgekeken en kwam bijvoorbeeld op dit forum deze namen tegen (die mijn aandacht trokken)
Suzuki GSF 600 Bandit
Kawasaki ER5 of ER6
Honda CB 600 F Hornet
Ducati Monster 600
Kawasaki Z750

Ik ben opzoek naar een Naked Bike (wat wel duidelijk is :Y). De kilometerstand mag maximaal rond de 40.000 liggen en ik ben bereid er maximaal 2500,- voor te betalen (liever rond de 2000,-). Het zal mijn eerste fiets zijn dus de fiets moet natuurlijk beginners vriendelijk zijn.

Mijn oog ligt op de Hornet. Op het internet (tweedehands) ligt hij precies binnen mijn budget, ik vind hem de mooiste van het bovenstaande lijstje alleen heb er nog niet op gereden, wat ik natuurlijk wel ga doen voordat ik mijn beslissing maak.

Wat zeggen jullie? De bandit vind ik persoonlijk alleen mooi vanaf het 2006 model en die liggen vrijwel altijd buiten mijn budget. Ik les nu op de Kawasaki ER-6 dus ben bang dat als ik de ER-5 aanschaf, ik teleurgesteld raak.

Hebben jullie nog suggesties van eventueel andere fietsen? Ik hoor het graag.

Groetjes,

Mik
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste veel succes met het laatste deel van je lessen!
Wat betreft de voor- en nadelen van de verschillende motoren, er zijn op dit forum ongetwijfeld een heleboel mensen die daar veel meer verstand van hebben dan ik, dus dat advies laat ik door hun geven :P
Wat ik zelf wel bij de aankoop van mijn eerste motor heb gemerkt is hoe belangrijk het proefrijden is. Wat uiterlijk betreft vond ik een sportief model helemaal geweldig, maar nadat ik een proefrit heb gemaakt op een thundercat kwam ik er direct achter dat dat het voor mij toch niet helemaal ging worden als eerste motor.
Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon heel leuk om verschillende modellen te rijden en uit te proberen :)
Als je hem via internet/tweedehands wil gaan kopen, neem dan in elk geval ook iemand mee die verstand heeft van de technische aspecten en weet waar je precies op moet letten. Zelf ben je misschien eerder geneigd om dingen over het hoofd te zien of te accepteren als de proefrit erg goed is bevallen ;)
 
Kijk ff rond in het naked gedeelte, voor de rest zou ik zeggen rij eens proef!
 
de tijdschriften destijds (rond 2000) vonden de hornet het best, na misschien de eerste type fazers, maar ja , die is niet echt naked he :)

motorblok van de cbr600f dus dat loopt mooi en gaat ook niet snel stuk.

zou voor de mooiste gaan die je kan betalen en idd even proefrijden.

succes
 
@Feoline:
Bedankt voor je reactie! Uiteraard neem ik wat meer ervaren mensen mee als ik de fiets ga bezichtigen.. Mijn oom rijdt al jaren motor en mn opa heeft zijn hele leven in de garage gezeten, dus die zullen met me meegaan voor de technische aspects :P

IK ben zelf in eerste instantie verliefd geworden op het uiterlijk van nakedbikes, en nu ik erop rij twee keer per week bij mijn lessen, ben ik voor 99% wel verkocht. Ik ben benieuwd!

@RockyK
Ik zal eens even gaan rondneuzen. Bedankt voor de tip ;)

@LePensZeur
Kijk dat vind ik fijn om te horen! Zat ik in ieder geval in de goeie richting. Bedankt voor de tip!
 
Laatst bewerkt:
Ducati Monster 600?

Is qua prijs haalbaar, daarnaast vlot, wendbaar en beheersbaar.

En niet te vergeten, het is een Duc!
 
Uit je rijtje vind ik die Hornet ook de beste keus. Watergekoeld, schijfremmen voor en achter en best rap met een kleine 100pk. De ER5 vind ik wel een heel typische lesmotor. En ik heb wat tegen Bandits, nadat ik ooit op een 400 gereden heb was ik daarvan genezen. Spaghettiframe...

Dat Hornet blokje is haast onverwoestbaar, als je maar alert blijft op de 2 Honda kwaaltjes. De NAKS vervangen als'ie gaat rammelen en de spanningsregelaar als'ie niet meer voldoende (14,2V) bijlaadt.
 
@Karl,
De hornet gaat het toch winnen.. Ik krijg over het algemeen veel positieve reacties over de fiets. Alleen ik ben nu voor mijn A2 bezig en het viel me net toevallig op dat ze bijna altijd rond de 70kW zitten :(
Zie hier

En hier
 
Laatst bewerkt:
Ik zie in je lijstje geen Z750, stuurt ook erg lekker is verveeld niet gauw! Heb zelf het grotere broertje en is echt een droomfiets
 
Ducati Monster 600?

Is qua prijs haalbaar, daarnaast vlot, wendbaar en beheersbaar.

En niet te vergeten, het is een Duc!

Een Monster 600 vlot? Da's nieuw voor me! Ik vond hem zojuist ontzettend traag (persoonlijk), maar daarom wel een goede beginners motor. Daarnaast is het een twee-klepper dus zeer onderhouds -vriendelijk. Ik ben zelf op een Yamaha TRX 850 begonnen wat ik een heerlijke fiets vond. Misschien leuk voor je om eens een twee -cilinder te overwegen tegenover een viercilinder.

Succes!
 
Een Monster 600 vlot? Da's nieuw voor me! Ik vond hem zojuist ontzettend traag (persoonlijk), maar daarom wel een goede beginners motor. Daarnaast is het een twee-klepper dus zeer onderhouds -vriendelijk. Ik ben zelf op een Yamaha TRX 850 begonnen wat ik een heerlijke fiets vond. Misschien leuk voor je om eens een twee -cilinder te overwegen tegenover een viercilinder.

Succes!
Er-5 ER-6 zijn ook tweepitters..
 
Een Monster 600 vlot? Da's nieuw voor me! Ik vond hem zojuist ontzettend traag (persoonlijk), maar daarom wel een goede beginners motor.

Succes!

Ik doelde meer op het feit dat de Monster 600 best vlot is als je gaat kijken naar de fietsen waar je met een A2 rijbewijs op mag rijden. (Sneller als de meeste Japanners en andere fietsen die binnen de categorie vallen)

Uiteraard is die in vergelijking met anders Monsters erg traag, maar ja die mogen ook niet met een A2 rijbewijs bereden worden.
 
Kijk voor de grap eens naar een Honda NTV 650 (revere of deuville).
M'n vriendin heeft nu de revere en is daar heel tevreden over, is namelijk ook haar 1e motor.
 
Ik rij nu als eerste motor een bandit650 en volgens mij verschilt de 600 niet echt veel ten opzichte van de 650 op het gebied van rijgedrag, gewicht enzo.

Nadeel van het ding vind ik persoonlijk het gewicht. Voornamelijk als je hem af en toe lopend moet verplaatsen bijvoorbeeld. Krappe U bochten waren op de les motor( Yamaha XJ6) een eitje, maar met de bandit heb ik er wat moeite mee. Al rijdend is het een fijne motor en erg voorspelbaar.

Uit jouw lijstje zou ik persoonlijk voor de Hornet of Z750 gaan, puur gebaseerd op het uiterlijk en internet reviews.


edit: SV650 al overwogen?
 
Laatst bewerkt:
Bijna alle fietsen uit je lijstje zijn boven de 35kw, maar je mag motoren tot maximaal 70kw begrenzen op 35kw. De kosten voor het laten begrenzen uiteraard even meenemen in je budget ;)

Als je het goedkoper wil houden en toch een fiets wil hebben met een iets nieuwer bouwjaar dan kijk eens naar Hyosung GT650 (r). Zit een blok in dat schijnbaar zowat hetzelfde is als het suzuki sv650 blok.


voorbeeldje : http://www.marktplaats.nl/a/motoren...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
 
Laatst bewerkt:
Daar was ik al bang voor... Echter vind ik het begrenzen iets te duur en zonde van mijn geld.. Dus eigenlijk zal de hornet niks worden tenzij ik een begrensde vind? ;(

Ik moet zeggen dat die Hyosung GT650 niet verkeerd is. Bedankt voor de tip!

EDIT: Als ik zo rondkijk is het eigenlijk een ramp voor de 20 jarige die nu beginnen met hun A2 rijbewijs.. :S Alleen de nieuwe modellen die ze begrensd leveren zijn potentieel. :(
 
Laatst bewerkt:
@Karl,
De hornet gaat het toch winnen.. Ik krijg over het algemeen veel positieve reacties over de fiets. Alleen ik ben nu voor mijn A2 bezig en het viel me net toevallig op dat ze bijna altijd rond de 70kW zitten :(
Zie hier

mag wel een 35kw kitje in
en ik kan je uit ervaring vertellen dat je dan een hele leuke beginners motor hebt :)
en het blijft onbegrensd ook een hele leuke fiets

gemonteerd setje koste mij vorig jaar ongeveer €300
 
Laatst bewerkt:
Zijn er niet al tig topics over "eerste motor"?

Als je niet weet welke motor je wilt kopen (anders vraag je het hier niet) zou ik er eentje nemen die weinig kost of die makkelijk weer te verkopen is, en iets gemiddelds, een naked van 500 of 600 cc, en daaar dan een paar maanden op rijden, en daarna weet je wellicht wel beter waar je op wilt rijden? Een Suzuki GS500 is 34.9 kw, precies goed.
 
Laatst bewerkt:
mag wel een 35kw kitje in
en ik kan je uit ervaring vertellen dat je dan een hele leuke beginners motor hebt :)
en het blijft onbegrensd ook een hele leuke fiets

gemonteerd setje koste mij vorig jaar ongeveer €300

Vind ik persoonlijk nog vrij duur.
Die van mn vriendin is begrenst op de carbs voor 180 euro.
Het kan aardig goedkoop, tenzij je hem echt op kenteken wil hebben.
Wij hebben het altijd met uitdraai gedaan.
 
Vind ik persoonlijk nog vrij duur.
Die van mn vriendin is begrenst op de carbs voor 180 euro.
Het kan aardig goedkoop, tenzij je hem echt op kenteken wil hebben.
Wij hebben het altijd met uitdraai gedaan.

in nederland was het nog niet mogelijk om een hornet op 35kw te laten zetten toen ik dat wel al wilde. zal nu wel wat goedkoper kunnen.

maarja, na een paar jaar een nieuwe motor kopen omdat 300 euro nu teveel is kost je ook een hoop geld:P
maar dat zijn natuurlijk keuzes die iedereen voor zichzelf moet maken. ik heb er in ieder geval nooit spijt van gehad:)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan